Ana dilimiz - yanar
işıq
Çox qəribəliklər, möcüzələr
var dünyada. Bu möcüzələrdən biri də
doğma ana dilimizdir. Bu şirin dildə danışmaq, onun
ezoterik möcüzəli ahəngini duymaq, bu dilin musiqisilə
axmaq, bu dildə məhəbbətdən, xeyirxahlıqdan,
düşmənə nifrətdən, dosta sədaqətdən
danışmaq, elmdən bəhs etmək səadəti mənə
də nəsib olduğundan bəxtiyaram. Lakin ana dilimiz
yalnız danışmaq, düşünmək və yazmaq
üçün deyil. Sözlərdə kodlaşıb bizə
keçmişimizdən gələn bilgiləri
araşdırmaq, özümüzü dərk etmək, anlamaq
üçündür ana dilimiz.
Mən dilçi deyiləm, dil
üzrə ixtisaslaşmamışam. Amma milli mətbəx mədəniyyətimizi
tədqiq edərkən xörək adlarımızın mənalarını
açıqlamaq üçün dilimizə tez-tez müraciət
etməli olmuşam. Həm də mən kənddən, yəni
sazdan, sözdən gəlmişəm şəhərə.
Aşıqların deyişməsi, dastanların ruhu, söz
güləşdirmələri, bulaqların
şırıltısı, otların
xışıltısı, ocaqdakı yaş odunun
xışıltısı, quru çırpının
çartıltısı - daha nələri
yaşamışam və bunların hamısını ana
dilimdə tapmışam. Bir də təfəkkürümün
formalaşmasında çox güclü rolu olan, məntiqi
dünya görüşünə bu gün də heyran
olduğum riyaziyyatçı müəllim dayım
Mayılın uşaqlığımda mənə dediyi bir
söz yaddaşımda həkk olunub: «qrammatika dilin
riyaziyyatıdır». Dilin riyaziyyat kimi məntiqi təhlilə,
daxili həndəsi quruluşa malik olduğunu isə sonralar
daha yaxşı dərk etmişəm.
İndi isə ana dilimizin məntiqinə,
riyaziyyatına dayanaraq özümüzü bir az ana dilimizlə
açıqlamaq istərdim.
İlk öncə yaranışa
qayıtmaq istərdim. Yaradanın möcüzələrindən
biri işıqdır. Fiziklər işığın ən
çox insanın baş hissəsində, sonra əlinin və
ayaqlarının həndəvərində olduğunu söyləyirlər.
Bu güclu işıq axınının rəsmlərini biz
ikonalarda da görürük.
İndi isə başda olan hissələrin
adlarına diqqət yetirək: «buxaq», «dodaq», «damaq», «yanaq»,
«qulaq». Bu sözlərdə «ağ» sözü -
işığın əsas adı - aydınca eşidilir. Biz
buraya «barmaq», «ayaq» sözlərini də əlavə etsək,
bu orqanların adında «ağ», yəni təmiz
işığın adını eşitdiyimizi görərik.
Beləliklə, ehtimal ki dodaq - dadlı ağ (dadlı
işıq); damaq - dada baxan ağ (işıq) ; qulaq - gül
ağ, gül işıq (gül kimi açılıb,
insanın bütün orqanlarına gedən nöqtələri
özündə birləşdirib); buxaq, buğaq, buğlu, tərləyən,
nəm işıq; barmaq, parmaq, parıltılı ağ,
parıltılı işıq, yaxud varmaq - gedən, hərəkətdə
olan işıq; ayaq - ay işığı (bədəndə
olan bütün üzvlərlə bağlı nöqtələrin
toplandığı yer). Ayın işığı soyuq
işıqdır, ona görə də “ayağını isti
saxla, başını sərin” deyiblər. Başda
işıq çox olduğundan od tutub yanır.
