Kinonun ruhunu duyan bəstəkar
Ekran əsərlərinin musiqi tərtibatı onların
bədii komponentlərinin vəhdətində böyük
önəm kəsb edir. Bu baxımdan milli kinomuzun
inkişafında bəstəkarların müstəsna rolu var.
Görkəmli bəstəkar Emin Sabitoğlu bədii əsərlərin
ekran taleyinə uğur qazandıran sənətkarlardan olub.
Emin Sabitoğlu
1937-ci il noyabrın 2-də Bakıda
anadan olub. 1954-cü ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bitirdikdən
sonra Moskva Dövlət Konservatoriyasında
Yuri Şaporinin bəstəkarlıq
sinfində oxuyub
(1956-1961). 1961-ci ildən
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasında
musiqi redaktoru vəzifəsində çalışıb.
Musiqinin bir çox
janrında dəyərli
əsərlərin müəllifi
kimi tanınan Emin Sabitoğlunun kinoda səslənən mahnıları və musiqiləri bu gün də dillər əzbəridir, müğənnilərin fərdi
repertuarında geniş
yer tutur. O, 600-dən
çox mahnının,
9 musiqili komediyanın,
40-a yaxın filmdəki
musiqilərin müəllifidir.
Emin Sabitoğlunun istər teatr tamaşalarına (“Hicran”, ”Xoşbəxtlər” və s.), istərsə də filmlərə yazdığı musiqiləri
bədii əsərlərin
təcəssümü olan
zamanın ruhunu bizə çox dəqiqliklə hiss etdirə
bilir, hadisələrin
məğzini açır.
Bəstəkarın
teatr və kino yaradıcılığında
mahnı, estrada,
simfoniya və digər janrlar yer alıb. Bu
mənada bəstəkar
yaradıcılığının çoxşaxəliliyi teatr
və kinoda yaratdığı əsərlərinin
fərqliliyində özünü
göstərib. Məsələn, bəstəkar görkəmli
dramaturq Sabit Rəhmanın “Hicran” (rejissor Ş.Bədəlbəyli)
əsərinə bəstələdiyi
musiqi kompozisiyası hadisələrin mənasını
açır, personajların
xarakterlərini müəyyənləşdirir,
ümumilikdə musiqili
komediyanın bədii
təsir qüvvələrini
möhkəmləndirir. Ədəbi əsərlərin səhnə
təcəssümündəki hadisələri müxtəlif
çalarlarla dilləndirən
uvertüralar, aktyorların
dialoqlarını müşayiət
edən vokal musiqilər, monoloqları əvəzləyən ariyalar,
hərəkət etüdlərini
açıqlayan rəqslər
vahid bəstəkar duyumu, istedadı ətrafında cəmlənib.
Emin Sabitoğlunun kino
musiqiləri də bədii komponentlərin dəyərli vasitəsi kimi həmişə milli kinomuza zənginlik gətirib.
O, müxtəlif kinorejissorlarla
(A.Babayev, F.Əliyev, R.Ocaqov, H.Seyidbəyli və s.) işləyib. Ən zəif süjet xəttinə malik olan filmlər belə, Emin Sabitoğlu musiqisinə görə emosional ekran poeziyası kimi baxımlıdır.
