Dahi şəxsiyyətin
istedad axtarışı
Üzeyir Hacıbəylinin Gəncə və
Naxçıvan səfərləri
“Sənətlə
şəxsiyyəti bir-birindən ayrı təsəvvür
etmək mümkün deyil. Bu iki mühüm keyfiyyət vəhdətdə
olmalıdır. Yalnız bu halda əsil böyüklükdən,
dahilikdən söhbət gedə bilər. Dahi Üzeyir
Hacıbəyliyə məhz belə bir səadət nəsib
olmuşdur”. Unudulmaz bəstəkarımız Fikrət Əmirovun
öz müəllimi haqqında söylədiyi bu fikirdə
Üzeyir bəyin dahi bəstəkarın sənəti və
şəxsiyyəti öz təcəssümünü
tapır.
Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığı büsbütün xalq, vətən
sevgisindən yoğurulub. O, əsərlərini ilk növbədə
xalqın mənəvi zövqünü oxşayaraq, onun daxili
aləmini zənginləşdirmək, bədii estetik
dünyagörüşünü yüksəltmək
baxımından qələmə alırdı. Təbii ki, bu
da milli bəstəkarlıq məktəbinin əsası deməkdir.
Bu ideya ilə yazıb-yaradan Üzeyir bəyin belə bir
şüarı və bəstəkarlara tövsiyəsi
vardı: “Əgər bir musiqi sənin xalqının
xoşuna gəlirsə, bil ki, o, bütün xalqların
xoşuna gələcək və beynəlmiləl bir əsər
olacaq”.
Doğrudan da Üzeyir bəyin bu
deyimi onun yaradıcılığının əsas mahiyyətidir.
Bəstəkar təkcə öz əsərləri ilə
deyil, həm də insanlara qayğıkeş münasibəti,
yüksək humanist keyfiyyətləri ilə hər eldə,
hər obada özünə möhtəşəm abidə
ucaldıb. O, Azərbaycanın hansı guşəsində
olsaymış, orada ilk növbədə istedadlı insanlarla
maraqlanarmış. Bu yerdə Üzeyir bəyin qədim Şəki
torpağına səfəri ilə bağlı müdrik bir
qocanın söylədiklərini xatırlayıram. “Şəkinin
musiqi folkloru” mövzusunda dissertasiya üzərində işləyərkən
tez-tez orada ekspedisiyalarda olurdum. Bu ekspedisiyaların birində
qocaman tarzən Fərrux Əbdürrəhmanov mənə
ustad xanəndə Əlövsət Sadıqovla bağlı
maraqlı bir əhvalat danışdı. Bu hadisəni də
ona Əlövsət Sadıqov özü
danışıbmış. Belə ki, balaca Əlövsət
ailəsinə kömək məqsədilə Şəkinin
küçələrini gəzərək qatıq
satırmış. Təsadüfən Üzeyir bəy Şəkidə
olarkən onun məskunlaşdığı məhəllədə
qatıq satan Əlövsətin səsi böyük sənətkarın
diqqətini cəlb edir. Ev sahibindən uşağın
kimliyini soruşur. “Onun yaxşı səsi var. Bəlkə
onu Bakıya aparım” - deyərək Əlövsətlə
ciddi maraqlanır. Lakin balaca Əlövsətin atası buna
razı olmur. Deyir ki, o, hələ uşaqdır. Bakıda
baş çıxara bilməz, həm də ailənin ona
ehtiyacı var. Üzeyir bəy isə öz növbəsində
“Nə vaxtsa bu uşaq Bakıya gələcək və
yaxşı xanəndə olacaq” - deyir. Belə də olur.
Doğrudan da dahilər uzaqgörən olurlar. İllər
keçir. Əlövsət Sadıqov Bakıya gəlir. Opera
və Balet Teatrının solisti olur, Üzeyir bəyin əsərlərinin
baş qəhrəmanlarını oynayır. Unudulmaz sənətkarımız
Gülxar Həsənova öz xatirələrində söyləyirdi
ki, dəfələrlə Üzeyir bəy Əlövsətin
oynadığı Məcnuna, Kərəmə tamaşa edər
və ondan çox razı qalardı. Üzeyir bəylə
bağlı bu xatirələri mən Əlövsət
Sadıqova həsr etdiyim “Sənətin Əlövsət zirvəsi”
kitabına da daxil etmişəm.
