Dahilik təcəssümü
125
il əvvəl Azərbaycanda, qədim Qarabağ
torpağında dünyaya bir insan gəldi. O vaxt heç kim
bu insanın sonralar bir dahi olacağını, dünyada
tanınacağını, nəinki Azərbaycanın, bəşəriyyətin
mədəniyyətinə misilsiz sənət inciləri bəxş
edəcək böyük bəstəkar olacağını təxmin
edə bilməzdi.
Bu
insan bəşər tarixində ölməzlik, əbədilik
qazanan Üzeyir Hacıbəyli idi. Yaradan ondan heç nə əsirgəməmişdi
- fitri istedadı, böyük sənət üçün
çırpınan ürəyi də ona verdi,
insanlığı, mehribanlığı, həssaslığı,
səxavətliliyi də.
Onun həyat və fəaliyyətini,
çoxşaxəli yaradıcılığını, ərsəyə
gətirdiyi sənət «mirvarilərinin» necə əlçatmaz
zirvədə olduğunu göz önünə gətirdikdə
istər-istəməz təəccüblənir, Üzeyir
Hacıbəylinin parlaq şəxsiyyətinə, əzəmətli
yaradıcılığına, sadəcə olaraq, heyran
qalırsan. Bəlkə elə buna görədir ki, dahilik hər
bir kəsə nəsib olmayan, yüz illər, min illər
boyunca bir kəsin daşıdığı ad olur.
Üzeyir bəy həm tariximizdir,
həm də bu günümüz. Bu şəxsin
yaradıcılığının mahiyyəti Azərbaycan sənətinin,
Azərbaycan bədii estetik fikrinin həyatiliyini, min illər ərzində
qazandığı gözəllikləri, ictimai-fəlsəfi
dərinliyi qoruyub saxlamaq və zamanın tələblərinə
uyğun şəkildə inkişaf etdirmək idi.
Bütün bunlar Üzeyir Hacıbəylinin yüksək
amalından irəli gəlirdi.
O, həyatı boyu Azərbaycan
musiqisini inkişaf etdirib, Azərbaycanda zamanın tələblərinə
müvafiq yeni musiqi formalarının, o cümlədən
operanın və operettanın əsasını qoyub. Dram əsərləri,
felyetonlar, elmi-publisist məqalələr, dərsliklər
yazıb, rus dilindən tərcümələr edib. Azərbaycanda
musiqi təhsilinin banilərindən biri olub, musiqi mədəniyyətimizin
inkişafında böyük xidmətlər göstərəcək
kadrların hazırlanmasına, musiqi kollektivlərinə və
məktəblərinə rəhbərlik edib, ictimai işlərdə
fəal çalışıb.
Üzeyir dünyası!
Bu dünyanın uca bir
dağının zirvəsində yenilməz «Koroğlu», digər
zirvəsində qəlbi öz ah-naləsi ilə dağlayan
«Leyli və Məcnun» durur, onun yanında odlanıb
alovlandıran, böyük eşqin, kədərin tərənnümü
olan «Şeyx Sənan», «Rüstəm və Söhrab», «Şah
Abbas və Xurşidbanu», «Əsli və Kərəm», «Harun və
Leyla», ucalıq zirvəsindən düşməyən «Məşədi
İbad», «Arşın mal alan», gündoğan tərəfində
insanı valeh edən mahnılar, gün batan tərəfində
isə hələ də işıq saçan, insan qəlbinin
dərinliklərində zərif duyğular yaradan «Sənsiz»,
«Sevgili canan» durur.
Bu dünyanın içində
daha nələr-nələr var...
Üzeyir bəydən çox
yazılıb, çox danışılıb. Lakin, nə qədər
yazılsa da, danışılsa da yenə də azdır. Onun
haqqında yazılanları oxuduqca nə isə təzə
bir şey əldə edir, yaradıcılığının
yeni xüsusiyyətləri ilə tanış olursan.
Üzeyir bəy çox alicənab,
insanpərvər, mehriban, sadə təbiətli, müdrik,
eyni zamanda, son dərəcə prinsipial, inamından,
idealından dönməyən bir adam idi. Mədəniyyət,
ədəbiyyat aləmində çoxdan yetişmiş, kamil,
bilikli sənətkar olduğundan, siyasi mübarizələr
burulğanında kəşməkəşli həyat
yaşadığından nəyin doğru və nəyin
yanlış olduğunu yaxşı ayırd edə bilirdi.
Bütün bu sahələrin vacib məsələlərinə
aid onun doğru görüşləri, fikirləri, aydın təsəvvürləri
olduğundan, o, ancaq həqiqəti ifadə edən fikirləri
irəli sürürdü, yalnız o inamdan
dönmürdü ki, onun həqiqət olduğuna heç bir
şübhəsi yox idi. Yüksək mənəviyyat, mədəniyyət
və şəxsi ləyaqət duyğusu sayəsində o, sənətindən,
ictimai mövqeyindən asılı olmayaraq başqa insanlara da
hörmət və məhəbbətlə
yanaşırdı.