Azərbaycan kinosunun əsas dayaq sütunlarından biri olan musiqi
estetikası Ü.Hacıbəyli,
Q.Qarayev, F.Əmirov, T.Quliyev, A.Məlikov, X.Mirzəzadə, F.Qarayev,
P.Bülbüloğlu və
s. bəstəkarların bacarığı
sayəsində filmlərin
emosional dilini zənginləşdirib, geniş
tamaşaçı auditoriyası
toplamasına şərait
yaradıb. Hər bir bəstəkarın
da fərdi yaradıcılıq üslubuna
aid ifadə dili olub. Emin Sabitoğlunun kino
musiqisi filmlərdəki
hadisələrə tamaşaçının
daha çox ürəkdən təmas
etməsinə, daxilən
obrazlarla ünsiyyət
qurmasına təkan verir. Onun bəstələrinin müşayiət etdiyi filmlər bitdikdən sonra belə tamaşaçını öz
emosional təsirində
saxlayır. Məsələn, görkəmli kinorejissor H.Seyidbəylinin çəkdiyi
“Bizim Cəbiş müəllim” filmində İkinci Dünya müharibəsi illərində
arxa cəbhədəki
insanların psixoloji sarsıntılarını, məhv
olmuş gənclik, uşaqlıq təəssüratlarını
sözsüz kadrlardakı
lirik melodiyalarda belə hiss edirik, hadisələrin dərinliyinə
varırıq. Sovet dövründə
çəkilən filmlərin
ümumi kompozisiyası
dramaturq, rejissor, bəstəkar ideyalarının
vahid yaradıcılıq
təntənəsi kimi
cəmiyyətin ümumi
maraqlarına, mənəvi
ehtiyaclarına cavab verməli, ekran yaradıcılığı bütünlüklə
estetik dəyərlərin
yüksəlişinə xidmət
etməli idi. Bu mənada həmin
illərdə çəkilən
filmlərin bir çoxunda məhz istedadlı bəstəkar
yaradıcılığı müəyyən texniki çatışmazlıqları kölgədə qoyurdu, filmlər həyat hadisələrinin səmimi
təsviri kimi xarici tamaşaçıların
belə diqqətini çəkirdi.
Emin Sabitoğlunun peşəkar
yaradıcılığı 40-a yaxın filmə uzunömürlü ekran həyatı bəxş edib. Bunlardan “Gün keçdi” (rejissor A.Babayev), “Dədə Qorqud” (T.Tağızadə), “Dantenin
yubileyi”(G.Əzimzadə) və s. adlarını çəkmək
olar. 1979-cu ildən
etibarən görkəmli
kinorejissor Rasim Ocaqovla Emin Sabitoğlunun
mütəmadi yaradıcılıq
prosesi bəstəkar ideyalarının bədii
təfəkkürlə, rejissor
improvizələri ilə
vəhdətinin önəmini
bir daha təsdiqlədi. Çünki müxtəlif janrlı ekran əsərlərindəki
kadrların mənasını,
obrazların xarakteristikasını
məhz onun emosional ruhu, dili olan musiqiləri
vasitəsi ilə daha dərindən anladıq, həyatın, insanlığın inkişafına
mane olan neqativ halları (“İstintaq”, “Bağlı qapı” və s.) yekdilliklə qınadıq. Həmçinin bəstəkarın filmlərin
əvvəlində belə
səslənən musiqiləri
filmin ideyalarını
anons edir, ekran hadisələrini yalnız müşayiət
etmək yox, şərh etmək məqsədi daşıyırdı.
Rasim Ocaqov çəkdiyi
filmlərin bir çoxunun musiqi taleyini Emin Sabitoğlu
yaradıcılığına etibar etmişdi. Bunlardan “Bağlı qapı”, “Həm ziyarət, həm ticarət”, “Ad günü”,
“İstintaq”, “Ölsəm...
bağışla” və
s. adlarını çəkmək
olar. Bu filmlərin
musiqiləri, mahnıları
(“Bayatı”, “Bir axşam” və s.) nəinki müğənnilərin
fərdi repertuarlarında,
həmçinin televiziya
(“Səni axtarıram”)
və teatr tamaşalarında uğurla
istifadə edilib.
“Ad günü”
filminin musiqiləri filmin baş qəhrəmanı olan Mustafanın (H.İsmayılov)
cəmiyyətdəki mövqeyini,
ictimai və şəxsi həyatını
təhlil edir. Romantik duyğulu, pessimist Mustafa ilə,
optimist Əlinin (David Uplisaşvili)
xarakterləri sanki ayrı-ayrılıqda ətrafındakılar
üçün darıxdırıcı
və natamam şəxsiyyət təsiri
bağışlayır. Onların təsadüfi görüşlərindən
sonra həyatı dəyərləndirən insanların
mehribançılığı və dostluq münasibətlərinin vacibliyini
musiqi dili əbəs yerə nikbin notlarla vurğulamır. Ad günündən xəbərsiz
qəfil qonaq olan Mustafanın sadə dünyası, dostluğu Əli üçün böyük
bir hədiyyəyə
çevrilir.