Bu hadisə bir daha sübut edir ki,
Üzeyir bəy daim istedad axtarışında olub. Buna bənzər
hadisə Gəncədə də baş verib. Bu hadisəyə
keçməzdən əvvəl musiqişünas Rauf
İsmayılzadənin 2005-ci ildə yazdığı
“Üzeyir Hacıbəyov Gəncədə” kitabını
qeyd etmək yerinə düşərdi. Müəllif kitabda
Üzeyir bəyin Gəncəyə səfərlərindən
geniş bəhs edir. Bu yerdə onu da qeyd etmək istəyirəm
ki, Üzeyir Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun”
operasının Bakıdan sonra tamaşaya qoyulduğu ikinci məkan
məhz Gəncə (31 may 1910-cu il) olub.
Ümumiyyətlə, Üzeyir bəyin
Gəncəyə gəlişi hələ seminariyada
oxuduğu illərdən başlayır. Belə ki, yenə də
Rauf müəllimin kitabına istinadən bəlli olur ki, onun
seminariyada İsmayıl Qayıbov adlı bir gəncəli
dostu varmış. Kitabda İsmayıl Qayıbovun xatirələri
öz əksini tapır. Gəncənin görkəmli maarif
işçisi olan bu şəxs 1899-1904-cü illərdə
Qori Müəllimlər Seminariyasında Üzeyir bəylə
birgə təhsil alıbmış. Onun xatirələrindən:
“Üzeyirlə yaxın dost idik.
Yay tətilində mənimlə Gəncəyə gəlməsini
təklif etdim. 1900-cü ildə ilk dəfə o, mənimlə
Qoridən Gəncəyə gəldi. Seminariyanın dərs
proqramına uyğun olaraq burada bir neçə xanəndə
və sazəndə ilə görüşüb onların
ifasından 50-yə qədər xalq mahnısını nota
saldı”. Xatırladaq ki, bu zaman Üzeyir bəyin cəmisi 15
yaşı var idi. Bu onun sənətdə göstərdiyi fədakarlığın
ilk nümunələrindəndir.
Sonrakı dövrlərdə də
Üzeyir bəyin İsmayıl Qayıbovla dostluq münasibətləri
davam edir. Hətta onun adı “Leyli və Məcnun”
operasının ilk tamaşasında da var. Üzeyir bəy
xatirələrində yazır: “Leyli və Məcnun” operası
birinci dəfə tamaşaya qoyularkən orkestrin heyəti
skripkaçı seminariya yoldaşlarımdan ibarət idi.
A.Terequlov, Ağaəli Qasımov, Fərhad Ağayev,
İsmayıl Qayıbov və başqaları”.
Bu fakta əsasən İsmayıl
Qayıbov da xatirələrində yazır ki, Üzeyir ona məktub
yazaraq “Leyli və Məcnun” adlı opera
yazdığını bildirib: “O, məni bu əsərdə
skripka çalmaq üçün Bakıya dəvət edirdi.
Mən Bakıya getdim. Biz günlərlə məşq etdik.
Nəhayət, əsər tamaşaya qoyuldu və rəğbətlə
qarşılandı”.
“Leyli və Məcnun” operası ilə
Gəncəni daha bir hadisə də bağlayır. Bunu da Məcnun
rolunun ilk ifaçısı Hüseynqulu Sarabski “Bir aktyorun
xatirələri”ndə (bu xatirə də Rauf İsmayılzadənin
kitabında yer alıb) qeyd edir.
