Müasirlərini
düşünən sənətkar
Kino həyatımıza müdaxilə etmir, desək
yanılarıq. Çünki ekran əsərlərinin hər
hansı bir nüansı mütləq həyatımızın
bir hissəsini özündə əks etdirir. Kinonu kompozisiya
şəklində tamaşaçıya sevdirmək isə
böyük sənətkarlara məxsusdur. Bu gün filmlərinə
ehtiyac duyulan sənətkarlarımızdan biri də görkəmli
kinorejissor Rasim Ocaqovdur.
Rasim Ocaqov 1933-cü il noyabr
ayının 22-də Şəki şəhərində anadan
olub. 1951-1956-cı illərdə Moskvada Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunda kinooperatorluq fakültəsində təhsil
aldıqdan sonra kinoya olan sevgisini yaradacağı ekran əsərlərində
sübut etmək üçün vətənə
qayıdır.
Kinooperator kimi fəaliyyətə
başlayan Rasim Ocaqov, sonralar M.Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunun rejissorluq
fakültəsində də oxuyaraq kino təhsilini
tamamlayır. O, 1956-cı ildən “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında quruluşçu operator (“Sən niyə
susursan”, “Skripkanın qayıtması”, “Onun böyük ürəyi”
və s.), 1973-cü ildən etibarən isə
quruluşçu rejissor (“İstintaq”, “Ad günü”, “Ölsəm,
bağışla”, “Qatır Məmməd”, “Tütək səsi”
və. s.) kimi Azərbaycan kinosunda zəngin
yaradıcılıq fəaliyyəti göstərib. Rasim
Ocaqovun filmoqrafiyasına (sənədli və bədii janrda)
70-ə yaxın ekran əsəri daxildir.
Rasim Ocaqovun həyat hadisələrini,
ətrafındakıları kameranın ştativindən dəqiq
görüb-göstərmək bacarığı sonralar onun
rejissorluq fəaliyyətinə də uğur qazandırdı.
Belə ki, o, melodrama (“Ölsəm, bağışla”, “Təhminə”),
detektiv (“İstintaq”), komediya (“Həm ziyarət, həm ticarət”)
janrlarında, tarixi (“Qatır Məmməd”) və müharibə
(“Tütək səsi” və s.) mövzusunda çəkdiyi
filmlərin hər birində mövcud hadisələrin ictimai
mahiyyətinin bədii təhlilini bacarıqla əks etdirməyə
nail olub.
R.Ocaqovun
yaradıcılığının əsas qayəsi insan mənəviyyatı,
psixologiyası, həyatdakı mövqeyini ekranda dəqiq
xarakterizə etmək, müasirlərinin mənəvi keyfiyyətlərinin
təhlil obyektinə çevirmək idi. O, çəkdiyi
filmlərdəki personajları yalnız tamaşaçıya
təqdim etmək məqsədi güdmürdü. Müxtəlif
fonlu çəkilişləri ilə həm naturanın əhəmiyyətini,
dekorasiyaların uyğunluğunu, personajların xarakterik sifətlərində
əks olunan hadisələrin dəqiq ünvanını
tamaşaçıya çatdırıb, onu kinonun ibrətamiz,
dəyərli keyfiyyətlərinə heyran qoyurdu.
Rasim Ocaqovun yaradıcılığına
müraciət etdikdə sənətkarın insan
psixologiyasının, yüksək-mənəvi əxlaqi
keyfiyyətlərinin doğru, obyektiv təfsirinə
üstünlük verdiyini görürük. O, kino sənətinin
keyfiyyət kateqoriyasını bədii və texniki biliyinin vəhdəti
sayəsində yüksək formada
reallaşdırırdı. Məsələn, psixoloji dram
janrında çəkdiyi “İstintaq” filmində monoloqlar və
iki nəfərin dialoqlarını əks etdirən
kadrların panoramlı və saniyələrlə
ölçülən müxtəlif rakurslu çəkilişləri
mövzunun məğzini, filmin qayəsini, personajların həyat
mövqeyini tamaşaçıya dəqiq
çatdırır. Nəticədə güclü dramaturgiya
ilə rejissor traktovkasının vəhdətindən mükəmməl
ekran əsəri yaranır. Və yaxud “Tütək səsi”
filmini götürək. II Dünya müharibəsində Azərbaycanda
arxa cəbhədəki insanların maddi və mənəvi durumları
filmdə çox qabarıq formada xarakterizə edilib. Rejissorun
mükəmməl operatorluq sirlərini bilməsi, faktların
dəqiq mizanlarla işləmə üslubu filmin ekran həllinin
uzunömürlü olmasına zəmin yaradır. Filmdə
müharibənin dəhşətli fəsadlarını
insanların məzlum simalarında aydın görmək olur.
