Lerik abidələri
Qədim yurdumuz
Daşlarda yaşayan tarix
Lerikin Pirasora kəndindən (Pirlər
ocağı) üzüyuxarı qalxırıq.
Qarşımızda geniş meydan açılır. Bu yaylaq
yeri xeyli ərazini əhatə edir. Yol yoldaşım Oqtay
Abbasov (pedaqoq-alimdir) bizi gəzdirən «UAZ»ın
sürücüsündən nəsə soruşur.
Sürücü dərhal peşəkarcasına cavab verir:
«Biz Azərbaycan-İran sərhədinin həndəvərindəyik.
Bura dəniz səviyyəsindən təxminən iki min iki
yüz metr hündürlükdədir. Bu çəmənliklər,
göz işlədikcə uzanan çöllər dədə-babalarımızın
tarixi yaylaq yerləridir. Onlar at oynadıb, qılınc
çalıblar, yadelliləri kəndlərə, elatlara
soxulmağa qoymayıblar».
Sürücü düz deyirdi. Axı qarşımızda əzəmətli kiçik Qafqaz dağlarının ardı - Talış dağ silsiləsi uzanırdı. Kömürgöy, Brovar, Qızyurdu zirvələrinə sanki əlini uzatsan, çatar. Bu yerlər cənub istiqamətdə Savalana qovuşur. Çılpaq, qranit qayalıqlar, təpəlikləri örtən cır meyvə kolluqları, alp çəmənliklər, diş tökən bumbuz bulaqlar, ana laylası kimi zümzümə edən həzin dağ çayları ta uşaqlıqdan mənə tanışdır. Savalan ətəklərində ulu Zərdüşt, Babək Xürrəmi, Koroğlu haqqında əfsanələşən söhbətlər yüz illərdir dildə-dodaqda gəzir.
O tayda Savalan vüsalı dadsın,
Bu tayda başım
qatandı dağlar.
Əlimi uzatdım, zirvəyə
çatsın,
Əlim boşa getdi,
utandı dağlar.
Xan
bulağının pıqqapıqla qaynayan sərin suyu avqustu
unutdurur, soyuqdan dişimiz bir-birinə dəyir. Ancaq hələ Qız Qalası adlanan dağın
zirvəsinə dırmaşmalıyıq. Bu dağ elə bil haçansa yerə
basdırılmış köklü-köməcli nəhəng
palıd ağacıdır. Üzüyuxarı
baxanın papağı yerə düşür. Qorxu hissi
mənə yaddır, azca bizə görə tərəddüd
edən «UAZ»ın sürücüsü
qımışa-qımışa qabağa düşür:
ardınca mən, sonra əslən Şabran rayonundan olan alim
dostum Oqtay Allahverənoğlu «bu gün Qız Qalasını
fəth edəcəyik» deyərək zirvəyə yol
başlayır. Addımlarımız nə qədər
mətin olsa da, dağ keçisi kimi ayaqlarımızı yerə
asta-asta qoysaq da, sürüşməkdən, aşağı
yuvarlanmaqdan ehtiyatlanırıq. «Ura, biz
artıq Qız Qalasındayıq, hər gələn şəhərlinin
işi deyil abidəyə dırmaşmaq» - deyə
sürücü zarafatından qalmır.
Buna qaya da demək
olar, qala da. Çünki təxminən
2-3 hektar ərazini tutan qala-zirvənin dörd tərəfini
yağıntılar yuyub və sərt küləklər
aparıb.
Yuyulmuş sahə
sürüşkəndir və torpağın
«sümüyü» çıxıb. Qalanın
üstündən düz-dünya, Lerikin,
Yardımlının yaşayış məntəqələri
ovuc içi kimi görünür. Alar və
Orand kəndləri lap yaxınlıqda yerləşir. Burada tarixən məskunlaşan yerli sakinlərin
söylədiklərinə inansaq qalanın tən ortasında
üç bişmiş qırmızı kərpicdən
inşa olunmuş minarə varmış. Və
eyni zamanda gözətçi məntəqələrinin
mövcudluğu onun möhtəşəmliyindən və
qüdrətindən xəbər verir. Ətrafa
səpələnmiş kərpic qırıntıları hər
yanı al-qırmızı lalə rənginə boyayıb.
Ehtimal olunur ki, sehrli qalanın lap
yaxınlığında karxana fəaliyyət göstərirmiş
və kərpic də həmin emal müəssisəsinin məhsulu
imiş.