H.Sarabskinin xatirələrindən:
“İbn Səlam, Nofəl, Leylinin və Məcnunun ata və
anasını oynayanları birtəhər tapdıq. Leyli
tapılmadı. O yanı, bu yanı axtardıqdan sonra Gəncəyə
Üzeyir Hacıbəyovun dostu İsmayıl Qayıbovgilə
gəldik. Xan bağına gəzməyə
çıxdıq. Çayçıda 12-13 yaşlı bir
çayçının oxuya-oxuya çay paylamasını
eşitdik. Onun adını və ünvanını öyrənib
onlara getdik. Əbdülrəhimin atası Mürsəlqulu
kişidən xahiş etdik ki, icazə versin, onun oğlunu
Bakıya aparaq. “Leyli və Məcnun” operasında Leyli rolunu
oynasın. Çox xahişdən sonra razılıq aldıq.
Ancaq bir şərtlə ki, Əbdülrəhim Fərəcovun
Leyli olduğunu heç kəs bilməsin...”
Beləliklə, məlum olur ki,
Leyli rolunun ilk ifaçısı gəncəli Əbdülrəhim
Fərəcov olub. Lakin o, yalnız bir dəfə, yəni ilk
tamaşada oynayıb. Çünki dövrün
qoçuları Əbdülrəhimi qadın bilib
öldürmək istədiklərinə görə atası
onu Gəncəyə aparır. Qısaca olaraq Ə.Fərəcov
haqqında onu deyə bilərik ki, o, Gəncəyə
qayıtdıqdan sonra musiqi təhsili alıb və
ömrünün sonuna qədər Gəncənin musiqi həyatının
inkişafına xidmət edib.
Üzeyir bəyin sonrakı illərdə
Gəncəyə səfərləri çox olub və dəfələrlə
burada onun əsərləri səhnələşdirilib. Məsələn,
1916-cı və 1921-ci illərdə “Arşın mal alan”
operettası, 1941-ci ildə “Koroğlu” operası tamaşaya
qoyulub.
Gəncəlilərin Üzeyir bəyə
hörmət və məhəbbətindən çox
danışmaq olar. Bu da Üzeyir bəyin Gəncənin mədəni
və ictimai həyatındakı xidmətləri ilə
bağlıdır. Belə ki, Üzeyir bəy 1920-ci ildə təşkil
edilən Xalq Maarif Komissarlığı nəzdində yaranan
incəsənət şöbəsinin rəhbəri təyin
edilir. Həmin vaxtdan etibarən o, Azərbaycanın
bütün bölgələrində o, cümlədən Gəncədə
musiqi mədəniyyətinin inkişafına xüsusi diqqət
yetirir. Gəncədə 1923-cü ildə ilk musiqi məktəbinin,
sonra musiqi texnikumunun açılması, daha sonra Gəncə
Dövlət Filarmoniyasının təşkili məhz
Üzeyir bəyin rəhbərliyi və təşəbbüsü
ilə mümkün olub.
Onun ideyalarını həyata
keçirən gəncəli sənətkarlar da Üzeyir bəylə
çiyin-çiyinə çalışıb. Onlardan
unudulmaz bəstəkarımız Fikrət Əmirovun atası
Məşədi Cəmil Əmirovun da adını çəkə
bilərik. O, Üzeyir bəylə yaxın dostluq edib. M.C.Əmirov
Türkiyədə professional musiqi təhsili
almışdı, mahir tarzən, müğənni və bəstəkar
idi. Onun 1915-ci ildə Gəncədə ilk dəfə səhnəyə
qoyulan “Seyfəl-Mülk” operasının tamaşasına
Üzeyir Hacıbəyli də dəvət edilmişdi. M.C.Əmirov
həm də muğam və xalq musiqimizin geniş təbliğatçısı
olub. O, ilk dəfə “Heyratı” zərbi muğamını
nota köçürərək nəşr etdirib.
Üzeyir Hacıbəylinin Gəncəyə
hər gəlişi yeni ideyalarla bağlı olub. Bu yerdə
yenə də Rauf İsmayılzadənin Üzeyir bəyə
həsr etdiyi kitabına müraciət edərək 1933-1938-ci
illərdə Gəncə Musiqi Texnikumunun direktoru olmuş
İsaq Bağırovun xatirəsini nəzərinizə
çatdırırıq:
“Üzeyir Hacıbəyov
1933-cü ilin sentyabr ayında bizim musiqi texnikumuna gəlib. Bəstəkarın
təklifi ilə biz evbəev gəzib skripka və
violonçeldə çalmaq üçün milli kadrlar
toplayıb Üzeyir müəllimin göstərişi ilə
ikiqat təqaüdlə təmin edirdik. Bir neçə ildən
sonra şəhərimizdə artıq violonçelçilər
ansamblı və kamera orkestri fəaliyyət göstərməyə
başlamışdı”.