Üzeyir bəy həyatı sevən,
həyatın mənasını, gözəlliyini dərindən
duyan və ondan böyük mənəvi ləzzət alan
qüdrətli, müdrik adamlardan idi. Onda gülüş,
yumor hissi çox güclü idi. Biz bunun ən bariz ifadəsini
«Arşın mal alan», «O olmasın, bu olsun» kimi ölməz
komediyalarda görürük. O, ömrünün
axırına qədər bu nikbinliyini qoruyub
saxlamışdı.
Böyük sənətkar həyatda,
məişətdə dəbdəbə, təntənə
sevməzdi, son dərəcə sadə, səmimi adam idi, zinətə-sərvətə
meyil etməzdi. O, sənət aləmində ilk
addımını atandan zəhmətə
alışmışdı, ehtiyacın «ləzzətini»
dadmışdı. Hər bir maddi nemətin qədrini bilirdi.
Onun yaradıcılığına
və şəxsiyyətinə kamillik, amillik kimi yüksək
keyfiyyətlər xas idi. Xalqa olan sonsuz məhəbbəti
bütün düşüncəsinə, varlığına
hakim idi.
Üzeyir bəy cəmi 63 il
yaşadı. Lakin necə yaşadı? Bütün mənalı
və gözəl həyatını, özünün dərin
ictimai ideyaları, böyük fikirləri və
görüşlərini nəinki bədii
yaradıcılığa, bütün insanlara, bütün
insanlığa həsr etdi. Üzeyir bəy öz sənətinin
qüdrət və mənasını xaqla xidmət etməkdə
gördü.
Bəzən fikirləşirsən
ki, yaşamaq və yaratmaq eşqi ilə çırpınan
və hələ çox gözəl operaların,
mahnıların, kantataların süjetini, melodiyalarını
yaratmağa qadir olan ürəyin dayanması təbiətin
böyük ədalətsizliyi idi. Lakin...
Fikrimiz böyük sənətə
və ölməzliyə qayıdır. O böyük sənətə
ki, onu Üzeyir qəlbinin hərarəti, ürəyinin
çırpıntıları ilə yaratmışdı. O
ölməzliyə ki, onu Üzeyir bəy öz böyük sənəti
ilə çoxdan fəth etmişdi!
Məşhur
yazıçımız Mirzə İbrahimov Üzeyir bəyə
həsr etdiyi «Onu düşünərkən» adlı məqaləsini
məhz bu ölməzliyə həsr edərək
yazırdı: «Böyük insanlar ölüb getdikləri
andan, sanki daha artıq bir əzəmətlə vətəndaşların
qəlbində yaşamağa başlayırlar. Sanki onlara
qarşı yeni bir maraq oyanır, mübarizə tarixi, fəaliyyət
və əməlləri, həyat yolu nəinki yalnız elmi məşğul
edir, hətta adi vətəndaşlar belə geriyə dönərək
bir daha bu yola nəzər salır, onu daha böyük məhəbbət
və diqqətlə öyrənirlər. Sənət və
peşəsindən asılı olmayaraq bütün vətəndaşlar
onların ölümünə təəssüf edir və kədərlənirlər.
Bu isə uzun illərin zəhməti nəticəsində
qazanılmış, bütün məhəbbətlərdən
yüksəkdə duran və fəthi çox çətin
olan bir məhəbbətin - həqiqi xalq məhəbbətinin
ifadəsidir. Əsil ölməzlik, əbədi həyat da
budur: xalq məhəbbəti! Xoşbəxt o adamdır ki,
öz həyatı və mübarizəsi ilə belə bir məhəbbəti
qazansın».
İllər keçdikcə
xalqımızın böyük bəstəkarı Üzeyir
Hacıbəylinin həyat və yaradıcılıq yoluna bir
daha nəzər salır, dediklərini və
yazdıqlarını təkrar-təkrar
xatırlayırıq. Belə ölməz şəxsiyyətin
sənət irsinin əsil qiyməti məhz bu gün
üçün nə dərəcədə müasir
görkəmli olmasındadır. Üzeyir irsinə bu
baxımdan qiymət veriləndə böyük sənətkarın
musiqi əsərlərinin, sənət haqqındakı fikirlərinin,
şəxsiyyətinin Azərbaycan musiqisinin və Azərbaycan
bəstəkarlarının inkişafındakı misilsiz təsiri
bütün əzəməti ilə açıq-aşkar
görünür.
Böyük insanların, sənətkarların
yaradıcılığı nə qədər öyrənilsə,
təhlil olunsa da, azdır. İllər keçsə də,
onlar yeni-yeni nəsillərin mənəvi tələblərinə
müvafıq yeni fikirlər, duyğular oyadacaq. Onların
haqqında yeni tədqiqat işlərinə, yeni məqalələrə,
yazılara ehtiyac tükənməyəcək.
Üzeyir bəy o xoşbəxt sənətkarlardandır
ki, zaman keçdikcə böyüklüyü, fəaliyyətinin
mütərəqqi və humanist mənası daha parlaq şəkildə
görünməkdədir. Onun əsərləri heç bir
zaman saralıb solmayacaq, əbədi xoş bir təravətlə
insanların qəlbinə, fikrinə təsir edərək,
onları böyük və azad insan həyatı uğrunda
mübarizəyə çağıracaq!...
Sevinc Aqilqızı,
Üzeyir Hacıbəylinin ev-muzeyinin böyük elmi
işçisi
Mədəniyyət.-
2010.- 17 sentyabr.- S. 11.