Onun nağıllı dünyası
II
məqalə
(Əvvəli
ötən sayımızda)
“Qızmar günəş
altında” kinopovesti rejissor Lətif Səfərovun “Bəxtiyar”
musiqili filmindən sonra ikinci tammetrajlı bədii ekran əsəri
idi. Filmin ssenarisini yazıçı Həsən Seyidbəyli
özünün “Kənd həkimi” povesti əsasında
yazmışdı. Filmdə şəhərdən kəndə
işləməyə gəlmiş gənc həkim Aydın
Zeynalovun fədakar əməyindən, burada ilk məhəbbətini
tapmasından bəhs olunurdu.
“Bizi yaxın qohumlara bənzətmək olardı”
Filmin yaradıcı qrupu
istedadlı insanlardan ibarət idi. Arif Nərimanbəyov
quruluşçu operator, Cəbrayıl Əzimov
quruluşçu rəssam təyin olunmuşdular. Rollara A.Gəraybəyli,
Ə.Məmmədov, L.Məmmədbəyov, M.Şeyxzamanov,
A.Qurbanov, A.Cavadov, M.Kələntərli kimi tanınmış
aktyorlar təsdiq edilmişdilər.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən:
“Mən filmdə sənət nəhəngləri ilə tərəf-müqabil
olmalı idim. Filmdə məndən başqa aktyor təhsili
olmayan bir qrup şəxs də çəkilirdi. O cümlədən,
mənim sevgilim rolunda çəkilən Sürəyya
Qasımova universitetin ingilis dili müəllimi idi. Çəkiliş
qrupumuz elə səmimi idi ki, kənardan bizi yaxın qohumlara bənzətmək
olardı. Elə tanışlığımızın ilk
anlarından qaynayıb qarışmışdıq”.
Çəkiliş qrupu gecə
yarısı Lənkəran-Astara yolunun üstündə yerləşən
limonçuluq sovxozuna gəlib çatdı. Onlar
üçün əvvəlcədən məktəbdə
yer düzəltmişdilər. Kino işçiləri səhər
yuxudan durub həyət-bacaya çıxanda gözlərinə
inanmadılar. Hər tərəf limon, portağal və feyxoa
plantasiyaları ilə örtülmüşdü, əsrarəngiz
və gözoxşayan mənzərə idi. Yerli əhali
xoşxasiyyət, qonaqpərvər idi. Çəkiliş
qrupu harada olurdusa, onları can-başla qarşılayır,
hörmət edirdilər. Buradakı kəndin evləri
planlı şəkildə tikildiyi üçün xoş təsir
bağışlayırdı. Qrup bura gəlib çıxana
kimi onlar üçün xüsusi bufet, yeməkxana təşkil
edilmişdi. Hətta bir sürü qoyun alınıb
hazırlanmışdı.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən:
“Birinci gün Lətif müəllim operatorla birgə “Vilis”
markalı maşına əyləşib, naturada çəkiliş
yerlərini qeydə almağa getdilər. Biz isə
vaxtımızı sərinlikdə oturub çay içməklə
keçirdik. Ertəsi günü günortaya yaxın bizi
geyindirib qrimlədilər. Maşınlarla çəkiliş
meydançasına gəldik. Çəkilən epizod təxminən
filmin sonuna yaxın cərəyan edirdi. Mən filmdə
Eldarın sevgilisi Nərminəni başa salmalı idim ki,
Eldarın dilinin tez açılması üçün
mütləq onu sarsıtmaq lazımdır. Bunun
üçün Nərminə Eldara onu sevmədiyini deməli
idi... O gün çəkilişim çox pis keçdi...”
Məşq zamanı sanki hər
şey qaydasında idi. Elə ki çəkiliş
başlanırdı Əkbərlə bağlı səhnə
alınmırdı ki, alınmırdı. Elə bil iş
tilsimə düşmüşdü. Bir dubl, iki dubl,
üç dubl... Yox, iş getmirdi. Rejissor çox əsəbiləşirdi,
özünə yer tapmırdı. O, fasilə elan edib bir tərəfə
çəkildi və birdən heç kəsin gözləmədiyi
halda özündən çıxıb dedi: “Ya privyoz
çuçelo”. Yəni “Mən müqəvva gətirmişəm”.
Əkbər bu sözlərdən
bərk sarsıldı. O, bir insan kimi həyatda
özünü o yerə qoymamışdı ki, kimsə,
böyük və ya kiçik olsun, ona güldən
ağır söz desin. Özü də heç vaxt heç
kəsin xətrinə dəyə biləcək söz işlətməmişdi.
Birdən-birə bu cür sözləri eşitmək Əkbərə
çox ağır gəldi. Özü də respublikanın
tanınmış kinorejissorundan, gözəl ziyalı olan Lətif
Səfərovdan bu ağlasığmaz sözləri eşitmək
çox ağır idi.
