Bəşəriyyətin söz ustaları: Ömər Xəyyam
Səhra gəmisi deyilən
dəvə karvanı
yol gedir, piyalədən qan rəngli şərab süzülür, ərəb
qızı rəqs edir, qum
saatında zaman axır... Şərqin nadir incilərindən
biri olan Ömər Xəyyam zamanla birgə axıb dünyəviləşir. Dünya onu
tanıyır: riyaziyyatçı,
filosof, ilahiyyatçı,
astronom, həkim və bir də
rübai ustası kimi...
...O bahar Tanrı
Çadırçı İbrahimi
sevindirdi. Uzun illərdən sonra
övladı oldu.
İbrahim oğlunun adını
Ömər qoydu.
Ömər sözünün mənası
həyat, Xəyyam sözünün mənası
çadır ustası
deməkdir. Sonralar xalq arasında belə bir deyim
olacaqdı: atası çadır, oğlu müdriklik çadırı
tikdi.
Xəyyamın dünyası
Nişabur şəhəri, 1048-ci il
Tarıxçi Əbdül-Həsən
Əli ibn Beyhəqi “Müdrikliyi mühafizə edənlərə
əlavələr” kitabında
yazır ki, Ömər Xəyyam adı ilə tanınan Əbül-Fəth
Ömər ibn İbrahim əl-Xəyyami
1048-ci il mayın 18-də İranın
Nişabur şəhərində
dünyaya gələndə
Merkuri Günəşlə
birləşmiş vəziyyətdə,
Yupiter isə ona nisbətən ücbucaq vəziyyətində
olmuşdu. Göy cisimlərinin qəribə
düzülüşü altında
dünyaya gələn
körpə doğrudanmı
qeyri-adi olacaqdı?
Bunu zaman göstərəcəkdi...
O dövrdə
Nişabur bütün
Şərq alimlərinin
cəmləşdiyi elm mərkəziydi.
Xorasanın, İranın,
ərəb dünyasının
hər yerindən biliyə can atanlar məhz bu şəhərə
üz tuturdular.
Ömər bu elm beşiyində adlı-sanlı alim və ruhani Nəsrəddin şeyx Məhəmməd Mənsurun
yanında təhsil alır. Müəllimi tez-tez
Pifaqorun bu sözlərini təkrar edərdi: “İnsanın firavanlığı idrakın
qanunlarına əsaslansa,
çox yaxşı olar”.
Ömər yaşıdlarından xeyli
fərqlənirdi. O, elmləri öyrənir, öyrəndikcə
dünya haqqında düşünür, sonda
bir fikir onu kədərləndirirdi:
«Bəlkə də,
biz heç vaxt dünyanın sirlərini
öyrənə bilməyəcəyik”.
Sonra isə bu qənaətə gəlirdi: “Həyat qısadır, insan isə dünyada hər şeyi dərk etmək istəyir. Amma təəssüf ki, onun bir
qarışını belə
dərk etməyə qüvvəsi çatmır”.
Ömər elmlərə
yiyələndikcə öz-özünə
deyirdi: “Elmlərin içərisində bütöv,
ən ciddi və dəqiq bir elm var. Bu cəbr elmidir. Lakin bu elmdə də nə qədər qaranlıq səhifələr və həll olunmamış məsələlər var. Deməli,
məqsədim bax bu olmalıdır».
Yaşasan üç
yüz il,
beş yüz il, min il,
Bu köhnə dünyadan
gedəcəksən, bil,
İstər dilənçi
ol, istərsə şah ol,
Məzarda qiymət bir,
iki cür deyil.
İlahi
an
Səmərqənd
şəhəri, 1066-cı il
Bu tarixdə yollar onu əfsanəvi şəhərə - Səmərqəndə
gətirir. Ömər bu sirli şəhərdə vaxtının
çoxunu elm ocaqlarında
keçirirdi. 1066-cı
ildə Buxaraya yollanır. Buxaraya gəldikdən bir neçə gün sonra “Doğruluq külliyyatı”nın müəllifi Əl-Buxarinin
məzarına baş
çəkir. Məzara yaxınlaşdıqca
Ömərə ilham gəlir. O, on iki gün gecə və gündüz səhrada gəzib-dolaşır,
dilinə rübaidən
başqa heç nə gəlmir. Məhz dördlüyün
bu növü fars ədəbiyyatında
fəlsəfi poeziyanın
geniş yayılmış
janrı kimi şöhrət qazanır.
Fələk qulağıma
söylədi pünhan:
Nə görsə
qədərdən-qəzadan insan,
Məndən bilir,
ancaq mənim qüdrətim,
Olsaydı gəzməzdim belə
sərgərdan.
Tarixi görüş
İsfahan,1074-cü
ilin baharı
Buxaranın Şərq darvazasından
karvan İsfahana yola düşür. Ömər
Xəyyam ağlına
da gətirməzdi ki, həyatının 20 ili bu şəhərlə bağlı
olacaq. O dövrdə Ömər Xəyyamın
şöhrəti hər
tərəfə yayılmışdı
və bu qoca şəhərdə də onun yolunu
gözləyənlər vardı.