Dilimizdəki deyimlərdəki «utandığından
qulaqları yanırdı, yanaqları allanmışdı»
ifadələri də bu orqanların yandığını,
işıq verdiyini göstərir. «Ağız» sözündə
də üzdəki ağ, üzdə yanar, üzdəki
işıq mənası duyulur. Sonra başda olan orqanlardan biri
də «alın»dır ki, burada «al» - alov, yanar
sözünün başqa adını görürük.
Başda yerləşən digər vacib orqan adlarından biri
də «burun»dur. «Un-ün-ön» keçidinin dilimizdəki
mövcudluğu bu orqanın öndə duran, önə
çıxan, öndə gedən, ünlü, vacib
olduğunu göstərir. «Bur» sözünün
«bur-pur-pür-pir» keçidlərini nəzərə alsaq,
pür - yəni təmiz, işıqlı, «burun»
sözünün yanar, təmiz, işıqlı, öndə
duran mənasını verdiyini görürük.
Üzümüzdə ən vacib orqan adlarından olan
«Göz»- «köz» - yanar sözüdür. Nağılda
«gözləri yanar boz canavar» dediyimiz kimi. Başda örtük
rolu oynayan saç da altında alov yandırılan,
üstündə bərəkət bişirilən sacla, ən
milli, ən qədim ocağımızın adı ilə
bağlıdır.
Gözlərimizi tərdən
qoruyan «qaş» sözü də işıqla
bağlıdır. Axşam düşəndə, havanın
işığı azalıb, qaranlıq düşən vaxta
biz «qaş qaraldı», «qaş qaralan vaxt» deyirik. Yəni əslində
gündüz kimi qaş da işıqlıdı. Ehtimal ki,
çox təmiz, xeyirxah, qorxmaz adamlarda bu işıqlar o qədər
güclənir ki, başın ətrafı şölə
saçır. «Alnı açıq, üzü ağ», yəni
«alnı açıq, üzü işıqlı» insanlara
keçmişdə «aynalı», «işıqlı» deyiblər.
Bu deyim «Kitabi Dədə Qorqud»da da qalıb. Belə insanlar
ahıllaşanda «pir» olurdular. «Səni pir olasan» ifadəsi də
burdandır. Pir olasan, yəni ocaq, işıq olasan, mənasındadır.
Belə igidlərə «aynalı», gözəllərə isə
«ay qabaqlı», «ay kimi işıqlı» deyilib.
Adlarımızda indiyə qədər saxlanılıb bu
işıqlı, nurlu, təmiz aynalı adlar. Aybəniz,
Aynur, Aysu, Aynalı, Aygün, Günay, Nurgün, Nuranə və
s. və i.a.
«Yel əsdi rübəndi atdı
üzündən,
Elə bildim doğdu ay, sarıköynək».
deyəndə
işığa, nura bələnmiş işıq
görüb babalarımız.
Əvvəllər fikirli adama
«aynası tutulub» deyərdilər.
İşıqlı,
təmiz könülə
malik başda adının kökündə
ağ işıq
olan «ağıl» durur. Yüksək ağıllı adamlara ziyalı deyirlər. Slavyan dillərində də
ağıla, elmə
«osvəti», «osviti» (Ukrayna dilində indi də saxlanılıb),
yəni «işıq» deyilir. Bunun İlahidən gəldiyini
qədim türk dilindən də görürük. Çox ağıllı
adamlara, işıqlı
şəxslərə, alimlərə
«Çələbi» - yəni
Allahınkı, deyib babalarımız. Belələrinə rusca «prosvetitel», yəni işıqlandıran
deyilib.
Hərəkətdə olan, üzə
çıxan, ortaya qoyulan ağıla, işığa «bilik» deyirik. Güclü işıqdan, ağızdan
üzə çıxan
biliyi həyata keçirən orqana «bilək» deyib babalarımız, yəni
«bilik əkən».
«İgid
biləkli olar» deyirdi babalarımız.