Rasim Ocaqov həm operator, həm də
rejissorluq peşəsində xarakterlər ustası olduğunu
çəkdiyi ekran əsərlərində dəfələrlə
sübut edib. Bəzi rejissorlar natura çəkilişlərini,
bəziləri isə personajları ştativin tədqiqat mənbəyinə
çevirirlər. Onun işlədiyi bütün filmlərdə,
demək olar ki, boş kadrlar yoxdur. O, dramaturgiyanın bədii
məziyyətlərini, mətləbini personajların xarakterlərində
cəmləşdirərək əks etdirirdi. Məsələn,
rejissoru olduğu “İstintaq”, “Ad günü”, “Təhminə”
və s. filmlərdə natura və pavilyonda müxtəlif
dekorasiya çəkilişlərindən maraqlı şəkildə
istifadə olunsa da, bizi obrazların durumu, hadisələrin
ciddiliyi, ümumilikdə dramaturgiyanın əsasları
düşündürür. Çünki onun
yaradıcılığının ciddiliyi bizə hadisələri
tam mənimsəyib düşünməyə, nəticə
çıxarmağa imkan yaradır. Ədəbi əsərlərin
uğurlu ekran taleyinə rəvac verən bu kimi amillər də
kino estetikasının monumentallığını dönə-dönə
təsdiq edirdi.
Onun bütün filmlərində
dramaturq, rejissor, bəstəkar ideyalarının kompleksləşmiş
əksi aktyor ifaçılığında özünü
aydın göstərib, milyonların rəğbətini
qazanıb. Rasim Ocaqovun hər filmi aktyorlar üçün
yeni bir məktəb idi. Çünki aktyorlarla fərdi
işləmək bacarığı onun filmlərində
koloritli üslubda təqdim olunurdu. O, həyatı boyu
müasiri olduğu zamanın və insanların mikroaləmini
ekranlara məqsədyönlü şəkildə gətirməkdə,
filmlərində bədii-estetik dəyərləri yüksək
səviyyədə təqdim etməkdə israrlı idi və
bunu da edirdi. Onun ekranda yaratdığı personajlar həyatiliyinə,
təbiiliyinə görə düşüncələrimizin
bir hissəsində kök sala bilirdilər.
Rasim Ocaqovun
yaradıcılığında xüsusi poetiklik var ki, bu da həyatın
gərgin detallarının insan mənəviyyatındakı
rolunu dəqiq xarakterizə edərək tamaşaçıya
çatdırmasında özünü göstərir. Bu baxımdan
rejissorun unudulmaz bəstəkar Emin Sabitoğlu ilə birgə
işləri (“Ad günü”, “Ölsəm,
bağışla”, “Təhminə” və s.) xüsusilə
diqqətəlayiqdir. Bəstəkar musiqiləri bu ekran əsərlərinə
xüsusi emosionallıq gətirir.
Rasim Ocaqov üçün
xarakterik sima vacib şərtlərdən idi. Bu mənada o,
psixoloji dramları (“Ölsəm, bağışla”, “Təhminə”
və s.) ekranlaşdırmağa daha çox
üstünlük verirdi. Rejissorun filmlərində
aktyorların yaradıcılığı daha qabarıq
göstərilir, fərdi istedadları sayəsində onlar
milli kinomuzun simasına (məsələn, Fəxrəddin
Manafov) çevrilirdilər. “Tütək səsi”ndə
Qılınc Qurban (Yusif Vəliyev), İsfəndiyar kişi (Məmmədrza
Şeyxzamanov), “Ad günü”, “Həm ziyarət, həm ticarət”də
Mustafa (Hacı İsmayılov) obrazları da bu qəbildəndir.
O, monoloqları bol olan psixoloji dramları belə (“Otel
otağı”) maraqlı nüanslarla işləyir, qəhrəmanın
daxili aləmini tamaşaçıya daha yaxın edirdi.
Rasim Ocaqovun filmləri mövzu
aktuallığı və texniki qüsursuzluğu ilə
seçilir, dəyərli ekran əsərləri kimi
tamaşaçılar tərəfindən sevilərək
baxılır. 2006-cı il iyulun 12-də dünyasını dəyişən
sənətkar bütün yaradıcılığı boyu
Azərbaycan kino estetikasının yüksək nümunələrini
yaradıb. Bu mənada istedadlı kino xadiminin adı, filmləri
kimi daim hörmətlə anılacaq.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2010.- 24 noyabr.- S. 10.