40-cı qapının
sirri
Rejissor Elçin
Musaoğlunun “40-cı qapı”
filmindəki hadisələr
ötən əsrin sonunda (90-cı illər) yeniyetmə bir gəncin həyatından bəhs edir. 14 yaşlı Rüstəmin
(Həsən Səfərov)
Moskvaya alver üçün getmiş
atasının ölüm
xəbəri gəlir.
Həyata hazır olmayan yeniyetmə gənc və çıxılmaz vəziyyətdə
qalan evdar anası adi məişət problemlərinin
əlində aciz qalırlar. Belə vəziyyətdə Rüstəm
ailəyə qazanc gətirmək məqsədilə
məktəbi atmağa
məcbur olur. Dolanışıq naminə
hər cür əziyyətə qatlaşan
bu yeniyetmənin maraqlı bir dünyası var. O, ruhunun ritminə uyğun olan musiqilərin avazı ilə xəyal qurur, mahir nağara
ifaçısı olmağı
arzulayır, bu musiqi alətini almaq üçün pul toplamağa çalışır. Lakin
maşın yumaqla gündəlik yaşayışlarını
güclə təmin edən yeniyetmə xəyallarının gerçəkləşə
bilməyəcəyini də
başa düşür.
Ailənin ağırlığının
azyaşlı oğlunun
çiyinlərinə düşməsinə
razı olmayan Rüstəmin anası ona kömək etmək istəsə də, həyatın sərtləşmiş qanunları
və ətrafındakı
bədniyyətli insanların
olması ona bu imkanı vermir. O, susmağa, oğlunun qəmgin həyat tamaşasındakı
“çaşqın qurban”
obrazını seyr etməyə məcburdur.
Hadisələrin cərəyan
etdiyi Bakıətrafı
kiçik qəsəbədə
(“40-cı qapı”da) belə
yeniyetmələrin çoxluq
təşkil etdiyini görürük. Məktəbi
atıb, küçələrdə
maşın yumaqla bir tikə çörək
qazanmağa məcbur olan Rüstəm isə onların ümumiləşdirilmiş obrazıdır.
Rüstəm İbrahimbəyovun
gözəl bir sözü var: “İncəsənətin əsas
məqsədi insanda insanlığı qorumaqdır”.
“40-cı qapı” filmində
də bu meyar əsas götürülüb. Həyatın
sıxıntıları ilə
dolu kadrların fonunda insanlara ünvanlanmış mərhəmət,
səmimiyyət prinsipləri
dayanır. Həyatın
yazılmamış amansız
qanunları dünya kinosunun həmişə aktual mövzusu olub.
Sürrealizm, neorealizm cərəyanlarına aid olaraq dünyanı
heyrətə
salan filmlər müxtəlif xalqların sakinlərinin
daxili aləmlərinin,
mənəvi dünyalarının mahiyyətini bədii dəyələrlə, vizual effektlərlə
dəqiq şərh etdiyinə görə cəmiyyəti heyrətə
gətirirdi.
Bizim kinoda isə hadisələrin mahiyyəti bəzən sovet rejiminin qadağalarına məruz
qaldığına görə
o qədər də qabarıq və emosional işlənmədiyindən
bəzi dövrlərin
kino təqdimatında
həyat süni və yad təsir
bağışlayıb. Bu gün isə
vizual vasitələrin
(televizor, kompyuter, telefon və s.) bolluğunda olan tükənməz tamaşaçı tələbatına
cavab vermək çətindir. Filmlərin
baxılmamağının səbəbini bu kimi amillərlə əsaslandırsaq da, kinosevərlərin arasında
səmimi, sadə hadisələrin poetik və yaxud real
təsvirlərinin seyrinə
üstünlük verən
düşüncəli tamaşaçılar
da çoxdur.
