Beynəlxalq
Teatr Konfransı çərçivəsində seminarlar
Noyabrın 8-də Bakı Beynəlxalq
Teatr Konfransı çərçivəsində
dünyanın tanınmış teatr mütəxəssisləri
tərəfindən Akademik Milli Dram Teatrında 4 seminar
keçirildi. Seminarlardan ikisi teatr rəssamlığı və
teatr geyimləri mövzusuna, ikisi isə teatr tənqidinə həsr
olunmuşdu.
Seminar başlandı
İlk seminarı Amerikada yaşayan dünya şöhrətli teatr rəssamı İosif Yusupov aparırdı. O, müasir teatr rəssamlığının problemlərinə keçməzdən öncə özü haqqında qısa məlumat verdi. Bildirdi ki, Səmərqənd şəhərində doğulub, Leninqradda (Sankt-Peterburq) Teatr, Musiqi və Kinematoqrafiya İnstitutunu bitirib. 30 ildən çoxdur ki, quruluşçu rəssam kimi çalışır. Keçmiş sovet respublikalarında, xarici ölkələrdə bir çox tamaşaların rəssamı olub. 1991-ci ildə Amerikaya köçən sənətkar televiziya və kino sənayesində, teatr və operalarda çalışıb və yaradıcılıq əlaqələri onu tanınmış rejissorlarla yaxınlaşdırıb.
Sənətkar öz işlərini nümayiş etdirməzdən əvvəl teatr rəssamlığında istifadə olunan materiallardan - plastik şüşə və digər şəffaf materiallardan söz açdı. Bildirdi ki, bu materiallar vasitəsi ilə istənilən səhnə tərtibatına nail olmaq mümkündür və dünya praktikasında heç kim onlara qədər bu materiallardan belə geniş istifadə etməyib. İosif Yusupov işıq rəssamının bu cür dekorasiyalarla işləməsinin zövqlü olduğunu qeyd etdi.
Rəssam müasir teatrların ümumi mənzərəsindən də danışdı. Qeyd etdi ki, ABŞ-dakı teatrlar əsasən kommersiya müəssisələridir. Hər şey prodüserdən başlayır, o, tamaşalara böyük pullar cəlb edir. Teatrda işləyəcək komandanı da o müəyyənləşdirir.
Rəssam bildirdi ki, keçmiş sovet məkanındakı teatrların çoxu öz işlərinin qurulmasında Qərb konsepsiyasını qəbul ediblər: onlar prodüser şirkətləri ilə əməkdaşlıq edirlər. Rejissorlar və prodüserlər teatrla müqavilə bağlayır. Müqavilənin şərtlərinə görə, tamaşanın quruluşunun məsuliyyətini onların hər ikisi daşıyır.
O bildirdi ki,
Amerikanın kino sənayesində istifadə olunan bütün
dekorasiyalar layihə sona çatdıqdan sonra
sındırılır. Çünki, bunların saxlanma xərcləri
çoxdur: “Ancaq mənim təcrübəmdə belə bir
hadisə olmuşdu. Yaponiyada “Çar Edip”
tamaşasının dekorasiyaları yığılıb
körpü şəklində təzədən qurulmuşdu.
Yaponlar
öz pullarını havaya sovurmurlar!”
“Metropoliten Opera”da “Hərb və sülh”
Tamaşanın uğuru
üçün pul, istedad, təşkilatçılıq,
reklamdan başqa maraqlı amillər də ola
bilər: “Məsələn, 2000-ci ildə “Metropoliten Opera”da
Andrey Konçalovski ilə birlikdə “Hərb və sülh”
operasını səhnələşdirmişdik. Fransız əsgəri obrazını oynayan bir aktyor
səhnədə itdi ki, bu da tamaşaçılarda və mətbuatda
xüsusi marağa səbəb oldu. Hadisə belə
baş verdi: səhnə yarımkürə
şəklində düzəldildiyindən yerimək çətin
idi və aktyorlar tədricən buna öyrəşdilər. Tamaşanın premyerasında fransız
qoşunları geri çəkilərkən onlardan biri səndərləyərək
orkestrin yerləşdiyi yerə yumalandı. Dirijor tamaşanı saxladı, zala sakitlik
çökdü. Nə baş verdiyini
tamaşaçılar anlamırdılar. Bu zaman səhnə
arxasından “Metropoliten Opera”nın baş
direktoru çıxaraq gülümsəyib izah etdi ki, hər
şey qaydasındadır, ona tibbi yardım göstərilir və
biz tamaşanı davam etdirə bilərik. Səhəri
gün bu xəbər mətbuatın başlıca xəbərlərindən
birinə çevrildi, növbəti gün tamaşaya bilet
tapmaq çox müşkül məsələyə
çevrilmişdi”.
