“Lətif”-80
Filmin yubileyi
XX əsrin 20-ci illərində olduğu kimi, 30-cu illərdə
də Azərbaycan kinosu sosialist
ideyalarının pafosunu kəskin şəkildə
özündə birləşdirmişdi. O illərdə
yaradılan filmlərdə nəzərəçarpacaq forma axtarışlarını, bir-birindən
fərqlənən tipajları, S.Ejzenşteyn
və V.Pudovkinin poetikasına xas olan əhəmiyyətli
montajın tətbiqini görürük. Bunlardan 20-ci illərdə çəkilmiş
“Bismillah”, “Sevil”, 30-cu
illərin məhsulları olan “Lətif”,
“İsmət”, “Almaz”, “Kəndlilər” bədii
filmlərini misal göstərmək olar. Digər tərəfdən, teatr aktyorlarının kinoya
gəlməsi, milli kadrların tədricən
yetişməsi bu sahədə mövcud olan
çatışmazlıqların bir qədər
aradan qaldırılmasına şərait
yaradırdı.
80 yaşı tamam olan “Lətif” kinohekayəsini 1930-cu ildə gənc rejissor Mikayıl Mikayılov öz ssenarisi əsasında çəkib. M.Mikayılov 1921-1924-cü illərdə Bakı Dövlət Universitetinin tibb fakültəsində oxuyub, bir müddət mətbuatda çalışmışdır. Lakin ədəbiyyat və incəsənətə, xüsusilə kinoya böyük maraq onu kinofabrikə gətirib. Görkəmli dramaturq Cəfər Cabbarlının məsləhəti ilə o, 1925-1927-ci illərdə Dövlət Kinofabrikinin nəzdində fəaliyyət göstərən kino sənəti kurslarında təhsil alıb, eyni zamanda “Müxtəlif sahillərdə” və “Gilan qızı” filmlərində rejissor köməkçisi işləyib.
M.Mikayılov öz üzərində həvəslə çalışır, rejissorluq sənətinin sirlərini dərindən öyrənməyə səy göstərirdi. Bunun nəticəsi olaraq “Lətif” filminə müstəqil quruluş verməklə kinostudiyanın yaradıcı kollektivinə professional rejissor kimi daxil olub.
“Lətif” filmi 30-cu illərdə Azərbaycanda həyata keçirilən kollektivləşməyə, kəndlərdəki kolxoz quruculuğuna və sosialist kəndinin adamlarına həsr olunub. Bu elə bir dövr idi ki, sovet hökuməti bütün ölkədə təsərrüfatları məcburi şəkildə kolxozların ətrafında cəmləşdirirdi. Kəndlilərin kolxozlara daxil olmaları üçün geniş təbliğat işi aparılır, hətta bu bolşevik ideyasını həyata keçirmək məqsədilə zor da tətbiq edirdi.
Kolxozlara daxil olmaq istəməyənləri qolçomaq adlandırıb cəzalandırır və ya gedər-gəlməzə (sürgünə) yollayırdılar. Bütün bunlar böyük mübarizə və sinfi ziddiyyətlər şəraitində həyata keçirilirdi.
Qolçomaqlar kəndlərdə həyata keçirilən hər cür yeniliklərə qarşı çıxır, müxtəlif təxribatlar törədirdilər. Kənd təsərrüfatı avadanlıqlarının oğurlanması, dağıdılması, “xalq əmlakı”na ziyan vurulması tez-tez baş verirdi. Filmdə Ələsgər (M.Mərdanov), İbrahim (K.Zeynalov) və Hacı Səməd (A. Bəzirganişvili), Hacı Səmədin oğlu (Ə.Sultanov) qolçomaqları təmsil edirlər. Onlar bir yerə toplaşıb belə bir qərara gəlirlər: “Ya biz, ya onlar; ya biz, ya da kolxoz”.
