“Mən
teatrsız yaşaya bilmərəm”
...Həyatda olduğu kimi, səhnədə
də bəxti gətirən və bəxti gətirməyən
sənətkarlar var. Müsahibimiz sənətdə həm bəxti
gətirən, həm də bəxti gətirməyən
aktyordur. Bəxti onda gətirib ki, Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində 100-dək
rol oynayıb, 20-dən çox tamaşaya quruluş verib, 70-ə
yaxın filmdə çəkilib. Bəxti onda gətirməyib
ki, rusdilli teatrda çalışıb, Azərbaycan
tamaşaçısı onu az tanıyıb, böyük
rollar üçün yaransa da, ömrünün hansı məqamındasa
səhnədən uzaqlaşıb. Ancaq o, oynadığı
bütün rolları ürəklə yaradıb:
“Qarşıma məqsəd qoymamışdım ki, məşhurlaşım,
ad alım, mən sadəcə oynayırdım...”
...Onunla müsahibə üçün vədələşdiyimiz
gün Bakıda o ki var yağış yağdı.
Şıdırğı yağış bir
çoxlarımızın iş-güc planlarını da pozdu.
Amma həmin günə nəzərdə tutduğumuz
müsahibə təxirə salınmadı. Aktyor, rejissor,
prodüser, müəllim, Teatr Xadimləri
İttifaqının sədr müavini, Xalq artisti Rafiq Əliyevlə
yaradıcılıq yolundan, səhnədə
yaratdığı rollardan, bir sözlə, sənətdən
danışdıq...
Rafiq Əliyev 1949-cu ildə
Füzuli rayonunun Merdinli kəndində anadan olsa da, hələ
uşaq ikən atasının işi ilə bağlı ailəliklə
Bakıya köçürlər. O dövrdə rus dilinə
böyük önəm verildiyindən, atası oğlunu
rusdilli məktəbə qoyur. Rus dilində bir kəlmə
bilməyən Rafiq üçün ilk sınaq ağır
olur. Özü demişkən, çabalaya-çabalaya rus
dilini öyrənir, orta məktəbi də yaxşı qiymətlərlə
başa vurur. Ancaq atasının prokuror, anasının həkim
görmək istədiyi övladları sonda ürəyinin səsinə
qulaq asır, incəsənəti seçir...
- Orta məktəbdə oxuyanda bir
dəfə dostlarımla Fioletov adına kluba getdik və ilk dəfə
orada Həsən Əblucla tanış oldum. O, rus dərnəyinə
rəhbərlik edirdi. Bu dərnəyə iki-üç dəfə
gedib gələndən sonra, həyatımı həmişəlik
teatra bağladım...
Sənət
axtarışı
İllər keçəcək, sənət
axtarışına çıxan Rafiq Əliyevin yolları
şimaldan - Kiyev, Moskva, Leninqraddan düşəcək, hərbi
xidməti başa vuracaq və düz 7 ildən sonra M.Əliyev
adına İncəsənət İnstitutunda tale yenidən
onu Həsən Əblucla qarşılaşdıracaqdı. Bu
işıqlı insanın sayəsində o, Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində ilk
rolunu oynayacaqdı. Bütün bunlar sonralar baş verəcəkdi....
Orta məktəbi bitirəndə
Rafiq sənət yolunu özü seçmək istədi. Əl
boyda bir kağız yazıb evi tərk etdi. Yox, evdən
qaçmadı, əslində arzularının dalınca
qaçdı...
- Kiyevə getdim, İncəsənət
İnstitutuna daxil olmaq istəyirdim. Xəbərim yox idi ki,
orada qəbul imtahanları bir il rus, bir il Ukrayna dilində
keçirilir. Bəxtimdən həmin il qəbul Ukrayna dilində
oldu. Geri dönməyi özümə
sığışdırmadım, qatara minib Moskvaya getdim.
Moskvada da məlum oldu ki, qabiliyyət imtahanları çoxdan
başlayıb, mərhələ-mərhələ seçim
turları keçirilir. Bunu biləndə qatara minib bu dəfə
də Leninqrada yollandım. Sənədlərimi Leninqrad Teatr və
Kinematoqrafiya İnstitutuna verdim. Yenə də imtahanlara
gecikmişdim. SSRİ-nin bir çox yerlərindən mənim
kimi gələnlər vardı, seçim turunda 15 nəfərin
içində məni seçdilər, çox istedadlı,
bacarıqlı olduğumu bildirsələr də, sonda “sən
ancaq Azərbaycan teatrı üçün yarıyarsan,
danışığında qüsur var” - dedilər. Bu
haqsız irad qəlbimə toxundu. Bunu qəbul imtahanında
iştirak edən müəllimlərdən biri də hiss
etdi. Məsləhət gördü ki, Mədəni Maarif
İnstitutunda ilk dəfə eksperiment kimi televiziya və kino
rejissorluğu kursu açılacaq, o müsabiqədə
iştirak edim. Belə də oldu, müsabiqədə
iştirak edib instituta qəbul olundum.
