Onun nağıllı dünyası
III məqalə
(Əvvəli ötən
sayımızda)
“Koroğlu” filminin məşqləri zamanı təkcə rejissor Hüseyn Seyidzadə deyil, digər aktyorlar da, çəkiliş qrupunun üzvləri də Əkbər Fərzəliyevin at sürməyinə heyranlıqla tamaşa edirdilər. Bundan ruhlanan gənc Əkbər atı sürərkən uşaqlıqdan öyrəndiyi müxtəlif akrobatik elementləri də ustalıqla yerinə yetirirdi. Məsələn, o, atı çaparkən belindəki kiçik gümüş xəncəri yerə batırır və sonra da atı çapa-çapa yerə qədər əyilib xəncəri götürürdü.
“Koroğlu” filminin çəkilişində
“Koroğlu” filminin epizodlarından birində şahın elçilərinin çaparaq gəlməsi təsvir olunurdu. Rejissorun xahişi ilə yaxşı at çapdığına görə şahın çaparı epizodunda da Əkbər çəkilməli olur. “ZiL 110” markalı üstü açıq minik maşınında rejissor H.Seyidzadə, rejissor assistenti, operatorlar yerləşib kinokameranı işə saldılar. At çapanlarla yaradıcı heyət arasında üç metrdən də az məsafə saxlamaqla onlar maşını təxminən saatda 90 km sürətlə sürməli, Əkbər Fərzəliyev isə kamera ilə yanaşı atı çapmalı idi. Bu epizodu çəkmək üçün üç-dörd km yol qət olunurdu. İlk dəfə həmin məqamda Əkbər atdan yıxıldı. “Dayan!” komandası veriləndə maşın ani olaraq dayandı. Əkbər də atı bir anda saxlamaq üçün onun başını çəkdi. Atın başı elə sürətlə gəlib aktyorun sifətinə dəydi ki, o, huşunu itirib yerə yıxıldı. Lakin Əkbər tez özünə gəlib ayağa qalxdı. Əkbərin atdan yıxılması gözlənilməz olduğu üçün o özünü sındırmasa da, utandığını gözlərindən oxumaq olardı. Məşqçi Tengiz tez özünü Əkbərə yetirib əlinin beş barmağını açaraq sevincək dedi:
- Əkbər, şərtimizə görə səndən beş şüşə araq...
Günlərin birində növbəti epizod - Dəli Həsənin çayın içində Koroğlu ilə vuruşması səhnəsi lentə alınırdı. Pirəküşküldə çayın üst tərəfindən 70 dərəcə maili olan qayadan Koroğlu öz dəliləri ilə Dəli Həsənlə tutaşmaq üçün çaya enməli idi. Belə enişi at üstə enməyin nə demək olduğunu hamı yaxşı bilirdi. Məşqçilər ilk olaraq Əkbərə müraciət etdilər.
Bu yerdə onu da qeyd edək ki, Koroğlu roluna çox adam sınaqdan keçirilmişdi. Onlardan biri də əfsanəvi pəhləvan Sali Süleymanın oğlu - Ağarəhim Muxtaliyev idi. Onu “İbrahim” deyə çağırırdılar. Boyu 2 metr, çəkisi 120 kq idi.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən: “İbrahimi mən Qusarda məşhur güc pəhləvanı Əliyulla Nacarovun idman görüşündə görmüşdüm. Dağıstanlı olduğu üçün mənə “zemlyak” deyirdi. İbrahimlə “Leyli və Məcnun” filminin çəkilişində də birlikdə olmuşduq. Bu filmdə atı çiyninə qaldırıb dağdan atan İbrahim idi. İbrahim Koroğlu obrazına zahirən çox uyğun gəlirdi. Lakin aktyorluq bacarığı yox idi, odur ki, onun bu rolda çəkilməsi mümkün olmadı...”
Sifət quruluşuna, peşəkar aktyor olduğuna görə Koroğlu roluna məhz Əfrasiyab Məmmədov təsdiq edilmişdi. Əkbərlə Əfrasiyab yaxın dost idilər. Hərdən zarafatlaşıb deyirdilər ki, “Qızmar günəş altında” filmində Əkbərin qəhrəmanı həkim Aydın Əfrasiyabın qəhrəmanı Eldara atalıq qayğısı göstərir. “Koroğlu” filmində isə əksinə, Əkbər Koroğlunun oğlu Eyvazın rolunu ifa edir.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən: “Koroğlu” filmində çəkilərkən mən gözəl sənətkarlarımızı daha yaxından tanıdım. Leyla Bədirbəyli, Möhsün Sənani, Atamoğlan Rzayevlə tərəf-müqabil olmaq nə qədər şərəfli və xoş idi. Onların yüksək etikası, mədəniyyəti və insanpərvərliyi adamı heyran edirdi...”
