Daşlara həkk olunan tarix
Azərbaycan Yer kürəsində
ibtidai insanların formalaşdığı bölgələr
sırasına daxildir.
Araşdırmalar nəticəsində müəyyən edilib ki, hələ ən qədim dövrlərdə bu ərazidə insanın təşəkkülü üçün
əlverişli şərait
olub. Azərbaycan həm də
dünyanın qədim
mədəniyyət ocaqlarından
hesab olunur.
Azərbaycanın
Qobustan, Ordubad və Kəlbəcər bölgələrində üzə
çıxarılmış qayaüstü rəsmlər
qədim insanlardan qalan qiymətli mədəniyyət sərvətləridir.
Qobustanın qaya rəsmləri
Azərbaycan ərazisində
ən qədim sənət nümunələri
hesab olunur. Tədqiqatçıların fikrincə, qayalar
üzərində həkk
olunmuş bu rəsmlərin ən qədimi eramızdan əvvəl VIII-VI əsrlərə
aiddir. Əlbəttə, bu təsvirlərin
hamısı eyni vaxtda meydana gəlməyib, ayrı-ayrı
dövrlərdə yaradılıb.
Qobustan qayalarına insan fiqurları, müxtəlif
heyvanların təsvirləri,
ovçuluq səhnələri
və s. həkk edilib. Burada tək dayanmış
insan rəsmləri, qrup halında «Yallı» oynayan adamların təsvirləri
mövcuddur.
Qobustan təsvirləri barədə
tədqiqatçıların müxtəlif fikirləri
var. Tədqiqatçıların əksəriyyəti bu rəsmləri sənət
əsəri kimi qiymətləndirirlər. Buradakı qaya təsvirləri daş dövründən
XIX əsrə qədər
olan dövrün təsviri sənətini və yazı mədəniyyətini özündə
yaşadır.
Məhz buna görə
də bu qədim sənət nümunələri ilə
bağlı araşdırmaların
aparılması, obyektiv
elmi qənaətlərin
əldə edilməsi
xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bu baxımdan tarix
elmləri namizədi Məlahət Fərəcovanın
«Azərbaycan qayaüstü
incəsənəti» kitabı
maraq doğurur. Kitab müəllifin uzun illər apardığı
elmi-tədqiqat işinin
uğurlu nəticəsi
olaraq meydana çıxıb.
Kitab Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən
üç dildə -
Azərbaycan, rus və ingilis dillərində nəfis şəkildə nəşr
edilib. Mövzu ilə bağlı
çoxsaylı illüstrativ
materialların kitaba daxil edilməsi onun dəyərini xeyli artırıb.
Müasir dövrdə qayaüstü
təsvirlərin - petroqliflərin
arxeoloji abidə kimi xüsusi əhəmiyyətini vurğulayan
müəllif, eyni zamanda, qeyd edir
ki, bu mühüm
tarixi mənbələr
uzun müddət xüsusi tədqiqat mövzusu olmayıb, nəşr edilmiş əsərlərin əksəriyyətində
əsas diqqət petroqliflərin ümumi təsvirinə yönəldilib,
onların dəqiq və sistemli öyrənilməsi kənarda
qalıb.
Məlumdur ki, qayaüstü
təsvirlərin öyrənilməsi
qədim insanların mədəniyyəti, incəsənəti
və dünyagörüşü
ilə əlaqədar
bir sıra məsələlərin həllinə
imkan verir. Azərbaycan qayaüstü təsvirlərinin
arxeoloji cəhətdən
yetərincə öyrənilmədiyini
nəzərə alsaq,
Məlahət Fərəcovanın
«Azərbaycan qayaüstü
incəsənəti» tədqiqat
işinin bu sahədə mövcud boşluğun aradan qaldırılmasına müsbət
təsiri öz-özünə
aydınlaşar.
Tədqiqat işinin əsasını
Qobustan qayaüstü
təsvirləri, daha dəqiq desək, bu təsvirlərin dövrlərə bölünməsi
təşkil edir.
Müəllifin fikrincə, bu
mürəkkəb prosesin
şərhi müxtəlif
elmlərin, o cümlədən
antropologiya, geologiya, paleontologiya, arxeologiya, etnoqrafiya və tarix elmlərinin məlumatlarına əsaslanan
araşdırmalar nəticəsində
mümkündür.
Müəllif onu da qeyd
edir ki, Qobustan, Abşeron, Gəmiqaya və Kəlbəcərdə arxeoloqların
apardıqları tədqiqatlar
əcdadlarımızın keçdiyi tarixi inkişaf mərhələlərinin
müəyyənləşdirilməsi, onların mədəniyyətinin,
xüsusən qayaüstü
incəsənətinin təkamülü
haqqında təsəvvür
yaradır, Avropa və Asiyanın mədəniyyət tarixləri
ilə kontekstdə Azərbaycan qayaüstü
təsvirlərinin yerini
və əhəmiyyətini
düzgün anlamağa
imkan verir.