Əkbər Fərzəliyev ani
olaraq yerində donub qaldı. Sonra nə fikirləşdisə,
pencəyini soyunub kostyumçuya təhvil verərək
düşərgəyə tərəf getməyə
başladı. Lakin Əkbər çəkiliş
meydançasından xeyli aralansa da filmin direktoru Bəşir
Quliyev arxadan ona çatıb qarşısını kəsdi
və həyəcanlı səslə dedi:
- Oğlum, bilirsən, Lətif
müəllim iş prosesində bizi necə var tənqid eləyir,
dinmirik. Axı filmin yaradıcısı da odur, cavabdehi də
odur. O, filmin yaxşı olmasına çalışır,
tez-tez əsəbiləşir. Biz buna fikir vermirik.
Çünki Lətif müəllimi yaxşı
tanıyırıq. O, kobud adam deyil, əksinə çox mədənidir.
Onun ürəyi çox nazikdir. Sonra dediyinə özü də
peşman olur. Geri qayıt, hər şey yoluna qoyulacaq...
Əkbər ayaq saxladı. Gözlərindən,
çöhrəsindən aydın görünürdü ki,
indiyədək daxilində qaynayan sevinc hissi tamam
sönmüşdü. O, narazı halda filmin direktoruna dedi:
- Bəşir müəllim, mən
insanam, mənim qürurum var.
Bəşir müəllim əlini
Əkbərin çiyninə qoyaraq:
- Bilirəm, bilirəm,
- dedi: - Gedək, gedək... Sizi barışdırım.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən:
“Bəşir müəllim
yaşda məndən
böyük idi. Onun sözünü yerə sala bilməzdim. Qayıtdıq. Lətif müəllim əmr
vermişdi ki, yığışıb düşərgəyə
qayıdaq. Mənə
isə dedi ki, axşam saat 6-da Sürəyya ilə onların qaldığı evə gələk.
Məşq yeməkdən
başlandı
Axşamüstü Sürəyya məni
Lətif müəllimin
qaldığı evə
apardı. Lətif müəllim
bizi sevincək qarşıladı. Stolun üstünə
yemək-içmək, meyvə,
şampan şərabı
qoyulmuşdu.
Lətif müəllim: - Bu məşqimiz
yeməkdən başlanacaq,
- dedi.
Yeməkdən
sonra Lətif müəllim bizi yola salanda mənə
dostcasına dedi: “Bugünkü çəkiliş
materialı hazırlanıb
gələndə sənə
onu ekranda göstərəcəyəm, məncə,
xoşuna gəlməyəcək,
yeriyərkən ayaqların
səndən qabağa
qaçır, nə isə təbiilik itib. Gecəniz xeyrə qalsın”.
Əkbər Lətif müəllimin
söhbətlərindən sonra geri qayıdarkən
çox fikirli görünürdü. Hətta otağında
tənha qalanda hərtərəfli düşünməyə
başladı. Düşündü ki, ona filmdə
verilən baş rolun öhdəsindən gələ bilməsə,
sonra necə olsun? Əkbər özünə söz verdi ki,
gələcək məşqlərdə
daha diqqətli olacaq.
Yayın ortalarından filmin
pavilyon çəkilişləri
başlandı. Demək olar
ki aktyorların günləri çəkilişlərdə
keçirdi. Dekorasiyalı
çəkilişlərdə Əkbər artıq hiss edirdi ki, xeyli
irəliləyib, obrazı
duymağa, vəziyyətə
qiymət verməyə
başlayıb.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən:
“Qızmar günəş
altında” filmi çəkilişdən təxminən
bir il
sonra hazır oldu və dərhal
ümumittifaq ekranlarında
nümayiş etdirilmək
üçün komissiya
tərəfindən qəbul
edildi. Bu film mənə
böyük sevinc gətirdi. Məni attestasiyadan keçirdi...”
Bədii filmlər üzrə Baş idarənin (Moskva) rəis müavini A.Kalaşnikovun
1957-ci il 20 avqust tarixli rəyində oxuyuruq: “Əmək mövzusu filmdə öz məlum həllini tapmışdır. Bununla belə
dramaturji qaydada buraxılan bir sıra səhvlər bu əsərin ideya-bədii dəyərinə
öz təsirini göstərmişdir. Lakin bu səhvlərə baxmayaraq
rejissor Səfərov dramaturji materialın məhdudluğunu imkan daxilində aradan qaldıra bilmişdir.
Filmdə yaxşı cəhətlər
vardır. Kolxoz sədri
Sərdarovun rolu uğurludur. Manqa başçısı
Gülpəri obrazı
maraqlıdır. Bu rolda aktrisa çəkilməsə
də, obraz alınmışdır. Gənc həkim
Aydın rolunda da aktyor oynamır.
Burada da rejissor qəhrəmanın
xarakterini açıb
göstərə bilmişdir...”
