Mən
və özüm
İlham Rəhimli
Söhbət-esse
Söhbətləşənlər:
Mən. 1971-ci ildən keçib
2011-ci ilin astanasına çatan İlham Rəhimli
Özüm. Bugünkü İlham
Rəhimli
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Özüm: - Teatr tənqidçisi
teatrla tamaşaçı kütləsi arasında anlaşma
tarazlığı və səmimi ünsiyyət
körpüsü funksiyasını ləyaqətlə icra etməlidir.
O, tamaşaçıların emosional şəkildə
qavradıqlarını, aldıqları həzzin əsasını,
duyduqları zövqün mahiyyətini elmi teatrşünas
dili ilə formalaşdırıb təqdim etməyi
bacarmalıdır. Tənqidçi həmişə obyektiv
olmağa cəhd göstərməsi, düşüncə
kamilliyi ilə həm teatr sənətçiləri, həm də
tamaşaçılar arasında öz sözünün kəsərinə
inamı daha da möhkəmləndirməlidir. Bu inam yoxdursa,
elə teatr tənqidi heç kəsə lazım deyil.
Mən: - İstedadlı aktyorun
şöhrətə can atması onun sənətinə xələl
gətirirmi?
Özüm: - Həyatın əzəli
qanunlarından biri də budur ki, bütün insanlar
şöhrətə can atırlar. Lakin akademik Azad Mirzəcanzadə
demişkən: «əsl şöhrət böyük
ağıl və zəka sahiblərinin, genişürəklilərin
qazandıqları xalq məhəbbətidir». Saf şöhrət
hissi ilə miskin mənsəbpərəstlik arasında sap
nazikliyi qədər məsafə var... Ehtiyatı heç vaxt
əldən vermək olmaz!
Mən: - Bir qisim
tamaşaçıların teatrı dərk etməməsinin,
tamaşaya yalnız əyləncə kimi baxmasının
kökündə nə durur?
Özüm: - Mən riyaziyyatı
çox pis qavrayıram. Məncə bu, fərdi
düşüncəmin zəifliyi deyil. Sadəcə olaraq
riyaziyyatın mahiyyətindəki dəqiqliyin
füsunkarlığı, onun elm kimi möhtəşəm
hüsnü mənim dərketmə əhatəmdən kənardır...
Eləcə də fizika, kimya elmləri…
Mən: - Onda teatr
tamaşaçıda ilk növbədə nəyi
formalaşdırmalıdır?
Özüm: - Gördüklərini
həssaslıqla qavrayıb reallıqdan şirələnən
qərar qəbul etmək duyğusunu.
Mən: - «İncəsənət
qurban tələb edir» ifadəsinin kökündə nə
durur?
Özüm: - «Nə durur» yox, «nələr
durur» desəydin daha düzgün olardı. Alimlər
çılğınlığı əsasən dörd
növə bölürlər: sanqvinik (diribaş,
qanıqaynar), xolerik (tündməcaz, tez özündən
çıxan), fleqmatik (soyuqqanlı, laqeyd) və melanxolik (bədbin,
məyus). Fransız yazıçısı Stendal yazır:
«İncəsənətə bir qədər melanxolik və
kifayət qədər bədbəxt adamlar lazımdır»...
Mən: - Teatr tamaşası ilk
növbədə tamaşaçıda hansı hissləri
aşılamalıdır?
Özüm: - Tamaşa hər bir
tamaşaçı ilə ayrılıqda həmsöhbət
olmalıdır.
Mən: - Qabiliyyəti necə
büruzə vermək lazımdır?
Özüm: - Qabiliyyət
yalnız estetik dəyəri üzə çıxanda gözəldir.
Mən: - Bir neçə
yazında «rejissor sənət müdrikliyinə yiyələnməlidir»
ifadəsini işlətmisən…
Özüm: - Avstriya yazıçısı
Stefan Sveyqin müdrik kəlamını bir az dəyişib deyə
bilərəm ki, müdrik rejissor nail ola bilməyəcəklərindən
əvvəlcədən imtina etməyi bacarmalıdır.
