Zamanın
fövqündə - Sabit Rəhman
Onun tamaşaları səhnəmizə yeni nəfəs,
yeni mövzu və sağlam gülüş gətirdi. Onun
komediyalarının dadı, duzu, istiotu qədərində,
ölçüsündə oldu. O, hər zaman sevildi...
70
ilə yaxındır ki, səhnəmizdə “Toy”
çalınır, “Xoşbəxtlər” “Aydınlığa
çıxır, “Nişanlı qız”ların “Hicran”ına
son qoyulur, Allah bilir, bəlkə neçənci dəfədir
ki, “Əliqulu evlənir”. Bütün bunlar “Yalan” deyil. Həqiqət
budur ki, Sabit Rəhman olmasaydı, bu ədəbi incilərin
heç biri olmayacaqdı. Bütün bunlarsız Azərbaycan
səhnəsinin nə qədər kasıb və
olacağını təsəvvür etmək isə o qədər
də çətin deyil.
Bu il Sabit Rəhmanın anadan olmasının 100 illiyi qeyd olunur.
Bu il ərzində
görkəmli yazıçı-dramaturqu
nə qədər xatırlayıb yad etsək, yenə də azdır...
Sovet əxlaqına divan tutan “Toy”
Sabir Kərim oğlu Mahmudov (Sabit Rəhman) 1910-cu il
mart ayının 26-da Şəkidə
dünyaya gəlib. 1926-cı ildə “Molla Nəsrəddin” jurnalında “Şeyx Samit” imzası ilə dərc olunan felyetonu ədəbiyyat aləminə
yeni bir istedadın gəlişindən
xəbər verirdi.
İllər keçəcək,
50-dən çox hekayə,
“Vəfasız”, “Son faciə”,
“Arzular” povestlərini,
“Nina”, “Böyük günlər”
romanlarını, “Hicran”,
“Ulduz” musiqili komediyalarını yazacaq Sabit Rəhman daha çox səhnəmizin gülüşü
və təbəssümü
kimi seviləcəkdi.
Müasir Azərbaycan komediyasının
yaranmasında və inkişafında xüsusi
xidmətləri olan Sabit Rəhman 1938-ci ildə “Toy” komediyasını
yazır. “Toy” toy kimi
qarşılansa da, Sabit Rəhmanın yazdığı “Toy”un əsl mahiyyətini bilmək üçün böyük
bir imperiyanın süqutunu gözləmək
lazım gəlirdi. Mərhum ədəbiyyatşünas-tənqidçi
Yaşar Qarayev yazırdı: “Mən həmişə heyrət
edərdim ki, bu qədər şaqraq, şən və şux bir “Toy” “37”-dən dərhal sonra 1938-ci ildə necə meydana çıxa və necə belə ucadan səslənə bilərdi?!
Doğrudanmı bu “Toy” - matəmdə
bayram, vəba vaxtı işrət” idi?
Axı düz yarım əsr biz “Toy”u məhz belə təsvir və təhlil etmişik! Yox, teatr Cavidin
və Müşfiqin yasını “Toy”la qeyd edə bilməzdi!
Əslində bu toy ölən
mənəvi-əxlaqi sərvətlər
üçün Sabitin
və səhnənin qoşa ittihamı, mövcud əxlaqa və zəmanəyə onların birlikdə tutduğu mənalı, eyhamlı divan və toy idi”.
Sabit Rəhman dırnaqarası
ideal sayılan sovet cəmiyyətinin nöqsanlarını
gülə-gülə göstərsə
də, əslində bu gülüşün arxasında bir insan taleyi dayanırdı.
Necə ki, özü “Toy” komediyasını
yazandan sonra demişdi: “Mən qabaqcadan bilirdim ki, yerim 37-ci ildə tutulan yazıçıların arasında
olacaq. Lakin yazıçı borcumu yerinə yetirmək mənə üstün gəldi”.
