“Yazıçı
cəsarətli olmalıdır”
Elçin Hüseynbəyli: “İki cür ədəbiyyat
var: pis və yaxşı ədəbiyyat. Oxunan və oxunmayan ədəbiyyat.
Oxunmayan ədəbiyyat mənim nəzərimdə pis ədəbiyyatdır”
...Hərdən fikirləşirəm ki, görəsən,
ədəbiyyatın qapısı var? Axı ədəbiyyata
gələnlər haradansa keçməlidir? Tezcə də bu
ağılsız fikri başımdan qovub
uzaqlaşdırıram. Ədəbiyyatın nə
qapısı var, nə pəncərəsi, nə bacası... Ədəbiyyatın
sözü var, sözün işığı var. Bu
işığa gələnlər isə əvvəlcə
özlərindən, vaxtlarından və hətta talelərindən
keçib gəlirlər. Söhbət əsl ədəbiyyatdan
gedir...
O keçmişi gələcəkdə,
gələcəyi keçmişdə axtarır...
O, fərqli düşüncəsi,
maraqlı ideyaları, iti qələmi ilə oxucunun
vaxtını oğurlayır...
O, özünü məhsuldar yox,
zəhmətkeş yazıçı sayır...
O, cəsarətsiz
yazıçını maraqsız yazıçı
adlandırır...
O, yuxuda uçsa da, ədəbiyyatda
hələ yeridiyini etiraf edir...
O, yazıçıdır, yazmaq
istədiyini yazır...
Müsahibimiz “Rəqs edən
oğlan”, “Balıq adam”, “İki nəfər üçün
oyun”, “Cənab XXI əsr”, “Yovşan qağayılar”, “Tut
ağacı boyunca”, “On üçüncü həvari - 141-ci
Don Juan”, “Şah Abbas” kitablarının müəllifi,
yazıçı-dramaturq, publisist Elçin Hüseynbəylidir.
- Keçmişi gələcəkdə,
gələcəyi keçmişdə axtaran
yazıçı ilə söhbətimizə haradan
başlayaq?
- İndidən.
- İndidən söz
düşmüşkən, bir yazıçı kimi
vaxtın qıtlığından, yoxsa vaxtın bolluğundan
şikayətlənirsiniz?
- Bəlkə də mən yeganə
yazıçıyam ki, vaxtın bolluğundan əziyyət
çəkirəm. Görünür, bu da ondan irəli gəlir
ki, sadəcə vaxtı düzgün bölüşdürməyi
bacarıram. Rasional təfəkkür daima saat kimi işləyir.
Eyni zamanda paralel bir neçə işi görmək
mümkündür. O baxımdan mən həm yazıram, həm
oxuyuram, həm danışıram, hətta kimə isə
qulaq da asıram.
- Hər yazıçının
özünəməxsus iş rejimi olur?
- Yazılarımı işdə
yazıram. Səhər işə gəlirəm, elə bil
emalatxananın qapısını açıram. İş
otağım bir az da laboratoriyaya oxşayır, yazıram,
oxuyuram, yeri gələndə yazdıqlarımı pozuram,
poçtuma gələn məktubları oxuyuram, yenə də
vaxt çatır.
- Adətən yazıçı və
şairlər əsər yazanda sakit bir guşəyə
çəkilirlər...
- Sakitlik mənə yuxu gətirir.
Görünür, bu mənim həyat təzimdən irəli
gəlir. İşə başlayandan dinamik yerlərdə -
informasiya agentliklərində işləmişəm. Daima
başımın üstündə səs-küy olub. O səslərə
öyrəşmişəm. Yazmağa başlayanda heç nə
məni yazıdan qopara bilmir. Həm də yazı prosesi
düşüncə prosesidir, texniki proses deyil. Hisslərin
hansısa çalarları, cümlənin forması dəyişə
bilər. Sadəcə bunlar ola bilər.
