Bədii-mədəni
düşüncənin incəsənət ənənəsi
Hər bir xalqın bədii mədəniyyətinin
inkişafı onun bədii təfəkkürünün,
humanitar düşüncəsinin təkamül mərhələlərini
əks etdirir. XX əsr mədəniyyəti demək olar ki, bu
konsepsiya ilə istiqamətlənib, onun tarixi təcrübəsi
və bədii ənənələri də bu
baxışlarla təhlil və təyin olunub.
Mədəniyyətin özünəməxsus
bədii təfəkkürün, istedad və ilhamın imkan və
səviyyəsindən bəhrələnən inkişafı
və hər bir sənət sahəsinə uyğun
qanunauyğunluqları var. İlahi bir vergi olan istedad, səmavi
bir anlayış olan ilham xalqın tarixi taleyi, onun çoxəsrlik
yaşantı təcrübəsi ilə birləşəndə
əsl sənət əsəri meydana gəlir, mədəniyyət
isə xalq mənəviyyatı xəzinəsi kimi
formalaşaraq bədii sərvətə çevrilir.
Mədəniyyət xalqın enerji
saxlancıdır. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan mədəniyyətinin
böyük himayədarı, ulu öndər Heydər Əliyev
mədəniyyətin xalqın tarixi taleyindəki rolunu
yüksək qiymətləndirirdi: “Xalq bir çox xüsusiyyətləri
ilə tanınır, dünya xalqları içərisində
fərqlənir. Bu xüsusiyyətlərdən ən yüksəyi,
ən alisi mədəniyyətdir”.
Bədii-mədəni
düşüncənin təməl ənənələri
antik dövrdən başlayıb, qədim yunan, Çin və
Misir incəsənəti, hind mifologiyası ilə əsaslanıb.
Bu düşüncənin antik ənənələri qısa
zaman kəsiyində siyasi-mədəni-iqtisadi əlaqələr
çərçivəsində Şərq ənənələri
ilə birləşərək Şərq kontekstinin tərkib
hissəsinə çevrilib. Məhz ona görədir ki, Şərq
dünyasını mədəniyyətin beşiyi
adlandırırlar.
Maddi və mənəvi mədəniyyəti
baxımından Azərbaycan dünyanın ən qədim
ölkələrindən biridir. Ümumdünyəvi, sivil ənənələr
hər bir xalqın bədii - mədəni düşüncəsində,
tarixi taleyində, mənəvi təfəkküründə
dövrün qanunauyğunluqları ilə bərqərar olub
ki, bu ənənə orta daş dövründən
başlayaraq, sinifli cəmiyyətin və dövlətin yaranması
ilə ta XVI əsrə kimi Şərqdə və dünyada ədəbiyyat,
din, fəlsəfə, tarix, astronomiya, təbiət elmləri
ilə birgə inkişaf yolu keçib.
XVI əsrdən etibarən incəsənətin
bir çox sahələri sənət sahəsi kimi
formalaşıb inkişaf etdi. Avropada XII əsrdən
başlanan mədəniyyət sahələrinin intibahı XVI
əsrə qədər və sonrakı dövrdə incəsənət
sahələri kontekstində daha da çiçəkləndi,
yeni bir ənənənin formalaşmasına şərait
yaratdı. Mədəniyyətin ən qabaqcıl sahəsi
olan incəsənətin bir çox sahələri - təsviri
sənət, musiqi sənəti və s. inkişafa qədəm
qoydu.
Onu da qeyd etmək lazımdır
ki, məhz təsviri incəsənətin növləri olan rəngkarlıq,
qrafika, heykəltəraşlıq, memarlıq, dekorativ tətbiqi
sənət və xalçaçılıq, miniatür sənəti
ta qədimlərdən formalaşma dövrü keçib, təkmilləşmiş
formada gələcək nəsillərə
ötürülüb. Bu istiqamətdə incəsənətin
bütün sahələrində peşəkar sənətkarlar
yetişib, bir - birindən gözəl sənət nümunələri
yaranıb.
İncəsənət ənənəsinin
Şərqdə geniş, əhatəli inkişafı bu sahədə
ixtisaslaşmış məktəblərin
formalaşmasına əsas yaradıb. Belə ki, Təbrizdə,
Qəzvində, Heratda və bir sıra şəhərlərdə
incəsənət xadimləri bir yerə toplaşaraq, bir ənənəyə
sadiq qalaraq Şərq incəsənətini və bu əsasda
bədii üslub xüsusiyyətlərini
yaradıcılıqla inkişaf etdirmək məqsədilə
məktəblərin yaradılmasına, ənənənin
qorunub saxlanılmasına nail olublar.
Bu proses XIX əsrin
ortalarına kimi uğurla davam edib. XIX əsrdən
etibarən bir qisim Şərq ölkələrində, o cümlədən
Azərbaycanda mədəniyyət
və incəsənət
nümunələrində Avropa
prinsipləri özünü
biruzə verib. Nəticədə bu cür ümumi prinsiplərin qarışması ilə
ümumbəşəri prinsiplərə
söykənən sivil
ənənənə formalaşmağa
başlayıb. Bu ənənə XIX əsrin
sonu - XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq
yeni erada özünün mövcudluğunu
qoruyub saxlamaqdadır.
Bədii
- mədəni düşüncələrə
söykənən ümumbəşəri
sivil ənənə dünya xalqlarını dinindən, dilindən, bədii təfəkkürü
və düşüncə
tərzindən asılı
olmayaraq mədəniyyət
baxımından birləşdirib,
onların ümumi ənənələr kontekstində
inkişafına hərtərəfli
şərait yaradıb.
Bu, inkişafın, tərəqqinin son nöqtəsi,
intibahın dəyişməyən
ənənəsidir.
Orxan Göytürk
Bakı Dövlət Universitetinin magistrantı
Mədəniyyət.- 2010.- 27 oktyabr.-
S. 15.