Hər
dövrün öz
nişanəsi
Qədim yurdumuz
Lerik abidələri
- II yazı
Ərazisinə
görə ölkəmizin cənub bölgəsinin ən iri yaşayış məskəni sayılan Lerik rayonu coğrafi
baxımdan sərt dağlıq yerdə qərar tutub. İranla (Cənubi
Azərbaycanla) qonşudur, 110 km sərhəd xətti var.
Özünəməxsus maraqlı relyefə malik
Lerikin qədim tarixi
hələ ötən əsrlərdə bir
sıra xarici tədqiqatçıların,
arxeoloqların, etnoqrafların, səyyahların diqqətini cəlb
edib. Fransanın Sen-Jermen
muzeyinin əməkdaşı Jak de Morqan
XIX əsrin sonlarında şəxsi təşəbbüsü
ilə Lerikə gələrək rayonun cənub
kəndlərində arxeoloji
qazıntı işləri aparıb. O, 200-dən yuxarı məzarlıq
və kurqan abidələrini, neolit, tunc və dəmir
dövrlərinə aid zəngin maddi-mədəniyyət
qalıqlarını aşkarlayıb. Morqan
daha sonra “İrana elmi səfər” əsərini
yazıb və kitabında tədqiqatlarının şərhini
xronoloji ardıcıllıqla verib.
Şübhəsiz, elmi potensialımızın kifayət qədər olmadığı o zamanlarda Azərbaycana əyalət gözü ilə baxan çar Rusiyası hər yetəni yadelli səyyah sifətiylə torpağımıza göndərib, o şəxslər də müqəddəs pirlərimizə, ocaqlarımıza əl qaldırıb, hətta elmi-tədqiqat adıyla əski məzarları açmağa cəsarət ediblər. Sonra də həmin yadelli alimlər tariximizi istədikləri kimi uydurublar. Maddi-mədəni sərvətlərimizin əsl kökü isə az araşdırılıb. Arxeoloq-alim Samir Kərimovun Lerik tarix-diyarşünaslıq muzeyi haqqında qənaətləri belədir:
- Muzey eksponatların çoxluğu və zənginliyi ilə təkcə bölgədə deyil, bütün Azərbaycanda diqqət mərkəzindədir. Muzeydə toplanan maddi-mədəniyyət nümunələri dörd şöbədə təqdim olunur. Birinci şöbə ən qədim dövrə aiddir.
Muzeydə bu dövrə aid eksponatlar, daş heykəllər, zinət-bəzək əşyaları, soyuq silahlar çoxdur və hər biri tariximiz barədə məlumat verir.
İkinci şöbədə antik dövrə məxsus materiallar yerləşdirilib: bu dövr bəşər sivilizasiyasının yeni mərhələsidir. Toplanan maddi-mədəniyyət nümunələrindən də bunu görmək mümkündür.
Üçüncü şöbə orta əsrləri əhatə edir. Bu dövrdə baş vermiş müharibələr, hərbi yürüşlərdən və s.-dən bəhs edən xeyli muzey eksponatı var. Sözsüz, tarix abidələr, istehkamlı qalalar orta əsrlərin özünəməxsus cizgiləridir və onların hamısını muzeyə çəkib gətirmək qeyri-mümkündür. Ancaq Lerikin tarix-diyarşünaslıq muzeyində onların şəkillərini görmək, haqqında zəngin məlumatlar tapmaq olar.
Dördüncü şöbə iki bölməyə ayrılır: sovet dövrü və çağdaş dövrümüz. Qırmızı imperiya zamanında Lerikin sərhədyanı kəndləri aran bölgələrinə köçürülüb, əhali zorla dədə-baba yurdundan deportasiya edilib. Muzeyin sovet dövrü bölməsində bunun izlərini görməmək mümkün deyil. Sovet dövründə Lerikdən çoxlu sayda dövlət xadimləri, təsərrüfat rəhbərləri, alimlər, ziyalılar, mədəniyyət işçiləri çıxıb, onların adı bütün Azərbaycanda hörmətlə çəkilib. Bu simaların ən parlaq nümayəndələrinə muzeydə xüsusi guşə ayrılıb. Muzeydə Lerikin ən yeni tarixi, müstəqillik illərimizlə bağlı çoxlu eksponatlar da sərgilənir. Böyük öndər Heydər Əliyev, prezident İlham Əliyev dəfələrlə rayona baş çəkib, sadə camaatla səmimi görüşlər keçiriblər. Bu barədə toplanmış zəngin materiallar, fotoşəkillər muzeyə baş çəkən hər bir qonaqda xoş təəssürat oyadır.
Jurnalist
Qəhrəman Əliyevin söylədiklərindən: “Tarixi mənbələrdən bəllidir ki, ən qədim insan məskənləri
dağ yerlərində olub.