Əlbəttə,
Bakıdakı məşhur Qız Qalası da daxil olmaqla istər
Azərbaycanın bölgələrində, istərsə də
digər Şərq ölkələrində kifayət qədər
bu tipli abidələr var. Bəs nə üçün onlar məhz
Qız Qalası adlanırlar? Tarixçi-alim Samir Kərimov
yazır:
- Qız
Qalasının əslində «Göz və ya Oğuz
Qalası» olduğunu söyləyənlər də var. Azərbaycanda
bir çox yerdə Qız Qalası olub. Məsələn,
Gədəbəy rayonunda yerləşən Qız
Qalasının 1500 illik tarixi var. Bu abidələr barədə
alimlərin fikirləri müxtəlifdir və həmişə
haçalanıb, bir-birini təkzib edib. İran
tədqiqatçısı Bastani Parizin fikrincə, burada
«qız» məfhumu qədim Şərqin müqəddəs
sayılan su ilahəsi Anahita ilə əlaqədardır.
Qız qalalarının salındığı ərazilərdə
vaxtilə Anahita ilə bağlı məbədlərin olması,
sonralar isə həmin məbədlərin öz dini xarakterini
itirib müdafiə istehkamlarına çevrilməsi
düşmən hücumundan qız-gəlinlərin
qorunması, gizlədilməsi məqsədi
daşıyıb.
Lerikin bu məşhur
qalası haqqında müxtəlif arxeoloqlar, tarixçilər
məlumat verirlər. Onun adı
A.A.Bakıxanovun məşhur «Gülüstani-İrəm» əsərində
də çəkilir. Təəssüf
doğuran faktdır, qalaya biganə münasibət bəslənilib
və o qorunmayıb. Ətrafında və
içində heç bir tədqiqat işi aparılmayıb.
Dildə-ağızda
isə belə bir xalq əfsanəsi dolaşır. Guya bu qala ilə üzbəüz, yəni oğlan
qalasında yaşayan bir cavan Qız Qalasında yaşayan mələksimaya
vurulur. Oğlan son dərəcə
kasıb, qız isə varlı-karlı imiş. Gözəlin atası yeganə qızını
qonşu qalada yaşayan kasıba vermək istəmir. Ancaq həqiqətən onlar arasında olan saf
duyğular, eşq-məhəbbət macərası varlı
xanı qorxuya salır. O, çox
düşünüb-daşınır və bir gün qəfildən
yurd yerini tərk edir, indiki Ərdəbil şəhərinin
yerləşdiyi səmtə üz tutur. Əli hər yerdən
üzülən qız buranı tərk ed-edə
qayalıqlara pıçıldayır:
- Oğlan, məni, ərdə bil!
Oğlan, məni, ərdə bil!
Səhər guya
oğlan yuxudan ayılır və görür ki, həqiqətən
«lələ köçüb, yurdu qalıb». Nərə çəkən pəhləvan cüssəli
cavanın səsi qayalıqda əks-səda tapır. Bu
zaman hər tərəfdən qulağına səslər gəlir:
- Oğlan, məni, ərdə bil!
Oğlan, məni, ərdə bil!
O, sevgilisinin izinə
düşür. Uzun axtarışdan sonra onun
olduğu yeri (indiki Ərdəbili) tapır. Bu əfsanəyə görə, guya Ərdəbilin
adı buradan yaranıb. Bir-birinə
qovuşa bilməyən sevgililərdən nakam məhəbbət
dastanı yadigar qalır.
* * *
XIX əsrin əvvəllərində
Rusiyanın istilasından sonra Azərbaycan iki yerə
bölünüb, onun əski tarixə malik maddi-mədəniyyət
abidələrinin də xeyli hissəsi cənubda qalıb.
Təxminən 4-5 min il tarixi ehtimal edilən
Ərdəbil şəhəri həmişə diqqət mərkəzində
olub və hətta müəyyən tarixi mərhələlərdə
Azərbaycanın (Səfəvilər dövlətinin)
paytaxtına çevrilib. O məhəbbət faciəsinin
Ərdəbilin adı ilə əlaqəsinə gəlincə,
bu, əfsanələşmiş, daşlaşmış həqiqətdir.
Azərbaycan bölünəndən sonra bu
ayrılığı xalq həzm edə bilməyib, buna
dastanlar, hekayətlər, nəğmələr qoşulub.