Bu mənada
kinoda tamaşaçıların
gözlərini qamaşdıran
köməkçi təsvir
vasitələrinin (kompyuter
qrafikası, ən son
texniki təchizat və s.) rolu o qədər də həlledici deyil. Çünki, bədii mahiyyəti güclü olan ekran əsərlərinin
dramaturji materialına
bu kimi amillərin
yoxluğu elə də xələl gətirmir.
Deməli, kinonun durmadan inkişaf edən imkanlarının labüdlüyü hər
bir film üçün
vacib deyil. Yetər ki, yaradıcı kollektivin fərdi keyfiyyətlərindəki
peşəkarlıq aydın
və qabarıq şəkildə özünü
büruzə versin.
“40-cı qapı”
filmindəki reallığa
maksimum səviyyədə
yaxın olan hadisələrin şablonsuz
təsvirlərinin kamera
dinamiksizliyi ilk baxışda
sanki məziyyətlərin
qəbul olunmasını
ləngidir. Lakin
hadisələrin məntiqi
mənasını dəqiq
diktə edən mizanlardakı personajların
mövqeyi, aktyorların
qabarıq ifaları bizi ekrandakı dramatik hadisələrə
biganə qalmamağa məcbur edir. Reallıqların əksi olan bədii materialın ekran variantı daim tamaşaçılar üçün
maraqlı olub. Köməkçi, gözqamaşdıran
texniki vasitələr
kinonun vizual effektlərini gücləndirsə
də, maddi çətinliklər dövrundə
bunlarsız da güclü kompozisiyaya malik ekran əsərləri
uğur qazanır. Belə kinonu yoxsul, lakin zəngin
mənəviyyatı olan
bir canlıya bənzətmək olar.
“40-cı qapı”dakı
hadisələrin mahiyyəti
dərindir. Uşaq
dünyasını, qadın
zərifliyini həyat
mübarizəsi zəminində
qəddarlıq qanunlarına
əsasən tapdalayan
həyat amilləri, küçə qanunları
əslində qlobal bəlaların başlanğıcıdır.
Hamımız bilirik ki, kinonun tərbiyəvi
cəhətlərindən biri
də insanda mədəni, mənəvi
keyfiyyətlərin yüksək
olmasının labüdlüyünü
vurğulamaqdır. Buna
əngəl olan amillər isə ya müharibələr, ya da ki,
insanın insan tərəfindən istismarına
rəvac verən diktatorluq iddiasıdır.
Sən demə, küçədə bir tikə çörək qazanmaq üçün maşın yuyanların da qazandıqları qəpik-quruşdan haqq verəcəkləri “reketlər”
var. Onların mövqeyi isə kütləvi şəkildə
odlu və soyuq silahla silahlanmış
cinayətkarlardan da təhlükəlidir. Ona görə ki, dünyanın sivil dövründə psixoloji
istismara üstünlük
verən bu cinayətkar dəstələrin
əsas qurbanları məhz həyatın məngənəsində sıxılmaqla
problemlərinə boyun
əyən azyaşlı,
çarəsiz uşaqlardır.
İnsanların fərdi
xüsusiyyətləri kimi
formalaşdırdığı küçə anlayışları
kinematoqrafiyanın daim
müraciət etdiyi bir mövzudur. Ta qədimdən insanların kimliyini, mövqeyini müəyyənləşdirən
məskənləri fərqlənib.
Bu fərqliliyin fonunda isə yaşayan insanların həyat mövqeyini, düşüncələrini kino
daha dəqiqi səciyyələndirir.
“40-cı qapı»da yoxsullara dayaq
durmağa çalışan
çarəsiz oğru
da var, əlacsız
kasıb da, əxlaqsız varlı tacir də. Qəribədir ki,
“40-cı qapı” balansı
böyük olan həyat tərəzisinin ölçüsünə görə
ən kiçik, orada məskunlaşan və imkansızlıqları
daxilində əriyən
sakinlərinin dərdlərinin
çəkisinə görə
isə ən ağır daşıdır.