- Cəbrayıl rayonunda
böyüyüb boya-başa çatmısınız,
Moskvada ali təhsil alıb Bakıda əvvəl jurnalist, sonra
yazıçı kimi tanınmısınız. Hansı əsər
sizə ilk uğuru gətirdi və sizi bir yazıçı
kimi ilk olaraq kim qiymətləndirdi?
- Birinci olaraq
özüm-özümü yazıçı kimi dərk eləyib
qiymətləndirmişəm. Yaradıcılığa erkən
yaşlarımdan başlamışam. 21-22 yaşında hekayələr
yazmağa başladım. İlk və indi də mükəmməl
saydığım “Abunə pulu” adlı hekayəm isə
çox gec çap olundu. Çünki tərəddüd
edirdim.
- Nəyə tərəddüd
edirdiniz?
- Deyirdim, bəlkə həvəsdir,
keçib gedər. Sonra gördüm,
yaradıcılığa çox ciddi meylim var. İstəyirdim
yazdıqlarım kiminsə yazdığına bənzəməsin.
- Kiminsə
yaradıcılığından təsirlənmədən
yazmaq mümkündür?
- Təbii ki, təsirlər olur.
Oxuyursan, öyrənirsən, şüuraltı təsir həmişə
mümkündür. Hətta, ağıllı şəkildə
bəhrələnmək də mümkündür. Orxan Pamuka
bir müsahibəsində sual verirlər ki, deyilənə
görə, siz Umberto Ekodan təsirlənirsiniz. O cavabında
bildirir ki, təsirlənmək yumşaq sözdür, bəzi
şeyləri ondan çırpışdırıram.
Düşünürəm ki, burda qorxulu heç nə yoxdur.
Əsas odur ki, ideya, əsər özünün olsun.
- Dediniz ki, “Abunə pulu” gec dərc olundu.
- Bu hekayə 1989-1990-cı illərdə
“Gənclik” jurnalında çap olundu.
- Bəs ədəbiyyat tənqidçilərindən
ilk olaraq yazıçı kimi haqqınızda kim
yazdı?
- O vaxt Vaqif Yusifli mənim
haqqımda “Yaşıdlarından bir boy yuxarı görünən
yazıçı” adlı yazı yazdı. İkinci
yazısında isə məni bir boy da artıq qiymətləndirdi.
Yazdı ki, ədəbiyyatımıza Sabir Əhmədli
kəndin dramını, İsa Hüseynov faciəsini, Əkrəm
Əylisli şeirini, Elçin Hüseynbəyli şeir və
romantik nağılını gətirdi.
“Hekayə
mənim üçün desertdir, çərəzdir”
- Vaqif Yusifli
yanılmadı. Artıq bu gün hekayəçi,
romançı, dramaturq kimi özünüzü təsdiqləmisiniz.
Əvvəlcə hekayələrinizdən
danışaq. “Qara çadralı qadın”, “Pəncərədən
baxan ayın şəkli”, “Vulkan adam”, “Yekəpər”,
“Günahın gül üzü”, “Dezodarant qız” və
yazdığınız hər bir hekayə axtarıb oxucusunu
tapdı. Müxtəlif janrlarda
özünüzü sınasanız da “mənə ən
doğma olanı hekayəçilikdir” - deyirsiniz. Səbəbi?
- Müxtəlif janrlarda
özümü sınamışam. Rəngarənglik,
həyat tərzimdə olduğu kimi,
yaradıcılığımda da izlənilir. Hekayə mənim üçün desertdir, bir
növ çərəzdir. Mən hekayəni
ləzzət ala-ala, heç nə düşünmədən,
heç nəyi qurmadan rahatlıqla yazıram.
- Bəs publisistika?
- Publisistika gündəlik həyatıma
daxil olan və mənim qələmimin işlək olmasına
xidmət edən bir sahədir.
- Qabriel Qarsia Markes
böyük ədəbiyyata jurnalistikadan gəlmişdi və
deyərdi ki, “jurnalistika mənə gerçəkliklərlə
əlaqə saxlamağa imkan yaradır”. Sizdə
necə, bu iki sahə bir-birinə mane olmur ki?