Filmlərə çəkilişlərdən sonra Əkbər Qusara, evlərinə qayıtdı. Bir səhər Əkbərin evinin qapısının zəngi əvəzinə eyvana çıxan pəncərəsinin şüşəsi döyüldü. Əkbər tez boylandı. Gördü ki, gələn atasıdır. Xoş-beşdən sonra onlar oturub çay içdilər. Atası “Qonaqlar gəlib, bizi gözləyirlər”, - dedi.
Qonaqların gəlişinin məqsədi o idi ki, Əkbər Fərzəliyev Qusar Ləzgi Xalq Teatrını təşkil etsin və rejissor vəzifəsində çalışsın.
Əkbər Fərzəliyevin xatirələrindən: “Atamın bir kəlməsi mənim üçün qanun idi. 1963-cü ilin may ayında Azərbaycan Respublikası Xalq Yaradıcılığı Evinin direktoru Məbud İsmayılzadə məni Qusar Rayon Partiya Komitəsinin I katibi Müslüm Murtuzayevə təqdim etdi. Bundan sonra mənim Qusar həyatım başlandı...”
Qusar həyatı
belə başlandı
Kinematoqrafiya sahəsində çalışdığım 48 il ərzində atanın bir kəlməsi ilə peşəsini dəyişən iki aktyor oğul tanıyıram. Onlardan birincisi Arif Mirzəquliyev idi. Arif “Görüş” kinokomediyasında Kamil, “O olmasın, bu olsun”da Sərvər rollarında çıxış edərək böyük şöhrət qazanmışdı. Hətta o, Moskvada Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunda təhsil alıb peşəkar aktyor kimi vətənə qayıtmağa hazırlaşırdı.
Günlərin birində Arif Bakıdan teleqram alır. Teleqramda yazılmışdı ki, atan ağır
vəziyyətdədir. Səni görmək istəyir.
Tələbə-aktyor təcili Bakıya
gəlir, atası son nəfəsdə ona deyir ki, mən
səni aktyor deyil, həkim görmək istərdim.
Bir kəlmə söz kifayət edir ki, Arif bir
daha həmin instituta qayıtmasın.
O, Bakıda imtahanlarını
verib Azərbaycan Dövlət Tibb İnstitutuna daxil olur. Nevropatoloq ixtisasına yiyələnir
və ömrünün
sonuna kimi həkim işləyir.
İkinci şəxs Əkbər
Fərzəliyevdir. O da
1963-cü ildən sonra
həyatını doğma
rayonuna həsr edir. Mədəniyyət sahəsində fəaliyyətini
davam etdirir.
Respublikanın
Əməkdar mədəniyyət
işçisi R.Qaraxanov
“Qusar” qəzetində
dərc etdirdiyi “O, Mixaylo roluna dəvət olunmuşdu” məqaləsində yazıb:
“Əkbər Fərzəliyev
ötən əsrin
50-60-cı illərində respublikamızda
kino sənətinin inkişafında özünəməxsus
ifaçılıq qabiliyyəti
və aktyorluq məharəti ilə iz qoya bilmişdi”.
Amma çox təəssüflər
olsun ki, o, bizim bir sıra
sənətkarlar kimi unudulmağa doğru gedir.
2012-ci il oktyabrın 1-də
Əkbər müəllimin
anadan olmasının
80 illiyi tamam olacaq. Yəqin ki, yubileylə
bağlı müəyyən
işlər görüləcək.
Qayıdaq əvvəlki
söhbətimizə...
Respublika Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən
Qusarın mərkəzinə
göndərilən Əkbər
Fərzəliyev 1963-cü ildə
Ləzgi Xalq Teatrını təşkil
edir və həmin ilin mayından teatrın rejissoru, 1965-ci ildən
1970-ci ilədək Qusar
rayon Mədəniyyət evinin
direktoru işləyir.
1970-ci ildə xalq teatrlarının II Respublika baxışında
qazandığı yaradıcılıq
uğurlarına görə
Mədəniyyət Nazirliyi
tərəfindən xüsusi
diplomla təltif olunur.
Ümumiyyətlə, 1965-1970-ci illər Qusar rayon Mədəniyyət
evinin inkişafında
parlaq dövr olub. 5 avqust 2010-cu il tarixli “Qusar”
qəzetinin yazdığına
görə, “rayon mədəniyyət
evinə rəhbərlik
etdiyi dövrdə rəqs və xoreoqrafiya ustaları kimi ad-san qazanmış Qəni Qəniyevin, Əsgər Əmirəhmədovun,
müğənni və
səhnə ustası
Nura Əlimovanın, İmaməli İlyasovun,
Qiyafəddin Hacıyevin,
Pəri Həbibullayevanın
səhnə uğurlarının
bünövrəsini məhz
Əkbər müəllim
qoyub. Təltif olunduğu fəxri
fərmanlar, mükafat
və hədiyyələr
bu yorulmaq bilməyən sənət
fədaisinin rayonun mədəni və ictimai həyatında oynadığı rolunun aydın təzahürüdür”.