Tədqiqatın geniş xronoloji
sərhədləri, müəllifin
qeyd etdiyi kimi, petroqliflərdə müxtəlif tarixi dövrlərə aid kompleks
təsvirlərin mövcudluğu
ilə şərtlənir.
Müəllifin araşdırmaları ayrı-ayrı komplekslərin
geniş izahı ilə yanaşı, qayaüstü təsvirlərin
xronologiyası, onların
semantik təhlili və bədii dəyəri ilə bağlı bir sıra məsələlərə
aydınlıq gətirir.
Kitab ön söz,
dörd fəsil və nəticədən ibarətdir. Birinci fəsil
«Azərbaycan qayaüstü
təsvirlərinin tarixi-coğrafi
icmalı» adlanır.
Azərbaycan petroqliflərinin tədqiq edilməsinin tarixi icmalını şərh edərkən müəllif bu işin əsasının
görkəmli arxeoloq
İ.Cəfərzadə tərəfindən
qoyulduğunu xüsusi
vurğulayır, digər
arxeoloqların tədqiqatlarına
nəzər yetirir.
Məlahət Fərəcova hər
bir tədqiqatçının
əməyini qiymətləndirir,
onların fikirlərinə
hörmətlə yanaşır,
eyni zamanda, öz qənaətlərini
də əsaslandırır.
Kitabın ikinci fəsli
«Azərbaycan petroqliflərinin
mövzu və işlənilmə texnikasına
görə təsnifatı»
adlanır. Müəllif Azərbaycan qayaüstü
təsvirlərini insan
və heyvan, hərəkət vasitələrinin
təsvirlərinə, habelə
antropomorf və zoomorf təsvirlərə,
işarələr, damğalar
və su çalalarına bölüb.
Ayrı-ayrı təsvirlər üzərində
arxeoloji və etnoqrafik müşahidələr
aparan müəllif onların səciyyəvi cəhətlərini üzə
çıxarır, bu
barədə öz fikir və mülahizələrini
şərh edir.
Üçüncü fəsil Azərbaycan
qayaüstü təsvirlərinin
dövrləşdirilməsinə həsr olunub. Müəllif petroqliflərin tarixinə
dair əldə edilmiş son dəlillərə
əsaslanaraq mövcud
xronologiyaya müəyyən
düzəliş və
dəyişikliklərin edilməsini
məqsədəuyğun sayır.
O, eyni zamanda, petroqliflərin dövrləşdirilməsi
ilə bağlı özünün konkret təkliflərini təqdim
edir.
Kitabın sonuncu fəslində
Azərbaycan qayaüstü
incəsənətinin semantikası
şərh olunur.
Məlahət Fərəcovanın qənaətinə görə,
Azərbaycan petroqliflərinin
təhlili belə bir nəticə çıxarmağa imkan verir ki, qayaüstü
təsvirlər bölgənin
qədim insanlarının
tarixi keçmişi ilə bağlı özünəməxsus cəhətlərə
malikdir. Qobustan, Gəmiqaya, Kəlbəcər
və Abşeronun qayaüstü təsvirləri
sübut edir ki, həmin dövrün mədəniyyəti
təcrid olunmuş deyil, qonşu əyalətlərin mədəniyyətləri
ilə qarşılıqlı
əlaqədə inkişaf
edib.
Müəllif onu da unutmur ki, Azərbaycan
qayaüstü incəsənətinin
öyrənilməsində bir sıra məsələlər
hələ də aydınlıq tələb
edir. Qafqaz və Avropa
mədəniyyətlərinin inkişafında Qobustanın
rolu müəyyənləşdirilməli,
bu məqsədlə də Qobustanda, habelə Gəmiqayada, Kəlbəcərdə və
Abşeronda geniş tədqiqatlar aparılmalıdır.
Tədqiqat işi ilə
bağlı müəllifə
bir arzumuzu da bildirmək istərdik.
Məlumdur ki, Azərbaycan
qayaüstü təsvirləri
arxeoloji abidə olmaqla yanaşı, həm də sənət əsərləridir.
Azərbaycan incəsənəti öz qaynaqlarını bu təsvirlərdən götürür. Ona görə
də bu təsvirlər həm də bədii cəhətdən öyrənilsəydi,
tədqiqat işi bundan qazanardı. Güman edirik ki, Məlahət
xanım gələcək
tədqiqatlarında bunu
nəzərə alacaq.
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri
doktoru
Mədəniyyət.- 2010.- 22 oktyabr.-
S. 15.