O, Mehdi Hüseynzadə roluna real namizəd idi
Əkbər Fərzəliyevi “Qızmar
günəş altında”
filmində görən
rejissor Tofiq Tağızadə onu çəkməyə hazırlaşdığı
“Uzaq sahillərdə”
filminə dəvət
etdi, Mehdi Hüseynzadə - “Mixaylo” roluna. Hətta o, foto və
kino sınaq çəkilişlərindən də yaxşı çıxdı. Günlərin birində Əkbəri Mehdi rolu üçün
geyindirib qrimləyib Mehdi Hüseynzadənin bacısına göstərmək
üçün onun evinə apardılar.
Əkbər qapı ağzında
görünən kimi
qəhrəmanın bacısı
bir anlığa duruxdu, söz tapıb danışa bilmədi. Ona elə gəldi
ki, qapıda duran aktyor yox,
Mehdinin özüdür.
İnsan
da insana bu qədər oxşayarmış. Bacının göz yaşları hamını kövrəltdi.
Bütün bunlar çox
yaxşı idi.
Amma bu məsələdə bir nigarançılıq
var idi. Bu, Əkbərin professional aktyor olmaması ilə bağlıydı.
Rejissoru da məhz bu
cəhət narahat edirdi. Aktyor nəinki müxtəlif
qiyafələrdə, həm
də daxilən yaratdığı surətlərlə
tamaşaçını inandırmalı
idi. Əgər yaradıcı qrup
Moskvada peşəkar aktyor Nodar Şaşıqoğluya
rast gəlməsəydi,
çox güman ki, Əkbər Fərzəliyevi partizan Mehdi Hüseynzadə rolunda lentə alacaqdı.
Məşqçi, dalğıc,
usta Əbdül...
Kino Əkbər
Fərzəliyevi elə
ağuşuna almış,
elə çulğamışdı
ki, kinematoqrafın bu möcüzəsindən
savayı onun gözünə heç nə görünmürdü.
Kino sənətinə yaranan həvəs və bu sahədə
göstərdiyi fəaliyyəti
ilə əlaqədar
o, Azərbaycan Pedaqoji
İnstitutunda təhsilini
III kursdan sonra dayandırmalı oldu.
Filmlərə isə dəvətlər
davam edirdi.
Rejissor Həbib İsmayılov “Ögey ana” məişət dramını
çəkməyə başlayarkən
epizodik rol da olsa usta
Əbdülü Əkbərə
tapşırdı. Rejissor
Əlisəttar Atakişiyev
isə “Bizim küçə” kinopovestində
Əkbəri boks üzrə məşqçi rolunda çəkdi. Bu gün
kinoarxivdə tamaşaçılara
bəlkə də heç məlum olmayan “Mollanın sərgüzəşti” qısametrajlı
bədii filmi saxlanılır. Rejissor Həsən
Sasanpurun 1960-cı ildə
lentə aldığı
bu film-felyetonda din pərdəsi altında hər cür fırıldağa əl atan “molla” ifşa
olunur. Həmin filmdə Əkbər
Fərzəliyev gənc
aqronom rolunu ifa edib. O həmçinin məşhur
rejissor Aleksandr Ptuşkonun “Mosfilm” kinostudiyasında (Rusiya) istehsal etdiyi “Al yelkənlər” bədii filmində (1961) Dalğıc
rolunda da çəkilib.
“Koroğlu”nun Eyvazı
“O olmasın, bu olsun” musiqili
kinokomediyasının uğurundan
ruhlanan rejissor Hüseyn Seyidzadə
1959-cu ilin payızında
böyük həvəslə
“Koroğlu” qəhrəmanlıq
kino dastanının çəkilişlərinə başladı. Filmin ssenarisini dramaturq
Sabit Rəhman yazmışdı. Əkbər Fərzəliyev
Eyvaz roluna təsdiq edilmişdi.
Çəkiliş ərəfəsində Tbilisinin atçılıq
zavodundan yeddi at gətirilmişdi. Mehtərlər atları kinostudiyanın həyətində saxlayırdılar.
Koroğlunun obrazını yaradacaq
aktyor Əfrasiyab Məmmədovun atının
adı “Melikuş” idi. Eyvazın atı isə ağ ərəb
cinsi idi. Atlar hər dəfə kinostudiyanın həyətindən
(o vaxtlar kinostudiya hökumət evinin arxasında, Ü.Hacıbəyli
küçəsində yerləşirdi
- A.K.) cərgə ilə
Hökumət evinin qarşısındakı sahil
bağına aparılanda
küçədən keçənlər
onların gözəl
yerişinə heyran qalırdılar.
At çapmaq
Əkbərin ürəyindən
idi. Çəkilişə
hazırlıq zamanı
Tengiz adlı məşqçi Əkbərin
həvəslə və
ürəklə at sürməyini
görüb soruşdu:
- Cavan oğlan, uşaqlıqda, deyəsən at sürmüsən,
elədirmi?
- Bəli, - deyə Əkbər cavab verdi:
- Kənddə bizim atımız vardı, hər gün onu çapır, çimdirib evə qayıdırdım.
Rejissor H.Seyidzadə də
məşqlər zamanı
Əkbərin at çapmaq
məharətinə heyran
qalmışdı.
(Ardı var)
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Mədəniyyət.-2010.-
1 oktyabr.- S. 12.