1966-cı ildə Əkbər Fərzəliyevin rəhbərliyi
altında Qusar rayon Mədəniyyət Evinin nəzdində “Ləzgi mahnı və rəqs ansamblı” təşkil olunub. Ansambl Bakıda respublika festivalında birinci yer tutub, dəfələrlə
Moskva və SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərində qastrol
səfərlərində olmuş,
fəxri diplom və fəxri fərmanlara layiq görülmüşdür.
1967-ci ildə yenə də Ə.Fərzəliyevin
rəhbərliyi ilə
Xalq teatrının səhnəyə qoyduğu
“Qisas” tamaşası Bakıda özfəaliyyət
incəsənət festivalının
laureatı olub. Bundan başqa, Əkbər müəllim
rejissor kimi 1969-cu ildə “30 qəpiklik cərimə”, “Müqtədir”,
1971-ci ildə “Dağlar
şahiddir” tamaşalarına
quruluş verib.
Ələkbər Fərzəliyev uzun
illər nəsr və poeziya yaradıcılığına da
maraq göstərib.
Onun “Pələng”, “Baxışlar”, “Rus qızına”, “Qusarım”,
“Hər şeydən şirin”, “Sınaq”, “Gəl barışaq”, “Zalım fələk”, “İntizar” və s. şeirləri var. “İntizar”
şeirinə bəstəkar
Ruhəngiz Qasımova
musiqi bəstələyib
və həmin mahnı bu gün
də müxtəlif müğənnilərin ifasında
səslənir.
1977-ci ildə Ə.Fərzəliyev
tərəfindən “Yarımın
atası”, 1996-cı ildə
“İmam Şamil” əsərləri səhnəyə
qoyulub. “İmam Şamil” Şeyx Şamilin anadan olmasının 200 illiyinə həsr edilmişdi və ilk dəfə olaraq Qusar Ləzgi Dram Teatrında oynanılmışdı.
Ə.Fərzəliyev 1971-ci ildə Qusar
rayon İstehlak Cəmiyyətləri
İttifaqında hüquqşünas
təyin olunur və 1993-cü ilin sonunadək bu vəzifədə çalışır.
1978-ci ildə Qusar rayon Xalq Məhkəməsində müvəqqəti
olaraq xalq hakimi, təqaüdə çıxandan sonra Xalq məhkəməsində
tərcüməçi işləyir.
Doğulub boya-başa çatdığı
doğma Qusar rayonunda mədəniyyətin
inkişafında əhəmiyyətli
xidmətləri olmuş
kinoaktyor, bacarıqlı
təşkilatçı Əkbər
Fərzəliyev ağır
xəstəlikdən sonra
1999-cu ildə 67 yaşında
dünyasını dəyişir.
Vəfatının 40-cı günü “Samur” qəzetində Əkbər müəllimin
“Vəsiyyətnaməsi” çap
olunur. Bu ibrətamiz
vəsiyyətnamənin tərbiyəvi
əhəmiyyətini nəzərə
alaraq onun bəzi fraqmentləri ilə oxucuları tanış etmək istəyirəm: “Əziz balalarım! Məni bu yaşda
bürümüş xəstəliklər
sağlamlığımı günü-gündən zəiflədir,
yaşamaq ümidimi azaldır... Bizim iradəmiz xəstəliklər
qarşısında acizdir.
Bütün bunları nəzərə
alaraq qərara gəldim ki, mənim sizə olan sözüm, kəlamım qalsın ki, onu ardıcıllıqla
həyata keçirəsiniz
və aranızda təmiz, doğma ab-hava bərqərar olsun. Hamınız qarşısında, Allahın yanında üzüağam, ömrüm
boyu başım aşağı olmayıb.
Qalan ömrümü
də qeyrətlə,
namusla başa vurmağa çalışıram...
Birinci kəlamım: həmişə
aranızda səmimiyyəti,
qarşılıqlı hörməti
və birliyi saxlayın. Böyük-kiçik
tanıyın, ədalətli
olun...
İkinci kəlamım: mülkiyyət
payında və diqqətin ayrılmasında
hamınız bərabər
olmusunuz. Bütün varlığımı sizin
təhsil almağınıza,
evlənməyinizə və
ev-eşik qurmağınıza
sərf etmişəm...
Üçüncü
kəlamım: ailənizdə,
evinizdə baş verəcək bütün
tədbirləri müştərək
həyata keçirin,
tək əldən səs çıxmaz.
6 oktyabr 1998-ci il”.
Sənət fədaisi, sadə və təvazökar insan Əkbər Fərzəliyevin həyat tarixçəsini vərəqləməklə, Azərbaycan kinosunun müəyyən zaman kəsiyində baş verən maraqlı hadisələrlə tanış olduq, heyrətamiz bir ömrün sevincli və kədərli anlarını yaşadıq. Ruhun şad olsun, Əkbər müəllim!
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.-
2010.- 6 oktyabr.- S. 10.