Lerik təkcə səfalı
ab-havasına, təbiətinin bənzərsizliyinə görə
sevilmir. Bu yerlərin ulu keçmişi
ocaq daşlarında, pirlərdəki heyvan heykəllərində, qala
bürclərində, qədim məscid minarələrində,
qaya təsvirlərində əksini
tapıb. Əslən Lerikdən olan
tanınmış tarixçi, mərhum
Gülməmməd Məmmədovla bir çox qədim yaşayış məskənlərində
olmuşam. Onun zəngin
biliyi, özünəməxsus fəhmi, qəribə
məntiqi var idi. Ən
adi qaya
parçasına belə tarixin bir parçası kimi
baxır, nəticə çıxarır, haqqında heyrətamiz
fikir söyləyirdi. Deyirdi,
hələ Lerik ərazisi az
öyrənilib. Arxeoloqlar bu
yerlərə axdıqca qoca tarix də gizli sirlərinin
hamısını açıb-ağardacaq.
İdris Şükürlü (“Lerik” qəzetinin redaktoru, Əməkdar jurnalist):
- Bu gün fəxr edirik ki, Azərbaycan hər sahədə dinamik inkişaf edir. Vaxt gələr, vətənimiz
turizm ölkəsi kimi də dünyada
tanınar. O zaman
Lerikə gəlib-gedənlərin
sayı qat-qat artacaq. Onsuz da bizim rayon
fauna və florasına
görə nadir rayon sayılır.
Hələlik az miqdarda gələn turistlərin diqqətini cəlb edib. Xarici ölkələrin Azərbaycandakı səfirləri
də bizim rayona gəlirlər, buranın təbiətinə
məftun olduqlarını
söyləyir, Lerikin
keçmişi, tarixi
ilə maraqlanırlar.
Lerikin muzeyinə baxanlar həqiqətən heyrətlərini
gizlətmirlər. Bu dərəcədə eksponatın
bolluğu ərazinin zəngin mədəniyyətindən
soraq verir.
Atamın 130 yaşlı əmisi vardı: Vahab baba deyərdik adına. Bu nurani
kişi ilə balaca vaxtlarımda söhbətim
tuturdu. Çünki o, şahidi olduğu,
yaddaşına hopdurduğu
hadisələrdən danışmağı
xoşlayırdı. Özü
də düz adam idi,
heç nə uydurmurdu, əhvalat necə olmuşdusa, o şəkildə şirin-şirin
nağıl edirdi. Ondan eşitmişdim ki, ötən yüzilliyin əvvəllərində Lerikin
Veri kəndi yaxınlığında dağ
yamacı yağıntılardan
uçulub çaya tökülür. Səhər erkən
oyanan əhali yamacın bərq vurduğunu, par-par parıldadığını
görüb vahiməyə
düşür. Yalnız yaxınlaşan
zaman parıltının
qızıl olduğunu
anlayırlar. Yerli sakinlər
çaya tökülən
sikkələri yığmağa
başlayırlar. Az sonra bu xəzinə barədə yenicə qurulan sovet hökuməti,
Moskva xəbər tutur. Tezliklə həmin o qonşu
kəndlərə hərbi
dəstələr yeridilir.
Yoxsul, acgöz bir ölkəyə belə qiymətli sərvət hava və su
kimi lazım idi. Vahab baba söyləyirdi,
o sikkələri kənd
adamlarının əlindən
zorla aldılar, heç kəsdə bircə dənəsini də qoymadılar, hələ bəzi adamları bunun üstündə incitdilər,
həbsxanaya saldırdılar.
Sözümün məğzi var. Lerikin
Veri kəndində tapılan o qızıl sikkələrdən bir neçəsinin şəklini
sonralar “Böyük Sovet Ensiklopediyası”nda görmüşdüm. Arxeoloqların
söylədiklərinə görə, həmin o
nadir əlvan metal elə
o əraziyə məxsus
faydalı qazıntıdır.
Bizans hakimiyyəti dövründə
indi üstünü meşə örtmüş
dağ ərazisindən
çıxarılmışdı. Təəssüf ki, ensiklopediyada
bir erməni xəyanətinin də damğası yapışdırılıb.
Qızıl məmulatlarının şəkillərinin altında
Azərbaycan əvəzinə,
qəsdən “Ermənistan
SSR, Veri kəndi” sözləri yazılıb.
Halbuki o qızıllar Lerikin Veri yaşayış məskənində aşkarlanıb,
Ermənistanda isə bu adda kənd
yoxdur.
Lerikdə müxtəlif dövrlərdə
aparılan arxeoloji qazıntılar zamanı ən çox aşkarlanan bəzək əşyalarıdır. Alimlər əsasən
onları son tunc dövrünə aid edirlər.
Etnoqrafların, arxeoloqların
qənaətinə görə
əşyaların təyinatına
varsaq, bir neçə qrup alınar: baş, sinə, bel, qol, barmaq və
ayaq bəzəkləri.
