Rəsul
Rza: dünənin, bu günün, gələcəyin şairi
Azərbaycan
ədəbiyyatı və mənəviyyatı tarixində Rəsul
Rza fenomeninin mövcudluğu mütləq həqiqətdir və
bu həqiqəti qəbul etməyənlər, Əli Kərim
demişkən, günün qızıl gözlərinin
içinə düz baxa bilməyənlərdir.
Dahi
bəstəkar Qara Qarayev yazırdı: «Rəsul Rza elə
şairlərdəndir ki, onların
yaradıcılığının qocalmaq və ya
kasıblaşmaq qorxusu yoxdur». Və bir də Məmməd
Arazın Rəsul Rzaya həsr elədiyi şeirindən bu
misra: «Zaman bir də çətin doğa o planeti».
Məncə,
R.Rza haqqında bu söhbət-düşüncənin
epiqrafı üçün bu dediklərim yetər.
“XX
əsr Azərbaycan poeziyası üçün Rəsul Rza
kimdir” sualı ilk baxışda çox sadə, hətta
primitiv görünür. Axı, bir sıra monoqrafiyalarda, dərsliklərdə,
ədəbiyyat tarixi nəşrlərində həmin suala
çox geniş, əhatəli cavablar tapmaq olar. Rəsul Rza sənəti
həm də ümumbəşəri olduğu
üçün bu yaradıcılıq söhbəti dar milli
sferada qalmamışdır. Böyük Nazim Hikmətdən
tutmuş dünyanın bir çox görkəmli sənətkarları
R.Rza poeziyasına məhəbbətlərini gizlətməmişlər.
Burada həmin faktları
xatırlatmağa lüzum yox. Ancaq bircə faktdan yan keçə
bilmərəm: «Kanadada poeziya ilə az maraqlanırlar və
şeir kitabları çox nadir hallarda təkrar nəşr
olunur. Lakin Rəsul Rzanın şeirlərində o qədər
yüksək humanizm var ki, Kanada və ABŞ-da da onları
minlərlə oxucu alıb oxuyur və aydan-aya oxucuların
sayı artır» («Sovetskaya literatura» jurnalının ingilis
dilində nəşriyyatının məsul redaktorunun məktubu.
Moskva, 21. Vl. 1965. Qreyvernkers Ontario, Kanada).
Deməli,
Rəsul Rza poeziyasının dərin milli və ümumbəşəri
bir hadisə olduğunu açıqlayan onlarla, yüzlərlə
faktı ortaya qoymaq olar. Ancaq bütün bunları bir kənara qoyub XX əsr
şairi Rəsul Rzanın yaradıcılığına təkcə
XX əsr poeziya hadisəsi deyil, daha geniş və qlobal zaman
hadisəsi kimi baxaq. Böyük poeziya zamanında
yaşamağa Rəsul Rza sənətinin enerjisi
çatacaqmı? Tutaq ki, XXII ya XXIII əsrdə yazılacaq
bir ədəbiyyat tarixində Rəsul Rzadan necə
danışacaqlar: yoxsa «zaman çətin bir də doğa o
planeti» misrası yüz minlərlə unudulan mədhiyyə
misralarının birinə çevriləcək? Yox, mən
belə düşünmürəm. Çünki
böyük Rəsul Rzanı gələcəyə
bağlayan tellər o qədər güclüdür ki, bu
mümkün deyil.
Ancaq
məsələyə bir qədər konkret yanaşaq. Daha doğrusu, “Rəsul
Rza kimdir” sualını əvvəlcə onun
yaşadığı konkret zaman müstəvisində izləyək.
Əgər bu müstəvidən yanaşsaq, Rəsul Rza Azərbaycan
sovet ədəbiyyatı hadisəsidir (necə ki, Səməd
Vurğun, Mikayıl Müşfiq, Süleyman Rüstəm) və
heç şübhəsiz, sovet varlığı və sovet
həqiqətləri Rəsul Rza poeziyasından yan keçməmişdir.
Əgər
bəziləri kimi Rəsul Rza sənətinə düşməncəsinə
yanaşsaq, «Lenin» poemasını yazdığına görə
onu ittiham da edə bilərik. (Hərçənd fikrimcə, «Lenin»
poeması gözəl sənət əsəridir). Ancaq istənilən
bir totalitar, ya avtoritar quruluşda şairlərin ideologiyaya
münasibəti iki cürdür. Birinci halda şair
bütünlükdə özünü həmin ideologiyaya təslim
edir, bütün varlığı ilə həmin
ideologiyanın bədii tərənnümçüsünə
çevrilir. Bu cür şairlər ya bütün
varlığıyla həmin ideoloji doktrinaya inanıb səcdə
edir, ya da nökərçilik missiyasını yerinə
yetirirlər. İkinci halda, şair həmin ideologiyanın
puçluğunu, mənasızlığını dərk
edir, ancaq başkəsənin - cəlladın
qılıncı qarşısında öz
gücsüzlüyünü də anlayır və
mümkün qədər dövlətə, ideologiyaya yox,
milli-mənəvi dəyərlərə xidmət edir.
