Görkəmli
ədib, obyektiv tənqidçi
Parlaq yaradıcılığı ilə XX əsr Azərbaycan
ədəbi prosesinin öncül sıralarında şərəfli
yer tutan Xalq yazıçısı, görkəmli dramaturq
İlyas Əfəndiyev həmişə qəlbimizdə
yaşayan, unudulmaz ədiblərimizdən biridir. O, bir bahar
günündə (26 may 1914-cü il) Füzuli şəhərində
anadan olmuşdu. 1996-cı ilin bir payız günündə (3
oktyabr) dünyasını dəyişdi. Əlbəttə, əbədiyaşar
əsərlərə imza atan İlyas Əfəndiyev kimi
yazıçıların bu dünyaya «əlvida» deməsi
ağır, çox ağır kədərdir. Amma bir təsəlli
də var ki, belə ustadlar sadəcə dünyalarını
dəyişmirlər. Onlar nura qənşər bir
ömrün əbədi yolçularına çevrilirlər.
Ruhun şad olsun böyük insan!
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi İlyas Əfəndiyev
haqqında danışanlar həmişə onun fəaliyyətini
böyük nasir və dramaturq kimi təhlilə çəkir,
yaradıcılığının məziyyətlərindən
fərəhlə bəhs edirlər. İlyas Əfəndiyev
ötən əsr ədəbiyyatımızın klassikidir.
O, bir tərəfdən gözəl romanlar, povestlər, hekayələr
müəllifi kimi sevilirdisə, digər tərəfdən də
Azərbaycan teatrının repertuar
ağırlığını uzun illər çiyinlərində
daşıyaraq tamaşaçılara bir-birindən
maraqlı əsərlər bəxş etdi. Ədibin
yaradıcılığı ilə bütövlükdə
maraqlandıqda heyrətə gəlməyə bilmirsən.
İlyas Əfəndiyev nasirliyi, dramaturqluğu ilə
yanaşı, həm də tənqidçi olub.
Yazıçının 2002-ci ildə çapdan
çıxmış yeddi cildliyinin sonuncusunda tənqidi
yazıları, müsahibələri, esseləri toplanıb.
Ötən əsrin 40-cı illərindən
başlayaraq ömrünün sonuna kimi İlyas Əfəndiyev
ədəbi mühitin içində olub. Ədəbiyyat,
dramaturgiya, musiqi, teatr, kino, mənəviyyat məsələləri
ilə bağlı maraqlı yazılar qələmə
alıb. Klassiklərdən tutmuş müasirlərinə qədər
İlyas Əfəndiyev bir zox yazıçı, şair, sənətkar,
aktyor, rejissor barəsində söz deyib. Ədəbi mühitə
münasibətində, ən kəskin tənqidində,
yazıçıların qurultaylarındakı məruzələrində,
müsahibə və esselərində İlyas Əfəndiyev
həmişə səmimi, obyektiv, həyat gerçəkliyinə
sadiqliyi ilə seçilən qələm sahibi kimi öz təmkinini,
müdrikliyini qoruyub. Bu günün özündə belə
yazıçının bu sahədəki fəaliyyəti
nümunə çəkilir.
"Geniş yaradıcılıq
üfüqləri" adlı məqaləsində ədəbiyyatımızın
böyük ənənələrini təhlilə çəkən
yazıçı toxunulmamış, aktual mövzuları,
yeni konfliktləri təhlil edərək ədəbiyyatda
yeniliklər arzusunda olduğunu bildirərək yazırdı:
"Müasirlik ədəbiyyatımızın
meyarıdır. Biz sələflərimizin qiymətli irsini
öyrənməklə bərabər yeni ənənələr
də yaradırıq. Yeni xarakterlər təsvir edirik. Yeni
duyğular tərənnüm edirik. Biz öz
xalqımızın müasir həyat və mübarizəsini
qələmə almaqla gələcək ədəbiyyatın
bünövrəsini qoyuruq. Gələcək qərinələrin
böyük sənətinə yol açırıq".
1959-cu ildə yazılmış məqalədəki fikirlər
bu gün də aktual və gərəklidir. Çünki
İlyas Əfəndiyevə görə mücərrədçilərin,
formalistlərin özlərini "novator" kimi qələmə
vermələri saxtakarlıqdan başqa bir şey deyildir.
"Hər dövrün müsbət qəhrəmanı cəmiyyətin
mütərəqqi ənənələrini davam etdirməklə
bərabər tamamilə yeni bir xarakter kimi meydana
çıxır".
