Dünəndən
sabaha ünvanlar
Bir
teatrın adı haqqında xatırlamalar və bəzi adlar
barədə mülahizələr
Bugünkü Akademik Milli Dram Teatrının bir kollektivdə
cəmləşdirilib dövlət himayəsinə verilməsi,
ona rəsmi ad qoyulması və daimi fəaliyyət
üçün bina ayrılması 1919-cu ildən
başlayır. Həmin vaxtdan bu günədək teatrın
ad dəyişmələri tam aydın olsun, bütün mahiyyəti
ilə üzə çıxsın deyə, mən bu prosesi
bir qədər açıqlamağı məqsədəuyğun
sayıram.
Sual oluna bilər: Nə
üçün 1919-cu ilə kimi truppalar birləşib vahid
kollektiv yaratmırdılar?
Onda dövlət teatrı öz təsisatına
götürmürdü. Bakıda bir neçə lider aktyor
vardı və öz diktəsi, öz prinsipləri ilə fəaliyyət
göstərməyi üstün tuturdu. Bunlardan Cahangir
Zeynalovun, Hüseyn Ərəblinskinin, Sidqi Ruhullanın,
Abbasmirzə Şərifzadənin, Mirzəağa Əliyevin,
Hüseynqulu Sarabskinin adlarını xüsusi çəkmək
olar.
Yenə sual doğa bilər: Həmin
lider aktyorlar teatrı təsisata çevirmək barədə
düşünmürdülər?
Düşünürdülərsə, bu ideyanı nə
üçün həyata keçirmirdilər? Yaxud bu istəkdə
bulunurdularsa, maneələr nədən ibarət idi?
Qətiyyətlə deyirəm ki,
onların düşünüb-düşünməmələrinin
heç bir əhəmiyyəti yox idi. Çünki bu cəhd
dövlət tərəfindən olmalıydı. 1919-cu il
oktyabr ayının 24-də bugünkü Akademik Milli Dram
Teatrı dövlət təsisatına keçdi. Bu münasibətlə
4 gün dalbadal bayram oldu. Kollektiv “Dəmirçi Gavə”
(Şəmsəddin Sami), “Azərbay və Can” (İsa bəy
Aşurbəyli), “Bakı müharibəsi” (Cəfər
Cabbarlı), “Bakı müharibəsi və yaxud Nuru
paşanın igidliyi” (Mirzəbala Məmmədzadə) tamaşalarını
göstərdi. Teatr Maarif Nazirliyinin (Maarif və Dini Etiqad
Nazirliyi) ixtiyarına verildi, ümumi tərəqqi
üçün müəyyən işlər
görüldü. 1919-cu
ildən 1920-ci il aprelin 28-dək teatr belə adlandı: Dövlət Teatrosu.
Oxucu sual verə
bilər ki, teatr sözünü nə üçün “teatro” kimi işlədirsən?
Cavab verirəm: Ötən əsrin 30-cu illərinin ortalarına qədər rəsmi sənədlərdə,
afişa və proqramlarda Azərbaycan əvəzinə türk,
teatr əvəzinə
teatro sözləri işlədilib. Tarixi dəqiqlik naminə
sözləri həmin
dövrdə yazıldığı
şəkildə təqdim
edirəm.
Bolşeviklər 1920-ci ilin aprelində
Azərbaycanı (təbii
ki, ilk növbədə
Bakını) ilhaq edəndən sonra Xalq Maarif Komissarlığı
nəzdində incəsənət
bölməsi yaradıldı.
Görkəmli ədib, ictimai
xadim, səhnə sənətinin yorulmaz aşiqi Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev bölmənin teatr şöbəsində rəhbərliyə
başladı. Ona teatr
komissarı da deyirdilər. 1919-cu ildəki dövlət teatrının aktyor bazası əsasında Müstəqil Azərbaycan
Hökumətinin Teatr
Truppası yaradıldı.
Kollektiv 1920-ci il mayın 4-də “Dəmirçi Gavə” (Şəmsəddin Sami) tamaşası
ilə yeni fəaliyyətə qədəm
qoydu. Tamaşalar Mayılov Teatrı binasında (indiki Opera və Balet Teatrının
binası) və fəhlə klublarında oynanılırdı. Tağıyev
Teatrının binası
1918-ci ilin fevralında
yanmışdı. Mart hadisələrində
erməni daşnakları
yanmış binaya yenə od vurmuşdular.