İki il burda təhsil aldım.
Ancaq iki ildən sonra eksperiment kimi açılmış kursu
Teatr və Kinematoqrafiya İnstitutuna köçürmək
istədilər. Bu təhsil ocağında böyük sənətkarlardan
dərs almışdıq, sənətin müəyyən
sirlərinə bələd olmuşduq, hər şeyi yenidən
başlaya bilməzdik. Odur ki, təhsilimi yarımçıq
qoyub, hərbi xidmətə getdim və bu müddətdə
hüquq fakültəsinə daxil olmaq üçün
hazırlaşdım. Fikirləşirdim ki, sənət
alınmadı, heç olmasa atamın arzusunu yerinə yetirim.
Bakıya gəldim, o zaman bacım
A.Zeynallı adına orta-ixtisas musiqi məktəbində
vokaldan dərs alırdı. Bir gün məni məktəbin
müəllimi Tamara Xəlilovanın yanına apardı.
Yaxşı səsim olduğunu ona demişdi. Tamara xanım mənə
qulaq asandan sonra dedi ki, sənin başqa sənət seçməyə
ixtiyarım yoxdur. Beləliklə, mən M.Əliyev adına
İncəsənət İnstitutunun musiqili komediya fakültəsinə
daxil oldum.
Rejissor üçün
risk, aktyor üçün
şans
Böyük sınaqlardan sonra
Rafiq Əliyev çox sevdiyi sənət aləminə
qədəm qoyur.
Günlərin birində institutda
Həsən Əblucla
qarşılaşır. Həsən Əbluc onu Gənc Tamaşaçılar
Teatrının rus bölməsinə aparır
və hazırladığı
“Qaçış” tamaşasında
ona 76 yaşlı adamın rolunu verir. Gənc aktyor bu rolun
öhdəsindən məharətlə
gəlir və ömrünü Gənc Tamaşaçılar Teatrına
bağlayır...
- Gənc Tamaşaçılar Teatrında
il yarım
işləyəndən sonra
rejissor Azərpaşa
Nemətov mənə
“Bumbaraş” tamaşasında
baş rolu - Bumbaraş rolunu verdi. Rejissor üçün böyük risk, mənim üçün şans idi. Bu şansdan
yəqin ki, düzgün istifadə etdim, çünki bu roldan sonra
Azərpaşa Nemətov
bütün baş rolları mənə həvalə elədi.
“Buraxılışdan
sonrakı gecə”, “Ötən ilin son gecəsi”, “Necəsən,
cavan oğlan?”, “Üç müşketyor”,
”Aprel səhəri”, “Buratino” və onlarca tamaşalarda yaratdığı rollar onu balaca tamaşaçıların
sevimli aktyoruna çevirir. “Mən oynayarkən bir uşağa çevrilirəm”
- deyən aktyor 20 il ərzində
Gənc Tamaşaçılar
Teatrının səhnəsində
yaddaqalan rollar yaradır.
-
1990-cı ildə Azərpaşa
Nemətov teatrdan gedəndən sonra mənim üçün böyük bir boşluq yarandı. Çünki o, istedadlı rejissor,
böyük, əvəzolunmaz
bir insandır. O
gedəndən sonra özümü rejissor kimi sınayıb həm Azərbaycan, həm rus bölməsində
tamaşalar hazırladım.
Rus bölməsində 20-yə yaxın
tamaşaya quruluş verdim, Azərbaycan bölməsində isə
“Nəsrəddin”, “Sarıköynək
günəşi necə
gətirdi?”, “Çimnaz
xanım yuxudadır” tamaşalarını hazırladım.
1990-cı ildən sonra özünü daha çox rejissor kimi sınayan Rafiq Əliyev “rejissorluq sənəti dünyanın ən çətin, ən ağır peşəsidir”
- deyir.
- 2000-ci ildən
“İbrus” teatrında
çalışıram. Teatra tanınmış
aktyorlar dəvət olundu. Fuad Poladov, Şükufə Yusifova, Mehriban Zəki, Fəxrəddin Manafov, Mələk Abbaszadə, Məbud Məhərrəmov, Sadiq Əhmədov və başqa sənətkarlar teatrda fəaliyyətə
başladılar. Mən də
yenidən aktyor sənətinə qayıtdım.
Molyerin “Tartüf” əsəri əsasında hazırlanmış
“Tartüf Aqayeviç”
tamaşasında baş
rolu - Tartüf Aqayeviç rolunu oynadım.