Aktyorlar üçün yaradıcılıq çeşməsi
Bu mənada
Sabit Rəhman zamanında sözünü
deməyi bacardı və böyük sənətkarlar cərgəsində
yer aldı. O, təkcə nasir, dramaturq kimi yox, qeyri-adi istedadı, fərqli düşüncəsi, cəsarəti
ilə kinossenarist kimi də uğur
qazandı. Sabit Rəhmanın qələmindən
çıxan “Arşın
mal alan”, “O olmasın bu olsun”, “Koroğlu”, “Əhməd haradadır” filmlərinin ssenarisi təsadüfi deyil ki, kinossenarilərimizin ən gözəl nümunələrindən sayıla
bilər. Bunu vaxtı ilə “Arşın mal alan”
filminin kinossenarisini oxuyan Üzeyir bəy Hacıbəylinin Sabit Rəhmana dediyi sözlər də təsdiq edir: “Başqası mənim gülüşlərimi
hoqqabazlığa çevirə
bilərdi, amma sən gülüşlərimə
ekran üçün
can vermisən”.
Böyük sənətkar olmaqla
yanaşı, Sabit Rəhman böyük insan idi. O, hər zaman yaxşı dostlarının
olması ilə özünü xoşbəxt
sayardı. Xalq şairi Rəsul Rza onun barəsində
yazırdı: “Sabit mənim üçün hər şeydən əvvəl insani dostluq mücəssəməsidir.
Necə deyərlər, can bir qəlbdə dostuq. İndiyə
kimi bizim dostluğumuza kiçik bir ləkə düşməyib. Mən fəxr
edirəm ki, Sabit kimi bir
dostum var”.
Sabit Rəhman teatra
çox bağlı insan idi. Onun yaradıcılığı aktyorlar
üçün yaradıcılıq
çeşməsi sayılırdı.
Sabit Rəhmanın tamaşalarında Mirzəağa
Əliyev, Sidqi Ruhulla, İsmayıl Osmanlı, Möhsün Sənani, Ağasadıq Gəraybəyli, Hökumə
Qurbanova, Barat Şəkinskaya,
Süleyman Ələsgərov
kimi qüdrətli sənətkarlar iştirak
edirdi. Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin təbirincə desək, Sabit Rəhman və Azərbaycan teatrı - bu iki anlayış arasında sıx bir yaxınlıq vardı.
İllər arxada qalmışdı.
Sabit Rəhman yaradıcılığını
büsbütün komediya
janrına həsr etmişdi. Kifayət qədər tanınır
və sevilirdi.
1970-ci ilin 23 sentyabrında teatrda “Küləklər”
komediyasının məşqləri
gedir, özü 60 illik yubileyinə hazırlaşırdı. Ancaq “Toy”dan başlanan yolda “Küləklər” əsdi. O, “Vəfasız”
olmasa da, dünya ona vəfasız oldu. “Küləklər” komediyasını görmək
ona nəsib olmadı. Sabit Rəhmanın iş otağında saatın əqrəbləri sanki donub, həmişə 3-15
dəqiqə qalmışı
göstərir - Sabit Rəhmanın dünyadan ayrıldığı vaxtdır....
Gülməyi və güldürməyi
bacaran Sabit Rəhman dünyasını
dəyişəndən sonra
belə, ənənəsinə
sadiq qalaraq əsərləri ilə insanları güldürməyi,
sənəti, fitri istedadı, uzaqgörənliyi
ilə zamanın fövqündə dayanmağı
bacardı.
Bu gün
də Sabit Rəhmanın tamaşaları
sevə-sevə baxılır,
Şəki Dövlət
Teatrı onun adını daşıyır.
P.S. Ən
sevdiyin və çox baxdığın
tamaşa hansıdır?
Bu sorğunun bir cavabı var: “Hicran”. Bu tamaşanın isə öz taleyi var...
T.Məmmədova
Mədəniyyət.-
2010.- 22 sentyabr.- S. 14.