Cansız
əşya yaddaşa çevriləndə...
Ədəbi-xatirə
muzeylərində xatirə əşyaları, habelə
şair və yazıçının yaşadığı
dövrü əks etdirən materiallar mühüm yer tutur. Bu
əşyalar yazıçının həyatı və fəaliyyəti
ilə bilavasitə bağlı olduğu üçün
emosional təsir gücünə malikdir və seyrçi tərəfindən
maraqla qarşılanır, sənətkarla onun arasında
canlı əlaqə yaradır, mövzu ilə bağlı
bilik dairəsinin genişlənməsinə xidmət edir.
Xatirə əşyaları əsasən
yazıçının yaradıcılığı ilə
bağlı əşyalardır. Bu sıraya onun istifadə
etdiyi yazı ləvazimatı, kağız, kitablar, digər
çap məhsulları, ev əşyaları, geyim şeyləri,
müxtəlif məqsədlərlə istifadə etdiyi əşyalar
və s. daxildir. Bəzən bu əşyalardan eləsi olur
ki, özündə başqa bir görkəmli şəxsiyyətin
xatirəsini də yaşadır. Avtoqraflı kitablar, dost hədiyyələri,
məktublar, xatirələr, müxtəlif qeydlər bu qəbildəndir.
Xatirə muzeyinin
yaradıldıgı ev, mənzil bir vaxtlar
yazıçının yaradıcılıq laboratoriyası
olub. Muzeyin ekspozisiyasında yazıçının
yaradıcılıq yolu dövrün ədəbi prosesi ilə
paralel işıqlandırılır. Onun yaşamış
olduğu ayrı-ayrı məqamlar, psixoloji anlar, müxtəlif
əlaqələri məhz burada öz əksini tapır.
Məlumdur ki, ədəbiyyat
tarixinin öyrənilməsində ayrı-ayrı mənbələr
əsas rol oynayır. Bu baxımdan ilk mənbə kimi muzey əşyaları
da xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Həmin mənbələrin
tədqiqata cəlb edilməsi, onların hər birinin spesifik
xüsusiyyətləri nəzərə alınmaqla işlənilməsi
yazıçının ömür yolu,
yaradıcılığı barədə daha dəqiq
faktların üzə çıxarılmasına, bəzi
hallarda isə bu və ya digər tədqiqatın istiqamətinin
müəyyənləşməsinə kömək edir.
Respublikamızın xatirə muzeylərinin
ekspozisiya və fondlarında ən sanballı elmi-tədqiqat
işlərinin aparılmasına imkan verən materiallar
qorunub-saxlanılır. Böyük şairimiz Səməd
Vurğunun ev-muzeyində xatirə otaqlarına nəzər
yetirək.
Şairin iş otağı. Hər
şey sadə, hər şey adi. Yazı stolu, stullar, kitablarla dolu şkaflar... Yazı stolunun üstündə şairin son əlyazmaları,
ömür vəfa etmədiyi üçün
çəkə bilmədiyi
yarımçıq papiros
qutusu, avtoqələm
və ailə üzvlərinin birgə fotoşəkli qoyulub.
İş otağında Vurğun
xatirəli daha bir eksponat var
- radioqəbuledici. Şair bu
radioqəbuledici vasitəsilə
dünyada baş verən hadisələr barədə xəbər tutub, sevdiyi musiqi əsərlərini dinləyib. O bu radioqəbulediciyə sonuncu
dəfə 1956-cı ilin
may ayının 12-də qulaq
asıb. Həmin gün Azərbaycan
Dövlət Opera və
Balet Teatrında Səməd Vurğunun anadan olmasının 50 illiyinə həsr edilmiş təntənəli
yubiley gecəsi keçirilirdi. Ağır xəstə
olan şair gecədə iştirak etmirdi. O, təntənəli
yığıncağı həmin radioqəbuledici vasitəsilə dinləyib.
Qələm dostlarının,
ictimaiyyət nümayəndələrinin
ürək sözləri
ona bu radio vasitəsilə yetişib...
Qonaq otağı... bir
vaxtlar bu otaqda A.Fadeyev, N.Tixonov, V.Luqovskoy, K.Simonov, P.Antokolski, G.Leonidze, M.Hüseyn, R.Rza və başqa
sənəkarlar əyləşiblər.
Burada elm
və mədəniyyətimizin
problemləri, inkişaf
yolları ilə bağlı söhbətlər,
qızğın mübahisələr
olub. Neçə-neçə gənc yazıçı
öz əsərinin əlyazmasını bu stolun üstünə qoyub, böyük ustadın xeyirxah məsləhətlərini dinləyib,
onun xeyir-duasını
alıb.
