Çətən
sənəti
Torpağımızın
qamışı da mədəni zənginliyimizdən xəbər
verir
Hazırda
dövlət muzeylərində dəyərli eksponat kimi qorunub
saxlanan xalq tətbiqi sənətinə aid nəfis incilər
xalqımızın zəngin məişət mədəniyyəti
tarixindən xəbər verir. Vaxtilə xalq sənət
növləri sırasında özünəməxsus yer
tutmuş, bu gün isə nisbətən unudulmaqda olan məişət
mədəniyyəti nümunələrindən biri çətən
sənətidir.
Daim bataqlıqlarda, lillənmiş
su hövzələrində yabanı halda bitən
qamış kollarını görəndə bu bitkinin lazımsız
bir kol yığını olduğunu
düşünmüşük. Lakin keçmişdə tədbirli
və zəhmətsevər dədə-babalarımız bizim
hazırda lazımsız bilib, məhv etdiyimiz qamışdan
gözəl məişət əşyaları düzəldib,
istifadə ediblər.
Çətən “çətmək”
sözündən yaranıb, mənası “bağlamaq” deməkdir.
Bəzən onu alaçıqlarda çox istifadə edildiyi
üçün “çığ” da adlandırırlar.
Çətən hörülməsində əsas material
qamış bitkisidir. Keçən ildən qalmış quru
qamışları yaz fəslində yığıb, təmizləyirlər.
Yığılan qamışlar üzəri təmizləndikdən
sonra çətən hazırlayan ustanın istəyinə
görə ölçülənir, kəsilib şəkillənir
və adətən qoyun yunundan alınmış ip vasitəsi
ilə hörülüb bir-birinə bağlanır. İstər
bəzək üçün, istər də müəyyən
məqsədlər üçün istifadə olunan çətənin
üzəri təbii şəkildə bitkilərdən əldə
edilmiş boyalarla naxışlanır. Qədimdən çətəndən
alaçıqların örtülməsi, bəzədilməsində
geniş istifadə olunurdu. Çətən insanların
sağlamlıqlarının keşiyində də
dayanırdı. Onlar nəmişlikdən yarana biləcək
xəstəlikləri önləmək üçün
yaşadıqları yeri tamam qamışla örtüb, yerə
çətən (həsir) döşəyirdilər. Bundan
başqa, çətən indi də interyerdə dekor kimi
istifadə olunan çox nəfis sənət
növüdür.
“Bu gün xalq tətbiqi sənətinin
bəzi növləri kimi, çətən sənəti ilə
məşğul olan sənətkarların da sayı
azdır. Səbəb isə azacıq zəhmət tələb
edən bu cür unikal sənəti öyrənmək istəyinin
olmamasıdır”. Bu fikirlər çətən sənəti
ilə peşəkar səviyyədə məşğul olan
Tariyel Bəşirliyə aiddir. Dahi xalçaçı rəssam
Lətif Kərimovun tələbəsi olmuş Tariyel Bəşirli
ustadının sənətini layiqincə davam etdirməklə
yanaşı, çətən sənəti ilə də
böyük nüfuz qazanıb.
Tariyel Bəşirli 1959-cu ildə
Ağsu şəhərində anadan olub. Uşaqlıqdan rəssamlığa
həvəs göstərib, sonra xalçaçı rəssam
ixtisasına yiyələnib. Çətən sənətinə
marağı isə onda ilk dəfə sənətşünas
Kübra Əliyeva oyadıb. Daim sənətdə yeniliklər
etməklə çətənin texnologiyasına, işlənmə,
qamış toplama və bu kimi bir çox incəliklərinə
yiyələnən rəssam özünün nəyə qadir
olduğunu yüksək bacarığı və istedadı
sayəsində sübut edib. Sənətkar
xalqımızın minillik tarixinin təzahürü olan
çətən və digər xalq sənəti nümunələrini
gənclərə öyrətmək, tədris etmək
üçün xüsusi tədris ocaqlarının,
texniki-peşə məktəblərinin
açılmasını zəruri sayır.
Tariyel Bəşirli çətən
üzərində daha çox portret janrında və
süjet işləməyə üstünlük verir. Onun sadə
qamış üzərində yaratdığı fəlsəfi
məzmunlu sənət əsərləri insan təhtəlşüurunun
ənginliklərinə enərək
tamaşaçıları daxili aləmi ilə zahiri, bəşəri
bağlılığa, vəhdətə səsləməkdədir.
“Beşiyim əbədiyyətim”,
“XX əsrin korifeyi”(Lətif Kərimova ithaf olunub), “Şeyx
Nizami”, “Xanlıq”, “Oğuznamə”, “Füzuli”, “Qoşa
qapı” və s. çətənlə işlənmiş əsərlər
dəfələrlə ölkəmizdə və xaricdə sərgilənərək
Azərbaycanın mədəni irsinin, xalq sənətinin
gözəlliklərini nümayiş etdirib. Çünki
doğma Azərbaycanımızın torpağı,
daşı kimi, qamışı da zəngin tarix və mədəniyyətimizin
daşıyıcısıdır.
Eldar İbrahimoğlu
Mədəniyyət.-
2010.- 8 oktyabr.- S. 15.