Bənzərəm bir qocaman dağa ki...
Adil İsgəndərov – 100
II yazı
Mən onunla fəxr edirdim
1966-cı il idi. Azərbaycan
Kinematoqrafçılar İttifaqında C.Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının fəaliyyətilə
bağlı iclas keçirilirdi. Moskvadan da qonaqlar dəvət
olunmuşdu. İclasda çıxış edənlər
kinostudiyanın ağır vəziyyətə düşməsindən,
zəif filmlərin ekrana yol tapmasından danışır,
kinostudiya rəhbərliyinin səriştəsizliyini qeyd
edirdilər.
Sonralar hər dəfə
kinostudiyanın direktoru təzələnəndə, iclaslarda
sabiq direktor tənqid olunanda başa düşdüm ki, burada
da gedənin dalınca danışmaq bir adətdir. Bununla belə
sabiq direktorun ünvanına deyilən tənqidlərdən
sonra öz-özümə çox götür-qoy edir və
suallar verirdim ki, görəsən, kinomuzu bu çətin vəziyyətdən
kim çıxara bilər, indiki şəraitdə kinostudiyaya
kim rəhbərlik edə bilər?
Az sonra xəbər
çıxdı ki, Adil İsgəndərov C.Cabbarlı
adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasına direktor təyin
olunub. Onu yaxından tanıyanlar da, uzaqdan-uzağa haqqında
eşidənlər də belə yekdil fikir söyləyirdilər
ki, kinostudiyada çox tezliklə yaxşılığa
doğru irəliləyiş hiss ediləcək. Çünki
hamı onun təşkilatçılıq qabiliyyətinə
inanırdı.
Doğrudan da çox
gözləmək lazım gəlmədi. Onun gəlişilə
kinostudiyada həyat yenidən qaynamağa, milli, tarixi köklərdən
bəhs edən filmlər çəkilməyə
başladı. Bu isə milli kadrların - ssenaristlərin,
aktyorların, rejissorların potensial sənət
imkanlarının üzə çıxarılmasına imkan
yaratdı. O illərdə bir-birindən maraqlı, peşəkarlıq
baxımından mütəxəssislərin diqqətini cəlb
edən filmlər çəkilib ümumittifaq ekranlarına
buraxıldı. “Bir cənub şəhərində”, “Bizim Cəbiş
müəllim”, “Yeddi oğul istərəm”, “Nəsimi”, “Şərikli
çörək”, “Axırıncı aşırım”,
“Ulduzlar sönmür”, “Səmt küləyi” və digər dəyərli
sənət əsərləri məhz A.İsgəndərovun
kinostudiyaya rəhbərlik etdiyi dövrdə yaradılıb.
Mən onunla fəxr edirdim. Fəxr
edirdim ki, xalqımızın belə böyük sənətkarı
var. Fəxr edirdim ki, bu böyük sənətkar məhz
kinoda çalışır, kino istehsalını yeni relslər
üzərinə qoyur, peşəkar kadrların, xüsusilə
aktyorların hazırlanması üçün əlindən
gələni əsirgəmir.
Onun təşəbbüsü
ilə açılan və özünün rəhbərlik
etdiyi kinoaktyor studiyası tez bir zamanda öz bəhrəsini
verməyə başladı. Burada təhsil alan gənc istedadlar
filmlərə çəkilir, yaxud kino istehsalının
müxtəlif sahələrində
çalışırdılar.
Onun üçün sənətkar
adi adam, adi peşə sahibi deyildi. Adil müəllim sənətkar
olan hər bir şəxsə yüksək qiymət verirdi. O,
deyirdi ki, sənətkar müqəddəs bir varlıqdır.
Sənətkar sənət aləmində fərqləndiyi
kimi, bir insan, bir şəxsiyyət kimi də ətrafındakılardan
fərqlənməli, hörmət sahibi olmalıdır.
Tamaşaçı sənətkarla təsadüfən
rastlaşarkən ayaq saxlamalı, onu görməyinə
uşaq kimi sevinməlidir. Bu, sənətkar deyilən şəxs
üçün vacib amillərdən biridir. Əks-təqdirdə
sənətkar tamaşaçının gözündə
adiləşə bilər.
“Qadam, intizam hamı üçündür”
Adil İsgəndərovla
birgə işləyənlər onun özünə və ətrafındakılara
qarşı necə tələbkar olduğunu, nizam-intizama necə
riayət etdiyini yaxşı bilirlər. Onun məşhur bir
sözü vardı: «Qadam, intizam hamı
üçündür». Adil müəllim adi
işıqçıdan tutmuş adlı-sanlı
quruluşçu rejissoradək hamıya eyni gözlə
baxır, hamıdan da nizam-intizama tabe olmağı tələb
edirdi. Kinostudiyada yaradılmış ümumi qayda-qanuna tabe
olmaq istəməyən bəzi yaradıcı işçilərlə
kinostudiya direktoru arasında bu zəmində narazılıqlar
baş versə də, Adil müəllim heç kəsə
güzəştə getmirdi.