Tamaşaların məramnamələrinin
(proqramlarının) ən
yuxarı hissəsində
böyük hərflərlə
Müstəqil Azərbaycan
Hökumətinin Teatr
Truppası yazılırdı.
Azərbaycan
SSR Xalq Maarif Komissarlığının 1 mart 1921-ci il tarixli qərarı
ilə Azərbaycan Teatr Truppası müstəqil elan olundu. Həmçinin üç nəfərdən
ibarət repertuar şurası yaradıldı:
Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Ağakərim
Şərifov və Əzimov. (Qeyd. Müstəqil sözü
hərfi mənada başa düşülməməlidir.
Yəni, rus və digər dilli teatr truppaları
ayrıldılar). Sənət
ocağının adı
Azərbaycan Teatr Truppası oldu.
1921-ci ilin mart ayındakı qərardan bir qədər sonra hökumətin rəsmi sənədi ilə kollektiv Türk Dövlət Teatrosu adlandırıldı
və ona bolşevik Dadaş Bünyadzadənin adı verildi. Dadaş Bünyadzadə hökumətdə
vəzifə tuturdu və inqilabdan əvvəl teatr truppalarında çalışmışdı.
Həmin dövrdə
mədəniyyət ocağına
vəzifədə olan
adamların adlarını
verirdilər. Qayıdıram
xronoloji ardıcıllığa.
1922-ci ilin ilk günlərində hökumətin
növbəti qərarı
ilə Birləşmiş
Dövlət Teatrı
yenidən təşkil
edildi. Bu zaman müəyyən cəhdlərdən
sonra Azərbaycan truppası müstəqil kollektiv kimi ayrıldı. Tağıyev
Teatrının təmiri
yenicə qurtaran binası bu birləşmiş kollektivin
ixtiyarına verildi. Ona görə birləşmiş deyirəm
ki, həmin dövrdə Azərbaycan dilli Opera və Operetta truppası da haqqında söhbət gedən kollektivə daxil idi. Yalnız
iki il yarım
sonra rəsmi qərarla Opera Teatrı (sonralar bu teatr
da iki kollektivə,
Opera və Balet Teatrına və Musiqili Komediya Teatrına ayrıldı) ayrılaraq müstəqil
sənət ocağı
kimi indiki binasında qərar tutdu.
Tağıyev Teatrı binasında yerbəyer olandan bir neçə gün sonra, 1922-ci il yanvarın 17-də Azərbaycan Dövlət Teatrı Mirzə Fətəli Axundzadənin
“Hacı Qara” komediyasının tamaşası
ilə pərdələrini
açdı. Teatrın
adı sənədlərdə
Birləşmiş Dövlət
Teatrı, Dadaş Bünyadzadə adına Türk Dövlət Teatrosu kimi göstərildi.
Dövlət teatrlarının adlarını
dəyişdirmək haqqında
Azərbaycan SSR Xalq Maarif Komissarlığı
kollegiyasının 24 aprel
1923-cü il tarixli qərarı ilə kollektiv yoldaş Dadaş Bünyadzadə adına Dövlət Malı Teatrı adlandı.
1924-cü ildən
barəsində söhbət
gedən sənət ocağının adı belə oldu: yoldaş Dadaş Bünyadzadə adına Dövlət Türk Akademik Dram Teatrosu (DTADT).
1929-cu il 21 oktyabrda Xalq Maarif Komissarlığının
qərarı ilə “Akademik” sözü “Bədaye” sözü ilə əvəz olundu. Truppa Dadaş Bünyadzadə adına Dövlət Türk Bədaye Teatrosu (DTBT) adlanmağa başlandı.
Azərbaycan
SSR Xalq Komissarları Sovetinin 5 mart 1933-cü il tarixli qərarı ilə teatrın adı yenə dəyişildi. Bir müddət keçəndən
sonra həmin adın əvvəlinə
“Məşədi Əzizbəyov
adına” sözləri
yazılması barədə
də qərar verildi. İndi də teatrın adı oldu Məşədi
Əzizbəyov adına
Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrı (ADDT). Xalq
arasında bugünədək
kollektivə qısaca
Azdrama deyilir.