Hər bir əsərini
ömrünün bir parçası kimi qiymətləndirib əzizləyən
İlyas Əfəndiyevin doğma dilimiz və əlifba ilə
bağlı maraqlı fikirləri var. O fəxr edirdi ki,
müasirləri ilə birlikdə böyük Nizaminin,
Füzulinin, Mirzə Fətəlinin, Sabirin, Mirzə Cəlilin
yaratdığı mənəvi aləmin varisidir. Latın əlifbasına
keçməyi gözləyən və alqışlayan sənətkarlardan
birincisi İlyas Əfəndiyev olub. "Bizim yeni əlifbaya
keçməyimiz stalinizmin yaratdığı və bizi
saldığı dar qəfəsdən çıxıb
dünya mədəniyyətinə qovuşmaq istəyimizin
ifadəsidir. Bu mədəniyyətlə ayaqlaşmaq
üçün bizim istedadımız da var, potensial
gücümüz də".
Ana dilini varlığı qədər
sevən və onun şirin təhkiyəsində möhtəşəm
əsərlər yazan İlyas Əfəndiyev öz doğma
dilini unudub özgə dildə danışanlara həmişə
irad tutaraq birinci növbədə ana dilini öyrənməyi
məsləhət görürdü. Çünki hər bir
xalqın özünəməxsus milli ruhu, milli koloriti onun ana
dilində yaşayır.
Hələ sovet dövründə
təkcə bədii yaradıcılığındakı cəsarəti
ilə deyil, tənqidi fikirlərindəki kəskinliyi də
diqqət çəkirdi. 1945-ci ildə qələmə
aldığı "Yüksək sənət uğrunda"
məqaləsində haqlı olaraq yazıçıları
qınayırdı ki, bizim nəsrimizdə hələlik iki qəhrəman
vardır! “Bunlardan birisi ağıla gələn
nöqsanların hamısından uzaq, necə deyərlər,
"ağıl" sahibi, digəri isə ağıla gələn
nöqsanların hamısına malik cahil və
nadandır".
İlyas Əfəndiyevin qəbul
etmədiyi bu hal isə sovet rejiminin ədəbiyyata yönəlmiş
ən kəskin diktəsi idi. Azərbaycan
yazıçısı isə 37-ci ilin ağır
repressiyalarından çıxmış qələm
yoldaşlarını bu nöqsanlara qarşı qorxmadan,
çəkinmədən mübarizəyə səsləyirdi.
Öz fikirlərini də əsaslandırırdı ki, yeni
yaranmış ədəbiyyatımızda qəhrəmanların
zəif çıxmasına səbəb də məhz bu
sağlam olmayan təsirin nəticəsidir.
Azərbaycan ədəbiyyatındakı
sənətkarlıq məsələləri ilə
bağlı İlyas Əfəndiyev müntəzəm olaraq
dövri mətbuatda öz fikirlərini həm həmkarları,
həm də oxucularla bölüşüb. O, klassik nəsr və
dram əsərlərindən danışanda duyduğu dərin
həyatilikdən, təbiilikdən valeh olduğunu bildirib,
müasir ədəbiyyatdakı diqqətçəkən
nöqsanları isə ədəbi tənqidimizdəki
durğunluqla bağlayıb. Bəzilərinə görə,
tənqidçilik bədii yaradıcılıqdan qat-qat
asandır. İlyas Əfəndiyev isə böyük nasir
olmağına baxmayaraq həmişə bunun əksini
düşünərmiş. O, qəti surətdə bu fikirdə
olub ki, ədəbi tənqid ədəbiyyatın yol göstərənidir.
Heç bir vaxt bədii ədəbiyyat tənqidə sükan
ola bilməz. Belə ciddi düşüncənin, təfəkkürün
olmasındandır ki, İlyas Əfəndiyev nə
yazıbsa, gözəl və mükəmməl alınıb.
Böyük ədibin incəsənət,
musiqi, kino sənəti, səhnə ustaları haqqında
maraqlı fikirləri vardır. "Dövrümüzün tələbi"
(1960) adlı məqaləsində yazırdı: "Bizim incəsənətimizin
gücü bir də orasındadır ki, o öz yeniliyi, yeni
mahiyyəti ilə bərabər keçmişin yaxşı ənənələrini
davam etdirir..." Təəssüf ki, bu gün istər ədəbiyyatda,
istərsə də mətbuatda bu ənənələr
pozulmaqdadır. Müasir insanın mənəvi aləmində
sanki bir ikiləşmə gedir. Həyatın yeni axarı bir
sıra insanları gələcəyə daha açıq
gözlə baxmağa səsləyirsə, digər tərəfdə
şüurlarda, yaradıcılığa münasibətdə
ucuz şöhrətpərəstlik baş almaqdadır. Bunun
da nəticəsində meydana zəif kitablar, tamaşalar
çıxmaqdadır. Xalqın gözü həmişə
açıqdır. Vaxtilə İlyas Əfəndiyevə
deyirlər ki, siz ədəbiyyatımızın canlı
klassikisiniz. Böyük ədib bu sözləri gileyli təbəssümlə
qarşılayaraq belə cavab verib: "Özündən
razılıq məğlubiyyətdir. Hər şey zamanın
əlindədir. O göstərəcək kim ələyin
üstündə qalır, kim keçir. Tələsməyə
nə hacət".