Bir dəfə qəribə
bir söhbətin şahidi oldum. Müsahibə almaq
üçün A.İsgəndərovun qəbuluna getmişdim.
Təzəcə söhbətə başlamışdıq
ki, katibə qapını açıb içəri girdi və
dedi:
- Adil müəllim,
kinorejissor filankəs gəlib sizi görmək istəyir.
Adil müəllim katibəyə
tərəf çevrilib əsəbi halda soruşdu:
- Nə sözü var?
- Deyir ki, məni Moskvaya
ezamiyyətə göndərirlər, amma ezamiyyət pulunu
vermirlər. Deyirlər ki, xəzinədə pul yoxdur. İstəyir
ki, sərəncam verəsiniz, pulunu ala bilsin. Yoxsa ezamiyyətə
getməyəcək.
Adil müəllimin qanı
lap qaraldı. Əsəbi halda dilləndi:
- Sonra da deyirlər ki, mən
filankəsin əl-qolunu bağlamışam, onu işləməyə
qoymuram. Gedin ona deyin ki, cibində gəzdirdiyi əmanət
kitabçasını cavan qızlara göstərə bilir,
işə çatanda ezamiyyətə getməyə iki
yüz manat tapa bilmir? Qoy getsin, qayıdanda pulunu verərik.
Katibə kabinetindən
çıxandan sonra üzünü mənə tutub dedi:
- Hə, buna nə deyirsən?
Belə də xırdaçılıq olar? Əgər fəhlə
gəlib bunu desəydi, sorğu-sualsız pulu
çıxarıb ona verərdim. Amma bunu gör kim deyir,
kinorejissor! Belə artıq hərəkətlər nəyə
gərəkdir. Axı, çayxana söhbətləri belə-belə
mənasız hərəkətlərdən əmələ gəlir,
müxtəlif şayiələrin yaranmasına səbəb
olur.
Doğrusu, bu əhvalat mənim
üçün o qədər gözlənilməz idi ki, nə
cavab verəcəyimi heç özüm də bilmədim. Ona
görə də susmağı üstün tutdum.
“Azərbaycan çörəyi haramınız olsun...”
Hər il “Kino” qəzetinə
və “Film” jurnalına abunə kampaniyası keçiriləndə
mən respublika üzrə abunənin necə aparılması
barədə Dövlət Kino Komitəsinin kollegiya
iclasında məlumat verirdim. Adil müəllim həmin
kollegiyanın üzvü idi.
Bir dəfə kollegiya
iclasında hansı şəhər və rayonda qəzet və
jurnala nə qədər abunə yazıldığı barədə
məlumat verərkən, əlimdəki siyahını
kollegiya üzvlərinə göstərib dedim:
- Şuşadan başqa,
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin digər rayonlarında
bizim qəzet və jurnala abunə getmir.
Kollegiyanın sədri Məmməd
Qurbanov vilayət üzrə kinolaşdırma idarəsinin rəisini
və kinoprokat idarəsinin müdirini (hər ikisi erməni
idi) ayağa qaldırıb nə üçün belə zəif
təşkilati iş apardıqlarını onlardan soruşdu.
Onlar bir-bir danışıb dedilər ki, vilayətdə abunə
məsələsində problem yoxdur. Bütün rayonlar
üzrə kino nəşrlərinə yaxşı abunə
gedib. Ancaq istər kino işçiləri, istərsə də
oxucular Yerevanda erməni dilində buraxılan kino nəşrlərinə
yazılıblar.
Qarabağdan gəlmiş erməni
kino işçilərinin bu cavabları zalda oturanlara bərk
toxundu. Amma heç kəs cürət edib bir söz demədi.
Zalda milçək uçsaydı səsi eşidilərdi.
Adil müəllimin isə elə bil üstünə qaynar su
tökdülər. O, oturduğu stolun arxasından elə cəld
ayağa qalxdı ki, elə bildim zalı tərk etmək istəyir.
Amma yanılmışdım. Ayağa ona görə
qalxmışdı ki, həyasızcasına cavab verən rəislə
müdiri yaxşı görsün. Fikrindən keçənləri
onların gözlərinin içinə desin. Sonra o, gözlərini
qıydı və şəhadət barmağını onlara
tərəf uzadıb dedi:
- Bir də təkrar edin
dediklərinizi. Yaxşı eşitmədim.
Rəis utanıb
qızarmadan dediyi sözləri bir də təkrar etdi. Adil
müəllim bomba kimi açıldı, dişinin dibindən
çıxanı onlara dedi:
- Sən bir həyasızlığa
bax. Bunlar qəzet-jurnalı Ermənistandan alırlar. Sən
bir işə bax. Kim sizi buna məcbur edir? Bir məni başa
salın görüm, siz Azərbaycanda, yoxsa Ermənistanda
yaşayırsınız?