Ancaq bütün bu mülahizələri
də bir kənara qoyaq. Sənətkarı yaşadan, ilk
növbədə, onun hansı bir cəmiyyətdə
yaşaması deyil, onu yaşadan əsərləridir. Rəsul
Rza müdriklik çağlarından birində
yazmışdı:
Sabirdən
səkkiz yaş böyüyəm,
Koroğludan on dörd yaş.
Ancaq hələ
nə Sabir deyəni
deyə bilmişəm,
nə Koroğlu eləyəni
eləyə bilmişəm.
Deyirəm, bəlkə
çatanda Nizami yaşına
mən də bir şey verə
bildim
insanlığın
səadət uğrunda
savaşına.
İndi
qətiyyətlə demək olar ki, Rəsul Rza öz əsərləri
ilə «insanlığın səadət uğrunda
savaşına» çox şey verə bildi. Milli-mənəvi
düşüncənin formalaşmasında digər
böyük şairlərimiz kimi Rəsul Rza da öz
sözünü deyə bildi.
Bizeni, Motsartı sevən ellərin
Yastı balabanı, tarı bol
olsun.
Bu
sətirlərin müəllifi Rəsul Rzadır. Vaxtilə
onu kosmopolitizmdə, nihilizmdə, milli-mənəvi dəyərlərə
etinasızlıqda təqsirləndirənlər də olub.
Ancaq gün kimi aydındır ki, Rəsul Rza öz xalqına,
bu xalqın mənəviyyatına bütün
varlığıyla daha çox bağlı idi, nəinki
«Xalq, Vətən» deyib qışqıranlar...
Mənhus
37-ci ildən sonra uzun illər sovet totalitar rejiminin qorxusunu
canında, qanında yaşadanlar olub, indi də var. Amma Rəsul
Rza «Qızılgül olmayaydı» poeması ilə xalqın
varlığına hopmuş qorxuya və vahiməyə
müharibə elan etdi.
XX
əsr Azərbaycan şeirində (söhbət sovet ədəbiyyatı
mərhələsindən gedirsə) novatorluq hadisəsini
yalnız Rəsul Rza yaradıcılığı ilə
bağlayanlar böyük yanlışlığa yol verirlər.
Bu cür düşünənlər, ustad tənqidçi Məmməd
Cəfərin təbirincə desək, şeirdə novatorluq məsələsinə
formalist münasibət bəsləyirlər. Heç
şübhəsiz, 30-cu illərin əvvəllərində «sərbəst
şeir» yazanları ucdantutma novator şair hesab edirdilər,
ancaq unudulurdu ki, novatorluğu şeirin bütün
formalarında həyata keçirmək olar. O zaman bu
baxımdan Səməd Vurğun şeiri də yeniliyilə
seçilirdi, Rəsul Rza şeiri də. Ancaq Rəsul Rza
şeirindəki novatorluq dünya poeziyasında gedən yeniləşmənin
milli ədəbi prosesdə əks-sədasıydı. Bu əks-səda
təkcə gənc Rəsul Rzanın yox, həm də
Mikayıl Rəfilinin, Səməd Vurğunun və digər gənc
şairlərin ilk şeirlərində də qabarıq nəzərə
çarpırdı.
Ancaq
bu ilk «sərbəst şeir» nümunələri milli poeziyada
yad və gəlmə, təsir və təqlid nümunələri
kimi qəbul olunurdu. Təsadüfi deyil ki, Mikayıl Rəfili
sonralar şeirdən əl çəkdi. Səməd
Vurğun isə öz ruhuna doğma olan heca vəzninə
üz tutdu. Lakin Rəsul Rza bu yoldan dönmədi, XX əsr
dünya poetik hadisəsini Azərbaycan şeirində təbii,
qanunauyğun hadisəyə çevirdi.
Rəsul
Rza XX əsr Azərbaycan şeirində ilk modernist şairdir və
ümumilikdə milli poeziyamızda sərbəst şeir ənənəsinin
banisidir. Və bu yolda Rəsul Rza qətiyyən, bəzilərinin
düşündüyü kimi, ənənələrə
arxa çevirməmiş, lakin öz
yaradıcılığı timsalında davamlı bir ənənə
yaratmışdır.
Bu
məqamda mən Rəsul Rzanın ənənə ilə
bağlı bir fikrini xatırlatmaq istəyirəm: «Ənənələri
hərarətlə müdafiə edən adamlar nədənsə
çox zaman onları yalnız keçmişdə
axtarırlar. Keçmişin məişət və ədəbi
ənənələrinin hamısını bizim müasir həyatımız
və sənətimizin silahı eləmək meyillərinin
düzgün olmadığını hələ demirəm.