Otaqdakı royalı dahi
Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyovun
barmaqları dilləndirib,
unudulmaz bəstəkarlarımız
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov bu royalda öz
əsərlərini ifa
edib, böyük Bülbülün «Sənsiz»i
bu royalın müşayiəti ilə
ətrafa yayılıb.
Saz... Vurğunun sazı. Vurğun bu sazda el havalarını, qəhrəmanlıq
nəğmələrini dilə
gətirib.
Azərbaycanın elə bir guşəsi yoxdur ki, şair orada
olmasın. «Binələri
çadır-çadır dağları», quşqonmaz
qayaları, dupduru çeşmələri, «xınalı
kəklikləri» görmək,
yorğunluğu unutmaq,
ən əsası - mehriban, qayğıkeş
insanlarla görüşmək,
yazmaq, yaratmaq üçün...
Doğma diyarı öz
sahibi ilə dolaşmış ov tüfəngi də buradadır. Otaqdakı
saatın əqrəbləri
1956-cı il mayın 27-də saat
7.30-da saxlanılıb. Bu, şairin
dünyasını dəyişdiyi
vaxtı bildirir...
C.Cabbarlının ev-muzeyi ilə
tanışlıq həyətdən
başlayır. Unudulmaz sənətkarın
əkdiyi tut ağacı,
bu ağaca sarmaşan üzüm tənəyi, habelə əncir, nar, armud ağacları əvəzsiz eksponatlardır.
Yazıçının
iş otağı... Yazı stolu, stul, qələm, eynək... Cəfər xatirəli eksponatlar... «Aydın», «Oqtay Eloğlu», «Od gəlini», «1905-ci ildə»,
«Almaz» kimi sənət inciləri bu yazı stolunda
ərsəyə gəlib,
buradan da səhnəyə və ekrana, tamaşaçıların,
oxucuların qəlbinə
yol tapıb, insana, Vətənə, torpağa məhəbbət
hissi tərbiyə edib, öz müəllifinə
şan-şöhrət gətirib.
Bir sözlə, hər
şey sahmanında, öz yerindədir. Neçə il
əvvəl olduğu
kimi. Təkcə Cəfər yoxdur.
Yalnız onun səsi eşidilmir:
Ay Sonası, çay gətir mənimçün,
Qələmdaram,
pay gətir
mənimçün,
- deyən səsi.
Qonaq otağı da
öz əvvəlki görkəmində saxlanılır.
Buradakı piano, tar, qaval,
patefon, eləcə də müxtəlif ev əşyaları
yazıçının və
onun ailəsinin yaşadığı şərait
barədə təsəvvür
yaradır. Cəfər bu tarı və pianonu dilləndirib, dostlarının
ifasında mahnı və muğamlar dinləyib, patefonda sevdiyi nəğmələrə
qulaq asıb. Bu nəğmələrin doğma
ruhu, burada ifadə olunan pak duyğular, səmimi hisslər onun əsərlərinə
köçüb, mahnı
mətnlərinin yaranmasına
səbəb olub...
Muzeydəki tar
yazıçının “1905-ci ildə” əsəri ilə bağlı bir əhvalatı yada salır: Cəfər əsərdə
Baxşı rolunu oynayacaq aktyor S.Tağızadə üçün
tar alır və bəstəkar Ə.Bədəlbəylidən
xahiş edir ki, “Azad bir quşdum”
mahnısını tarda
ifa etməyi aktyora öyrətsin. Ə.Bədəlbəylinin zəhməti
öz bəhrəsini
verir və beləliklə, pyesin ən dramatik yerlərindən biri yaranır: Baxşı tar
çalır, «Azad bir
quşdum» kövrək
duyğular oyadır...
Yataq otağı... Yazıçının
çarpayısı, paltarları...
Divar saatının əqrəbləri 1934-cü il dekabrın 31-də
Cəfərin dünyasını
dəyişdiyi vaxtı
göstərir.
Görkəmli yazıçı Məmməd Səid Ordubadinin xatirə muzeyindəki (Bakı şəhəri) piano öz
sahibi ilə birlikdə digər sənət xadimlərinin
xatirəsini də yaşadır. Musiqi sənətimizin
əvəzsiz simaları
- Bülbül, Fikrət
Əmirov, Səid Rüstəmov və başqaları Ordubadi ilə birlikdə bu piano ətrafında əyləşiblər. M.S.Ordubadinin libretto müəllifi olduğu «Beş manatlıq gəlin» (S.Rüstəmov)
operettası, neçə-neçə
mahnı yazıçının
iştirakı ilə
elə bu mənzildə ərsəyə
gəlib.
