“Dahilər
hər gün anadan olmur...”
XX əsr
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin görkəmli
nümayəndələrindən biri, XXI əsr musiqimizin
canlı əfsanəsi Xəyyam Mirzəzadənin oktyabrın
5-də 75 yaşı tamam oldu. Dövlət mükafatı
laureatı, Əməkdar incəsənət xadimi, Xalq artisti,
professor, “Şöhrət” ordenli Xəyyam Mirzəzadə bu
günlərdə ölkə prezidentinin sərəncamı
ilə Azərbaycanın daha bir dövlət nişanı -
“Şərəf” ordeni ilə təltif olundu.
Xəyyam
Mirzəzadənin 50 il ərzində
yazdığı əsərlərin musiqi xəritəsi
çox genişdir. "Ağlar və qaralar" baleti, iki
simfoniya, "Oçerklər-63" simfonik poeması,
"Memory", "Mərakeş rapsodiyası", skripka ilə
orkestr üçün konsert, səs ilə orkestr
üçün "4 esse", 2 simli kvartet, ayrı-ayrı
alətlər üçün solo sonatalar, fortepiano üçün
12 prelüd, soprano və fortepiono üçün
"Etiraf" və s. əsərlər, 40-dan artıq
kinofilmə və 30 dram əsərinə yazılmış
musiqi, estrada və caz musiqisi, mahnılar... 75 illik yubileyi ərəfəsində
bəstəkar 22 ilə yazdığı violin və orkest
üçün böyük bir əsəri başa
çatdırıb.
Beləliklə, müsahibimiz görkəmli bəstəkar
Xəyyam Mirzəzadədir.
- Xoşbəxt sənətkarsınız,
həm də o mənada ki, Qara Qarayev kimi böyük bəstəkarın
sevimli tələbələrindən biri olmusunuz...
- Hansı sənət olursa olsun, sənətkarlıq
yüksək səviyyədə olmalıdır. Sənətkar olmaq üçün mütləq
mühit və fədakarlıq lazımdır. Elə bir
mühit ki, təhsil aldığın məktəb, tanış olduğun adamlar sənin şəxsiyyət
kimi formalaşmağına və öz yerini tutmağına
düzgün yol göstərsinlər. Bu mənada
bəxtim onda gətirib ki, ziyalı ailəsində anadan
olmuşam, ziyalı mühitində böyümüşəm.
Düzdür, uşaqlıq illərimiz
müharibə dövrünə təsadüf edirdi, biz də
hamı kimi o ağır illəri yaşamışıq.
Dövlət Konservatoriyasının (indiki Musiqi
Akademiyası - red.) nəzdində yerləşən musiqi təmayüllü
onillik orta məktəbdə skripka dərsi almışam.
Konservatoriyada dərs deyən müəllimlərin
əksəriyyəti o məktəbdə də işləyirdilər.
Kitabların, notların qıtlığı
dövründə orada təhsil almışıq. Sonra təhsilimi Dövlət Konservatoriyasında
davam etdirdim. Üzeyir bəy bu təhsil
ocağına Moskvadan, Leninqraddan (Sankt-Peterburq - red.)
yaxşı müəllimlər dəvət etmişdi. Sonralar öz bəstəkarlarımız - Qara
Qarayev, Cövdət Hacıyev Moskvada təhsil alıb
qayıtdılar, bizə dərs dedilər.
Qara Qarayev
böyük müəllim idi. Onun sinfində
oxumaq özü bir fərəh idi. Musiqi
ilə yanaşı, bütün sahələrdən məlumatı
vardı, əsl yaradıcı insanıydı. Mən tək
deyildim, Qara müəllimin yaxşı tələbələri
çoxdur...
“Əsərin
yaxşılığını, pisliyini vaxt təyin edir”
- Bəs sizin necə, yaxşı
tələbələriniz varmı?
- Mənim də yaxşı tələbələrim
var. Birinin adını desəm, o birinin adını deməsəm,
inciyərlər. Mənim indiki, lap təzə
dostlarım mənim köhnə tələbələrimdir.
- Əsərlərinizi
yazarkən sizə ilham verən qüvvə nə olur?
- Yaşa dolanda insanın
ilhamından başqa ustalığı və
ustadlığı ortaya çıxır. Böyük
bəstəkarın əvvəlki musiqisi hara, sonrakı
musiqisi hara? Bunlar bir-birindən fərqlənir.