- Əksinə, bunlar
bir-birinə stimul verir. Mən maraqlı
adamlarla söhbət etməyi, maraqlı tarixçələri
dinləməyi, xüsusilə tarixi yerləri gəzməyi
xoşlayıram.
- Tarixin yadigarlarına baxdıqca nə
düşünürsüz?
- Dərhal həmin məkanı, həmin
adamları təsəvvürümdə canlandırmağa
çalışıram. Onların hənirtisini,
səsini duyuram.
- Əsərlərinizdə
də hiss olunur ki, sizin keçmişə və gələcəyə
səyahətləriniz asanlıqla baş verir.
- Zaman və məkan vəhdəti
ilə yanaşı, virtual zamanla keçmişə və gələcəyə
getmək, o zamanı və məkanı duymaq, təsəvvüründə
canlandırmaq mümkündür.
“Mən
zəhmətkeş yazıçıyam”
- “Don Juan”, “Balıq adam”, “Şah
Abbas”, “Metro vadisi”, “Tut ağacı boyunca” romanlarınız
qısa vaxt ərzində məşhurlaşdı, sevildi.
Romançılıq zəhmət tələb edən bir sahədir...
- Bəzən mənə məhsuldar
yazıçı deyirlər. Mən məhsuldar
yazıçı deyiləm, zəhmətkeş
yazıçıyam. İş saatım 8
saatdır. Hesab etmirəm ki, bu qədər
zəhmətin qabağında üzə çıxan məhsul
o qədər də çox deyil. 50
yaşı haqlamışam, 8 roman yazmışam. Hazırda yeniyetmələr üçün
“Azıx” romanının üzərində işləyirəm.
O da virtual - sintetik tipli, yeni yazıçı texnologiyası
ilə yazılan bir romandır. İdeyası
maraqlıdır, “Azıx” adamın dirildilməsi -
klonlaşdırmadan bəhs edir. Klonlaşdırmada
saf və sağlam hüceyrələr
götürülür. Amma bu romanda
ölmüş hüceyrənin dirildilməsi və sonradan
klonlaşdırılmasından bəhs olunur. Keçmişlə gələcək doğrudan da məni
həmişə maraqlandırır. Çünki
keçmiş və gələcək qırılmaz tellərlə
bir-birinə bağlıdır.
- Qələminizi dramaturgiya sahəsində
də sınamısınız və sizi həm də ən
yaxşı absurd pyes müəlliflərindən hesab edirlər.
Son 10 ildə “Axırı sakitlikdir”, “İlğım”, “Labirint”,
“İki nəfər üçün oyun”, ”Fanatlar”,
“Hamının günahı” pyesləriniz müxtəlif
teatrların səhnəsində tamaşaya qoyulub. “Leyli və
Məcnun”, “Adəm və Həvva”, “Sezar”, “İmperator” əsərləri
janrına və üslub xüsusiyyətlərinə görə
seçilib. Pyeslərinizin səhnə həlli
sizi qane edirmi?
- Qane edəni də var, qane etməyəni
də. Rəhmətlik Hüseynağa
Atakişiyev Gənclər Teatrında 7 əsərimi
tamaşaya qoyub. O, həmişə mənə deyərdi
ki, sənin səhnə duyumun çox fərqlidir,
yaxşı olar ki, eksperiment eləyib bir əsərini
özün səhnələşdirəsən. Bu barədə
fikirləşirəm, ola bilsin ki, nə
vaxtsa öz əsərimi özüm səhnələşdirim.
Əgər dramaturqla
rejissor oyunu yaxşı qurursa, bu məni cəlb eləyir.
Ancaq istər dünya, istər klassik əsərlərin
təkrar səhnəyə qoyulması tamaşaçı
üçün maraqlı deyil, çünki
tamaşaçı əsərin sonluğunu bilir. O
yalnız peşəkarlar - sənətşünaslar,
rejissorlar üçün maraqlı ola bilər.
