Məhəmməd
Bayram xan Baharlı: şair, filosof, sərkərdə
Xalqımızın tarixdə böyük izlər
qoymuş, amma haqqında yetərincə məlumatımız
olmayan, həyatı, fəaliyyəti lazımınca tədqiq
edilməmiş övladları var. Onlardan biri böyük sərkərdə,
filosof və şair Məhəmməd Bayram xan
Baharlıdır. AMEA-nın Folklor İnstitutunun dissertantı,
etnoqraf-jurnalist Ənvər Çingizoğlu XVI əsrdə Mərkəzi
Asiya tarixinin böyük simalarından biri olmuş bu şəxsiyyətin
həyatı haqqında maraqlı məlumat toplayıb. Bu barədə
onunla söhbətləşdik.
- Bu gözəl insan, ünlü sərkərdə
Məhəmməd Bayram xan Baharlı XVI əsrdə
Hindistanın tarixində böyük rol oynayıb. Daha doğrusu, Hindistan tarixi öz səhifəsində ona xüsusi yer verib. Onun babaları XV əsrdə
böyük dövlət
qurmuş Qaraqoyunlu tayfa ittifaqının Baharlı oymağındandır.
Bayram xan Baharlının ana babası Herat hakimi Sultan Hüseyn Bayqaranın (1471-1526) sarayında
xidmət edib. Onun təxminən 1497-ci ildə
Bədəxşanda (indiki
Tacikistan) Seyfəli bəyin ailəsində doğulduğu bildirilir.
Həyatı və yaradıcılığı
ilə bağlı türkmən və hind alimləri də araşdırma aparıblar.
- Bayram xan Baharlı Hindistana necə gedib çıxıb?
- Bayram erkən yaşında valideynlərini itirib. O, Bədəxşanda çox
qalmır, Bəlxə
gedir, orada dünyəvi və dini təhsil alır. Sonra hərb işini
dərindən öyrənir.
Onun qoçaq və cəsur bir əsgər olması diqqəti cəlb edir. Haqqında Babur şaha məlumat
verilir. Şah onu xidmətə
qəbul edir.
- Onun şairliyi, bədii yaradıcılığı ilə
bağlı nə kimi məlumat əldə edə bilmisiniz?
- O dövrün
tarixçiləri qeyd
edirlər ki, Bayram xan Baharlı
həyatsevər bir igid olub. Musiqini çox
sevib və bu sənətin elmi əsaslarını öyrənib. Ədəbiyyatı, tarixi və məntiqi gözəl bilib. Eyni zamanda, şeirlər
də yazıb. Qəzəl,
qəsidə və rübai janrlarında qələmini sınayıb.
Dövrünün tanınmış alim, şair və musiqiçiləri onunla sıx əlaqə saxlayıb.
Onun “Qılmadın”,
“Mən” və s. rədifli qəzəlləri
dövrümüzə qədər
gəlib çatıb.
- Bayram xanın saray həyatı, hərbi fəaliyyəti və sonrakı taleyi necə olur?
- Babur şah Bayram xanın bacarığını yüksək
qiymətləndirir. Məhz buna
görə də ona məsuliyyətli işlər tapşırır.
Onun hərəkətləri, əməlləri
Baburun oğlu Hümayun mirzəni də özünə cəlb edir. Hümayun
imperator olandan sonra Bayram xan dövlət
işlərində daha
yüksək yer tutur. Görkəmli sərkərdə olur. Bayram xan dövlətdə
ən önəmli şəxs hesab olunurdu, dövlətin faktiki baş vəziri idi. İdarəetmə onun əlində
olub. Hindistan tarixi Hümayundan
daha çox Bayram xana öz
səhifəsində yer
verib.
Hümayun şah öldükdən
sonra onun oğlu Əkbər Mirzə şah olur. O, çox gənc olduğundan ölkəni Bayram xan idarə etməyə başlayır,
bir sıra qərarlar qəbul edir. Bacarıqsız məmurları vəzifədən
uzaqlaşdırır. Orduda ciddi nizam-intizam yaradır. Şah qvardiyasının döyüş və intizam bacarığını
artırır. O, Hümayun
şahın bacısı
qızı Səlimə
sultan Bəyimlə ailə
qurur. Əbdürrəhman adlı oğlu
olur. Beləliklə, hakim siniflə qohum
olur. Onun Səlimə sultan Bəyimlə ailə qurması saray əyanlarını çox
narahat edir. Saray çəkişmələri başlayır.
Şər, böhtan, dedi-qodu
axır ki Bayram xanla Əkbər
Mirzə şahın arasını vurur. Beləliklə o, yüksək
vəzifədən uzaqlaşdırılır...
Əkbər şah öz
keçmiş lələsini
fəxri sürgünə,
Həccə göndərmək
fikrinə düşür.
Onu yanına çağırır və
deyir: “Hindistandan nə qədər istəyirsən sərvət
götür, get”. Bayram xan
1561-ci ilin yanvarında
Məkkəyə yola
düşür. Yolda xaincəsinə
öldürülür. Meyitini Hindistana, Dehliyə gətirirlər
və hörmətlə
dəfn edirlər.
Bu hadisənin üstündən bir neçə il
keçəndən sonra
qohum və yaxın adamları onun nəşini çıxarıb Məşhədə
gətirir və orada dəfn edirlər...
Qələmə
aldı: Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2010.- 24 sentyabr.- S. 14.