Çünki inkişaf gedir, üslub bir haldan
başqa hala düşür. Mən bir bəstəkar
olaraq yaradıcılığım boyu
çalışmışam ki, nə isə icad edim. Bu mənim yeganə arzum olub. Ona
görə də mənim yazdığım musiqilər
intellektual musiqidir. İstəmişəm
ki, bu musiqini dinləyən adamın, musiqi ilə məşğul
olan adamın təfəkkürü yaxşı olsun. Təfəkkürü yaxşı deyilsə,
heç mən incimərəm ki, mənim musiqimə qulaq
asıb bəyənməsinlər. Dünyada elə
yazıçılar var ki, onlar çox az
oxunurlar, elə bəstəkarlar var ki, onların əsərlərini
çox az ifa edirlər. Əsası odur ki, belə
yazıçıların, belə bəstəkarların
öz auditoriyası var. Bax, bu çox vacibdir.
Son zamanlar,
maşallah, oxuyanlarımız hamısı musiqi yazır.
Bunlar musiqi yazmırlar, artıq yazılan
musiqinin variantını yazırlar. Çox
qəribədir, pianoçuluq, musiqişünaslıq pis sənətdir?
İndi hamısı musiqi yazır - özü
də pis musiqi, ikinci növ musiqi. Bu
gün radioda, xüsusilə özəl televiziyalarda olan
biabırçılıqların qarşısında dayanmaq
çox çətindir. Baxın, onlar
kimin mahnısını oxuyurlar, kimin musiqisini ifa edirlər?
Tək indi deyil, zövqsüz, mənasız
musiqi yazanlar dünən də vardı. Hamısı da
itdi getdi... Əsərin
yaxşılığını, pisliyini vaxt təyin edir.
Xəyyam müəllim bir anlıq
söhbətinə ara verir. Sonra da deyir ki,
mən 50 il konservatoriyada bəstəkarlıqdan
dərs demişəm. Günlərin bir
günü də ərizəmi yazıb işdən
çıxdım. Səbəblərdən
biri də bu oldu ki, əvvəla gələn kadrlar çox
yüksək səviyyədə deyildilər. Səsi
olmayanlar oxuyurdu, ifa edə bilməyənlər ifa edirdi, demirəm
ki, hamısı, onların arasında çox
istedadlıları da vardı...
- Əsas odur ki,
yaradıcılığınızı davam etdirirsiniz...
- Bu
yaxınlarda violin və orkestr üçün böyük
bir əsəri bitirmişəm. 22 ildir onu
yazıram, axır ki, qurtarmışam. İfaçım
yoxdur, çünki əsər çox çətin əsərdir,
o gərək yüksək səviyyədə ifa olunsun.
Bundan başqa, kamera instrumental musiqisi yazıram.
75 yaşındayam, elə bilirsiniz oturub
baxıram? İnsan daima inkişaf etməlidir.
-
Yaradıcılığınız boyu müxtəlif janrlara
müraciət etmisiniz...
- Musiqi yaza bilməyənlər
yalnız bir janrda - mahnı yazırlar. Yüksək
sənətkarlığı olan, xalqa qulluq edən bəstəkarlar
isə musiqinin bütün janrlarında əsərlər
yazırlar. Mən opera janrından
başqa bütün janrlarda musiqi yazmışam. Opera janrına da ona görə müraciət etməmişəm
ki, bu janra bizdə o qədər də fikir vermirlər. Gözəl teatrımız, gözəl sənətkarlarımız
var, ancaq insanlar opera teatrına o qədər də getmir.
Adam var ki, 50 yaşı var, hələ də
“Koroğlu”nun nə olduğunu bilmir. Bu səbəblərdən
Azərbaycanda opera teatrı yaranandan, görün, cəmi
neçə əsər yazılıb.
“Özümü iki yerə bölə bilmirəm”
- Yeni əsər yazarkən və
onu bitirərkən hansı hissləri keçirirsiniz. Ümumiyyətlə, bu prosesi necə
yaşayırsınız?
- Əsər yazmaq qəribə bir
hissdir, yeni ev tikməkdir, yeni dünya
qurmaqdır. Hər dəfə əsəri
yazmamışdan əvvəl qeyri-ixtiyari olaraq axtarışda
olursan, hazırlıq dövrü yaşayırsan. Günlərin bir günü də oturub yazırsan.
