Azərbaycanın
ilk nağıl cəngavəri
Gündüz Abbasov - 80
Kinorejissor Əlisəttar Atakişiyevin 1959-cu ildə Məmmədhüseyn
Təhmasibin "Çiçəkli dağ" pyesi əsasında
çəkdiyi “Bir qalanın sirri”
film-nağılındakı Elşən rolunu ifa etmiş
kinoaktyor Gündüz Abbasovu yaşlı və orta nəsil
tamaşaçılar yaxşı xatırlayırlar. Filmin
baş qəhrəmanı Elşən məkrli Göygöz
Kosaya qalib gəlir, sevgilisi Mətanəti düşmən əlindən
xilas edir...
Bir çox filmlərdə
yaddaqalan obrazlar yaratmış Gündüz Abbasovun kinoda
debütü 1942-ci ildə “Sovet pəhləvanı” adlı
qısametrajlı bədii filmdə olmuşdu. Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı İsrafil Məmmədova həsr
olunmuş filmdə baş qəhrəmanın kiçik dostu,
balaca çoban rolunda oynamışdı.
Gündüz Abbasovun böyük
kinoya gəlişi isə 1958-ci ildə baş verdi. Bakı
kinostudiyasında dramaturq İmran Qasımovun ssenarisi əsasında
rejissor Əjdər İbrahimovun çəkdiyi “Onun
böyük ürəyi” bədii filmində prokuror Rəcəb
obrazını Gündüz Abbasov sevərək
yaratmışdı. Bu rola çəkiləndə o, 28
yaşında idi. Ailə qurmuşdu, iki övladı
vardı. Yeri gəlmişkən, altıaylıq qızı
Şəhla da həmin filmdə Rəcəbin bacısı Səmayənin
qızı Lalə (körpəlik dövrü) roluna çəkilmişdi.
Film üç dövrü əhatə
edir: Böyük Vətən müharibəsindən (1941-1945)
əvvəl, müharibə illəri və müharibədən
sonrakı dövr. Filmdə tamaşaçılar aktyorun qəhrəmanını
əvvəlcə 20 yaşında, filmin sonunda isə 40
yaşında görürlər. Rəcəb özü kimi
sadə əmək adamlarının əhatəsində
böyüyüb. O, cəmiyyətin xoşbəxtliyi naminə
vəzifə borcunu şərəflə yerinə yetirir.
Prokuror Rəcəbin xarakterindəki bütövlük, onun
insani keyfiyyətləri - vətənpərvərliyi, dostluqda
sədaqətliyi, məhəbbətdə möhkəmliyi
filmboyu özünü büruzə verir.
Rəcəb obrazı Gündüz
Abbasovu minlərlə tamaşaçıya istedadlı
kinoaktyor kimi tanıtdırdı. Tamaşaçılar da,
kino mütəxəssisləri də bu gənclə
maraqlanmağa başladılar. Bu barədə
danışmazdan öncə isə onun həyat yoluna qısa
nəzər salaq.
...1930-cu il noyabrın 20-də
Bakının məşhur Dağlı məhəlləsində
Abbasovlar ailəsində bir oğlan uşağı dünyaya
gəldi. Anası - musiqiçi, pedaqoji və tibb təhsili
olan ziyalı qadın, böyük dramaturq Cəfər
Cabbarlının qardaşı qızı Mələk
xanım, atası - tanınmış yazıçı və
jurnalist, Azərbaycan radiosunun ilk sədri, Bakı
kinostudiyasının direktoru Şəmsəddin Abbasov
uşağın adını Gündüz (“Sevil” pyesindəki
Balaşın oğlu Gündüzün adı ilə)
qoydular. Ədəbiyyat və incəsənətlə sıx
bağlı olan ailədə böyüyən
Gündüzün uşaqlığı teatrda, kinoda aktyorlar
arasında keçdi, rəssamlığa, yazı-pozuya
böyük maraq göstərdi. 1952-ci ildə Bakı Rəssamlıq
məktəbini, 1961-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin jurnalistika şöbəsini bitirdi.
Hələ uşaqlıqdan dərin
mütaliə edən Gündüz Abbasov tələbəlik
illərində artıq ədəbi yaradıcılıqla məşğul
olur, hekayələr yazır, tərcümələr edirdi.
50-60-cı illərdə “Papasının qızı”, “Canlı
körpü” və “Qanadlar” adlı üç kitabı nəşr
edilir, yüzlərlə hekayə, felyeton, məqalə və
oçerki dövri mətbuatda dərc olunur. Bir müddət
Azərbaycan radiosunun gənclər şöbəsinin
müdiri işləyir. “Uşaqgəncnəşr”də, “Azərnəşr”də
fəaliyyət göstərir, xeyli kitabın redaktoru olur. “Ədəbiyyat
və incəsənət” qəzetində şöbə
müdiri işləyir.