Belə bir sual ortaya çıxır: Ənənə yaratmaq
məgər yalnız keçmişin əldəyməz
hüququdur? Nə üçün bizim keçmişdən
qat-qat maraqlı və zəngin olan həyatımız yeni ənənələr
yarada bilməz və yaratmamalıdır? Milli kolorit, şeirin
üslubu və cümlələri haqqında da həmin
sözü demək olar. Belə düşünmək ki,
«millətlər nə yarada bilərlərsə artıq
yaratmışlar, sənətdə milli xüsusiyyət isə
çoxdan tapılmışdır, burada axtarmalı bir
şey yoxdur» - məncə, bu, tamamilə səhvdir. Bizim həyatımızda,
müxtəlif xalqların həyatının bu qədər
bir-birilə yaxından bağlı olduğu bir dövrdə,
bu xalqların böyük tarixi əməlləri birgə
mübarizədə həyata keçirdikləri bir zamanda,
onlar elə xüsusiyytlər kəsb edirlər ki, milli
olduqları halda əvvəlkindən daha çox beynəlmiləl
ünsürlər daşıyırlar».
Məsələ
burasındadır ki, vaxtilə Rəsul Rza
yaradıcılığından söz açan bir sıra tənqidçilər
ancaq forma məsələsindən yapışır, onun məlum
1-2 şeirini xatırladaraq ənənəyə zidd şair
kimi qələmə verirdilər. Əslində, Rəsul Rza
heç bir zaman heca şeirini gözdən salmağa (onun
özü nə qədər heca şeiri yazıb, bunun əksinə,
sərbəst şeiri modern, müasir şeir forması kimi
üstün hesab etməyə
çalışmamışdır. Ancaq Rəsul Rza illər
boyu poeziyada şablonun, poetik inkişafa mane olan
epiqonçuluğun əleyhinə mübarizə
aparmışdır.
Rəsul
Rza və Azərbaycan poetik ənənələri ayrıca
bir söhbətin mövzusudur. Ancaq Rəsul Rza özü də
şeirdə bir ənənə yaradıb və fikrimcə,
onun Azərbaycan ədəbiyyatındakı ən böyük
xidməti - novatorluğu bu ənənə ilə
bağlıdır. Bir çox tədqiqatçılar - Əkbər
Ağayev, Şamil Salmanov, Gülrux Əlibəyli, Arif
Abdullazadə, Nazif Qəhrəmanov onun
yaradıcılığından söz açarkən məxsusi
olaraq vurğulayıblar ki, Rəsul Rzanın
yaratdığı sərbəst şeir dünya poetik təcrübəsi
ilə Azərbaycan müasir şeirinin vəhdətini əks
etdirir, hətta burada Azərbaycan şeirinin müasir elementləri
aparıcı mövqedədir.
Mənə bir sərgi salonu verin!
Orda bir insan şəkli asacağam
-
adi bir insan.
nə elə kiçik ki, məhəl
qoyan olmaya,
nə elə böyük ki, baxanda
qorxasan.
Orda bir insan şəkli asacam,
görünsün dünyanın hər
yerindən;
zamanın keçmişindən,
dövranın indisindən,
əsrin gələcəyindən.
Bir insan şəkli asacam;
bir yanında Nəsimi -
dabanından soyulandan sonra,
Bir yanında
məşəl kimi yanmış
Azəri qızı -
tunc heykəli qoyulandan sonra.
Bir yanda Cordano Brunonun külü,
Bir yanında Məmmədhəsən
kişi-
ömrü, günü yollara
tökülü.
Yuxarıda kosmopolit göy,
Aşağıda sərhədlə
kilidlənmiş ölkələr.
Bir yanda Osvensim -
Minlərlə insan, beli
bükülü.
...Bir insan şəkli asacam;
qapalı dodaqlarında söz
yanığı.
Ətrafında bayram təntənələri.
Baxışında sınaq
günləri,
Dözüm sahələri.
Şəklin müəllifi - Zaman.
Adı - insanlığın
ömür yolu.
«İnsan
şəkli» şeirini Rəsul Rzanın humanizm
konsepsiyasında ən bariz, ən parlaq bir nümunə hesab
etmək olar. Burada bəşər tarixinin, onun təzadlı
və tragik inkişafının lirik monumental poetik abidəsi
canlanır. Dünya poeziyasında buna bənzər nümunələr
tapmaq olar (Nazim Hikmət, E.Mejalaytis, Elvi Sinervo, Ernost Valdinqer,
O.Süleymenov, Şəhriyar, Əli Kərim, B.Vahabzadə və
s.), amma Rəsul Rza bir detal vasitəsilə bəşər
tarixinin - insanlığın keçdiyi yolu
simvollaşdırır.
Bu
şeir Rəsul Rza sərbəstinin ən parlaq nümunəsidir.
Vaxtilə İ.Selvinski Rəsul Rzanın «Rənglər» silsiləsini
«rəsmdən fəlsəfəyə doğru hərəkət»
adlandırmışdı. Həmin fikri təkcə «Rənglər»ə
yox, şairin «İnsan şəkli» və bu qəbilədən
olan onlarla şeirinə aid etmək olar.
Ardı var
Vaqif Yusifli,
tənqidçi, filologiya elmləri namizədi
Mədəniyyət.- 2010.- 12 may.- S. 13.