İosif Yusupov məruzəsini
bitirdikdən sonra bir-birindən gözəl sənət əsərlərini
- teatr rəssamının fantaziyalarını seminar
iştirakçılarına təqdim etdi.
Növbəti seminar: “Teatr tənqidi” “Həyat təkcə auditoriyadan və
teatr səhnəsindən ibarət deyil”
Akademik Milli Dram
Teatrının kiçik səhnəsində amerikalı
mütəxəssis Piter Qoldfarb “Teatr tənqidi” mövzusunda
yaddaqalan seminar keçirdi.
Əvvəlcə
tanınmış teatrşünas Məryəm Əlizadə
dünya şöhrətli sənətkar haqqında məlumat
verərək bildirdi ki, cənab Qoldfarb UNESCO-nun nəzdində
teatr təlimi və təhsili üzrə komissiyanın
vitse-prezidentidir. Eyni zamanda Beynəlxalq
Teatr İnstitutunun yüksək rütbəli üzvlərindən
biridir. Aktyor, rejissor, eyni zamanda
prodüserdir. Teatrda, kinoda, televiziyada aktyor
kimi fəaliyyət göstərir. Sənətdə
olduğu 40 il ərzində dünyanın
görkəmli sənətkarları ilə iş birliyi qurub,
bir sıra beynəlxalq mükafatların sahibi, beynəlxalq
teatr və kino festivallarında jürinin üzvüdür.
İnsan hər yerdə özü olmalıdır
Piter Qoldfarb bir anda sərbəstliyi
və səmimiyyəti ilə auditoriyanı ələ
aldı. Yaxşı aktyor olmaq
üçün aktyorlara kitabdan öyrənməyi yox, həyatdan
öyrənməyi məsləhət bildi. “Önəmli olan sizin məndən və başqa
müəllimlərdən dinlədikləriniz deyil, sizin daxilən
özünüzü nə qədər təcrübəli
hiss etməyinizdir, özünüzdə bu qabiliyyəti
görməyinizdir. Konsepsiyanı və ya
hansısa bir ideyanı oynamaq mümkün deyil. Mənim müəllimim demişdi ki, əgər siz
həyatınızın ən gözəl günlərini
yaşayırsınızsa, yaxşı olar ki, bu işlə
məşğul olmayasınız”.
“Əgər aktyor
kifayət qədər sərbəst deyilsə, hisslərini
boğursa, gizlədirsə yaxşı aktyor deyil. Yaradıcı insanlar hisslərini
boğmamalıdır. Bunun əksi isə sadəcə
olaraq özünə əziyyət verməkdir” - deyən sənətkar
“aktyor necə olmalıdır” sualına da özünəməxsus
tərzdə cavab verdi:
“Yaxşı aktyor
olmaq üçün insan ilk növbədə
özünü dərk etməlidir. Əsas
məsələ səhnədə başqasının rolunu
oynamaq deyil, səhnədə başqası olmaqdır. Başqası olmaq üçün aktyor öz
potensialını qiymətləndirməli, sonra
özünü başqasının yerinə
qoymalıdır”.
Piter Qoldfarb eyni
zamanda bildirdi ki, məruzələr oxuyarkən heç bir
metodika, nəzəriyyə tətbiq etmir, texnika da öyrətmir,
ancaq təcrübəsi əsasında yaranan sintezi öyrədir.
Bu yöndə apardığı
araşdırmalar, oxuduğu kitablar və həyat təcrübəsi
mühüm rol oynayır.
