Musiqiyə
həsr olunmuş həyat
Faiq
Mustafayev - 80
Əməkdar
incəsənət xadimi, dirijor Faiq Mustafayev klassik və
müasir Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərinin
təbliğatçısı kimi musiqi tariximizdə layiqli
bir yer tutmuş sənətkarlarımızdandır. On beş
il əvvəl görmə qabiliyyətini itirən və
hazırda səhhətində ciddi problemlər yaşayan
qocaman sənətkarın bu günlərdə 80 yaşı
tamam oldu. Bu münasibətlə hörmətli dirijorumuzun
yaradıcılıq həyatına nəzər salmaq istərdik.
Faiq Mustafayev 1930-cu il oktyabrın
23-də şamaxılı tanınmış və alicənab
insan Hacı Naim Mustafayevin ailəsində dünyaya gəlib.
Hələ yeniyetmə dövründə incəsənətə
və xüsusən teatr sənətinə maraq göstərir,
təhsil aldığı 172 nömrəli məktəbin dram
dərnəyinə üzv yazılır. Burada Faiqin aktyorluq
qabiliyyətini görən aktrisa Rəhilə Məlikova onun
Gənc Tamaşaçılar Teatrına aktyor kimi qəbuluna
kömək edir. Sonra səhnə
yaradıcılığına məhəbbət Faiq
Mustafayevi Teatr İnstitutuna gətirir. Aktyorluq şöbəsinin
tələbəsi olaraq o, eyni zamanda Akademik Dram Teatrında əmək
fəaliyyətinə başlayır.
Bununla yanaşı, hərtərəfli
istedadı onu hələ uşaqlıq illərində musiqi sənətinə
də meylləndirmişdi. Yaddaşında indi də
uşaqlıq illərində evlərində səslənən
musiqi və xalq mahnıları canlanır. Faiqin bacıları
Güllü (Azərbaycanın Xalq rəssamı) və Tutu,
qardaşı Ramiz (Xalq artisti, bəstəkar) pianinoda xalq
mahnıları, muğamları ifa edər, oxuyardılar.
Faiqin püxtələşməsində,
gələcək həyat yolunun seçimində təbii
olaraq, qardaşı Ramizin çox böyük təsiri vardı.
Dünyasını dəyişən tanınmış bəstəkarımız
Ramiz Mustafayev də sənətə Gənc
Tamaşaçılar Teatrının və Dram
Teatrının aktyoru olaraq başlamış, lakin daxilindəki
musiqi potensialı üstün gələrək onu bəstəkarlığa,
dirijorluğa sövq etmişdi. İçərişəhərdəki
evlərinə tez-tez Ramizin bəstəkar və aktyor
dostları gələrdilər, musiqi və teatr sənəti
haqqında müqayisəli söhbətlər aparar, yeni musiqi
əsərlərini ifa edərdilər.
Bu görüşlər zamanı
Faiq gələcəyin görkəmli musiqiçiləri Xəyyam
Mirzəzadə, Vasif Adıgözəlov, Tofiq Bakıxanov,
Musa Mirzəyev, Arif Məlikovla ünsiyyət qurur və
onların əsərlərinin bəlkə də ilk dinləyici
olurdu.
Təbii olaraq bu musiqi mühiti, Azərbaycan
ziyalıları, aktyor və ifaçılarla
tanışlıq Faiqin musiqiçi kimi formalaşmasına
böyük təsir göstərib. Onu da deyək ki, məktəb
illərində tez-tez filarmoniyanın simfonik konsertlərinin
bütün məşqlərini dinləməsi onun musiqi
marağını artırıb, dirijor sənətinə
böyük həvəs oyadıb. Filarmoniyanın zalında
Çaykovskinin VI və Bethovenin V simfoniyalarını dinləyəndə
Faiqin dərin həyəcan hissləri və dirijorluq təqlidləri
hafizəsində silinməz təəssürat olaraq qalır.
O günlərdə Faiq ağlına da gətirə bilməzdi
ki, bir neçə il keçəndən sonra musiqiyə olan
həvəsi onu dirijor vəzifəsinə gətirəcək
və böyük ustad Niyazi ilə birlikdə
çalışma imkanı verəcək.
