“Vaxt gələcək, tarix
bu hadisəni öz səhifəsində
qızıl hərflərlə yazacaq...”
1908-ci il yanvarın 12-də Bakıda müsəlman
Şərqinin ilk opera əsəri - “Leyli və Məcnun“
tamaşası nümayiş olunur. İki dahinin - Məhəmməd
Füzuli və Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcı təfəkkürünün
məhsulu olan bu möhtəşəm əsər milli mədəniyyət
tarixinə qızıl hərflərlə yazılan hadisə
idi. Tamaşanın rejissoru Hüseyn Ərəblinski, dirijoru Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev idi. Müəllif özü orkestrdə
skripkada ifa edirdi. Ansamblı təşkil edənlər və
xorda oxuyanlar Bakı məktəblərinin müəllimləri
idi.
“Leyli və Məcnun“
operasının sorağı bütün imperiyaya, çar
Rusiyasının şəhərlərinə yayılır.
İmperiyanın paytaxtı Sankt-Peterburqda nəşr olunan “
Ruskaya muzıkalnaya qazeta“ öz səhifələrində bu
mövzuya yer ayırır. Qəzet 3 fevral 1908-ci il tarixli
sayında yazırdı: “Yerli gənc musiqiçi və
publisist Üzeyir Hacıbəyov Şərqdə ilk opera əsəri
yazmışdır. Opera Bakıda Tağıyev teatrında
oynanmışdır. “Leyli və Məcnun“ adlanan opera məşhur
şair Məhəmməd Füzulinin əfsanəvi
poeması əsasında bəstələnmişdir. Operada
şairin bir çox şeirləri saxlanılmaqla libretto poema
əsasında tərtib edilmişdir”.
Parisdə çap olunan “Revyu de
monde müzülman“ jurnalı “Qafqaz müsəlmanlarının
opera sənəti“ adlı məqalə dərc edir. “Leyli və
Məcnun“un uğurundan geniş söz açır.
Sankt-Peterburqda çıxan “Rampa i jizn“ jurnalı öz səhifəsində
Üzeyir Hacıbəylinin haqqında yazı dərc edir və
şəklini verir.
Göründüyü kimi, Azərbaycandan
çox-çox uzaqlarda da Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığı diqqəti cəlb edib.
Ancaq doğma vətəndə,
Bakıda bu işə laqeyd qalanlar da olmuşdu. Hətta “Zənbur”
adlı jurnal karikaturasını da çəkmişdi.
Görkəmli aktyor Mirzəağa Əliyev sonralar xatirələrində
yazırdı: “Üzeyir ayağında çarıq, əynində
cırıq arxalıq təsvir olunmuşdu. Sol tərəfində
bir nəfər zurna çalır. Zurnanın içindən
isə notlar çıxır”.
Üzeyir Hacıbəylinin milli
opera yazmasını istehza ilə qarşılayan “Zənbur“
jurnalı yazırdı: “Canım, birdən-birə biz
italyannan musiqi barəsində bir cərgədə durduq? Dəxi
buna nə sözün. Yevropalılar bir opera vücuda gətirməkdən
ötrü nə qədər zəhmət çəkir!..
Amma biz müsəlman tayfası nə zəhmət çəkirik,
nə elm oxuyuruq, elə özbaşına kompozitorluğa nail
ola bilirik...”
Əlbəttə, o vaxt
xalqının fədakar övladlarına biganə qalan,
uğurlarına eyham və kinayə ilə yanaşan nankorlar
az olmayıb. Ancaq xalqını, millətini sevən və
ziyalılarının uğurlarına “qanad açıb
uçan“lar daha çox idi.
Qori Seminariyasının məzunu
Azad bəy Əmirov 12 yanvar 1918-ci il tarixdə Üzeyir
Hacıbəyliyə məktubunda yazırdı: “Vaxt gələcək,
tarix müsəlman həyatındakı bu müstəsna hadisəni
öz səhifəsində qızıl hərflərlə
yazacaq...”
Bu gün biz həmin tarixin şan
və şöhrətini bir daha yaşayırıq.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2010.- 17 sentyabr.- S. 6.