Milli geyimlərimiz
Milli geyimlər maddi və mənəvi mədəniyyətin
çoxəsrlik və mürəkkəb inkişaf prosesində
yaranıb. Digər mədəniyyət nümunələri ilə
müqayisədə milli xüsusiyyətləri özündə
daha mükəmməl əks etdirir, xalq
yaradıcılığının etnoqrafik və estetik
xüsusiyyətlərini özündə qabarıq ehtiva edir.
Mövzu ilə bağlı Milli Azərbaycan
Tarixi Muzeyinin Etnoqrafiya elm-fond şöbəsinin müdiri,
tarix elmləri namizədi Gülzadə Axundova ilə söhbət
etdik. O, dedi:
- Milli geyimlər tariximizlə
sıx bağlıdır. Xalqın milli xüsusiyyətləri,
etnogenezi, təsərrüfat məşğuliyyətinin
istiqaməti, məskunlaşdığı ərazinin təbii-coğrafi
şəraiti, bədii yaradıcılığı, etik
düşüncə tərzi tarixən milli geyimlərdə
öz əksini tapıb. Eyni zamanda şəxsin yaşı,
sosial vəziyyətini də geyimi ilə təyin etmək
mümkün olub. Adətən cavanlar al-əlvan, orta
yaşlılar tünd, yaşlılar isə qara rəngli
geyim geyirlər. XIX-XX əsrdə əsas qadın geyimlərimiz
çəpkən, arxalıq, ləbbadə, eşmək,
küləcə və s. ibarət olub.
Çəpkən: köynəyin
üstündən geyilib. Astarlı olub və belə qədər
bədənə biçimi kip olub. Yan tikişləri
“peş” adlanan çapıqla tamamlanır. Əlcək ilə
bitən qondarma qolları olub. Çəpkən əsasən
tirmə, məxmər və kəmxa parçalardan
hazırlanıb.
Arxalıq: geniş
yayılmış geyimlərdən hesab olunur. Formaca müxtəlif
biçimlidir. Çəpkən kimi astarlı və belə
qədər bədənə kip biçilir. Beldən
aşağı hissəsinə büzməli, yaxud
qırçınlı ətək tikilib. Arxalıqlar məxmər,
tirmə, zərxara və başqa bahalı ipək
parçalardan tikilib. Sarıma, bafta, şəms, zəncirə,
qaragöz bafta, zərbafta və başqa geyim bəzəkləri
ilə bəzədilib.
Ləbbadə sırıqlı və
astarlı olur. Yaxası açıq, bel hissəsi isə
bağ ilə bağlanır. Beldən bir qədər
aşağı yan tərəfində qısa
çapığı olur. Qolu dirsəyə qədər,
qoltuq altı açıq biçilir. Əsasən tirmə,
məxmər və müxtəlif zərli parçalardan
hazırlanır. Yaxası, qolunun ağzı və ətəyi
zərif baftalarla, əsasən şahpəsəndlə bəzədilir.
Eşmək: sırıqlı
hesab olunur. Əsasən üst geyimidir. Döş-yaxa hissəsi
və qoltuğunun altı açıq, qolları isə dirsəyə
qədər biçilir. Eşmək əsasən tirmə və
məxmərdən hazırlanır. Astarına, qolunun
ağzına və ətəyinə xəz qoyulur. Eyni zamanda
müxtəlif bafta və zəncirələr tikilir.
Küləcə: belə qədər
düz ətəyi büzməli olan üst geyimdir. Yaxası
açıq olan külçənin uzunluğu dizə qədər
olub. Qolu isə dirsəkdən aşağı biçilib. Əsasən
məxmər və tirmədən hazırlanıb.
Yaxasına, bel kəsiyinə, ətəyinə və
qollarının ağzına çox vaxt güləbətin,
muncuq ilə tikmə tikilib.
Ötən əsrin əvvəllərində
qadın üst geyimlərini daha da zənginləşdirmək
yolunda bəzi addımlar atılıb. Evdə və sənətkar
karxanalarında müxtəlif çeşidli geyim bəzəkləri
: sarıma, qaragöz, zəncirə, şahpərsənd və
s. hazırlanıb. Qızıl və gümüşdən
hazırlanmış qoza və katibi qoza düymələr
qadın geyimlərinin yaxası boyunca düzülüb. Bəzən
də köynəyin ətəyinə qızıl pullar
tikilib. Qadın geyimlərində güləbətin, muncuq,
pilək və s. tikmələr də geniş yer tutub.
Qadınlar arxalıq və ya
çəpkənin üstündən qızıl, yaxud
qızıl suyuna salınmış gümüş kəmər
də taxıblar. Baş örtükləri içərisində
kəlağayı, naz-naz və qaz-qaz ipək örtüklər
çox məşhur olub. Daha doğrusu, geniş
yayılıb. Kəlağayı Gəncə, Şəki və
Şamaxı kimi ipəkçilik mərkəzlərində
geniş istehsal olunub.
Kişi geyimlərimiz: üst
köynək, arxalıq, çuxa, baş geyimləri,
ayaqqabı və şalvardan ibarət olub. Qeyd edək ki, xalq
geyimlərinin geniş yayılmış bu dəsti, cüzi fərqlər
nəzərə alınmazsa, bütün Azərbaycan
üçün səciyyəvi olub.
Üst köynək: bu geyim iki
növ olur. Yaxası ortadan və yandan biçilən hər
iki növün kiçik boyunduruğu (“vorotnik”) olub. Yaxası
qaytandan olan düymə və ilgək ilə düymələnib.
Əsasən atlasdan və sətindən tikilib.
Arxalıq: beldən kəsik və
bədənə kip biçilib. Ətəyi
qırçın və büzməli, qolları düz, bilək
hissəyə doğru daralır. Əsasən atlas, nazik mahud,
sətin, lastik parçadan tikilir. Onun üstündən
cavanlar qayış və ya kəmər, yaşlı və
qoca kişilər isə qurşaq bağlayıblar.
Çuxa: kişi üst geyimlərindən
biridir. Belə qədər kip və astarlı, ətəyi
büzməli, yaxud qırçınlı tikilir.
Kişi baş geyimləri müxtəlif
biçimli olub. Əsasən dəridən hazırlanıb.
Buxara və çərkəzi papaq (qara, çal və mixəyi
buxara dərisindən), çobanların şələ
papağı və s. Yun corablar da geniş yayılmış
geyimlərdir. Əsasən ipək və yun saplardan toxunur.
Ayaqqabılar: İstər
qadın, istərsə də kişilərin geydikləri ən
geniş yayılmış ayaqqabı başmaq hesab olunub.
Qadınlar üzü tikməli və ya uzun boğazı olan
tikməli çəkmələr də geyiblər.
Aşılanmış və xam göndən
hazırlanmış kişi ayaqqabıları adətən
birrəngli və naxışsız olub. Şəhərlərdə
kişilər daha çox başmaq və nəleyin, kənd
yerlərində isə xam göndən tikilən
çarıq geyiblər.
Qələmə
aldı: Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2010.- 1 oktyabr.- S. 15.