Məhsəti
ömrünün gerçəkləri
Məhsəti
Gəncəvi orta əsr Azərbaycan mədəni həyatının
görkəmli nümayəndələrindən olub. İlk azərbaycanlı
şairə, şahmatçı və musiqiçi kimi
tanınıb. Tərcümeyi-halı isə rəvayətlər
və müəmmalar haləsinə bürünüb...
Məhsəti Gəncəvi təqribən
1089-cu ildə Gəncədə anadan olub. Əsl adı Mənicə
olub. Məhsəti adını isə özünə təxəllüs
kimi götürüb. Təxəllüsün mənşəyi
ilə bağlı belə bir rəvayət var. Bir gün
Sultan Səncər onu saraya dəvət edir. Səmimi olaraq
qarşılayır və yüksək dəyər verir.
Şairə isə təvazökarlıq göstərərək
öz mühitində hamıdan kiçik olduğunu söyləyir.
Sultan onunla razılaşmır. Farsca deyir: "To meh-həsti"
(yəni "sən hamıdan böyüksən" ). Guya
"meh-həsti" "məhsəti"yə çevrilib
və onun təxəllüsü olub.
Araşdırmalarda o da qeyd olunub
ki, Məhsəti dövrünün yaxşı təhsil
almış, geniş dünyagörüşlü
qadınlarından olub. İslam dünyasının Bəlx,
Nişapur, Herat, Xorasan, İraq və s. şəhərlərini
gəzib. Bir müddət Sultan Səncərin sarayında
yaşayıb. Sarayda keçirilən ədəbi məclislərdə
yaxından iştirak edib. Məclislərin birində onun
küçədə yağan qar haqqında bədahətən
söylədiyi bir rübai hökmdarın diqqətini çəkir:
"Göylər sənə gümüşü xalça
göndərib ki, atının nalı bulanmasın". Sultan
rübaini eşitdikdən sonra şairəni "Mə-histi"
("Ən böyük") adı ilə
mükafatlandırıb. Onu öz yaxın əhatəsinə
qəbul edib...
Xalq öz sevimli şairəsinin həyatı
ilə bağlı xeyli əfsanə və rəvayət
yaradıb. Eyni zamanda "Məhsəti və Əmir Əhməd"
adlı dastan da bağlayıb. Şairə haqqında əldə
edilən bir çox məlumatlar bu dastandan
götürülüb. Dastanın qısa məzmunu belədir:
Bəlx şəhərində yaşayan bir ilahiyyat aliminin
qızı olur. O, uşağın gələcək taleyi ilə
bağlı münəccimlərə müraciət edir.
Ulduzlar qızın böyük gələcəyindən,
xalqın rəğbət və məhəbbətini
qazanacağından xəbər verib. O da məlum olur ki,
qızın taleyi xərabatla (içki içilən yer,
meyxana) bağlı olacaq. Atası qızının təlim-tərbiyəsi
ilə ciddi məşğul olur. Təhsili ilə
maraqlanır və məktəbə verir. On səkkiz
yaşına qədər oxuyur və yaxşı təhsil
alır. Sonra atası qızının musiqi təhsili
almasını istəyir. Mütəxəssislərin
yanına gedir, qızına muğamı və onun şöbələrini
öyrətməyi xahiş edir. O, həmçinin xahiş
edir ki, musiqiçilər qıza cəng, ud və bərbəd
alətlərində ifa etməyi də öyrətsinlər...
Camaat heyrətlə ondan soruşur: "Bu necə olan şeydir? Əvvəl qızına yaxşı təhsil verir və Quranı öyrədirsən. Sonra isə onu rəqqasəliyə
hazırlayırsan. İstəyirsən,
qızın azğın
və əxlaqsız olsun!". Ata cavab verir ki, əgər
onun alnında xərabata düşmək
varsa, qoy buna da hazır
olsun. Atasının vəfatından sonra Məhsəti Gəncəyə
köçür və
Xərabat məhəlləsində
yaşayır.
İyirmi yaşında ikən savadı, gözəlliyi və məlahətli səsi ilə çox tanınır. Səsini dinləmək üçün uzaq-yaxın
şəhərlərdən şairlər, əyanlar və tacirlər Gəncəyə gəlir.
Hökmdar onun səsinin vurğunu olur. Ona görə
də tez-tez saraya dəvət edir. Bir gün
keçiriləcək növbəti
ziyafətin şərtləri
söylənilir: gecikən
cərimə olaraq üç buynuz şərab içəcək.