Bəzi sənədlərdən bəlli
olur ki, hətta Üzeyir bəyin təşəbbüsü
ilə 1930-cu ildə Gəncədə ilk xalq
çalğı alətləri ansamblı da yaranıb.
Bütün bu deyilənlər Üzeyir Hacıbəylinin
ictimai fəaliyyətində qədim Gəncə
torpağına ayırdığı diqqət və
qayğının bəlkə də az bir hissəsidir.
Dahi bəstəkar, demək olar ki,
bütün bölgələrimizdə belə xidmətlər
göstərib. Bu mənada dahi sənətkarın
Naxçıvanla da sıx bağlılığı olub. Onu
da qeyd edək ki, Üzeyir bəy 1937-ci ildən
ömrünün sonuna qədər Naxçıvandan
seçilən xalq deputatı kimi bu bölgənin əhalisinin
bütün problemləri ilə yaxından tanış olub və
onların həllinə çalışıb. Bu yerdə yenə
də xatirələrə üz tutaraq Üzeyir bəyin tələbələrindən
biri, mərhum bəstəkar Məmməd Cavadovun dediklərini
nəzərinizə çatdıraq:
“Üzeyir bəyi
Naxçıvanda həddən çox sevirdilər. Mən
şəxsən bunun şahidiyəm. Çünki Üzeyir
bəyin məsləhəti ilə bir müddət
Naxçıvanda işləmişəm. 1946-cı ildə məni
Naxçıvana musiqi məktəbində müəllim və
teatrda dirijor işləməyə göndərdilər. Mən
çalışırdım ki, bu işlərin öhdəsindən
layiqincə gəlim. Çünki Üzeyir bəy tez-tez bura
gəlirdi. O, Naxçıvanda mədəniyyətin, xüsusən
də musiqinin inkişafına diqqətlə yanaşır,
yeni-yeni layihələr həyata keçirməyi təklif
edirdi. Gəlişlərinin birində o, mənim fəaliyyətimlə
ciddi maraqlandı və işlərim onu qane etdi. Odur ki, yerli
hökumət nümayəndələrinə
tapşırdı ki, Məmmədə lazımi köməyi
göstərin və onunla birlikdə xalq çalğı alətləri
orkestri yaradın. Bununla da Üzeyir bəyin məsləhəti
və mənim rəhbərliyimlə Naxçıvanda xalq
çalğı alətləri orkestri fəaliyyətə
başladı”.
Üzeyir bəy deputat olduğu
zaman tez-tez Naxçıvana gələrək, oranın
ictimai-mədəni həyatı, seçicilərin şəraiti
ilə yaxından maraqlanardı. Üzeyir bəyin
deputatlığı dövründə onun
Naxçıvandakı ictimai fəaliyyəti barədə bəlkə
də ayrıca bir monoqrafiya yazıla bilər. Çünki
bu barədə çox danışmaq olar. Hər sahədə
bizlərə örnək olan Üzeyir bəy elə bu
günün millət vəkilləri üçün də əsil
məktəbdir. O məktəbdən bəhrələnsələr
xalqa daha çox mənfəət verərlər.
Çünki, xalq onu sevən, onun rifahı üçün
çalışan övladlarını heç vaxt unutmur.
Odur ki, bu yazını da şairimiz Məmməd Rahimin dahi sənətkara
həsr etdiyi şeirdən misralarla bitiririk:
Xalqım bu dünyada nə qədər
sağdır,
Bizim Üzeyir də
yaşayacaqdır.
Səadət
Təhmirazqızı,
Musiqişünas
Mədəniyyət.- 2010.- 3
sentyabr.- S. 7.