Mən: -
Tamaşaçıların səhnə əsərini emosional
və idraki qavramaları üçün nə
lazımdır?
Özüm: - Tamaşalara çox
baxan adamın beynində teatr sənətini qavramaq
üçün model formalaşmalıdır. Yəni mürəkkəbliyi
qavramaq üçün sadələrdən ibarət xəzinə
toplanmalıdır. Onu «xəbər mənbəyi» də
adlandırmaq olar. Təcrübə ilə
qazanılmış xəbər mənbəyi sənətin
mürəkkəbliklərini dərk etməyə zəmin
yaradır.
Mən: - Demək istəyirsən
ki, tamaşaçını teatr formalaşdırır?
Özüm: - Mütləq! Sadədən
mürəkkəbə doğru. Bu işdə riyaziyyatın dəqiq
qanunlarının prinsipləri əsas götürülməlidir.
Vurma cədvəlini mənimsəmədən, bölməni,
çıxmanı, toplamanı öyrənmədən qəliz
tənliklərin həllini, ali riyaziyyatın mürəkkəbliklərini
qavramaq, qavrayıb dərk etmək mümkünsüzdür.
Mən: - Səhnədəki həqiqəti
həyat həqiqəti kimi qəbul etmək üçün
tamaşanın quruluşçu rejissoru nəyə
üstünlük verməlidir?
Özüm: - Hadisələrin,
münasibətlərin həqiqiliyinə inam bütün zərrələrinə
qədər əsaslandırılmalıdır.
Mən: - Səriştəli teatr
tamaşaçısı olmaq vərdişdir, mənəvi tələbatdır,
yoxsa idraki təkamülün göstəricisidir?
Özüm: - Rus şeirinin klassiki
Aleksandr Puşkin yazır: «Böyük şəxsiyyətin
fikirlərini izləmək bir elmdir». Böyük dramaturqun
fikirlərini, nəhəng rejissorun sənət qənaətlərini,
qüdrətli səhnə ustalarının ifadə vasitələrini
izləməyi bacarmaq daha möhtəşəm bir prosesdir və
kamilliyə aparan yoldur.
Mən: - Hər yerdə qürur
hissilə yazırsan ki, Cəlil Məmmədquluzadənin nəsri
kimi dramaturgiyası da zəngin və çoxqatlıdır.
Onun pyeslərinə güclü müasirlik ruhu hakimdir,
obrazlarında emosional çılğınlıq,
ehtiraslı dramatizm aşıb-daşır. Bu dediklərini
hansı tamaşalarda daha parlaq, daha ifadəli şəkildə
görmüsən?
Özüm: - Bilavasitə özüm gördüyüm tamaşalara əsaslanıb fikir deyəcəm. Tofiq Kazımovun quruluşunda «Ölülər» (Akademik Mill Dram Teatrı. 1966-cı il), Mehdi Məmmədovun səhnə təfsirində «Dəli yığıncağı» (Akademik Mill Dram Teatrı. 1978-ci il), Azərpaşa Nemətin işləməsində «Danabaş kəndinin məktəbi» (Gənc Tamaşaçılar Teatrı. 1984-cü il) tamaşaları Mirzə Cəlil təfəkkürünə, Mirzə Cəlil fəlsəfəsinə, Mirzə Cəlil fəryadına, Mirzə Cəlil yanğısına və nəhayət, Mirzə Cəlil millətsevərliyinə yaraşan sənət hadisələridir.
Mən: - Azərbaycan aktyorlarından kimləri dünya səhnələrində təsəvvür edə bilərsən?
Özüm: - Yaradıcılıqlarına əyanı bələd olduğun aktyorlardan misal gətirsəm qənaətlərim daha səmimi görünər: Yusif Vəliyev, Məlik Dadaşov, Həsən Turabov, Səməndər Rzayev, Şəfiqə Məmmədova.