İş elə gətirir ki, Məhsəti məclisə
gecikir. O, şərtə
tabe olaraq, bir-birinin ardınca iki buynuz şərab
içir. Sonra üçüncü buynuzu
doldurur, üzünü
şaha tərəf tutur və bədahətən
deyir: - Ey şah, mən öküz deyiləm və buynuz mənə yaraşmaz. Əgər öküz olsaydım belə, iki buynuz bəsim
idi!
Şeir şahın çox xoşuna gəlir. Qiymətli daş-qaşla
bəzədilmiş həmin
buynuzu şairəyə
bağışlayır.
Uzun illərin intizarından sonra Gəncə xətibinin bir oğlu olur. Adını Əmir Əhməd qoyurlar. Dörd yaşında isə məktəbə gedir. O, özünü olduqca bacarıqlı və istedadlı bir uşaq kimi
göstərir. Bir gün Əmir Əhməd yatır və yuxuda görür ki, cənnətə düşüb.
Bir huri də şərab dolu piyaləni ona verir. O, şərabı
alıb içir. Hurinin gözəlliyi ilə məst olur. Səhər atası görür ki, oğlu çox
pərişandır. Ona
Gəncəni gəzməsinə
icazə verir. O, dörd yüz atlı ilə şəhəri gəzməyə
çıxır. Xərabət
məhəlləsindən keçəndə
musiqi səsi eşidir. Ayaq saxlayır. Meyxanədə
mütəkkənin üstündə
oturmuş bir qız görür. Əyanlara bildirir ki, bəs bu
qız onun yuxuda gördüyü huridir. Gənclər görüşür və
bir-birlərinə aşiq
olurlar...
Bir gün xətib oğlunun Quran əvəzinə
rübai oxuduğunu görür. Bundan çox təəccüblənir.
Onu yanına çağırır. Oğlunu
çox pərişan
görür. Onu həkimə göstərir,
sonra isə evləndirmək istəyir.
Lakin heç nəyin xeyri olmur. Əmir Əhməd Xərabata gedir. Şairənin anası onun kim olduğunu biləndə qorxur. Onu evlərinə göndərməyi xahiş
edir. Xətib oğlunu bu yoldan qaytarmaq üçün çox çalışır. Lakin
o, ipə-sapa yatmır.
Belə olduqda atası onu zindana saldırır. Üç gün-üç
gecə onunla söhbət edir. Əmir Əhməd onun dedikləri ilə razı olduğunu bildirir. Xətib sevindiyindən ziyafət təşkil edir. Ziyafət başa çatdıqdan sonra o, yenə Xərabata gedir. Məhsətini qırx incəbel qızın əhatəsində görür.
Görür ki, onlar ney, cəng,
dəf çalır,
oxuyur və rəqs edirlər.
Dastanda Məhsətinin yaxşı
şahmat oynadığı
da verilib. O, saraya tez-tez dəvət olunub. Hər dəfə də hökmdarla şahmat oynayıb. Bir dəfə vaxtsız-vədəsiz saraya
çağırılır. Hansı səbəbdənsə
şahın ona qəzəbi tutur. Əmr edir, onu öküz dərisinə bürüyüb
zindana atırlar. Lakin saray əyanlarının
xahişi ilə şairə azad olunur. O, çox pərişan və əsəbi halda Xərabata dönür. Qəzəblə şeirlər
söyləyir. Hətta
şahı həcv edir.
... Şah tələb edir ki, sevgililər ayrılsınlar. Məhsəti
köçüb birdəfəlik
sarayda yaşasın. Məhsəti Əmir Əhmədə deyir: “Gəl qaçaq, Bəlx şəhərinə
gedək..!”. Əvvəlcə
şairə özü
gedir. Onun gəlişi şərəfinə
Bəlxin və Xorasanın şairləri
bir yerə yığılırlar, şeir
yarışı təşkil
olunur. Məhsəti bağlama söyləyir. Heç kim onu aça bilmir. Yarışın maraqlı məqamında heç kimin tanımadığı bir
gənc peyda olur. Bağlamanın cavabını gözəl
bir şeirlə söyləyir. Məhsəti
onu həmin an tanıyır. Məclisdəkilərə
onun Əmir Əhməd olduğunu bildirir.
Nəhayət,
sevgililər doğma Gəncəyə qayıdırlar.
Nikah bağlayırlar.
İki övladları
olur... Atası öldükdən sonra Əmir Əhməd Gəncənin xətibi olur. Sonra o özü
də rəhmətə
gedir. Məhsəti bu itkiyə dözə bilmir. Hər gün məzarlığa gedir, onun qəbri üstündə ağlayır.
Axırda gözləri tutulur. İki il sonra vəfat edir...
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2010.- 20 oktyabr.- S. 13.