İnsan taleyi
Lətif
Səfərov - 90
II məqalə
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Bədii filmlər çəkilişi
sahəsində beşillik fasilədən sonra Lətif Səfərov
Yaxın Şərq ədəbiyyatında çox məşhur
olan “Leyli və Məcnun” əfsanəsinə müraciət edir.
Bunun üçün yazıçı Ənvər Məmmədxanlı
dahi söz ustası Məhəmməd Füzulinin eyniadlı
ölməz əsərinin motivləri əsasında ssenari
yazır. Şərq poeziyasında yüz illərlə
yaşayan qədim rəvayət çağdaş zəmanəmizin
yeni poetik kino hekayəti kimi
düşünülmüşdü. Amma ssenaridən irəli
gələn və ekranda rejissor həllini tapmayan bir sıra
epizodların sxematik işlənməsi filmin bədii dəyərini
xeyli aşağı salmışdı. Baxmayaraq ki, filmdə Ə.Zeynalov,
Ə.Ələkbərov, N.Məlikova, A.Gəraybəyli,
A.İsgəndərov, M.Şeyxzamanov kimi görkəmli sənətkarlar
çəkilmişdilər.
“Xalq
düşməninin oğlu”
“Leyli və Məcnun” filmini çəkən
ili 1961-ci ildə L.Səfərov kinematoqrafçıların
Moskvada keçirilən ümumittifaq konfransında
çıxış edərkən demişdi: “Bəzən
fikirləşirsən ki, bəstəkarlar, rəssamlar,
yazıçılar xoşbəxt adamlardır. Onlar həftə
ərzində yazdıqlarını bir göz
qırpımında cırıb zibil qabına atar və oturub
təzədən yazarlar. Kinematoqrafda isə uğursuz
alınmış epizodu təzədən çəkməyə
cəhd elə! Axı bu, təkcə rejissorun işi deyil,
çətin və kollektivin əməyindən asılı
olan yaradıcılıqdır. Quruluşçu rejissoru planla
divara dirəmək lazım deyil ki, o da axırda gücdən
düşüb əlini yelləsin”.
İlk bədii filmini çəkdiyi
dövrdən ona təzyiqlər olmuş, taleyin gözlənilməz
zərbələrinə məruz qalmış, lakin heç
vaxt heç kəsin qarşısında əyilməmiş,
sənətə xəyanət etməmişdi. Bu dönməz
xarakter həyatın hər üzünü görmüş
Lətifdə ta uşaqlıqdan formalaşmışdı.
Valideynləri yaxın qohum olublar - əmioğlu və əmiqızı.
Onlar ayrılanda Lətifin cəmi 4 yaşı olub. Bu bəs
deyilmiş kimi, Lətif bir neçə ildən sonra daha bir
sarsıntı keçirməli olur: 1937-ci ildə atası Bəşirə
“xalq düşməni” adı verib, Sibirə göndərirlər.
Lətif Moskvada Kinematoqrafiya
İnstitutunun I kursunda oxuyarkən Böyük Vətən
müharibəsi başlanır. Tələbələrlə
birgə Smolensk vilayətində müdafiə xəttinin
tikintisində yaxından iştirak edir. Yay tətilində
“Mosfilm” kinostudiyasında işləyir. İnstitut Almatıya
köçürülərkən vəsaitin olmaması
ucbatından geriyə, Bərdəyə - anasının
yanına qayıdır. Buradan onu orduya çağırırlar.
Lakin səhhətinə görə hərbi xidmətə
yaramadığı üçün ordudan tərxis olunur. Lətif
Bərdə rayon mülki tədris şöbəsində hərbi
inspektor işləyir. Müharibədən sonra o, yenidən
Moskvaya təhsilini davam etdirməyə gedir. Təhsilini
başa vurandan sonra Bakı kinostudiyasına həyat
yoldaşı Faina Nikolayevna ilə qayıdır. O, Moskvada
oxuyarkən öz tələbə yoldaşı ilə evlənmişdi,
bir oğlu, bir qızı var idi. Oğlunun adı Lətif,
qızının adı isə Anna idi. Onlara köhnə
kinostudiyanın həyətində, pavilyonun arxa tərəfində
kiçik bir otaq vermişdilər. Amma bu izdivac uzun sürmədi
və günlərin birində ailə dağıldı. Lətif
atasız böyüyəcək uşaqlarının gələcək
taleyini düşünüb, vicdan əzabı çəkirdi.