Belə düşünürəm ki, teatr rəhbərləri
yeni əsərlərdən, yeni imzalardan çəkinməməlidir.
- Müsahibələrinizin birində
demisiniz ki, yazıçı cəsarətli olmalıdır.
- Şübhəsiz.
Yazıçı cəsarətli olmasa,
düşüncələrini qələmə alıb, fikirləşdiklərini
oxucuya verə bilməsə, onda o nə
yazıçıdır? O yazıçı
maraqlıdır ki, cəsarətlidir.
- Bu gün
yazıçının ən böyük problemi nədir?
- Bu gün yazıçının
ən ciddi problemi kitab satış şəbəkəsinin
olmamasıdır. Ölkə üzrə 11-12
işlək kitab mağazası var. Bakı kimi şəhərdə
7-8 kitab mağazası ola-olmaya. İki
yüz minlik əhalisi olan rayon mərkəzlərində kitab
mağazaları yoxdur. Demək,
yazıçının bazarı yoxdur. Bu
da bizim həm populyarlığımıza, həm maddi
dolanışığımıza, həm də oxucularla
birbaşa təmas yaratmağımıza imkan vermir.
Yaxşı və pis ədəbiyyat
- Nə olursa olsun,
yazıçı yaxşı yazmalıdır? Bu fikrə münasibətiniz?
- İki cür ədəbiyyat
var: pis və yaxşı ədəbiyyat. Oxunan
və oxunmayan ədəbiyyat. Oxunmayan ədəbiyyat
mənim nəzərimdə pis ədəbiyyatdır.
- Belə bir deyim var:
yazıçını bütləşdirmək onu məhv
etməkdir. Hər halda yazıçı istəməz
ki, onu bütləşdirsinlər, yazıçı istəyər
ki, onu sevsinlər.
- Bəzi televerilişlərdə
yazıçıları və şairləri az
qala müttəhim kimi ittiham edirlər ki, siz niyə populyar
deyilsiniz, sizi niyə oxumurlar? Sosial status
baxımından yazıçı oxucudan üstündür.
Çünki məhsul istehsal edən məhz
yazıçıdır, şairdir. İndi
onun günahıdır ki, kitab bazarı yoxdur, onu oxumurlar?
Yaxşı əsərə görə
yazıçıya minnətdar olmaq lazımdır.
- Çexov deyirdi ki, ədəbiyyat
ağrının özüdür. Bu
baxımdan Qarabağ ağrısını ədəbiyyata gətirmək
o qədər də asan deyil.
- Qarabağla bağlı
yazılarım çoxdur. “Kəndə gün
çıxanda qayıdacağıq” hekayəm var, hər dəfə
o hekayəni oxuyanda kövrəlirəm. Bunlar
yaşanmış həqiqətlərdir.
Qarabağ
mövzusunda yazdığım “Gözünə gün
düşür” hekayəmin motivləri əsasında
qısametrajlı film çəkilir. “Qaracanın
qara başı” hekayəm də Qarabağ mövzusundan bəhs
edir. Axtarıb arayan olsa bütün əsərlərimdə
Qarabağ var. Ən acı həqiqət isə budur ki,
Qarabağ özü bu gün bizdə deyil.
- Son pulunu kitaba verən adam görsəydiniz, ona necə
baxardınız?
- Düşünərdim ki, bu doğrudan
da ədəbiyyat vurğunudur. Ədəbiyyat
obrazlardan ibarətdir, insan ensiklopediyasıdır, insan
mozaikasıdır. Ədəbiyyatı sevən
insanları sevir. Mən də o insana bu
sevgi ilə yanaşardım.
- Ədəbiyyat
uçuşdu, hər kəs uça bildiyi qədər
uçur, siz hara doğru uçursunuz?
- Yuxularımda çox uçuram,
ədəbiyyatda isə hələ yeriyirəm. Uçmaq
üçün sürət götürmək
lazımdır...
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2010.- 5 noyabr.- S. 6.