Müasir bayatılarımızın birində Ərdəbilin
adı belə vəsf olunur:
Mən aşiq Ərdəbilə,
Yol gedir Ərdəbilə,
Səbrimizə daş basdıq,
Qorxaq da, ər də
bilə.
Ərdəbil Lerik
rayonunun inzibati ərazi bölgüsünə çox
yaxındır. Rayonda Ərdəbil
adlı kənd mövcuddur (Ərdəbilə). Hətta Lerikdə Təbrizli yaşayış məskəni
də var. Yer adları, toponimlər tamam eynidir, bir-birinin təkrarıdır.
Görünür, ərazidə yaşayan əhalinin
də əsasən kökü, soyu eyniyyət təşkil
edir.
Bundan başqa Lerik ərazisində
Nuhdüz, Qələbin, Büzeyir, Digah kimi strateji əhəmiyyətə
malik qalalar var və hər maddi-mədəniyyət nümunəsində
xalqımızın tarixinin bir parçası yaşayır.
Qalaları öyrənilərkən son dərəcə
diqqətli olmaq, adlara, toponimlərə xüsusi fikir vermək
gərəkdir. Çünki bir sıra adlar türk, ərəb,
fars sözləri ilə
qarışıb, ortaq mədəniyyət nümunəsi kimi
təhlilə və araşdırmaya ehtiyacı var. Büzeyir
qalasına yerli camaat Bəzzəy, Bizəy qalası deyir. Görünür, abidənin Bəzz qalası ilə
bağlılığı şübhəsizdir, yoxsa toponimlər
bir-birinə bu qədər oxşamazdı. Qala
Talış dağ silsiləsinin ən hündür məkanında
qərar tutduğundan buradan Lerik, Lənkəran, Astara,
Masallı, Cəlilabad, Biləsuvar, Muğan düzünün
tən yarısını, Xəzər dənizinin xeyli hissəsini,
Cənubi Azərbaycanın bir sıra yaşayış məskənlərini
seyr etmək mümkündür.
Lerikdə abidələrin
təsnifatına varanda, görürsən ki, dini-tarixi
türbələr, ocaqlar, müqəddəs pirlər daha
çoxdur. Sözsüz, onların bir qismi
islama qədərki dövrlə bağlıdır. Çünki əraziyə adi baxış
keçirərkən bütpərəstliyin nişanələrini
görməmək mümkün deyil. Fikrimizi
daş abidələr təsdiqləyir. Xüsusi
yonulmuş daşlar, onlar üzərində inam və
sitayişlərin əksi, qoç, öküz heykəlləri
daha qədim əyyamların rəsmini canlandırır.
Və yenə min təəssüf ki, həmin o
məzarüstü daş abidələrin bir qismi məhv
olub. Rayonun Çayrud, Monidigah, Veri, Cəngəmiran,
Mastayıl, Kirəkud kənd qəbiristanlıqlarında bu
cür hallar baş verib.
Bölgədəki
dini-tarixi yerlərin, abidələrin əsas hissəsi
İslamın bərqərar olması ilə
bağlıdır. Bununla belə, Hüseyn Ata,
Yaşıl Baba, Cabir Ənsar, Baba İbrahim, Baba İsa, Xəlil
Zəkəriyyə, Seyid Əbülqasım, Baba Məhəmməd,
Pir Yusif və s. türbələrin divarlarında daha qədim
dövrlərin əlamətlərini, izlərini oxumaq
mümkündür. Şübhəsiz ki, islami
elementlər sonrakı əsrlərdə ocaq və pirlərə
kəskin surətdə nüfuz edib və bir növ gizli, sirli
tarixin izlərini örtüb.
Tarix - millətin
keçmişidir və həm də sabahıdır, gələcəyidir.
Çünki keçmişi qılınclasan,
«Gələcək səni topa tutar». Eyni
zamanda tarixi qaranlıq olan millətin millətlər
içində imzası yoxdur, deməli soyu, kökü
şübhə altındadır. Gəlin
hamılıqla abidələrimizə hörmətlə
yanaşaq, onların qədrini bilək, yaşadaq, nəsildən-nəsilə
ötürək. Böyük şair Səməd
Vurğun əbəs yerə demirdi:
Kim bilir neçədir
dünyanın yaşı,
Tarixin nə qədər
yazısı vardır.
Hər saxsı parçası, hər
məzar daşı,
Nəsildən-nəsilə bir yadigardır!
Ağacəfər Həsənli
Mədəniyyət.-
2010.- 5 noyabr.- S. 8.