Həyat təcrübəsini zənginləşdirmək
üçün Piter Qoldfarb seminar
iştirakçılarına səyahət etməyi məsləhət
bildi: “Həyat təcrübəniz sizin kitabxananıza
çevrilir, hansı ki, həmin kitabxanadan istifadə edərək
özünüzü hansısa sənət sahəsində -
rejissorluq, aktyorluq göstərə bilərsiniz. Siz düşünməyin ki, yaxşı bir müəllimdən
dərs aldınızsa, onun hər dediyini olduğu kimi qəbul
etməlisiniz. Sadəcə sizin
üçün önəmli olan məqamları
götürün, uyğun gəlməyənləri unudun.
Yadda saxlayın ki, yenə əsas meyar sizin
öz təcrübənizdir. İnsan
öz hisslərindən uzaqlaşanda kimdənsə şablonu
öyrənir. Xüsusilə aktyorlar.
Siz aktyor olaraq həyatı
oynayırsınız, həyatı yaradırsınız.
Filosoflardan biri deyib: “Siz məktəbə getməklə
öz həyat təhsilinizi kəsirsiniz”. Mən
də tələbələrimə sadəcə təhsili
unudub həyata atılmağı, həyatı öyrənməyi
məsləhət görürəm. Həyat
təcrübənizi zənginləşdirin, o zaman aktyor olaraq
potensialınız artacaq”.
«Tənqidçinin
əsəri tənqid etmək mədəniyyəti və
savadı olmalıdır»
“Teatr tənqidi”
mövzusunda daha bir seminar Kanadadan gələn teatr tənqidçisi
Mişel Vaisin məruzəsi ilə keçdi.
Əvvəlcə
teatrşünas Məryəm Əlizadə qonağı
seminar iştirakçılarına təqdim etdi. Qeyd etdi ki, Mişel Vais Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyasının baş katibi olmaqla yanaşı, teatra həsr
olunmuş «Oyun» jurnalının baş redaktorudur.
Kanadalı mütəxəssis
isə öz çıxışına tənqidçi kimi
fəaliyyətindən başladı. Bildirdi ki, müəyyən
təcrübə əldə etmiş hər bir tənqidçinin
bioqrafiyası olmalıdır: «20 ildir ki, tənqidçiliklə
məşğul oluram. Kanadada
yaşamağıma baxmayaraq, Şimali Afrikada
doğulmuşam. Valideynlərim Kanadaya
mühacirət edəndə mənim 12 yaşım var idi.
Kanadada fransız dilində təhsil
almışam. 17 yaşımda isə
öz maraq dairəmə aid olan, həyatı mənim
üçün mənalı edən nə isə bir işlə
məşğul olmaq istəyirdim. O zaman mənə
teatr maraqlı gəlirdi: Özü də avanqard və
eksperimental teatr. Beləliklə, həyatımın
mənası məhz teatr oldu. Az sonra
təhsilimi davam etdirmək qərarına gəldim. Eyni vaxtda radio verilişlərini də izləyir,
radioda teatr haqqında verilişlər hazırlayırdım».
Teatrla bağlı
verilişlər hazırlaya-hazırlaya sonradan teatr tənqidçisi
olduğunu deyən M.Vais redaktoru olduğu «Oyun» jurnalından da
bəhs etdi. Bildirdi ki, jurnal 1976-cı ildən
fransız dilində nəşr edilir.
Seminar
iştirakçılarına hazırda baş katibi olduğu
Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyası (BTTA)
haqqında da danışan mütəxəssis qurumun 1998-ci
ildə Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri tərəfindən
yaradıldığını diqqətə
çatdırdı: «Bizim qurumdan əvvəl də Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri İttifaqı var idi. Bu təşkilat 1956-cı ildə
yaranmışdı. Biz isə öz təşkilatımızı
1998-ci ildə yaradarkən bu təşkilatla heç bir əlaqəmiz
olmamışdı. Təşkilatı
dünya teatrları ilə əlaqə qurmaq məqsədilə
yaratdıq. Çünki o zaman digər
xarici ölkələrin teatrları ilə əlaqələr
yox idi, ya da çox zəif idi. Məlumatları
gec alırdıq. Bundan başqa, məqsədimiz
bütün teatr tənqidçilərini bir araya gətirmək,
dünya teatrına kömək etmək idi”.
Qurum 56 ölkənin
25 min teatr tənqidçisini bir araya gətirib. Qurumda fərdi şəkildə də üzvlər
təmsil oluna bilərlər.