Mən: - Adlarını ehtiramla çəkdiyin bu aktyorların ən yaxşı rollarını saya bilərsən?
Özüm: - Məlik Dadaşovun Şeyx Nəsrullah, Həsən Turabovun İsgəndər («Ölülər»), Şəfiqə Məmmədovanın Maşa («Canlı meyit»), Səməndər Rzayevin Kaliban («Fırtına», Uilyam Şekspir), Yusif Vəliyevin Artur-Ovod («Ovod», Etel Voyniç) rolları yaddaşımda daha dərin izlər buraxıb.
Mən: - Bir az tarixə
qayıdaq. Əslində sənin yaradıcılığının
əsas hissəsi tarixi-tədqiqat işləri
ilə bağlıdır.
Azərbaycan teatr tarixində
hansı aktyorların
və rejissorların müəyyən sənətkarlıq
keyfiyyətlərini örnək
kimi qeyd edə bilərsən?
Baxdığın tamaşalarda səni
daha çox özündən çıxaran
xüsusiyyətlər.
Özüm: - Janrın rejissor təfsirində aydın və ifadəli olmaması, aktyorların qeyri-səmimiliyi.
Mən: - Qırx ildir teatr prosesini izləyirsən. Bu dövrlə bağlı bənzər görünən
(yəni bütün sualların əvvəlində
«qırx ildə» ifadəsi olacaq), amma ayrı-ayrı mətləblərdən soraq
verən sullarım
var.
Özüm: - Döşə gəlsin.
Mən: - Ən çox bəyəndiyin müasir mövzulu tamaşa?
Özüm: - Teatr prosesini, pis-yaxşı, 1967-ci ildən,
Azərbaycan Dövlət
Teatr İnstitutunun teatrşünaslıq fakültəsinə
daxil olduğum vaxtdan izləyirəm. Qırx il
teatr prosesinə yazılarımla qoşulmağımın
tarixidir. Ona görə misallarımı
1967-ci ildən üzübəri
çəkəcəm. Keçim sualın cavabına.
İlyas
Əfəndiyevin «Unuda
bilmirəm» pyesinin Akademik Milli Dram Teatrındakı tamaşası.
Onu
1968-ci ildə rejissor Tofiq Kazımov hazırlayıb.
Mən: - Daha çox bəyəndiyin tərcümə
pyeslərinin tamaşaları.
Özüm: - Akademik teatrdan kənara çıxa bilməyəcəm. Lev Tolstoyun
«Canlı meyit» (tərcüməçi Ənvər
Məmmədxanlı, quruluşçu
rejissor Mehdi Məmmədov. 1968-ci il), Branislav Nuşiçin «Nazirin xanımı» (tərcüməçi və
quruluşçu rejissor
Tofiq Kazımov. 1970-ci
il), Nodar Dumbadzenin «Darıxma, ana!» (tərcüməçi Adil
Babayev, quruluşçu
rejissor Ağakişi Kazımov, 1972-ci il) peyslərinin tamaşaları.
Mən: - Hadisə saydığınız,
amma teatr tənqidində layiqli qiymətini almayan tamaşalar olubmu?
Özüm: - Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin «Pəri cadu» (AMDT. Tofiq Kazımovun quruluşu.
1969-cu il), Uilyam Şekspirin «Fırtına» (AMDT. Tofiq Kazımovun
quruluşu. 1974-cü il), Əkrəm
Əylislinin «Mənim
nəğməkar bibim»
(GTT. Ulduz Rəfili-Əliyevanın
quruluşu. 1975-ci il) əsərlərinin tamaşaları.
Mən: - Mehdi Məmmədovdan və Tofiq Kazımovdan
daha çox sitat gətirisən. Onların uğursuz işləri olmayıb?
Özüm: - Başqa rejissorların quruluşları ilə müqayisədə onların
bütün işləri
peşəkarlıq nümunəsidir.