Gözəllərin biləklərinə «şümşad», yəni
parıldayan, işıqlı
deyib dilimiz.
Ağızdan çıxan işığın
gücünü bilən
babalarımız “Ağzını
xeyirliyə aç” vəsiyyəti qoyublar bizə. Aynalı, işığı çox güclü olan gözəl igidlər niqab, gözəllər isə rübənd gəzdiriblər
ki, Allah eləməmiş
üzlərinə, işıqlarına
toz düşər, bədnəzər dəyər,
işıq azalar.
Sifət
xüsusilə qandan, qan-qadadan qorunub. Çünki işığa toxunan
qan qada, bəla gətirir. Ona görə ağız işığını qana
batıran mənasında
«qan içən» ifadəsi formalaşıb.
Bu səbəbdən məcbur olub döyüşə gedəndə
igidlər «əlcək»
geyiniblər ki, əlləri, biləkləri
qana batmasın. «Əlləri biləklərinə
qədər qan içində» olanlar işığı sönmüşlərdir.
Ona görə gözəl işıqlılar sülhsevər
idilər. Pir olanlar,
ümumiyyətlə, döyüşməzdilər.
Milli təfəkkürümüzdə
Pir olmaq, sülhsevərlik istəyi
var. İşıqdan yaranmışlar
olduğumuz beləcə
açıqlanır dilimizdə,
beləcə kodlaşdırılıb
yaddaşımıza verilir.
Bu dili itirsək,
işığımız sönə
bilər. Bu, dilimizdə ən ağır cəza, ən ağır qarğışdır.
Sonralar yalandan «Sağlam
bədəndə sağlam
ruh olar» dedilər, yalnız fiziki vasitələrlə
yalançı gözəllik
yaratmağa başladılar.
Ruhu söndürməyə çalışdılar.
Ən sağlam, ən güclü zahiri görünüşü bütün
fiziki «standartlara» uyğun olan kəsə, Allah eləməmiş,
ata-anasının, ya başqa əzizinin öldüyü xəbərini
verin və görün, bu sağlam bədəndə
sağlam ruhdan nə qalacaq. Amma ürəkdən sevənlərə
baxın. Alın
açılır, bərq
vurur, gözlər alışıb yanır,
sifət allanır, bütün sima gözəlləşir, aynalaşır,
belə adamların «alnı açıq üzü ağ olur», hərəkətləri
oynaq olur, iş qabiliyyəti artır, danışıq
güclü, hissiyyatlı,
çılğın enerjili
olur, başqalarını
xəstələndirən soyuqdəymə,
tumov və s. xəstəliklər onları
tutmur, çünki immun sistemi çox
güclənir. İnsan gözəl
olur.
Deməli, sağlam ruh
bədəni sağaldır,
məhz ruh sağlam olanda bədən də sağlam olur. Çünki bədən ruhun
paltarıdır. Ruh bir gün bərk maddədən olan bu paltarı köhnəldib çıxarıb
atacaq, başqa formaya keçəcək,
yenə məkansızlıqda
məqam tutacaq.
Diqqət versək, görərik ki, «gözəl» sözü də «göz», yəni qəlbin aynası və «əl» sözündən, yəni
hərəkətdə olan
alovdan, əməl alovundan ibarətdir. Ekstrasenslər əlləri ilə
müalicə edirlər.
Tibet İncilində yazılır ki, «öz müqəddəs tutanqanlarınızı, gözlərinizi
və əllərinizi
qoruyun». Yəni gözəl,
işıqlı olmaq
üçün könlünüz
və əlləriniz
murdardan təmiz olmalıdır, pis fikirlər və pis əməllərdən
uzaq durun. Yəni yalnız könül gözəlliyi və əməl təmizliyi olanlar gözəl olur. Ağızdan, işıqdan çıxan
sözlər də təmiz olanda insan xeyirxah fikir, xeyirxah söz və xeyirxah əməl sahibi olur, müqəddəsləşir,
«ruhlanır», yəni ruhu daha güclü
olur, pirləşir, işıqlanır.