Öz məruzəsində qurumun fəaliyyətindən
bəhs edən kanadalı mütəxəssis bildirdi ki, əlaqələri
genişləndirmək məqsədilə müxtəlif
konfranslar keçirirlər: «Məsələn, 2012-ci ildə
Polşada, 2014-cü ildə isə Çində konfranslar
keçiriləcək. Bundan başqa müxtəlif
fəaliyyətlər mövcuddur. Hər
iki ildən bir gənc tənqidçilər üçün
seminarlar təşkil edilir. Gələn il
isə Serbiyada «Yeni teatr üçün yeni tənqidçilər»
adlı konfrans olacaq».
«Teatr ölmür və tənqidçilər
də teatrdan sonra gəlir» - deyən mütəxəssis tənqidçi
peşəsinin bəzi məqamlarından da
danışdı:
«Məsələn, bəzi
insanlar narahatdır ki, tənqidçilər kimin
üçün yazır? Tənqidçilər
öz oxucuları, radioda veriliş hazırlayanlar isə
öz dinləyiciləri üçün veriliş
hazırlayırlar. Müxtəlif ölkələrdə
müxtəlif teatrlar olduğu kimi, müxtəlif tənqidçilər
də var. Məsələn, postsovet ölkələrində
reportyor teatrlara üstünlük verirdilər. Bizdə isə teatr şou kimidir. O,
hazırlanır və cəmi üç həftə davam
edir. Artıq biz üç aydan bir çap
olunan jurnalımızda həmin tamaşa haqqında yazanda o
tamamilə itmiş olur. Amma məsələn,
Almaniyada uzunömürlü teatrlar var. Bəzi ölkələrdə
hətta tənqidçilər əsər yazır».
Seminar zamanı qonaq
Azərbaycanda nə qədər teatr tənqidçisinin
olması ilə də maraqlandı. M.Əlizadə məlumat
verdi ki, hər il Azərbaycanda bu sahə
üzrə çoxlu mütəxəssis hazırlansa da, bu sənətin
ardınca gedənlərin sayı azdır.
Xarici mütəxəssis bildirdi
ki, Azərbaycandan fərqli olaraq Kanadada teatr tənqidçiliyi
üçün xüsusi təhsil yoxdur: «Onlar əvvəlcə
kimlərdənsə müsahibə alır, amma sonradan özləri
həmin teatr xadimlərini tənqid edirlər. Beləliklə,
teatrdan yaza-yaza tənqidçi olurlar. Tənqidçi
əsəri tənqid və mühakimə etmək
üçün də hazır olmalıdır. Digər tərəfdən tənqidçi teatrda
yorğun və içkili olmamalıdır. Tamaşada yatması isə artıq tənqidçinin
əsərə olan reaksiyasıdır. Deyirlər,
teatr cəmiyyətin aynasıdır və mən tənqidçi
kimi ona baxanda özümü görəcəyəm. Bəzən də tənqidçini göldə
durna balığına bənzədirlər. Balıqlar həmişə ondan qorunmalıdır.
Bəli, tənqidçi
olmalıdır ki, teatr inkişaf etsin. Tənqidçinin
əsəri tənqid etmək mədəniyyəti və
savadı da əsas şərtdir. Teatr həmişə
böhrana məruz qalır və bunsuz mümkün deyil».
Seminarın
gedişində teatrşünas-tənqidçi Aydın
Talıbzadə Koreya teatrı və onun uğurlarının
səbəbləri ilə bağlı kanadalı mütəxəssisin
fikrini öyrənmək istədiyini bildirdi. Vaisın
cavabı belə oldu: «Dünyanın bir çox ölkələrində
teatr festivallarında iştirak etmişəm. Koreya
teatrının uğurunu onun dinamikliyində, gəncliyində
və daim inkişafında görürəm. Son 30 ildə «Hamlet» tamaşasını ən
gözəl və canlı oynayan məhz Koreya teatrı olub.
Onlar real və ssenaridən uzaq Hamlet yaradıblar”.
