Azərbaycanın ilk Xalq artisti - Hacıağa Abbasov
Əsasən
komik rolların ifaçısı kimi tanınan Hacıağa Abbasov (1888-1975) ömrünü
teatra bağlayan, səhnə üçün
yaşayan sənətkarlardan
idi. Bakının Maştağa kəndində
müəllim ailəsində
anadan olan Hacıağa Abbasov ilk təhsilini kənddəki
rus-tatar məktəbində
almış, daha sonra görkəmli ziyalı, maarifçi Həbib bəy Mahmudbəyovun məktəbində
oxumuşdu. Burada
o, Hüseyn Xələfovla
(Ərəblinski) ilə
görüşmüş və
bu xoş təsadüf onun gələcək həyatını
müəyyənləşdirmişdi. C.Zeynalov, M.Əliyev, S.Ruhulla kimi görkəmli aktyorların fəaliyyət
göstərdiyi mühitə
düşən H.Abbasov
onlarla çiyin-çiyinə
Azərbaycan teatrını
inkişaf etdirməyə
başlamışdır.
H.Abbasov səhnə fəaliyyətinə
1905-ci ildə M.F.Axundovun
“Hekayəti Molla İbrahimxəlil Kimyagər”
əsərində Molla
İbrahimxəlil rolu
ilə başladı.
Bu, cəhalətin, qara qüvvələrin teatra, aktyorlara qarşı çıxışlarının
tüğyan etdiyi dövr idi. Lakin hədə-qorxular, maddi çətinliklər onun
iradəsini qıra bilmədi. Əksinə, o, həyatının mənası bildiyi teatra daha sıx
bağlandı.
1906-1909-cu illərdə təhsilini
Port-Petrovskda (indiki Mahaçqala) davam etdirdi. H.Abbasov burada azərbaycanlılardan
ibarət teatr truppası yaratdı və sonralar bu truppanı Teymurxanşurada (Dağıstanın
indiki Buynaksk rayonu) teatra çevirdi. Bakıya
müəllim kimi qayıdan gənc aktyor Müsəlman Artistləri Cəmiyyəti
İttifaqının “Nicat”,
“Həmiyyət” teatr truppalarında, daha sonra isə “Səfa” cəmiyyətinin,
“Zülfüqar və
Üzeyir bəy Hacıbəyli qardaşlarının
müdiriyyəti” adlı
teatr truppasında fəaliyyətini davam etdirməklə yanaşı,
Balaxanı kənd məktəbində böyük
satirik Mirzə Ələkbər Sabirlə
birlikdə müəllim
işləyir.
Hələ kiçik yaşlarından
rus dilini mükəmməl öyrənən
görkəmli aktyor rus ədəbiyyatına, xüsusilə də Lev Tolstoya böyük maraq göstərirdi, onun əsərlərini tərcümə edir, tamaşaya qoyurdu. Böyük rus ədibinin yaradıcılığına
maraq onu 1907-ci ildə Tolstoyun Yasnaya Polyanadakı mülkünə gətirmiş
və o, ədiblə
yaxından tanış
olmuşdu. H.Abbasov bu barədə xatirələrində yazır:
“Mən böyük ədibə Azərbaycan oxucuları tərəfindən
çox sevildiyini dedikdə o, xeyli məmnun oldu. Biz ayrılarkən “Hərb və sülh” kitabına “Yadigar üçün L.N.Tolstoydan” sözlərini
yazıb, mənə bağışladı”.
H.Abbasovun səhnə fəaliyyətinin
mühüm hissəsi
özünün yaratdığı
və rəhbərlik
etdiyi Tənqid-Təbliğ
Teatrı ilə bağlıdır. 1921-ci il
noyabrın 13-də teatrın
açılışında o dövrün çox böyük mədəniyyət
və dövlət xadimləri - rus rejissoru Konstantin Stanislavski, Nəriman
Nərimanov, mühəndis
Zivər bəy, Əzim Əzimzadə, Məmməd Səid Ordubadi iştirak etmişdi.
H.Abbasov teatrın səhnəsində,
müxtəlif ədiblərin
əsərləri ilə
yanaşı, özünün
yazdığı pyesləri
də tamaşaya qoymuşdu. Dünya və rus dramaturqlarının yaradıcılığını
öyrənməklə, onları
tərcümə etməklə
yanaşı, dramaturgiya
sahəsində qələmini
müvəffəqiyyətlə sınayırdı. O, “Bakının
fəthi”, “Ağa Məhəmməd şah Qacar və Molla
Pənah Vaqif”, “Əsgər oğluma”, “Sabirin məhkəməsi”,
“Rus macərası” kimi bir-birindən maraqlı, zamanla səsləşən pyeslər
yazıb. “Sabirin
məhkəməsi” pyesində
o, böyük satirikin
kəşməkəşli həyatını təsvir
edib. Əsər
haqqında H.Abbasov yazırdı: “1923-cü ildə
mən Sabirlə işlədiyim günlərin
xatirinə “Sabirin məhkəməsi” adlı
kiçik bir pyes yazdım. Bu pyes o vaxt Tənqid-Təbliğ Teatrında,
Bakı fəhlə klublarında bir müddət müvəffəqiyyətlə
oynanıldı. Bu mənim müəllim yoldaşım olan böyük şairə kiçik bir hədiyyə idi”.
Teatr tez-tez Bakı
kəndlərində tamaşalar
verirdi. Teatrın fəaliyyəti Hacıağa
Abbasovun və görkəmli sənətkar
Mirzəağa Əliyevin
adı ilə bağlı olduğundan xalq arasında “Hacımirzə” teatrı kimi tanınırdı.