Tikintidə işləyən Əli sosial problemi olmayan bir zəhmətkeşdir.
Onu yalnız insanların, keçmiş dostlarının
biganəliyi narahat edir. Oğluna edəcəyi “ad günü”
isə bu problemin aradan qalxmasına şərait yaradacaqdı... Lakin dostları ilə bayram etməyə hazırlaşdığı “ad günü” belə, yorğun keçirdiyi gündəlik iş günündən heç
də fərqlənmir.
Dramaturq,
rejissor və bəstəkar ideyaları
xoşbəxtliyin təmtəraqlı
məclislərdə yox,
məhz qayğısız,
sakit ailə çərçivəsində olduğunu maraqlı nüanslarla tamaşaçılara
çatdırdılar.
Əlinin həyat tərzini,
arzularını, mədəni
cəmiyyətdən geri
qalmamaq prinsiplərini,
emosional dünyasını
əslində bizə
obrazla bərabər filmin musiqisi nəql edir. Eyni zamanda Əlinin həyat yoldaşı olan Rənanın (Ş.Yusupova) sakit, təmkinli davranışından
oxunan “sənin xoşbəxtliyin ailəndir”
kəlmələrini musiqinin
dili kifayət qədər xarakterizə edir. Filmin baş qəhrəmanı
Mustafanın tənha,
romantik dünyasını
haradasa qınayan musiqi Əlinin şən, qayğısız
aləmindən tənha
gəncin həyatına
qismən də olsa pay qatmaqla insanların həyatlarını
çətinləşdirməyə yox, əslində bir-birlərinə qarşı
olan biganəliyə
son qoymaqla həyatlarına
rəng qatacaqlarını
diktə edir. Filmin bütünlükdə psixoloji
cəhətlərini kadrlarla
həmahəng səslənən
musiqiləri təhlil
edir. Psixoloji dram janrında olan
“Ölsəm... bağışla”
filmində nakam məhəbbəti olan iki gəncin taleyini, puç olmuş arzularını musiqinin bədii səviyyəsi etibarı,
məntiqi mənası
ilə anlayırıq.
Musiqinin təsiri altında nəzərə çarpan
kadrların səciyyəvi
cəhətləri filmlərin
psixoloji nüanslarını
aydınladır və
kadrlardakı lirizmin daxili dinamikliyini təmin edir. Bu mənada bəstəkar
yaradıcılığının rejissor ideyaları ilə vəhdəti ekran əsərinin (hadisələrin zaman fərqinə baxmayaraq) müasir səslənməsinə
imkan yaradır, əsərin ictimai mənası adi əhvalat xarakteri daşımaqdan da artıq əhəmiyyət
kəsb edir, mahiyyətini dərinləşdirir.
Emin Sabitoğlunun bütün
kino musiqiləri dramaturq mədəniyyətini,
intellektini, zəngin dünyagörüşünü, romantik dünyasını,
bütünlükdə bədii
əsərlərin səviyyəsini
yüksək formada təqdim edir. Onun müxtəlif səpkili musiqiləri filmlərin mövzusu ilə paralel olaraq sosial problemləri təhlil edir, həyat hadisələrinin
fəlsəfi dərinliklərini
açıqlayır, kadraltı
mənalara aydınlıq
gətirirdi. Həmin musiqiləri
bu gün də geniş tamaşaçı auditoriyası
rəğbətlə dinləyir.
Bu o deməkdir ki, hər evdə,
hər məkanda Emin Sabitoğlunun nəfəsi duyulur və duyulacaq.
Şəhla Bürcəliyeva
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2010.- 3 noyabr.- S. 13.