Gündüz Abbasovun
yaradıcılığının ən rəngarəng səhifələri
Azərbaycan kinematoqrafiyası ilə bağlı olub.
1958-1990-cı illərdə C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının istehsal etdiyi 20-dək filmdə, o cümlədən
8 ekran əsərində əsas rollarda çəkilib,
yaddaqalan, dolğun surətlər yaradıb. “Bir qalanın
sirri” film-nağılında Elşən, “Aygün” televiziya
filmində Elyar, “Bizim küçə”də Rasim, “Leyli və
Məcnun”da Zeyd, “Telefonçu qız”da Mehribanın atası,
“Vulkana doğru”da Uzun, “Dədə Qorqud”da Bəybura, “Qərib
cinlər diyarında”da İblis, “Babək”də Pərvinin
babası, “İşarəni dənizdən gözləyin”də
şair, “Qəm pəncərəsi”ndə qoca kəndli, “Alman
klinikasına şəxsi səfər”də milyonçu
Lioznov, “Doğma sahillər”də Bəndalı kişi,
“Yuxu”da Hidayət kişi və s. obrazlar bu qəbildəndir.
“Babək” filmindən söz
düşmüşkən, vaxtilə Gündüzün
atası Şəmsəddin müəllim “Babək”
kinossenarisini yazmışdı. Filmin quruluşu rejissor
Hüseyn Seyidzadəyə tapşırılmışdı.
Lakin Moskvadakı məsul kino işçiləri filmin çəkilişinə
icazə vermədilər. Bir çox illər keçəndən
sonra “Babək” tamamilə başqa ssenari üzrə çəkildi.
G.Abbasov “Koroğlu” filmində
baş rolu ifa etməli idi. Onu filmdə baş rola sınaq
çəkilişlərinə dəvət etmək
üçün Moskvaya teleqram vurulur. O vaxtı “Bir qalanın
sirri” filminin müəyyən epizodları Moskvada çəkilirdi.
Rejissor Ə.Atakişiyev qısqanclıq ucbatından
teleqramı Gündüzə verməyib gizlədir. Səbəbi
aydın idi. Rejissor istəməyib ki, bu aktyor onun
filmi ilə paralel başqa bir filmdə iştirak etsin. Təbii ki, rejissor H.Seyidzadə cavab almadığına görə aktyor Əfrasiyab Məmmədovu
Koroğlu roluna təsdiq edir.
Bundan fərqli olaraq çəkilişinə hazırlıq
görüldüyü “Şah
İsmayıl” filmində
Gündüz Şah İsmayıl roluna təsdiq olunur. Amma müəmmalı şəraitdə bu filmin istehsalı baş tutmur. Halbuki o, foto və kino sınaq
çəkilişlərindən uğurla çıxmışdı.
Nəhayət,
Gündüz Abbasov rejissor Ə.Atakişiyevin
“Bir qalanın sirri” film-nağılında
çəkilməklə daha
da məşhurlaşdı.
Kəndləri,
obaları susuz qoymuş zalım hökmdar Simnar xana qarşı aparılan mübarizə filmin əsas süjet xəttini təşkil edir. Həkim Eldostu, Usta, Kamran baba,
Elşən, Mətanət
əzab-əziyyət çəkən
xalqa kömək etmək üçün çalışırlar. Gündüzün
yaratdığı Elşən
güclü xarakterə
malik qəhrəmandır.
O qüvvətlidir, lakin
həkim Eldostu ona oxumağı, bilikli olmağı təklif edir. Buna görə də Elşən oxumağa başlayır. O, anlayır
ki, düşmənə
qalib gəlmək üçün güc kifayət deyil, həm də elmli və bilikli
olmaq gərəkdir.
Gündüz mərd və qorxmaz Elşənin obrazını bütün
dolğunluğu ilə
yaratmağa müvəffəq
olub. Filmdə insan əməyi və zəkasının qüdrəti, çətinliyə
qalib gəlməsi Elşənin simasında canlı bir surətdə göstərilib.
Maraqlıdır ki,
film ekranlarda nümayiş
etdiriləndən sonra
bir çox valideynlər həm yaraşıqlı aktyor Gündüz Abbasovun, həm də onun sənətkarlıqla
yaratdığı Elşən
obrazı şərəfinə
yeni doğulmuş uşaqlarının adlarını
Elşən qoydular.
Kinorejissor H.Seyidbəylinin “Telefonçu
qız” filmindəki Mehribanın atası rolu G.Abbasovun ən sevimli ekran işlərindəndir.
Rol böyük olmasa da aktyor
onu məharətlə
ifa etmişdir. Demək olar ki, ata rolu
Gündüzün indiyə
kimi yaratdığı
surətlərdən tamamilə
fərqlənən, yeni,
təsirli bir surətdir.