Məhz bu teatrın səhnəsində H.Abbasov
özünün ən
çox sevdiyi Şeyx Nəsrullah (“Ölülər”, Cəlil
Məmmədquluzadə) rolunu
50 dəfədən çox
oynamışdı. Aktyor
“Ulduz” jurnalının
1974-cü il 5-ci nömrəsində dərc
etdirdiyi məqaləsində
yazırdı: “Bu obraz
mənim ifamda Mirzə Cəlilin çox xoşuna gəlirdi”.
Görkəmli aktyor həm
də maarif fədaisi idi. Onun fəaliyyətə başladığı
dövr qaragüruhun xalqın maariflənməsinə
ciddi əngəl törətdiyi illər idi. O, mövhumatın
güclü olduğu
kəndlərdə məktəblərin
açılması, qızların
məktəbə cəlb
olunması işində
fəal iştirak edirdi. Elə doğma Maştağa kəndində yaratdığı
məktəb üçün
az çalışmamışdı.
Böyük Vətən müharibəsi
illərində o, respublika
Xalq Komissarları Soveti yanında İncəsənət İşləri
İdarəsi rəisi
vəzifəsində çalışırdı.
Qazax, Şamaxı, Göyçay,
Zaqatala və Bərdədə teatrların
yaradılması bilavasitə
onun adı ilə bağlıdır.
H.Abbasov Azərbaycanı kənd-kənd,
oba-oba gəzir, istedadlı gəncləri
toplayır, onlara kömək edirdi. O,
Adil İsgəndərovu
Gəncədən Bakıya
gətirmiş və onun Moskvaya oxumağa
göndərilməsinə nail olmuşdu. Görkəmli sənətkar tez-tez
Bakının Balaxanı,
Sabunçu, Zabrat, Əmircan, Keşlə, Maştağa, Nardaran və Mərdəkan kəndlərində zəhmətkeşlər
qarşısında maraqlı
çıxışlar edirdi.
Bir sözlə, o, bütün
yaradıcı gücünü
səhnəyə, xalqın
maariflənməsinə həsr
etmişdi.
1927-ci ildə Milli Dram Teatrının direktoru vəzifəsinə təyin
olunan H.Abbasov burada özünü bacarıqlı, fədakar
bir mədəniyyət
xadimi kimi göstərə bildi.
Azərbaycan teatrının inkişafında
yorulmadan çalışan
H.Abbasov hər şeydən əvvəl yeni aktyor nəslinin
yetişdirilməsinin qayğısına
qalırdı. Məhz bu
keyfiyyətləri nəzərə
alınaraq onu
1929-1937-cu illərdə Bakı
Teatr Texnikumuna rəhbər təyin etmişdilər. Burada o, ilk növbədə
teatrı bacarıqlı
rejissor və aktyorlarla təmin etmək qayğısına
qalırdı. Bu illərdə o, Azərbaycan
səhnəsi üçün
bütöv bir aktyor nəsli yetişdirmişdi. Həmin aktyorların
bir çoxu - Ələsgər Ələkbərov,
Adil İsgəndərov,
Barat Şəkinskaya, Rza
Əfqanlı - təkcə
Azərbaycanda deyil, o zamankı Sovet İttifaqı məkanında
geniş tanınan sənətkarlar idilər.
Bütün bu xidmətlərinə görə
H.Abbasov 1932-ci ildə
Azərbaycanın ilk Xalq
artisti adına
layiq görüldü.
H.Abbasov Azərbaycan səhnəsinin
bəzəyi olan bir-birindən gözəl
obrazlar yaradıb.
Bu sırada Mirzə Fətəli Axundovun “Hacı Qara” komediyasında Hacı Qara, Nəcəf bəy Vəzirovun “Yağışdan çıxdıq,
yağmura düşdük”
əsərində Hacı
Qəmbər, Nəriman
Nərimanovun ”Nadir Şah”
əsərində Mirzə
Mehdi xan, “Şamdan bəy”də Şamdan bəy, Şəmsəddin Saminin
“Dəmirçi Gavə”
əsərində Qubad
, Nikolay Qoqolun “Müfəttiş” əsərində
Osip, S.L.Lanskoyun “Qəzavat” əsərində
Molla Hüseyn Dərbəndi, Üzeyir Hacıbəylinin “Arşın
mal alan”ında Soltan bəy, “O olmasın, bu olsun”da Məşədi
İbad, ”Ər və arvad”da Kəblə Qubad, Zülfüqar Hacıbəyovun
“Əlli yaşında
cavan” əsərində
Orduxan bəy, “Evliykən subay”da Kəblə Hacı rolu kimi bir-birindən
dolğun obrazlar silsiləsini qeyd etmək olar.
Görkəmli aktyorun həyat
yolu heç də asan keçməyib.
O, represiyaya məruz qalmış, uzun müddət təqib olunmuşdu. Orta Asiyada məcburi
sürgün həyatı
yaşayarkən burada
səhnə fəaliyyətini
davam etdirmiş, teatr truppaları, dərnəklər yaratmışdı.
H.Abbasov özünün keçdiyi
çətin həyat
yolunu, səhnə və ictimai fəaliyyətini 1973-cü ildə
Azərbaycan teatrının
100 illiyi münasibəti
ilə nəşr etdirdiyi ”Xatirələrim” kitabında
geniş əks etdirmişdi. Əsər Bakının əhalisi,
ictimai-siyasi həyatı,
coğrafiyası, etnoqrafiyası
haqqında maraqlı məlumatlarla zəngindir.
Bu baxımdan “Xatirələrim”i
Bakı tarixinə aid
qiymətli mənbə
saymaq olar.
Yeksar
Cəfərov
Mədəniyyət.-
2010.- 13 oktyabr.- S. 15.