Azərbaycan ədəbiyyatının klassiki,
görkəmli yazıçı,
publisist, Şərqdə
ilk satira jurnalı «Molla Nəsrəddin»in yaradıcısı Cəlil
Məmmədquluzadənin Bakı
şəhərindəki ev-muzeyində
sonuncu otaq sənətkarın iş
otağıdır. 1920-ci illərdə «Molla Nəsrəddin» jurnalının
redaksiyası da burada yerləşib.
Ədibin yazı stolu, şəxsi əşyaları, «Molla Nəsrəddin»in müxtəlif
sayları, digər sənədlər... Ədibə məxsus
təsbehi və namaz möhürünü
görən tamaşaçı
(elə tədqiqatçı
da) «Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığında
ateizm», «Molla Nəsrəddin» jurnalında
ateizm məsələləri»
ilə birdəfəlik
vidalaşır.
Yazı stolunu «yazıçının
emalatxanası» adlandırırlar.
Ədəbiyyat tarixində elə
yazıçılar olub
ki, ömrü boyu yalnız bir masadan istifadə
edib, bütün əsərlərini məhz
bir masa üzərində ərsəyə
gətiriblər. Böyük yazıçı
L.N.Tolstoy Yasnaya Polyanada yazıb-yaradarkən
həmişə eyni masanın arxasında əyləşib. Bu gün həmin masa ədibin oradakı muzey-malikanəsinin
ən qiymətli eksponatlarından sayılır.
Görkəmli yazıçımız Abdulla Şaiqin mənzil-muzeyində
nümayiş etdirilən
ədibə məxsus
xatirə əşyaları
sırasında yazı
masası da xüsusi maraq doğurur. Ədibin oğlu, akademik Kamal Talıbzadənin xatirələrində oxuyuruq:
«Atamın 1906-cı ildə
alınmış bir yazı masası vardır. Həmin masanı bir
dəfə anam Şahzadə xanım yenisi ilə dəyişmək, otağın
görkəmini təzələmək
fikrinə düşdü,
sərli-səliqəli arvad
idi. «A kişi, təzə moda yazı masaları gəlib, gəlsənə
bunu dəyişək,
təzəsini alaq?» Anamın - bu nurani, mehribani insanın arzusuna əks getmək atam üçün çox ağır idi, onun hər diləyini
yerinə yetirmək ona həmişə ən böyük mənəvi təsəlli
olmuşdu. Ancaq bu dəfə o bir söz demədi. Səhər
«Masama» adlı mənsur şeirini yazdı, hamıya oxudu, - məsələ öz-özündən həll
olundu - 40 illik dostdan ayrılmaq olardımı? Vəfasızlıq ona yaraşardımı?
Axı o
yuxusuz gecələrinin
şahidi, dərdlərinin,
sevinclərinin dilmancı
idi. Ədib uzun illərin dostuna - masasına müraciətlə yazırdı:
«Qəlbimdə sənət
eşqi hələ sönməmişdir. Bundan sonra
səninlə yenə
baş-başa verib mühitimdən aldığım
qüvvət, eşqimdən
aldığım hərarətlə
yeni əsərlər
yaratmaq ən böyük əməlimdir.
Qırx ildir bərabər çalışırıq...
Hər halda son əsərimi də sənin, ancaq sənin üzərində yazacağam».
Qeyd edək ki, buradakı
digər ev
əşyalarının hər
biri özündə,
A.Şaiqlə yanaşı,
neçə-neçə unudulmaz
sənətkarın xatirəsini
də yaşadır. Qonaq otağında nümayiş etdirilən stol və
stullar, habelə qədim kreslo, qamış kətil ötən günlərdən
xəbər verir. Bir vaxtlar bu
otaqda unudulmaz sənətkarlarımız - Hüseyn
Cavid, Səməd Vurğun, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Əhməd Cavad, Mikayıl Müşfiq və başqaları Şaiqin qonağı olub, yaradıcılıq söhbətləri aparıb,
duz-çörək kəsiblər.
O dövrün gənc
qələm sahiblərinin
bəzilərinin toy məclisi
də elə burada keçirilib.
Bəli, cansız əşya
yaddaşa çevrilir,
neçə-neçə sənətkarın
xatirəsini özündə
yaşadır, gələcək
nəsillərə ötürür.
Adilxan Bayramov
Mədəniyyət.-
2010.- 9 sentyabr.- S. 12.