Bir not, iki not, beş not, bir takt, iki takt,
bir xanə... yavaş-yavaş görürsən ki,
alınır...
Əsəri bitirəndən
sonra dərindən nəfəs alırsan. Çünki mən musiqi yazmağa başlayanda
çox həyəcan keçirirəm. Sonra
mütləq istirahət edirəm. Heç
vaxt eyni zamanda iki əsər yazmamışam. Çünki özümü iki yerə bölə
bilmirəm. İstənilən əsərdə
isə sənətkarlığı ən yüksək zirvə
sayıram. Biz böyük ustadları niyə
sevirik, çünki onların əsərlərində sənətkarlıq
çox yüksəkdir. Sənətkarın
gərək sənətkarlığı olsun.
Xəyyam müəllim
arada saata baxır. Qeyri-ixtiyari “saata tez-tez
baxırsınız” - deyirəm. Xəyyam
müəllim evdə xeyli saatı olduğunu deyir. Sual verirəm ki, madam ki, saat zamanın vaxtını
dəyişdirə bilmir, bu qədər saat nəyə
lazımdır? Bəstəkarın cavabı belə
olur: saatın özü gözəllikdir, bir də ki, mən
dəqiqliyi çox sevirəm.
- Siz həm də 40-a yaxın
kinofilmə musiqi yazmısınız. “Yeddi oğul istərəm”,
“Arxadan vurulan zərbə”, Bizim küçə”,
“Birisigün, gecəyarısı...”, “Mənim ağ şəhərim”,
“Arxada qalmış gələcək” və neçə-neçə
filmlər gözəl musiqisi ilə seçilir. Sizin yazdığınız musiqi ilə filmin
ümumi ahəngi tam üst-üstə düşür.
Buna necə nail olursunuz?
- Kino musiqisi çox
yazmışam. Amma heç vaxt film
yazdığım musiqi səbəbinə görə gecikməyib.
O ki qaldı musiqi ilə filmin ümumi ahənginin tam
üst-üstə düşməsinə, bu mənim şah
nömrəmdir. Təbii ki, əvvəlcədən ssenari ilə
tanış oluram və filmin ümumi ahənginə
uyğun musiqi yazıram. Eyni zamanda film montaj
olanda bu prosesdə iştirak edirəm. Elə
məqamlar olur ki, məsələn, ekrana baxıram, rejissor
deyir ki, burada qapı açılacaq, qapı bağlanana kimi
olan zamana musiqi yazılmalıdır. Mən
saata baxıram gəlib evdə o müddətə musiqini bəstələyirəm.
Ona görə də mənim musiqim dəqiqdir.
- Səsin ətri, rəngi,
forması olurmu?
- Mən belə
düşünürəm ki, səsin rəngi olmur,
obrazın rəngi olur. Əsərdə olan qara qüvvələr,
ağ qüvvələr, sevgi məhəbbət
qüvvələri... Onlar da səslərin
birliyinin nəticəsində əmələ gəlir. Musiqidə səsin rəngi yoxdur, səsin xasiyyəti
var.
- 75 illik ömrünüzdə
hansı rənglər daha qabarıq yer tutur, ağlar, yoxsa
qaralar?
- Mənə elə gəlir ki,
bütün rənglər bərabərdir. Həyat təzaddır,
bir rəngdə ola bilməz. Ziddiyyət olmalıdır ki, yaşamaq maraqlı
olsun.
- Xəyyam Mirzəzadə
üçün xoşbəxtlik nədir?
- Həyatından - işindən,
sənətindən, ailəsindən, ətrafından,
mühitindən razı olmaq xoşbəxtlik deyil?
- Çoxlarını, elə məni
də bu sual çox maraqlandırır: niyə bu gün
Üzeyir Hacıbəylilər, Qara Qarayevlər, elə
müasirimiz olan Xəyyam Mirzəzadələr doğulmur?
- (Gülür )
Onlardan gündə doğulsaydı, ləzzəti olmazdı. Əvvəla,
hər dövrün özünün qəhrəmanı, hər
dövrün özünün tələbi var. Bir də ki,
dahi adamlar hər gün anadan olmurlar...
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2010.- 13 oktyabr.- S. 7.