Tezliklə teatrın ADDT yazılan xüsusi emblemi hazırlandı. Həmin
emblem tamaşa proqramlarının
və səhnə pərdəsinin üzərində
vuruldu.
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrına
“Akademik Teatr” adı verilməsi barədə Azərbaycan
SSR Nazirlər Sovetinin
16 dekabr 1959-cu il qərarından sonra kollektivin fəaliyyət göstərdiyi binanın
qapı sütununa Məşədi Əzizbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrı (ADADT) yazıldı.
Bakı Şəhər Sovetinin 27
dekabr 1991-ci il tarixli qərarından sonra Azərbaycan Akademik Milli Dram Teatrı adını daşıyır.
2008-ci ildən
isə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin sənədlərində
incəsənət ocağının
adı belə verilir: Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı. Teatr binasının tağ sütunlarının
yuxarısına da bu ad həkk olunub.
* * *
Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi son dörd ildə teatr islahatları istiqamətində
səmərəli işlər
görür. “Teatr haqqında” qanunun qəbul olunmasında, səhnə
sənətinin tərəqqisi
istiqamətində ölkə
prezidentinin rəsmi sərəncamlarının reallaşmasında
nazirlik konseptual yeniləşmələr, fundamental yaradıcılıq axtarışları
aparır. Məncə istərdim
ki, bəzi teatrların adlarına da yenidən baxılması məqsədəuyğun
olardı. Bir neçə
misal çəkim.
Azərbaycanda
2 musiqili dram teatrı
var: Cəlil Məmmədquluzadə adına Naxçıvan
Dövlət Dram Teatrı
və Hüseyn Ərəblinski adına Sumqayıt Dövlət Musiqili Dram Teatrı. Vaxtilə Naxçıvan teatrında
orkestr, vokal səs imkanları olan aktyorlar çalışıblar. Ona görə də bu kollektivdə muğam operaları və operettalar, musiqili komediyalar oynanılıb. Lakin indi
həmin teatrda nə orkestr var, nə də
lirik-soprano, lirik-dramatik
soprano, messo-soprano, lirik
tenor, dramatik tenor, bariton,
bas səslərinə malik
aktyorlar. Buna görə də teatr son 30 ildə bir dənə də opera tamaşaya hazırlamayıb. Səhnə təfsiri
verdiyi bir neçə musiqili komediya isə son dərəcə zəif alınıb.
Sumqayıt kollektivi isə
fəaliyyətinə dram teatrı
kimi başlayıb.
Keçən əsrin 80-ci illərində
heç bir bədii-estetik ehtiyac, ilk növbədə yaradıcılıq
bazası (orkestr və vokalçılar) olmadan bu kollektivə
də musiqili teatrı statusu verilib.
Azərbaycan Dövlət Musiqili
Dram Teatrı haqqında
da bir neçə
söz demək istəyirəm. Son 30 ildə Azərbaycanda barmaqla sayılacaq dərəcədə musiqili
komediya yazılıb.
Onların da əksəriyyəti
bədii cəhətdən
zəif, mövzu-problematika
baxımından primitivdir.
Kollektivdə işləyən güclü vokal artistlərinin aktyorluq, həm məşhur sənətkarların, həm
də istedadlı gənc komiklərin isə güclü vokal imkanları yoxdur. Güclü əsərlər olmadığına görə
aktyorlar potensial imkanlarını illərlə
açıqlaya, sənətdə
təzə söz deməyə imkan qazana bilmirlər. Halbuki kollektivdə kifayət qədər maraqlı aktyor və vokalçı vardır.
Fikrimcə, teatrın adı
Azərbaycan Dövlət
Komediya Teatrı olarsa kollektiv həm musiqili komediyalar, həm milli, həm də dünya klassiklərinin, çağdaş
dramaturqların məşhur
komediyalarını öz
repertuarlarına daxil edə bilərlər.
Bu, kollektivə çevik və əlvan, zəngin və məzmunlu repertuar qurmasına əsaslı zəmin yaradar.
İlham Rəhimli
Mədəniyyət.-
2010.- 10 noyabr.- S. 10.