Sonrakı illərdə çəkildiyi
filmlərdə biz Gündüz
Abbasovu müxtəlif
planlı xarakterik rollarda görürük. Anarın çəkdiyi “Qəm pəncərəsi”
filmi yazıçı-dramaturq
Cəlil Məmmədquluzadənin
həyat səhifələrini
ekranda canlandırır.
Bu filmdə aktyor qoca Kərbəlayı rolunda oynayır. Rejissor Kərbəlayını
kasıb kəndlilərin
ümumiləşdirilmiş obrazı kimi təqdim edir. Bununla belə, bəzən o, gözəl
misallar çəkir.
Ağsaqqalın dediyi
fikirlər onun dünya görmüş bir insan olmasından
xəbər verir.
Kinorejissor C.Mirzəyevin yaratdığı
“İşarəni dənizdən
gözləyin” tarixi-inqilabi
filmində Gündüzə
çox maraqlı bir rol təklif
olunmuşdu. Şair rolu. Bu personajın prototipi dövrünün
böyük mütəfəkkiri,
şair Məhəmməd
Hadidir. Gündüz Abbasov şairin daxili aləminə nüfuz edərək, onun zəngin mənəviyyatını üzə
çıxarır.
Görkəmli
şair Səməd Vurğunun məşhur “Aygün” poeması əsasında ekranlaşdırılmış
eyniadlı film-poema
ilk televiziya bədii filmidir. Bu filmdə tamaşaçılar çox
qısa bir müddət ərzində
məhəbbət üçbucağı
ilə qarşılaşırlar.
Əmirxan evdən küsüb gedəndən sonra Aygün körpəsi ilə tək qalır. Bu vaxt Elyarın (G.Abbasov) qəlbində ülvi hisslər oynayır. Elyar Aygünü bütün varlığı
ilə sevir. Qadın bunu hiss edir. Amma o, Elyarın
məhəbbətini cavabsız
qoyur. Çünki başa düşür ki, analıq hissi müqəddəsdir.
Elyara könlünü
verməklə balasının
qarşısında alçalmaq,
gözü kölgəli
qalmaq istəmir. Bu hərəkəti ilə Aygün həm əri Əmirxanın, həm də Elyarın gözündə
daha da ucalır.
Elyar rolu epizodik olsa da
maraqlıdır. Lakin
rol sxematikdir. Amma bu sxematiklik
aktyor oyunundan deyil, ssenaridən irəli gəlir.
“Kitabi Dədə-Qorqud” dastanı
dünya ədəbiyyatı
xəzinəsinin nadir incilərindəndir.
Bu dastanın motivləri
əsasında çəkilmiş
“Dədə Qorqud” filmi milli kino
tariximizdə layiqli yerini tutan ekran
əsərlərindəndir. Həmin filmdə Gündüz Abbasov maraqlı bir surəti - Bəybura obrazını yaradıb. Bəybura oğul atasıdır. Oğlunun başına gətirilən
oyunlar atanı sarsıdıb, onu kor edib. Bununla
belə ata ümidini itirməyib, nə vaxtsa oğlu ilə görüşəcəyinə inanır. Onun oğlu Beyrəklə görüşü filmin
ən maraqlı səhnələrindən biridir.
Bu an atanın keçirdiyi
hisslər, həyəcan
dolu sevinc aktyor tərəfindən inandırıcı şəkildə
tamaşaçıya çatdırılıb.
Gündüz müəllim “Mozalan” respublika satirik kinojurnalının bir çox kinosüjetlərində
də maraqlı surətlər yaradıb. Bundan başqa o, A.Dovjenko adına kinostudiyanın istehsalı
olan “Piliqrim”in kapitanı” bədii filmində qoca dənizçi rolunu ifa edib.
Aktyor sonuncu dəfə rejissor F.Əliyevin “Yuxu” filmində çəkilib. O, filmdə
sanki özü-özünü
oynayır. Hidayət kişi epizodik rol olsa da
diqqəti cəlb edir. Filmə baxdıqca görürsən
ki, bağban obrazı əslində aktyorun özüdür: yorğun, qayğılı,
həyatın hər üzünü görmüş
Hidayət kişi - Gündüz Abbasov.
Gündüz Abbasov ömrünün
son illərində görkəmli
adamlarla görüşləri
barədə xatirələrini
yazırdı. Bir də “Keçmişsiz” adlı roman üzərində
işləyirdi. Bu işləri
başa çatdıra
bilmədi. Amma Azərbaycan kino tarixində parlaq iz qoyub getdi.
Aydın Kazımzadə
Mədəniyyət.-
2010.- 19 noyabr.- S. 10.