«Arşın mal alan»
operettası yeni təfsirdə
Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin 1913-cü ildə
qələmə aldığı
«Arşın mal alan» operettası, sözsüz ki, bütün sənətsevərlərə
yaxşı bəllidir.
Əsərlə bağlı
bircə bunu demək kifayətdir ki, 60-dan çox dilə tərcümə olunan «Arşın mal alan» operettası
demək olar ki, dünyanın müxtəlif ölkələrində
tamaşaya qoyulub.
Üzeyir bəy bütün əsərlərində olduğu
kimi, bu operettada da xalq
musiqisindən geniş
şəkildə həm
sitat, həm də öz bəstəkar təxəyyülünün
məhsulu kimi istifadə edib. Elə «Arşın mal alan» operettasının bədii məzmunu da həyatdan götürülərək Üzeyir
bəyin rastlaşdığı
hadisələrin məcmusudur.
Bəzi mənbələrdə
belə qeyd olunur ki, Üzeyir
bəy bu əsəri bir arşınmalçının taleyinə əsaslanaraq yazıb. Bəlkə də bu belədir.
Amma daha da dərin araşdırma
aparsaq o arşınmalçının
kim olduğunu da müəyyən edə bilərik. Yəqin ki, bu tarixi hadisə
oxucularımız üçün
də maraqlı olacaq.
Azərbaycan ifaçılıq sənəti
tarixində Məcid Behbudov adlı bir xanəndənin öz yeri, öz
dəst-xətti var. Məcid
Behbudov dünya şöhrətli sənətkarımız,
unudulmaz Rəşid Behbudovun atasıdır. Yəqin ki, oxucularımız üçün
maraqlıdır, görəsən
Məcid Behbudovun «Arşın mal alan» operettası ilə nə kimi bağlılığı
var? Elə isə keçək mətləbə.
Məcid Behbudəli oğlu Behbudov 1873-cü ildə Şuşada anadan olub. Ailəsi bir müddət kənddə yaşayıb.
Atası təsərrüfat
işləri ilə məşğul olub. Balaca Məcid də ona kömək
edərmiş. Behbudəli
kişinin vəfatından
sonra onlar yenidən Şuşaya köçürlər. Məcid
ailəsini dolandırmaq
məqsədi ilə bir tacirin yanında
arşın malı satır. O, küçə-küçə
gəzərək xoş
və məlahətli
səsi ilə «Arşın malı alan» deyərək ticarətlə məşğul
olurdu. Günlərin birində o bir bəy qızı ilə rastlaşır. Onlar bir-birlərini sevirlər və Məcid həmin xanımı qaçıraraq
onunla ailə qurur. Özü isə sonralar tanınmış bir xanəndə kimi geniş fəaliyyəti ilə xalqın hörmət və rəğbətini qazanır.
Buradan belə bir nəticəyə
gəlmək olar ki, elə Üzeyir
bəyin qəhrəmanı
məhz Məcid Behbudov ola bilərmiş.
Bu tarixi faktı daha dərindən araşdırmaq başqa bir söhbətin mövzusudur. Hər halda sənətsevərlərin
bunu bilməsi məqsədəuyğundur. Çünki
bu bir daha
Üzeyir bəyin öz dövründə gördüklərinə son dərəcə
həssaslıqla, diqqətlə
yanaşması və
həmin hadisələri
ustalıqla sənətin
dili ilə ifadə etmək bacarığından soraq
verir.
Üzeyir bəyin bir böyüklüyü də
ondadır ki, elə xalqın yaşantılarını xalqın
öz musiqi dili ilə təsvir
edir. Əvvəldə
qeyd etdik ki, digər əsərlərdə olduğu
kimi, «Arşın mal alan»da da belədir.
Odur ki, bu əsər istənilən variantda gözəl səslənir.
Məsələn, 1938-ci ildə
«Arşın mal alan» operettasını Üzeyir
bəyin tələbəsi
unudulmaz bəstəkarımız
Səid Rüstəmov
xalq çalğı
alətləri orkestri
üçün işləyib.
Həmin il Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyündə tamaşanı
bu orkestr müşayiət edib.