Musiqi sənətinə dərin
meyli Teatr İnstitutunda oxuyan Faiq Mustafayevi Asəf Zeynallı
adına Bakı Musiqi Texnikumunun qaboy sinfinə gətirir.
Texnikumda ona dərs verən müəllimlərdən
(B.Sadıxbəyəv və V.Knyazkov) peşəkar musiqinin
sirlərini öyrənir. Çalğı alətinə olan
maraq Faiqin vokal istedadını kölgədə qoymur və
1952-ci ildə bəstəkar-dirijor C.Cahangirovun rəhbərliyi
altında Azərbaycan radiosunun xor kollektivinə xorist kimi qəbul
olunur.
Beləliklə, Faiq teatr sənətindən
musiqi sənətinə keçir. Musiqi texnikumunda nəzəri
hazırlıq, qaboy alətində bacarıqlı
ifaçılığı, xorda olan fəaliyyəti Faiqin gələcək
hərtərəfli musiqi inkişafında müstəsna rol
oynamışdı. Lakin onu uşaqlıq illərindən ən
çox maraqlandıran dirijorluq sənəti idi.
Bu maraq Faiqi 1956-cı ildə
Dövlət Konservatoriyasına gətirir və burada professor
C.Cahangirovun xor-dirijorluq sinfinə daxil olur. Konservatoriyanı
1962-ci ildə müvəffəqiyyətlə bitirəndən
sonra görkəmli dirijor Niyazinin köməyi ilə Dövlət
Filarmoniyasının orkestrinə dirijor kimi işə qəbul
olunur. Onu da deyək ki, Faiqin həyatında Niyazinin çox
böyük əməyi və rolu olub. Məşqlərdə
Faiq diqqətlə onun ifaçılıq qabiliyyətini izləyir,
bir çox şeyləri ondan öyrənir və
böyük maestronun vasitəsi ilə bir çox klassik,
müasir və Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərini
dərindən mənimsəyir.
Gənc musiqiçi öz peşəkar
sənətini təkmilləşdirməsi üçün
1969-1971 illərdə Moskvaya gedir və burada görkəmli
musiqiçi-dirijor Q.Rojdestvenskinin rəhbərliyi altında
dirijorluq təcrübəsi keçir.
Sənətkar bu barədə belə
deyir: “Moskvada oxumaq mənə çox şey verdi, mən
sanki yeni bir konservatoriya bitirdim. Moskvanın zəngin musiqi həyatı
və görkəmli dirijor Q.Rojdectvenskiy ilə kontaktda
olmağım mənim üçün çox böyük
xoşbəxtlik oldu”.
Bakıya döndükdən sonra o
yenə də filarmoniyada işini davam edir.
Faiq Mustafayevi bir dirijor kimi fərqləndirən
əsas cəhət musiqiyə olan böyük sevgi, zəhmətkeşlik
və öz sənətini daima inkişaf etdirmək cəhdi
idi. Gənc dirijor müxtəlif dövrlərin bəstəkarlarına
daima müraciət edir və eyni zamanda müxtəlif
janrların interpretatoru kimi çıxış edir. Kamera əsərlərindən
tutmuş böyük simfonik partituralar onun repertuar
siyahısında olub.
Faiq Mustafayevin uğurlu
ifaçılıq premyeraları sırasında Bethovenin 1,3
¹ konsertlərini, eləcə də Listin, Qriqin əsərlərinin
ifasını qeyd etmək olar. Listin “Prelüdlərində” qəhrəman
cəsarətini Faiq parlaq şəkildə açıqlaya
bilmişdi.
S.Prokofyevin “Petya və Qurd” simfonik əsərində
isə “teatrallıq” spesifikasını dirijor xüsusi olaraq nəzərə
çapdırmışdı.
Faiq Mustafayev 1962-1998-ci illərdə
Dövlət Filarmoniyasında
çalışdığı müddətdə bir
çox yerli və xarici ifaçılara dirijorluq edib.
Tanınmış ifaçılar öz premyera
ifalarını Faiq Mustafayevin rəhbərliyi altında ediblər.