O, Saratov şəhər Xalq Məhkəməsinə məktub
yazıb, uşaqları üçün aliment kəsilməsini
xahiş edir. Hətta məktubuna aylıq maaşı göstərilməklə
arayış da əlavə edir.
Aldadıcı rahatlığın arxasında
çarpışmalar
L.Səfərov bundan sonra yenidən
yaradıcılığa qayıdır. Görkəmli
dramaturq M.F.Axundovun üç komediyası əsasında bədii
film çəkmək istəyir, icazə vermirlər. “Səhər”
filminin çəkilişindən isə özü imtina edir.
Nəhayət, “Qızmar günəş altında” filminin
quruluşunu boynuna götürür.
Digər tərəfdən də
Azərbaycan Kinematoqrafiya İşçiləri
İttifaqının yaradılması işinə
başlayır. Bu vaxt görkəmli sənətkar,
müğənni Şövkət Ələkbərova ilə
ailə qurur. Həyat getdikcə öz məcrasına
düşür. Sən demə, bu rahatlığın,
sakitliyin arxasında daha böyük təlatümlər,
gözlənilməz hadisələr dururdu. O, istər
respublika, istərsə də ittifaq miqyasında kinematoqrafiya
sahəsində baş verən hadisələrə biganə
qala, haqsızlıqlara göz yuma bilmir, həmkarlarının
ədalətsiz hərəkətləri onun ürəyini
ağrıdır, hövsələdən
çıxarır. Hər yerdə - studiyadan tutmuş ən
mötəbər məclislərədək o, kəskin
çıxışlar edir, Azərbaycan kinosu barədə əsl
həqiqətləri deməkdən çəkinmirdi. Bununla
da müxtəlif rütbəli, vəzifəli adamları
özünə qarşı qaldırırdı. Özü zərbələrə
məruz qalsa da, ümumi işin naminə susmur, öz kəsərli
sözünü deyirdi. Başqa cür olmağı
bacarmırdı, xasiyyəti belə idi.
“Mən
əyalət adından çıxış edirəm”
Kino işçilərinin
ümumittifaq müşavirəsindəki (1952)
çıxışı L.Səfərovun mərd və
namuslu xarakterə malik sənətkar olduğunu göstərir:
“...Mən əyalətdənəm. Bu əyalət Bakı
kinostudiyasıdır. Mən əyalət adından
çıxış edirəm... Əyalətdə işləyən
adamlar unudulurlar... Əyalət texnika ilə təchiz olunmur.
Buna görə də rejissorlar öz fikirlərini
bütövlükdə həyata keçirə bilmirlər...
Onlar artıq inanmırlar ki, nə vaxtsa mərkəzi
studiyalarda olan səviyyədəki texnika ilə film çəkə
biləcəklər...”
Sonra L.Səfərov kürsüdən
üzünü moskvalılara tutub deyir: “Deyin, biz tələbə
skamyasında yanaşı oturmamışdıqmı? Niyə
bir parasının hər şeyi var, o birisinin yoxdur. Biz pis
kinolent, köhnə aparatlar, ləngər vuran ştativlər
üzündən epizodu epizod dalınca itiririk. Nəyə
görə mərkəzdə adamlar öz tariflərini
artıra bilirlər, əyalətdə isə yox? Bizim nəhayət,
soruşmağa haqqımız var: hamı üçün
eyni imkanlar nə vaxt yaranacaq?”
Kinorejissor L.Səfərov 1958-ci ildə
Azərbaycan Kinematoqrafiya İşçiləri İttifaqının
Təşkilat Bürosunun sədri seçiləndən sonra
da öz mübariz xarakterini dəyişməyib, vəzifə
kürsüsündə oturmağına baxmayaraq mövcud
nöqsanlara qarşı səsini ucaltmaqda davam edirdi. Onun
1961-ci ildə Moskvada keçirilən ümumittifaq
konfransındakı çıxışından:
“Kinematoqrafçı kinodan uzaqlaşa bilməz. Kino onun həyatıdır.
O öz həyatını necə tərk edə bilər? Daha
başqa cür yaşaya bilmərik... Daha belə olmaz. Taleyini
kinematoqrafa bağlamamış adamların bizim əvəzimizə
və bizim üçün işləyib
hazırladıqları o qanunları, təlimatları dəf
eləməyə bu qədər artıq əsəb korlamaq,
güc sərf etmək olmaz...”.