Dilimiz «Gözəllik ondur,
doqquzu dondur» deyənlərin, bizi aldadanların yalanını
yerindəcə açır.
Çünki «don» sözü
«donmaq» inkişafdan qalmaq, hərəkətsiz,
yaşamsız qalmaq deməkdir. «Gündə
min dona girir», «İgid atın çulu cırıq olar» deyən dilimiz dona
mənfi baxıb. «Gözəllik ondur,
sonuncusu, doqquzuncusu dondur» deyib dilimiz.
Sıfırdan doqquza qədər
tək rəqəmi bilən babalarımız doqquzu sonuncu tək rəqəm mənasında işlədiblər.
Donu axırıncı yerə
qoyan babalarımız
sonradan əlavə ediblər ki, «Eyibsiz gözəl olmaz, hər gözəlin bir eybi var». Dilimizdə belə kodlaşıb əsl həqiqətlər.
Baxın, ana dilimiz insanı necə açıqlayır, necə
ortaya çıxardır
hər orqana öz funksiyasına, quruluşuna uyğun ad verməklə. Bu adlarda formanı deyil, paltarı deyil, ilk növbədə
Allahımızın bizə
özündən verdiyi
işığı, ruhu
göstərir. Mənliyimizi, indi mentalitet deyilənləri göstərir.
Dilimizin özündə çox işıq var. Çox sözlərimiz işıqdan, onun atributlarından gəlir.
Aşiq,
aşıq, şax (şax, düz durmaq), şıx, yaraşıq sözləri
işığa tutulmuş
sözlərdir.
“Qız”
sözü - qızmar,
isti, odlu-işıqlı
deməkdir. “Qaynar”
sözündə həm
sağ, həm ağ işıq
sözlərini eşidirik.
“Qonaq” sözündə
də evimizə qonan işıq, evi işıqlandıran mənalarını duyuruq.
“Bulaq” - işığı
bulan (tapan), işığa çıxan
mənasını verir.
Dağa tapınmağımız, «Kitabi
Dədə Qorqud»da qız-gəlinin dağı
özünə qayınata
bilməsi dağın
hündür, ağ, işıq mənası ilə bağlıdır. İndi
də dilimizdə saxlanılmış «dağ
çəkmək», «dağ
basmaq», «dağlamaq», yəni yandırmaq, «yağı dağ etmək», «dağ su» - yəni isidilmiş mənalarının
saxlanması bununla bağlıdır. Dilimizdə belə
yanar, alovlu, isti işıqlı mənalara malik sözlər yüzlərcədir.
Hansı dildə insan,
ruh, gözəllik belə düzgün açıqlanır? Bəlkə
dilimiz ağ
işığın verdiyi,
yaratdığı ən
əzəl, ən gözəl dildir. Axı Vətənimizin, torpağımızın da
həm adının, həm yerləşdiyi məkanın müqəddəsliyi
haqqında nə qədər faktlar, fərziyyələr var. Bəlkə
bizim aydan arı, sudan duru olmaq, aynamızla
işıqlandırmaq missiyamız
var. Bunun üçün
öncə özümüzün
işıqlanmağımız, öz eynimizin, aynamızın açılması
lazımdır. Burada ana
dilimiz çox lazım olacaq. Dilimizin korlanmasına, «Sağlam bədəndə
sağlam ruh olur», «Gözəllik ondur, doqquzu dondur» və s. söylənməsinə imkan
verməyin. Öz ana dilimizlə,
öz işığınızla
dağıdın onların
qaranlıqlarını. Qoy üzünüz ayna, işıq olsun. Ana dilimiz Sizə bu yolda yar
olsun!
Tahir Əmiraslanov
Mədəniyyət.- 2010.- 1
sentyabr.- S. 15.