Yeddinci cilddə toplanmış əsərlərin
içində mənəviyyatla bağlı bir neçə
yazı da diqqət çəkir. O əsərlərin
yazılma tarixi ötən əsrin ortalarına təsadüf
etsə də, qaldırılan məsələlərin zəruriliyi
bu gün də öz aktuallığını
saxlamaqdadır. İlyas Əfəndiyev yazırdı:
"Yüksək mənəviyyat abstrakt bir ifadə deyil.
Yüksək mənəviyyat dedikdə bizim fikrimizcə hər
şeydən əvvəl yüksək şüur gəlir.
Yüksək şüurlu vətəndaşlığın mənası
isə aydın olduğu qədər də dərindir. Onun
birinci meyarı Vətən sevgisidir. Vətəni sevmək əlbəttə,
onun əzəmətli dağlarına, yarpağı min rəngə
çalan meşələrinə, laləli, nərgizli
çöllərinə, bülbüllər oxuyan
bağlarına heyran olmaqla bitmir... Sadəlövh mədhiyyəçilik
heç bir zaman həqiqi sənət nümunəsi
olmamış və ola da bilməz. Vətən sevgisi vətəndaşın
öz xalqına, doğma torpağına münasibəti
zamanı meydana çıxır. Həqiqi vətəndaş
yalnız gözəlliklərdən zövq alan bir seyrçi
deyil, Vətənin və xalqın rifahı, inkişafı
naminə görülən ümumi işin
ağırlığının müəyyən hissəsini
çiynində daşıyan, bir az da aydın desək,
özünün yüksək, vicdani borcunu məhz bunda
görən ilhamlı bir fədaidir". Yurdumuzda hər kəsi
bu cür fədai görmək doğrudan da xoşbəxtlikdir.
Həqiqi vətəndaşın şəxsiyyəti ilə
onun mənsub olduğu xalqın ideyaları arasında təzad
yaranmamalıdır. İlyas Əfəndiyevin arzusu hər kəsi
həqiqi vətəndaş, Vətənini və
xalqını varlığından artıq sevən və bu
yolda hər şeydən keçməyi bacaran insan görmək
idi.
İlyas Əfəndiyev müsahibələrində
də səmimi olardı. Ona verilən sualları
düşüncə ilə cavablandırmağı
bacarardı. Bir müsahibədə ondan soruşurlar ki, bu
günün yazıçısı hansı keyfiyyətləri
özündə cəmləşdirməlidir? Ədibin
cavabı bu gün üçün də əhəmiyyətlidir:
"Yazıçı hər şeydən əvvəl
istedadlı olmalıdır, bu bir; yüksək savadı
olmalıdır, - yəni dünya ədəbiyyatının ən
yaxşı nümunələrinə bələd
olmalıdır, daha dəqiq desək, yazdığından
çox mütaliə etməlidir, bu iki; böyük mədəniyyəti
olmalıdır, bu da üç. Bütün bunlarla bərabər,
yazıçı geniş ürək və ülvi
insanlıq xüsusiyyətlərinə malik olmalıdır.
Yalnız bu cür yazıçı insanların vicdanına
təsir eləyə bilər. Yazıçı hər
şeydən əvvəl öz daxilindəki mənfi
emosiyalara qalib gəlməyi bacarmalıdır. Mənə elə
gəlir ki, bu keyfiyyətləri özündə birləşdirə
bilən yazıçı həmişə ədəbiyyata
fayda verə bilər".
Bu keyfiyyətləri İlyas Əfəndiyevin
özü birinci növbədə mənəviyyatında
daşıdığı üçün Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında əsl fədakarlıq göstərib. Belə
olmasaydı, bugünkü söz meydanında baş alıb
gedən qarışıqlığın içində
unudulmaz nasirin, dramaturqun, tənqidçinin işıqlı
portreti diqqət çəkməzdi. İlyas Əfəndiyevin
ədəbiyyatda da, ürəklərdə də öz yeri
var!
Flora Xəlilzadə
Mədəniyyət.-
2010.- 1 oktyabr.- S. 7.