İsfahanda alimlərin müdafiəçisi,
müdrik insan, “Siyasətnamə” risaləsinin
müəllifi, Məlik
şahın ağıllı
və tədbirli vəziri Nizam əl-Mülklə Ömər
Xəyyamın görüşü
hələ də tarixin yaddaşından silinməyib.
Ulduzların sirri
İsfahan
rəsədxanası
Miladi tarixi ilə 1074, hicri tarixi ilə
467-ci ildə Sultan Məlik
şah tərəfindən
rəsədxana tikilir
və Şərqin ən tanınmış astronomları bu rəsədxanaya cəlb olunur. Ömər Xəyyam
18 il bu
rəsədxanaya rəhbərlik
edir.
Bu illərin axtarışları
hədər getmir. Ömər Xəyyam
Müəyyid əl-Mülkün
sifarişi ilə “Novruznamə” əsərini
yazıb başa çatdırır. 1077-ci il dekabr
ayının ortalarında
Ömər Xəyyam özünün riyaziyyata
aid ən mühüm
əsərlərindən birini
- “Evklidin kitabındakı
girişdə olan çətinliklərin şərhləri”ni
yazır.
1091-ci ildə Ömər Xəyyam fəlsəfəyə
dair “Mövcudluq haqqında risalə”sini yazır. Ümumiyyətlə isə Xəyyamın
qələmindən çıxmış
5 fəlsəfi risalə
dövrümüzə qədər
gəlib çıxıb.
Bu səhralar dolur,
boşalır hər
an,
Baxdıqca bu çölə
oluram heyran.
Çünki bilinməyir
hardan gəlibdir
Haraya yollanır bu
uzun karvan.
Ömər Xəyyam qeyri-adi istedada malik idi. O, «Qurani-Kərim»i
əzbərdən bilməklə
yanaşı, onun bütün ayələrinin
dəqiq təfsirini də verə bilmişdi. Şərqin ən bilikli
ilahiyyatçıları Xəyyamdan
məsləhət alırdılar.
Ərəb fəlsəfə
tarıxçisi Yusif
Kifli “Filosofların tarixi” adlı əsərində yazır:
“Xəyyam yunan fəlsəfəsini bilirdi,
nücum elmində və fəlsəfədə
onun misli-bərabəri
yox idi”.
Əl-Beyhəqinin sözlərini
yada salaq: “ İnsan necə
qüdrətli yaddaşa
malik olmalıdır ki, kitabı yeddi dəfə oxuduqdan sonra səhvə yol vermədən onun üzünü köçürsün!”
Nişabur,
1098-ci il
Xəyyam ömrünün sonunu yoxsulluq içində yaşayırdı. Onun biliyi, ağlı
daha heç kimə gərək deyildi. Xəyyamı
anlamayan və yəqin ki, heç vaxt anlamağa qüdrəti çatmayan adamlar onun barəsində: “Bədbəxt filosof, yeddi göydə bir ulduzu yoxdu”
- deyirdilər.
Kimin bir çörəklik buğdası
vardı,
Başını çəkməyə yuvası vardı.
Nə ağadı,
nə də kimsəyə nökər,
Şad olsun, zənn
etsin dünyası vardı.
Dünyanın Xəyyamı
Deyilənlərə görə, Ömər Xəyyamın son oxuduğu
kitab İbn Sinanın “Şəfa kitabı” olub. Kitabı oxuduqdan
sonra “Pak şəxsləri
çağırın, mən
vəsiyyət edəcəyəm”
- deyir. Axşam namazını qurtardıqdan
sonra “İlahi, sənə məlumdu ki, mən imkan
daxilində səni dərk etmişəm.
Bağışla məni,
- səni dərk etməyim - mənim sənə doğru gedən yolumdu”, - deyərək vəfat edir.
Yaradan dünyanı neçin
yaratdı?
Sonra dəyişməyə neçin əl atdı?
Əgər gözəldirsə,
məhvə nə layiq
Çirkinsə, nə üçün
qüsura batdı?
Elmə dünyəvi
ölçü qazandıran
Xəyyamı Qərbdə
«Şərqin Dantesi» adlandırır, sənətkar,
mühəndis, filosof
kimi tanınan Leonardo Da Vinçi və riyaziyyatçı-alim
Bles Paskalla müqayisə edirlər.
XX əsrin
əvvəllərində Böyük
Britaniyada tikilmiş ən böyük sərnişin gəmisi «Titanik» batarkən göyərtəsində 13 milyon
sterlinq məbləğində
sərvətlə yanaşı,
Ömər Xəyyamın
qədim əlyazması
“Rübayyat”ın da olduğu bildirilir. Bu, Qərbdə Ömər
Xəyyam yaradıcılığına
böyük marağın
daha bir sübutudur.
Zaman külək kimi əsdikcə, tarix ələk kimi ələndikcə, bəşəriyyətin
nadir inciləri almaz dənələri kimi üzə çıxır. Zamansız
və məkansız Ömər Xəyyam kimi...
Təranə Məmmədova
Mədəniyyət.- 2010.- 14 may.- S. 14.