Caz - sərhədsiz musiqi
Caz
Amerikada yaşayan zəncilərin ritmik musiqiləri ilə
ağ dərililərin xalq musiqilərinin
qarışığından yaranmış musiqidir. Dünya
musiqi ictimaiyyəti tərəfindən cazın musiqi janrı
kimi qəbul edilməsi XIX əsrin axırlarına - XX əsrin
əvvəllərinə təsadüf edir. Tarixi daha qədim
olan cazın belə gec tanınmasının, sözsüz ki,
səbəbləri var. Caz Amerikanın cənub
ştatlarındakı afrikalı qulların musiqisi hesab edilir.
Bu musiqinin vətəni isə Yeni Orlean sayılır. Təsadüfi
deyil ki, 1920-ci illərdə Amerikada yazılmış caz
plastinkaları əsasən Yeni Orlean musiqiçilərinə
məxsus olub.
Cazın Yeni Orleanda deyil,
Amerikanın digər bir bölgəsində yaranması
mümkün də deyildi. Çünki sonradan musiqi tənqidçiləri
dəfələrlə öz araşdırmalarında
cazın Yeni Orleanın bütün xarakterində, mühitində
əks olunduğunu bildirirlər. Onlar Yeni Orleanın
ABŞ-ın heç bir şəhərinə bənzəmədiyini
bildirir və cazın məhz bu şəhərdə
yaranmasını təbii hesab edirlər. Bu şəhər
öz səs-küyü, şənliyi, ən
başlıcası, buradakı zəncilərə daha
çox özünüifadəyə imkan verməsi ilə fərqlənirdi.
Bu da həlledici bir faktdır ki, Avropadan Cənubi Amerikaya
köçmüş ilk qaradərili kolonistlər nəslinin
xatirəsinə ucaldılmış yeganə heykəl məhz
Yeni Orleandadır.
Cazın inkişafı bu mərhələlərdən
keçib:
Ragtime. Bu mərhələyə əsasən
keçmişdə zəncilərin mərasimlərdə
söylədikləri mahnılar aid edilir. 1917-ci ilə qədər
davam etmiş bu mərhələnin ən məşhur caz
ustası Elli Roli Martondur. Təəssüf ki, bu dövrə
aid heç bir caz nümunəsi qalmayıb.
Blues. Amerikalı zənci kölələrin
işləyərkən söylədikləri xalq
mahnıları olan bluz cazın meydana gəlməsində
böyük rol oynayıb. Blues ifadə məzmunu
baxımından zəncilərin daxili kədərini, çətinliklərini
ifadə edir.
Hot caz. Artıq bu dövrdə caz
daha da inkişaf edib, səhnəyə yol tapa bilib. Hot caz
dövründə bütün caz ustaları öz
üslublarını formalaşdırıb.
Swing. Hot cazın davamı və daha təkmil formasıdır. Bu dövrdə caz bütün sərhədlərini
müəyyənləşdirib və tam bir musiqi janrı kimi özünü təsdiq edib. Bu dövrün əsas caz ustaları Louis
Armstrong, Colemas Havvkins,
Lester Young, Roy Eldridge, Glenn Miller kimi sənətkarlar olub.
Qaradərili qulların mahnıları
və rəqslərini
sivilizasiyalı amerikalılar
(Avropadan yeni qitəyə köç etmiş insanlar) vəhşi təbiətin
məhsulu kimi dəyərləndirirdilər. Avropa musiqisinin ənənəsinə
alışmış qulaqlar
bu musiqidə ancaq xaos və
ahəngsizlik eşidirdi.
Təxminən XIX əsrə qədər
bu musiqini tədqiq etmək heç kimin ağlına gəlmirdi.
Cazın primitiv olduğu qədər də intellektual, insanı göz yaşları həddinə
gətirən musiqi janrı, müxtəlif mədəniyyətlərin sintezinin
məhsulu olduğunu ağ dərili
amerikalılar, eləcə
də avropalılar sonralar başa düşdülər.
Caz onu qəbul etmək istəyən və istəməyən bütün xalqların musiqisinə daxil olmuş, hopmuş bir musiqi janrıdır.
Hətta SSRİ kimi totalitar rejimə qulluq edən bir ölkə belə bu musiqinin
sərhədləri aşmaq
qüdrəti qarşısında
aciz olub. Caz musiqiyə melodiya baxımından böyük yeniliklər gətirdi. Bu fikir Azərbaycan cazında da təsdiqini tapır. Muğam və cazın sintezi - ilk baxışdan bir-birindən son dərəcə
fərqli görünən
bu musiqilər, əslində, bir-birinə
olduqca yaxındır.
Onları sənətin
ən mühüm prinsipi birləşdirir - sərbəst improvizə ruhu, yaradıcının,
ifaçının tam sərbəst
şəkildə özünüifadəsi.
Cazla muğamın belə bir sintezini
yaradıb dünyaya tanıtdıran Azərbaycan
cazının banisi Vaqif Mustafazadə olub. Onun yaratdığı
caz vaxtilə dünyanın ən məşhur caz musiqiçilərini heyrətləndirib:
"Vaqif Mustafazadənin
musiqisi Şəhrizadın
1001 gecə nağıllarına
bənzəyir" (məşhur
İsveç pianoçusu
B.Yuxansson), "Vaqif Mustafazadə dünyanın
ən yaxşı caz pianoçularından biridir" (Vaşinqton caz klubunun prezidenti
D.Beker).
Yeganə
Mədəniyyət.-
2010.- 1 sentyabr.- S. 13.