Faiq Mustafayev A.Əliyev, S.Qəniyev, R.Atakişiyev,
L.İmanov, F.Bədəlbəyli, Z.Adıgözəlzadə,
M.Bədirov, S.Aslanova (Azərbaycan), V.Pletnev, N.Petrov,
A.Skavronskiy, E.Qilels, S.Brumberq, S.Kazalupova, N.Ştarkman, O.Jukova,
İ.Qavrilin (Rusiya) və bir çox başqa istedadlı
ifaçıların dirijoru olub.
Onu da deyək ki, bəzən Niyazi
səhhəti ilə bağlı pult arxasına çıxa
bilmirdi, o zaman Faiq Mustafayev böyük maestronu bacarıqla əvəz
edirdi. O, Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərinin
əsl təbliğatçısı kimi də çıxış
edirdi. Ü.Hacıbəylinin, Q.Qarayevin, S.Hacıbəyovun, F.Əmirovun,
C.Cahanqirovun, A.Rzayevin, R.Hacıyevin, H.Xanməmmədovun,
R.Mustafayevin, Ş.Axundovanın və başqalarının əsərlərini
böyük ilhamla ifa edib. Faiq Mustafayev dirijor traktovkasında
Azərbaycan musiqisinin spesifik xüsusiyyətlərini çox
yaxşı duyub və dinləyicilərə çatdıra
bilib.
İstedadlı dirijor bəzi opera
tamaşalarına da dirijorluq edib. Məsələn, 70-ci illərin
sonunda F.Mustafayev Ramiz Mustafayevin “Vaqif”, Şəfiqə
Axundovanın “ Qəlin qayası” operalarının dirijoru
olub. Doğrudan da Faiq Mustafayevin ifaçılıq
repertuarı çox genişdir. O, bir çox konsert
mövsümləri keçirib və hər bir konsertdə
yeni əsərlərlə repertuarını zənginləşdirib.
Müəllif ideyasını dərindən duyan dirijor hər
bir partituranı düzgün tərzdə açıqlaya
bilirdi.
Faiq Mustafayevin dirijorluq fəaliyyətinin ən dəyərli sahəsi uşaqlarla tərtib etdiyi konsertlərlə əlaqədardır. Uzun illər ərzində F.Mustafayev yeniyetmələrlə işləyib, onları orkestrlə çıxış etməyə hazırlayıb. O, çox sadə, yumşaq xasiyyətli insan olaraq uşaqları sevir. Məlumdur ki, uşaqlarla işləmək çox çətindir, onları dinləmək lazımdır və onlarda səbirlə orkestrə sevgi oyatmaq lazımdır. F.Mustafayev bu çətin işin öhdəsindən bacarıqla gəlib. Elə bu gözəl insani keyfiyyətlərinə görə, Faiq Mustafayev musiqi məktəblərinin müəllimlərinin, eləcə də tələbələrin böyük hörmətini qazanıb. Uzun illər Bakı musiqi məktəblərinin bütün hesabat konsertləri Faiq Mustafayevin orkestr rəhbərliyi altında keçib.
Dahi rus yazıçısı L.Tolstoy yazırdı: “Sənət əsərinin insanların xoşuna gəlməsi üçün, bu əsər xeyirxah hisslər ilə dolu olmalıdır, bu əsərdə müəllifin ürək çırpıntısı hiss olunmalıdır”.
Faiq Mustafayev deyir: “Mən dirijorluq işimin əsas məqsədini musiqi sənətinin gözəl əsərlərinin təbliğində görürəm”.
Düzdür, səhhəti ilə əlaqədar Faiq Mustafayev artıq 15 il bundan öncə təqaüdə çıxaraq sevimli sənətindən ayrılıb. Lakin Azərbaycan Televiziyası və Radiosunun fondunda dirijorun Azərbaycan və dünya klassiklərindən ifa etdiyi əsərlərin çoxlu lent yazıları qalmaqdadır.
Qocaman sənətkarımızı yubiley münasibəti ilə təbrik edir, ona cansağlığı və daima həyatsevərlik arzulayıram.
Zemfira Qafarova,
Musiqişünas
Mədəniyyət.-
2010.- 12 noyabr.- S. 12.