Azərbaycanda xalq çalğı alətləri orkestrinin yaranması da Üzeyir bəyin adı ilə bağlıdır. Əsası
dahi bəstəkar tərəfindən qoyulan
orkestrə 2000-ci ildən
Xalq artisti, professor Ağaverdi Paşayev rəhbərlik edir. Bu günlərdə Dövlət
xalq çalğı
alətləri orkestrinin
yeni uğurunun şahidi olduq. Bu uğur həm də Üzeyir bəyin 125 illik yubileyinə bir töhfədir.
Ötən həftə (14 oktyabr) Dövlət Filarmoniyasında
Üzeyir bəyin «Arşın mal alan» operettasının konsert versiyası tamaşaçılara
təqdim olundu. Orkestrin müşayiəti
ilə obrazları ifa edən qəhrəmanlar
bir-bir səhnəyə
gəlir və hər kəs öz partiyasını ifa edirdi. Açığını
deyək ki, bu konsert «Arşın
mal alan» operettasının
yeni təfsirdə təcəssümü idi.
Konsert-tamaşanın
ideya müəllifi görkəmli sənətkar,
Xalq artisti Fərhad Bədəlbəyli,
musiqi rəhbəri və baş dirijoru Xalq artisti
Ağaverdi Paşayevdir.
Ağaverdi müəllim konsert-tamaşa
barədə fikirlərini
belə açıqladı:
«Belə bir versiya üzərində mən bir neçə
il bundan əvvəl işləmişdim.
1985-ci ildə Üzeyir
bəyin 100 illik yubileyində konservatoriyanın
nəzdində fəaliyyət
göstərən opera studiyasında
tələbələrdən ibarət xalq çalğı alətləri
orkestri ilə biz belə bir konsert-tamaşa
hazırlamışdıq. Bu yaxınlarda hörmətli
sənətkarımız Fərhad
Bədəlbəyli mənə
yenidən bu mövzunu təklif etdi. Təklifi məmnuniyyətlə qəbul
edərək Üzeyir
bəyin «Arşın
mal alan» operettasının
belə bir versiyasını hazırladım».
Doğrudan da konsert-tamaşa bütün sənətsevərlərin
marağına səbəb
oldu. Tədbirdə iştirak edən xalq artistləri musiqişünas alim Ramiz Zöhrabov, bəstəkarlar Nəriman
Məmmədov, Tofiq Bakıxanov və başqaları bu ideyanı yüksək qiymətləndirdilər və
orkestrin ifasından da çox razı
qaldıqlarını bildirdilər.
Maraqlı olan bir məsələdir ki, vaxtilə Səid Rüstəmovun işlənməsinə bu
gün orkestrin ifası zamanı necə yanaşılıb?
Bu sualı Ağaverdi
müəllim belə
cavablandırdı:
«Təbii ki, bir qədər
dəyişikliklər var. Çünki
Səid müəllim
bu əsəri işlədiyi zaman orkestr kiçik tərkibdə olub. Məsələn iki tar, iki balaban və
s. İndi isə orkestrin tərkibi genişlənib. Məhz bu baxımdan partituraya yeni dəyişikliklər əlavə
olunub. Amma bu qətiyyən əsərə və Səid müəllimin işlənməsinə heç
bir xələl gətirməyib».
Uğurla keçən bu konsert-tamaşada əsas obrazları yaradan ifaçıların adlarını
qeyd etmək də yerinə düşər: Əsgər
- Ramil Qasımov, Gülçöhrə - Əməkdar
artist Gülnaz İsmayılova,
Soltan bəy - Əməkdar artist Cavanşir
Əhmədov, Cahan xala- Məlahət Səfərəliyeva, Süleyman
- Tural Ağasiyev, Asya -Məhsəti Cabbarova, Vəli - Kazım Nicat Fəxri, Telli - Zəminə Əliyeva. Konsert-tamaşanın quruluşçu
rejissoru Əməkdar
incəsənət xadimi
Əli Usubovdur. Bir daha qazandıqları
uğur münasibətilə
kollektivi ürəkdən
təbrik edir və onlara yeni yaradıcılıq uğurları arzulayırıq.
Səadət Təhmirazqızı,
musiqişünas
Mədəniyyət.-
2010.- 20 oktyabr.- S. 7.