Ancaq özlərinin uğurlu işləri ilə müqayisədə «alınmayan»
quruluşları da olub. Mehdi Məmmədovun quruluşunda
Səməd Vurğunun
«İnsan» (AMDT. 1974-cü il),
Maksim Qorkinin «Meşşanlar» (AMDT. 1975-ci il),
Mixail Şatrovun «Mənim Nadejdalarım» (Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrı), Tofiq Kazımovun Akademik Dram Teatrında Sabit Rəhmanın «Küləklər» (1970-ci il),
İlyas Əfəndiyevin
«Bağlardan gələn
səs» (1975-ci il), Əkrəm Əylislinin «Yastı təpə»
(1980-ci il) əsərlərinin
tamaşalarını sənət
hadisəsi kimi dəyərləndirməkdə çətinlik çəkirəm.
Mən: - Elə bil kəskin
söz deməyə çəkinirsən.
Özüm: - Çəkinmirəm... Onların istedadlarının
qüdrətinə böyük
ehtiramım var.
Mən: - Rəssamlardan kimin hansı tamaşaya verdiyi səhnə tərtibatını yaradıcılıq
nailiyyəti sayırsan?
Özüm: - Akademik teatrda Elçin Aslanovun «Ölülər»
(Cəlil Məmmədquluzadə.
1966), «Xəyyam» (Hüseyn
Cavid. 1970-ci il), Sənan Qurbanovun «Pəri cadu» (Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev. 1969-cu il), Elçin Məmmədovun
«Dəli yığıncağı»
(Cəlil Məmmədquluzadə.
1978-ci il), «Biganələr
oteli» (Rüstəm İbrahimbəyov. 1984-cü il),
Rəşid Şerifin
«Lənkəran xanının
vəziri» (Mirzə Fətəli Axundzadə.
1999-cu il), Elçin Məmmədovla Nazim Bəykişiyevin birgə
«Hamlet» (Uilyam Şekspir.
2002-ci il), Nazim Bəykişiyevin «Kaş araba aşmayaydı!..» (Otia İoseliani. 2006-cı
il), Opera və Balet Teatrında
Tahir Tahirovun «Yeddi gözəl» baletinin (Qara Qarayev. 2009-cu il) tamaşalarına verdikləri
səhnə tərtibatlarını.
Mən: - Hansı tamaşalara bəstələnmiş musiqilər
səhnə əsərinin
ruhuna, rejissorun sənət poetikasına,
teatrın estetik yaradıcılıq prinsiplərinə
daha uyğundur?
Özüm: -
AMDT-dəTofiq Quliyevin
«Canlı meyit», Cahangir Cahangirovun «Xəyyam», «Dəli yığıncağı», Qara
Qarayevin «Hamlet» (1968-ci il),
«Pəri cadu», Emin Sabitoğlunun «Unuda bilmirəm», «Şəhərin yay günləri» (Anar. Quruluşçu rejissor Tofiq
Kazımov. 1977-ci il), Aqşin Əlizadənin «Məhəbbət
əfsanəsi» (Nazim Hikmət. Quruluşçu rejissor Ələsgər
Şərifov. 1977-ci il), Arif Məlikovun «Xurşidbanu Natəvan» (İlyas Əfəndiyev. Quruluşçu rejissor Mərahim
Fərzəlibəyov. 1981-ci il), GTT-də
Arif Məlikovun «Söhrab və Rüstəm» (1973-cü il),
Ramiz Mirişlinin «Ana laylası» (İsgəndər
Coşğun. Quruluşçu rejissor Müharib Tağıyev. 1976-cı il) tamaşalarına bəstələdikləri musiqi
əsil teatr musiqisi idi.
Mən: - Otuz beş
ildir pedaqoji fəaliyyət göstərirsən.
Öz aramızdır,
az deyil...
Sənətşünaslıq doktoru, professor İlham
Rəhimlinin yetirmələri
varmı?
(Ardı var)
Mədəniyyət.-
2010.- 22 sentyabr.- S. 12.