Onların cavab vermədiklərini
görüb daha da əsəbiləşdi:
- Hə, nədir,
Qarabağın harada yerləşdiyini yoxsa unutmusunuz? Niyə
cavab vermək istəmirsiniz? İstəyirsiniz harada
yaşadığınızı mən sizin yadınıza
salım?
Müdir
acıqlı-acıqlı cavab verdi:
- Niyə bilmirik...
Qarabağda yaşayırıq...Azərbaycanda...
Adil müəllim artıq
ayaqüstə dura bilməyib yerində oturdu və dedi:
- Azərbaycan
torpağında yaşayırsınız, amma Azərbaycan mətbuatını
oxumağa qarnınız ağrıyır. Azərbaycan
çörəyi haramınız olsun.
Məmməd müəllim vəziyyətin
çox gərgin şəkil aldığını
görüb A.İsgəndərovu güclə sakitləşdirdi.
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin kino idarələrinin
rəhbərlərini möhkəm məzəmmət etdi.
Onları qəsdən abunə işini pozduqlarına və
adi etik qaydalara riayət edə bilmədiklərinə görə
danladı. A.İsgəndərov heç cür sakit ola
bilmirdi. O, yenidən ayağa qalxıb şəhadət
barmağını onlara tərəf yellədərək dedi:
- Gedin
yaxşı-yaxşı fikirləşin, dediklərimi
götür-qoy edin. Gələn il burada görüşəndə
bu məsələnin üstünə bir də qayıtmayaq.
Yoxsa söhbətimiz başqa cür olacaq...
Çox təəssüf
ki, bir ildən sonra keçirilən kollegiya iclaslarında Adil
müəllim daha iştirak etmirdi. Çünki o, 1974-cü
ildə C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının direktoru vəzifəsindən azad
edilmişdi. Ancaq onun kollegiya iclasındakı ehtiraslı və
bir qədər də çılğın
çıxışı nəticəsiz qalmadı.
Dağlıq Qarabağdakı məlum hadisələr
başlanana qədər keçmiş vilayət üzrə,
az da olsa, bizim nəşrlərə abunə
aparılırdı.
“Ürək ki yanmadı...”
Adil müəllim kollegiya
iclaslarının, demək olar ki, hamısında iştirak
edirdi. Amma onda bir cəhət var idi ki, kollegiya üzvləri də
buna adət etmişdilər. Hərdən Adil müəllim
iclas zamanı mürgüləyirdi. Eşitdiyimə görə,
o, kinostudiyanın bədii şuralarında da hərdən
mürgüləməyi xoşlayırdı.
Gözünü açanda isə söhbətlərə elə
müdaxilə edərdi ki, elə bil indicə
gözünün acısını alan o deyil, başqa adam
idi.
Bir dəfə Kino Komitəsinin
sədri M.Qurbanov iclasda rayon kino birliyi direktorlarından birini
pis işləməsinə görə möhkəm
danladıqdan sonra A.İsgəndərova tərəf
döndü və astaca dedi:
- Adil müəllim, bax sən
mürgü vurursan, amma mən studiyanın istehsal etdiyi filmlərə
ögey münasibət bəslədiyinə görə
direktoru danlayıram. Bəlkə sən də ona bir söz
demək istəyirsən. Buyur.
Adil müəllim gözlərini
qıyıb ciddi şəkil aldı və hamının
eşidəcəyi tonda dedi:
- Mürgü vursam da
ayıq oluram, Məmməd müəllim. Burada
danışılanların hamısını eşidirdim. Bax
bu hörmətli direktor səhərdən axşamacan
kinoteatrlarda hind filmlərini nümayiş etdirir, amma hesabatda
Azərbaycan filmlərinin adlarını göstərir. Guya
hind filminin əvəzinə Azərbaycan filminə filan qədər
tamaşaçı baxıb. Özüm bilərəkdən
söhbətə qarışmırdım. Məmməd
müəllim, azərbaycanlı olasan, mədəniyyətinə,
incəsənətinə maraq göstərməyəsən,
ürək yandırmayasan. Ürək də ki,
yanmadı...özün bilirsən də, külli-aləm
yığıla, xeyri yoxdur.
A.İsgəndərov
üzünü kinobirliyinin direktoruna tutub dedi:
- Oğul, hamımız gecə-gündüz
çalışırıq, nəyəsə nail oluruq, nəyəsə
yox. Hərəmiz də bir parça çörəyin
sahibiyik. Ancaq halal çörəyin. Yadında yaxşı
saxla: ləyaqətli adam dünya nemətlərinin əsiri
ola bilməz...
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2010.- 28 may.- S. 10.