“40-cı qapı”
sirlərlə, təzadlarla
dolu olan dünyanın bizi təəccübləndirən qaranlıq bir otağıdır. Bu
otaq filmdən də göründüyü
kimi, alınlarına yoxsulluğun əzab və iztirabları yazılmış nakam insanlara məxsusdur. Yoxsulluqdan, qazanc dalınca evindən didərgin düşən
insanların (Rüstəmin
atası, dayısı)
da qaranlıq həyatlarının natamam
sonluqlarını “40-cı qapı” özünə çəkir. Bir sözlə, “40-cı qapı”
sözün əsl mənasında həyat məngənəsidir. Lakin
burada yaşayan insanlar ümidlərini itirmirlər. Onların mənəvi zənginlikləri
maddi yoxsulluqlarını
üstələyir.
Deməli, dünyanı
dəyərləndirən “kəşməkəşli rəngarəngliyi”
yox, insanlığa dəyər verən, onları mədəniyyətə
doğru səsləyən,
güc verən zəngin mənəviyyatdır.
Bu mənəviyyatın
keşiyində duranlar
isə dədə-baba
xalçasını, mirasını
hər vəchlə qorumağa çalışan,
dinamik həyat ritmlərini qəlblərində
səsləndirməyə məcbur
olan Rüstəm kimi məğlubedilməzlərdir.
O, hələ üzünə
gülməyən həyat
qapısının başlanğıcındadır.
Sonu görünməyən
yüzlərlə qaranlıq
mənzillərin qapısını
isə onun əqidəsi, cəsarəti
açacaq. O əqidə
ki, başqalarının
da yoluna nur saça biləcək.
14 yaşlı
Rüstəm obrazının
ifaçısı Həsən
Səfərov obrazın
psixoloji cəhətlərini,
mövcud xüsusiyyətlərini
real canlandırıb. O, qaranlıq dünyanın
“40-cı qapı”sının
kiçik sakininin həyata baxış formalarını şablonsuz
oynayıb. Hadisələrin
bədii mahiyyətinin
tamaşaçıya operativ
çatdırılmasında Rüstəm obrazının
xüsusi rolu var. Lakin tərəf-müqabillərinin
kamera qarşısındakı
naşılığı onun
da yaradıcılığına
kölgə salır.
Məsələn, maşın
yuyan uşağın
donuq jestləri, Rüstəmin döydüyü
“reket” oğlanın arxayın qaçışı,
kor uşağın həyatı ilə razılaşmış mövqeyi
və s.
Qaranlıq dünyalarına
işıq ucu düşməyən qadınların
ümumiləşdirilmiş obrazlarının dramaturji
psixologiyasını açmaq
isə Rüstəmin
anası rolunu ifa edən Gülər
Nəbiyevanın üzərinə
düşüb. Bu
obraz ərini dinc dövrdə deyil, müharibədə,
cəbhədə itirən
çarəsiz bir qadın təsiri bağışlayır. Yalnızlığın
dəhşətini, imkansızlığın
insanı səfilliyə,
çarəsizliyə sürükləyən
vəhşətinin dözülməzliyini
Gülər bütün
yaradıcılıq imkanları
daxilində ifa etməklə, rejissor ideyalarını tamaşaçıya
daha da yaxınlaşdırmış
oldu. Bu film bizi 1990-cı illərdə ölkəmizdə
yaşanmış gərginliklərlə
dolu hadisələrə
nəzər salmağa
vadar edir.
Həyatımızın müəyyən
mərhələlərini tərənnüm
edən bu kimi filmlər insanlara yeni, gözəl həyat quruculuğu uğrunda apardığı mübarizələrdə
stimul verir, onları əyilməzlik naminə inkişafa, tərəqqiyə, maarifpərvərliyə
çağırır.
Rejissor Elçin
Musaoğlu həyata olan fərqli baxışlarını yaradıcılığı
fonunda bizə pıçıldamaqla sənətdə
olan prinsipiallığını
göstərmiş oldu.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.- 2010.- 19 may.- S. 10.