Aktyorun bu rolu teatr ictimaiyyətini sözün yaxşı mənasında heyrətləndirdi
və Tartüf Aqayeviç Rafiq Əliyevin ən yaddaqalan rollarından biri oldu.
Teatrda işləyib kinoda məşhurlaşan
aktyor
Rafiq Əliyev son illərdə
Teatr Xadimləri İttifaqının “Zəfər
Teatrı”nda hazırlanan
“Kaktus gülü” tamaşasında aktyor, “Afinalı Timon”da isə isə prodüser kimi yer alır. Amerika yazıçısı Nil Saymonun
“Növbəti” əsərini
Ramiz Fətəliyev yeni variantda yazır və Rafiq Əliyevin bu tamaşada yaratdığı Villi Klark rolu isə
aktyorun ən sevimli rollarından biri olur.
- Sənət ömrümün yarısını
Gənc Tamaşaçılar
Teatrında aktyorluq eləmişəm və demək olar ki, çox sayda rollar oynamışam.
Amma Azərbaycan ictimaiyyəti
məni o qədər
də yaxından tanımayıb. Çünki rus bölməsində çalışmışam. Bu rolları oynayanda
minlərlə tamaşaçını
sevindirmişəm, minlərlə
uşağın qəlbində
teatra məhəbbət
hissi oyatmışam.
Bütün bunları sənəti,
səhnəni, teatrı
sevdiyim üçün
eləmişəm. Bu gün teatrlarımız təmir olunur, yeni üslubda, yeni formada, yeni
texnologiya ilə tamaşalar hazırlanır.
Tamaşaçıya teatrı sevməyi,
teatrı başa düşməyi, teatrı
duymağı öyrətmək
lazımdır.
Ömrünü teatra həsr
eləsə də, Rafiq Əliyev kino aktyoru kimi
daha çox məşhurlaşıb. Son
illər “Hökmdarın
taleyi” filmində oynadığı yüzbaşı
Vanya və “Məhkumlar” filmində yaratdığı müstəntiq
obrazları Rafiq Əliyev sənətinin yeni çalarlarını
ortaya qoyur.
Beləliklə,
atasının prokuror,
anasının həkim
görmək istədiyi
Rafiq Əliyev həyatda valideynlərinin
sənət arzularını
gerçəkləşdirə bilməsə də, səhnədə bu obrazları məharətlə
yaratdı...
Rafiq Əliyev yaradıcılıq
fəaliyyəti ilə
yanaşı, yeddi ilə yaxındır ki, Teatr Xadimləri
İttifaqında sədr
müavini vəzifəsində
çalışır. Söhbət
əsnasında ittifaqın
yeni teatr mövsümündə görəcəyi
işlərdən də
danışdı.
- Bu il
bizim çox böyük işlərimiz
olacaq. Biz vaxtaşırı
ittifaqda konfranslar, ustad dərsləri, seminarlar keçiririk.
Gənclərin istedadını üzə
çıxarmaq üçün
hər cür şərait yaradır, təqaüddə olan sənətkarlarımıza maddi
və mənəvi yardım etməyə çalışırıq.
Xeyli vaxt idi ki,
Moskvada keçirilən
A.Çexov adına
Beynəlxalq teatr festivalının bir qolunu Bakıda təşkil etmək istəyirdik. Bu təşəbbüs
Teatr Xadimləri İttifaqının olsa da, ideyanı gerçəkləşdirmək üçün Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi bizə hərtərəfli kömək
etdi və inşallah bu ilin noyabrında “Çexov festivalının
İpək yolu” layihəsi Bakıda keçiriləcək. Bu böyük bir mədəni hadisə olacaq, dünyanın tanınmış teatr xadimləri Azərbaycana gələcəklər. Burada həm
də Dünya Teatr Konfransı keçiriləcək, Kanadanın,
Fransanın, Belarusun və dünyanın bir çox başqa ölkələrinin
teatrları festivalda iştirak edəcəklər.
Əlimizdən gələni edəcəyik
ki, bu imtahandan
uğurla çıxaq.
Çünki festivalı
Bakıda keçirməkdə
məqsədimiz Azərbaycan
tamaşaçısını dünya teatrlarının
səviyyəsi ilə
tanış etmək, eyni zamanda, Azərbaycanı mədəniyyəti və
incəsənəti sevən
istedadlı xalq kimi dünyaya tanıtmaqdır.
Söhbətimiz bitəndə bayırda
hələ də yağış yağırdı.
Rafiq müəllim sonda yağışı çox sevdiyini, yağış yağanda
gəncliyini, Leninqradda
oxuduğu illəri xatırladığını və
bir də nə üçünsə
“mən doğma kəndimizi çox sevirəm” - dedi...
Təranə
Mədəniyyət.-
2010.- 22 sentyabr.- S. 7.