Bununla da kəndlilərlə qolçomaqlar arasında gərginlik yaranır. Kənddə balacadan tutmuş böyüyə kimi hamı qolçomaqlara qarşı mübarizəyə qalxır. Filmin baş qəhrəmanı balaca Lətifin taleyi fonunda uzaq dağ kəndində kolxoz yaradılması prosesi, buraya ilk traktorun gətirilməsi hadisəsi tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanır. Qolçomaqlar sözü bir yerə qoyaraq kəndə yenicə gətirilmiş traktoru sıradan çıxarmağı qərara alırlar. Onlar gecə vaxtı traktorun hissələrini oğurlayıb gizlədirlər. Ertəsi gün kəndə bu xəbər yayılanda Hacı Əhməd oğruluğu Lətifin boynuna qoyur. Lakin haqq-ədalət öz yerini tutur. Oğrular ifşa olunur, traktor təmir edilib işə salınır.
Rejissor istedadlı aktyorlardan Həqiqət Rzayevanı (ögey ana), Ələsgər Ələkbərovu (kolxoz sədri), Məcid Şamxalovu (traktorçu) və başqalarını çəkilişlərə dəvət edərək maraqlı aktyor ansamblı yaratmağa müvəffəq olub. Filmdə rejissor tərəfindən tapılmış paralel montaj Azərbaycanda yeniliyin köhnəlik üzərində qələbəsini əyani şəkildə tamaşaçıya çatdırır:
Kadrların birində traktor yeri şumlayan kotanı dartıb aparır.
Baş bir kadrda isə at yeri şumlayan xışı ardınca dartıb aparır. Kəndli xışın dəstəyindən tutub, onu idarə edir.
Daha sonra:
Sürücü traktoru idarə edir, o, yer şumlayır.
At torpaqda ilişib qalmış xışı dartmağa çalışır. Kəndli əlindəki çubuqla atı vurur...
Bu filmin yaranma tarixçəsi də maraqlıdır. Vaxtilə SSRİ-də kollektivləşmə
aparılarkən bir çox varlılar nəinki kolxozlara daxil olmaqdan imtina edir, həm
də topladıqları
məhsulların bir hissəsini aclıq çəkən ölkə
üçün bolşeviklərə
təhvil vermək istəmir, məhsullarını
gizlədirdilər. “Axırıncı aşırım”
filmini yadınıza salın. Bolşeviklərə qoşulmuş İman,
Bəylər, Vəli
dövlətli Kərbəlayı
İsmayılın evinə
soxulub gizlətdiyi taxılı sovet hökumətinə təhvil
verməsini tələb
edirlər. Kərbəlayı onlara etirazını bildirəndə onun evində axtarış aparırlar.
Belə hadisələrdən birində
Rusiyada Pavlik Morozov adında balaca oğlan atasının məhsulları
gizlətdiyi yeri bolşeviklərə nişan verir. Uşağın atasını həbs
edirlər, Pavliki isə əsl pioner, qəhrəman adlandırırlar. Bu əhvalat o vaxtlar bütün ölkəyə
yayılır, hər
yerdə iclaslar keçirilir, yaşlılar
uşaqları, cavanları
Pavlik Morozov kumi hərəkət etməyə çağırırlar.
Sonradan Pavlik çekistlərin əli ilə məhv edilir, bu qətlin qolçomaqlar tərəfindən
törədildiyi elan olunur. Pavlik Morozovun adı
tarixə qəhrəman
kimi düşür.
Küçələrə, pioner düşərgələrinə
onun adı verilir, Rusiyanın şəhərlərində heykəli
ucaldılır.
O dövrdə
SSRİ Baş Kino İdarəsi
tərəfindən bütün
respublika kinostudiyalarına
tapşırılır ki,
Pavlik Morozov nümunəsində filmlər
yaradılsın, hətta
filmin adı əvvəlcədən belə
müəyyənləşdirilir: “Köhnə və yeni”. Yəni köhnə və
yeni həyat. M.Mikayılov filmi çəkərkən adı
elə beləcə idi: “Köhnə və yeni.” Rejissor özü bu barədə belə deyirdı: ”Filmin adı
əvvəl başqa idi. Film öz həqiqi adını iş prosesində tapdı. Azyaşlı Lətif sınaq
çəkilişini qurtaran
kimi filmin adını “Lətif” qoyduq”.
Görkəmli opera müğənnisi Həqiqət Rzayeva bu filmdə çox maraqlı bir obrazı -ögey ana obrazını
yaradıb. Lətifin analığı
olan bu qadın
çox qəddardır.
Lətif
onun yanında yaşayır, gündüzlər
isə Hacı Əhmədin sürülərinə
çobanlıq edir.