Bu əşyalar müxtəlif qiymətli metaldan - qızıldan, tuncdan hazırlanıb.
Hələ XIX əsrin axırlarında
fransız alimi Morqan rayonun Veri və Tülü-Coni
kəndlərində məzar
yerlərində qazıntı
işləri apararkən
çoxlu zinət nümunəsinə rast gəlib. Tədqiqatçı-səyyahın tapdığı bəzək əşyaları
xalis qızıldan və tuncdan olub. Müxtəlif ölçülü saç diskləri, sırğalar, muncuqlar, qolbaqlar insanı heyrətləndirməyə bilməz.
Çünki əldə edilən
məmulatların bir dəyəri də onların incəsənət
əsəri kimi orijinal olmasındadır.
Aşkarlanan sancaqlar, sırğalar,
kəmərlər, bilərziklər,
qolbaqlar, üzüklər,
muncuqlar yüksək peşəkarlıqla, incə
zövqlə bəzədilib.
Ehtimal olunur ki, bu
əntiq əşyalar
yerli qadınlara məxsus olub.
Lakin araşdırıcı S.Kərimovun qənaətinə
görə, arxeoloji materialın təsnifatı
müəyyən tarixi-mədəniyyət
nümunələrinin kişilərə
məxsusluğunu ortaya
çıxarır. Bu
fikir təkcə gənc arxeoloqa deyil, Azərbaycanın tarix və etnoqrafiya
sahəsində fəaliyyət
göstərən digər
görkəmli simalarına
da məxsusdur. Bu barədə söhbət
açarkən tədqiqat
materialını üç
kateqoriyaya bölmək
lazımdır. Birinci kateqoriyalı
nümunələr silahlardır.
Bunlar - bıçaq, qılınc
(qəmə), xəncər,
iti tiyəli balta (dəhrə) və nizələrdir.
Bu tipdə olan
silah növlərinə
təkcə məzarlarda
deyil, qalalarda, pirlərdə, ocaqlarda da rast gəlinir.
Xəncərin və yaxud nizənin sahibi vəfat edərkən isə əski inamlara, etiqadlara uyğun surətdə həmin silah onunla birgə torpağa basdırılmışdır.
Ancaq bu qanunların İslam mədəniyyəti
ilə heç bir bağlılığı
yoxdur və çox güman ki, müsəlmançılıqdan
əvvəlki dövrlərin
yadigarlarıdır. Lerikin
Hovil, Veri, Çayrud, Andurma, Blaband, Coni, Hamarat, Rvarud, Rəzgöv, Mistan, Dico kəndlərinin ərazilərində tapılan
silah növləri daha zəngindir. Tarixi faktlar təsdiqləyir ki, tapılan eksponatların əksəriyyəti
yurdumuzun başqa bölgələri üçün
də xarakterik olub, hətta qədim Muğan mədəniyyətinin də
əsasını təşkil
edib. Həm Muğan şəhərlərinin,
həm də indiki Cənubi Azərbaycandakı əski
yaşayış məskənlərimizin
qalıqları altında
minlərlə belə
nümunə tapılıb.
Əgər saxsı məmulatları
və yalnız kişilərə məxsus
bəzək əşyalarını
da bu siyahıya
qatsaq, böyük bir tarixi səhifə
gözümüzün önündə
canlanar.
Onu da qeyd edək ki, Lerik
muzeyinin arxeoloji fondu da var. Bu fondda qorunan materiallar antik dövrün məhsullarıdır
və əsasən saxsı qablardır.
Ancaq onların saxlanma texnologiyaları bir-birindən
fərqlənir. Tarixçilər bu məmulatları novçalı bardaqlar və zoomarf qablar adı ilə iki qismə
ayırırlar. Naxışlar,
ornamentlər, haşiyələr,
təsvirlər göstərir
ki, onlar təkcə adi dulusçu, usta, sənətkar məhsulu yox, həm də
incəsənət əsərləri,
canlı rəsm tablolarıdır.
Sadəcə, bunları oxumaq
məharəti gərəkdir.
Və sonda bu mövzu
ilə bağlı daha bir məsələyə
də diqqət çəkək: bu məmulatların əksəriyyətini
ayrı-ayrı vətəndaşlar
təsadüfən tapıb,
gətirib muzeyə təhvil veriblər. Görünür, hələ qiymətli
eksponatların xeyli qismi gərəksiz əşya kimi sındırılır, it-bata
düşür, qədri-əhəmiyyəti
bilinmir. Kompleks halda
ortaya çıxarılan
nümunələr isə
çox azdır.
Lerikin zəngin tarixi-mədəni
abidələrini lazımınca
tədqiq etmək üçün bu bölgədə geniş
arxeoloji ekspedisiyaların
təşkilinə ehtiyac
var.
Ağacəfər
Həsənli
Mədəniyyət.-
2010.- 24 noyabr.- S. 15.