Ümumittifaq miqyasında, dövlət
səviyyəsində bu cür qətiyyətli
çıxışların müəllifinə nəinki
dövlət məmurlarının, hökumətin münasibətinin
necə ola biləcəyini başa düşmək o qədər
çətin deyildi. Bunun nəticəsi idi ki, 1963-cü ilin
yanvarında Respublika Kinematoqrafiya İşçiləri
İttifaqının I təsis qurultayında ittifaqın sədrliyinə
L.Səfərov deyil, H.Seyidbəyli seçildi. Düzdür,
o idarə heyətinə seçilsə də, Moskvaya qurultaya
gedənlər arasında olmadı. Beləliklə də, o,
göz görə-görə çətinliklə
yaratdığı Kinematoqrafçılar İttifaqından
uzaqlaşdırıldı.
Bu yandan da içərisini
xırda-xırda didib-dağıdan xəstəlik ona göz
açmağa imkan vermirdi. Uşaqlıqdan hər cür əzab
və məhrumiyyətlərə, fiziki və mənəvi
ağrılara dözməyə alışmış L.Səfərov,
nəhayət, günlərin birində öz qətlinə fərman
verir. 1963-cü il dekabrın 9-na keçən gecə tüfəngdən
açdığı atəş səsi təkcə onun ailəsini
deyil, bütün Azərbaycanı sarsıdır. “Həyat
necə də gözəldir” deyən sənətkar çəkdiyi
filmlərini bizə yadigar qoyub, bu qəribə və təzadlı,
mən deyərdim, əzablı həyatı həmişəlik
tərk edir.
Filologiya elmləri doktoru A.Zamanov
L.Səfərovla yaxın dost olub, hətta Abbas müəllim ədəbi
ssenarilərin Azərbaycan dilində mükəmməl
yazılmasında rejissor dostuna kömək edib. O, dostu barədə
xatirələrində yazıb: “Lətif Səfərov
professional kinematoqrafçı idi, obrazların daxili məntiqinə
nüfuz edərdi. Mütaliəsi geniş, nəzəri biliyi
dərin idi. Həmişə axtarışda olardı. Hər
cəhətdən hazır olmayınca filmin çəkilişinə
başlamazdı. Açılmış yollarla getməzdi,
heç kəsi yamsılamazdı, öz səsi, öz nəfəsi
vardı. İnsanları, həyat hadisələrini fəlsəfi
cəhətdən mənalandırmağı bacarırdı.
Prinsipial, inadkar və son dərəcə
çılğın idi...”
Rəsul
Rzanın “Rekviyem”i
Lətif müəllim rəhmətə
gedən günü onun çox yaxın dostu, böyük
şairimiz Rəsul Rza Bakıda yox idi. Dostunun ölümü
onu bərk sarsıtmışdı. Müəyyən vaxt
keçəndən sonra Lətif Səfərovun
ölümünə həsr etdiyi “Rekviyem”i yazdı. Həmin
“Rekviyem”dən bir parçanı oxucuların nəzərinə
çatdırıram:
... Addımladıq ömür
yolunu
sən ayrı, mən ayrı.
Rastlaşdıq
gah iclasda, gah səfərdə,
gah ekranda,
gah səhifələrdə.
Bir gün,
adi günlərdən biri,
söhbətimiz çatanda sona
sən evə yollandın.
mən Hindistana.
Sağ-salamat gəl!
Görüşərik! -deyəndə,
qəlbində ölüm
ağrısı
varmış.
Ayrıldıq.
Nə “əlvida” dedin,
nə baxışında
son görüşün
ağrısı vardı!
Nə sözlərində bir damla
acı,
nə dilində
ürəyini boşaltmaq
ehtiyacı.
Bəlkə boşalsaydı ürək
belə olmazdı heç.
Nə bilək.
Lətif
Səfərovun kino işçilərinə vəsiyyəti
Azərbaycan Kinematoqrafiya
İşçiləri İttifaqının Təşkilat
Bürosunun ilk sədri kimi Lətif Səfərovun vaxtilə
kino işçilərinə müraciətlə dediyi bu
sözləri gərək ağsaqqal vəsiyyəti kimi qəbul
edib, heç vaxt unutmayaq: “Gəlin əl-ələ verək,
çiyin-çiyinə duraq, başa düşək ki, əgər
ürəyimizdə od varsa, bu odu sinəmizdən heç kəs
qopara bilməz. Ancaq bir olanda qarşıda duran vəzifələrin
həyata keçirilməsi üçün,
kinematoqrafiyamız üçün yaxşı işlər
görə bilərik”.
(Ardı var)
Aydın Kazımzadə,
əməkdar
incəsənət xadimi
Mədəniyyət.-
2010.- 27 oktyabr.- S. 10.