«Azərbaycanda
çox gözəl teatr atmosferi var»
Teatr geyiminə həsr
olunmuş seminarı Kaliforniya İncəsənət
Universitetinin (ABŞ) İncəsənət ustası, teatr rəssamlığı
və geyim rəssamlığı üzrə mütəxəssis
İrina Krujilina apardı. O, məruzəsində teatr
geyimlərinin dizayn sistemi haqqında məlumat verdi.
Onun kolleksiyası «İnside-Out» (İçəridə-Çöldə)
adlanırdı. Seminar müddətində
kostyumların formasından, xətlərindən, rənglərindən
danışan mütəxəssis ötən əsrlərdə
mövcud olmuş klassik kostyumların formasına da toxundu.
İrina Krujilinanın səhnə geyimləri
üzərindəki vizual assosiasiyalar haqqında verdiyi məlumat
auditoriyanın xüsusi marağına səbəb oldu. Mütəxəssis seminar boyu səhnə geyimlərindən
danışmaqla həm də onları ekranda bir-bir
nümayiş etdirirdi.
Mütəxəssis bu günə
qədər bir sıra ölkələrin paytaxtlarında fəaliyyət
göstərən universitetlərdə mühazirələr
dediyini bildirdi: «Teatrda geyim çox vacibdir. Geyimlər
səhnəyə xüsusi yaraşıq verir, parlaqlıq gətirir.
Amma indi yaxşı səhnə geyimləri
çox azdır».
İ. Krujilina bu sahədə
çalışmağın bir tərəfdən asan, digər
tərəfdən çətin olduğunu bildirdi: «İndi
Rusiyada yaxşı teatr rəssamlarının sayı
azdır. Məsələnin asan tərəfinə
gəlincə, o zaman Rusiya teatrları xaricə gedirdi və
xaricdə bu teatrı çox sevirdilər. Bu baxımdan mənim üçün asan idi. Teatr rəssamlığı hər zaman vacibdir.
Amma yaxşı teatr geyimlərinin sayı
azdır».
Müasir dövrə gəlincə,
mütəxəssis, teatr rəssamının müasir,
eksperimental olmasının vacibliyini önə çəkdi:
«Mövzunu, ədəbiyyatı, musiqini, səhnəni başa
düşməlidir. Həm həyatda, həm də
teatrda peşəkar olmalısan. Hər
halda çətin olsa da, gözəl prosesdir».
İrina Krujilina Bakı təəssüratlarını
da bölüşdü: «Çox maraqlı oldu. Mən insanlara treninqi dizayner kimi deyil, rejissor,
prodüser kimi keçirəm. Çünki
səhnə geyimləri rəssamlığı
üçün bütün bunları bilmək
lazımdır. Bunun üçün həm
də komanda ilə işləmək vacibdir. Əlbəttə, teatr rəssamlığı
haqqında sizinkilərdən də eşitmək çox
gözəl idi. Mən belə treninqi
dünyanın demək olar ki, bütün ölkələrində,
Amerikada və Avropada da keçirmişəm. Sizin də çox gözəl ənənələriniz
var. Əlbəttə teatr bütün dünyada dəyişir
və avanqard teatrlar yaranır. Bakı
gözəl, insanlarının intellektual səviyyəsi
yüksək olan şəhərdir».
Qonaq Bakı ilə bağlılığından
da bəhs etdi: «Həmişə Bakıda olmaq istəmişəm.
Atam memar olub və vaxtilə Bakıda, nənəm
isə Tbilisidə yaşayıb. Ona
görə də, buranın insanları mənə yaxın,
mətbəxi isə tanışdır».
İ. Krujilina Azərbaycanla gələcək
əməkdaşlıqdan da bəhs etdi: «Gələcəkdə
Azərbaycan Opera və Balet Teatrı, Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrı ilə əməkdaşlıq etmək istərdim.
Dünən Bakı Dövlət Pantomima
Teatrında oldum. İlk dəfə idi ki,
belə tamaşalara baxırdım və Nyu-Yorkda belə bir
teatr yoxdur. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda
çox gözəl teatr atmosferi var».
Seminarın sonunda
iştirakçılarla mütəxəssis arasında fikir
mübadiləsi aparıldı.
Təranə
Vahid,
Mehparə
Sultanova
Mədəniyyət.- 2010.- 10 noyabr.-
S. 6-7.