Axşam evə gələndə
analığı ilə
Lətif arasında belə bir söhbət
olur.
Analığı:
Pul gətirmisən?
Lətif: Xozeyindən istədim, amma o, vermədi.
Analığı:
Yenə çörəyi
yemisən (Lətif evə gələndə çörəkdən bir
parça yeyir, analığı buna işarə edir), mənim canım səndən nə vaxt qurtaracaq?
Lətif: Xozeyin pulu verər,
sənə verərəm,
sonra özüm gedəcəyəm.
Bu epizod
Lətifin həyatının
nə qədər acınacaqlı olduğunu
göstərir. Bir tərəfdən
o, nökəri olduğu
Hacı Səməd tərəfindən tez-tez
döyülür, digər
tərəfdən ailəsində
analığı ona göz verib, işıq vermir. Lətif Səfərov aktyor olmasa da qəhrəmanın
keçirdiyi psixoloji sarsıntıları bacarıqla,
həm də təbii şəkildə
tamaşaçılara çatdırır.
Filimdə baş rolun
ifaçısı Lətifin
tapılması tarixçəsi
də maraqlıdır.
M.Mikayılov “Gilan qızı”
filmində rejissor assistenti işləyərkən
yaradıcı qrup çəkilişlərin bir
hissəsini Dağlıq
Qarabağda aparmaq üçün Şuşaya
gedir. 1927-ci ildə günlərin birində Şuşada küçə ilə məktəbə gedən
balaca oğlan rejissorun diqqətini cəlb edir. Bu 1-ci sinif şagirdi
Lətif Səfərov
idi. Onu bu filmdə
Gülgül rolunda çəkirlər. Bunun ardınca
“Sevil” filmində Gündüz rolunu ifa edir.
M.Mikayılov “Lətif ”
filminə quruluş verməyə hazırlaşarkən
tərəddüd etmədən
balaca Lətifi filmində baş rola dəvət edir. Balaca aktyor da ona tapşırılan rolun öhdəsindən bacarıqla gələrək
kinostudiya kollektivinin sevimlisinə çevrilir.
Rejissorun balaca aktyor haqqında dediklərindən: “O, elə
birinci gündən birinci epizodu gözəl oynadı. Lətif özü ilə filmimizə lətiflik gətirmişdi.”
Sonralar Lətif Səfərov Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunda
təhsil alır, quruluşçu rejissor kimi “Bəxtiyar”, “Qızmar günəş altında”, “Leyli və Məcnun” bədii filmlərini, bir sıra sənədli
filmləri çəkir.
“Lətif ” filmində xronikal-sənədli kadrlardan
da istifadə olunub. Görkəmli gürcü rejissoru
A.Şengelaya filmə
baxandan sonra xronikal kadrların filmdə yerinə düşdüyünü qeyd
edib.
“Lətif” filminin istehsalından düz 71 il sonra, yəni 2001-ci il iyunun 14-də Bakıda “Keçmiş əsrdən yeni musiqi” festivalı keçirilərkən tədbirin
proqramına səssiz
“Lətif” filmi və “Bakustik caz” qrupunun canlı
musiqisi daxil edilmişdi. Burada köhnə film göstərilərkən
onu müasir musiqi müşayiət edirdi. Bu baxımdan aldığı təəssüratı
teatrşünas A.Talıbzadə
“Kolxoz” məqaləsində
belə ifadə etmişdi: “Lətif” filmindən məlumatlı
idim. Təəssüf ki, oradan-buradan
adda-budda oxuduqlarım
vaxtilə mənim bu filmə baxmaq
həvəsimi tamam öldürmüşdü. Məsələ bu idi ki, mövzu
sovet kinematoqrafiyası
üçün trafaret:
kollektivləşmə. Süjetin
sxemi adi: qolçomaq - “qara” camaat - kolxoz sədri. Bəllidir, əlavə izaha
nə ehtiyac. Amma bu gün
deyirəm: səhv iş tutmuşam ki, “Lətif” filmilə ciddi maraqlanmamışam. Yalnız iddialı
yanaşmanı tərgitmək
gərəkmiş ki,
bu filmi şedevr qismində görüm və onun rejissorunu dahi A.Dovjenko ilə müqayisə edim.”
Aydın Kazımzadə
Mədəniyyət.-
2010.- 15 sentyabr.- S. 10.