Xəzərin
yol göstərənləri
XIX
əsrin ortalarında Qafqazda mühüm strateji region kimi Xəzərin
öyrənilməsinə başlanıldı. 1854-cü ildən
aparılan sistemli tədqiqatlar nəticəsində yeni atlas
hazırlandı və bu atlas Abşeron yarımadası və
ətraf adaların təsvir olunduğu 22 xəritədən
ibarət idi. Paralel olaraq, Xəzər dənizində gəmilərin
təhlükəsiz üzməsi üçün Abşeron
yarımadasında yeni mayakların qurulması və köhnəlmiş
mayakların bərpası işləri aparılırdı.
Qız qalasından
mayak kimi istifadə olunub
İlk əvvəl şəhərin
cənub-şərq hissəsində
yerləşən, hündürlüyü
29,5 metr olan Qız qalasının
mayaka uyğunlaşdırılmasına
başlanıldı. 1858-ci il iyunun
13-də Qız qalasında
mayak atəşi yandırdılar və bu, gecə vaxtı
Bakı buxtasına girişə işarə idi. Mayak 15 km aralıdan görünə
bilirdi. Günorta
vaxtı mayakın işığı ətraf
dağların fonunda itdiyindən 1895-ci ildə
Qız qalasının
yuxarı hissəsinə
ağ enli
zolaq vurdular. 1907-ci ilədək Qız qalasından mayak kimi istifadə
olunub.
Böyük Zirədəki
mayak 3 metrlik bürcdə yanan fənərdən ibarət
idi
Nargin (Böyük Zirə)
adasındakı mayak
1884-cü ildə başlayıb.
Adanın qərbində quraşdırılan
mayak gəmilərin gecə vaxtı Bakı körfəzinə
yan almasını təmin edirdi. O, birotaqlı daş evin binasında kiçik, 3 metrlik bürcdə yanan fənərdən ibarət
idi. Gəmilərin yolunu ağ
neft fitilli çıraq, sonra içə qaz fənəri işıqlandırırdı.
Bu işıq-optik aparat İsveçrədə
hazırlanmışdı. 1941-ci ildə müharibənin
başlaması ilə
əlaqədar sovet hərbi komandanlığının
əmri ilə mayakın binası partladıldı. Bu zaman Nargin adasında
Bakının hava hücumundan müdafiəsi
üçün zenit
silahları quraşdırılırdı.
Çünki mayakın binası
alman aviasiyası üçün yaxşı
səmti göstərə
bilərdi. Nargindəki mayak
1958-ci ildə bərpa
olundu. Adanın orta hissəsindəki
yüksəklikdə daşdan
18 metrlik, mürəkkəb
optik-naviqasiya sistemi olan qala tikildi.
Bu mayak indi
də fəaliyyət
göstərir və onun işığı
20-30 km məsafədən görünür.
Abşeron mayakı: orijinal quruluşa malik daş qala
Abşeron sahillərində mayakların yaradılması
ideyası Rusiya imperiyasının Qafqaz canişinliyi tərəfindən
hələ 1852-ci ildə
irəli sürülmüşdü.
Amma vəsait çatışmadığından
təklif təxirə
salındı. Bir
neçə il sonra gəmilərin təhlükəsizliyi
məsələsi aktuallaşanda,
1857-ci il sentyabrın
14-də Şoulan burnu
yaxınlığında iri
«Quba» gəmisi zədələndi. Gəmilərin təhlükəsizliyinin təmin
olunması üçün
Abşeronun şimal sahillərində XIX əsrin
II yarısında üç
mayak - Abşeron, Amburan (bəzən onu Nardaran da
adlandırırlar) və
Şoulan mayakları tikildi. Bu mayaklar
indi də fəaliyyətdədir. 1859-cu
ildə Pirallahı adası ilə üzbəüz dağda Abşeron mayakı quruldu. O, yerli mayaklar içərisində
ən böyüyüdür.
Mayak 25 metrlik orijinal quruluşa malik, tağ şəkilli girişi və lövbər formasında pəncərələri olan
daş qaladır.
Tikilinin zirvəsinə
doğru 102 dolama pilləkən var. Mayak
1860-cı il oktyabrın 23-də istifadəyə
verilib. Onun işığı 38 km-dən
görünürdü, mayak
ağ neft
lampası ilə işıqlanırdı. 1956-cı
ildə lampa elektrik işığı
ilə əvəzləndi.
Hazırda mayak elektrik
lampası və xüsusi linza sistemi ilə işıqlanır.
Səngi-Muğan mayakı
Eyfelin hesablamalarına
əsasən hazırlanıb
Ümumilikdə, Xəzər boyunca
mövcud olan 19 mayakdan 9-u Azərbaycan sahillərində yerləşirdi.
Bu mayaklardan daha
ikisi maraq doğurur. Onlardan biri Səngi-Muğan
(Svinoy), digəri Lənkəran mayakıdır.
Səngi-Muğan adasındakı
mayak 1891-ci ildə Fransada gözəl metal qalaların ustası olan Eyfelin hesablamalarına
və çertyojlarına
əsasən hazırlanmışdı.
Mayak təxminən 50 metr hündürlüyü olan
çuqun borudan ibarət idi. Adadakı çoxsaylı palçıq
vulkanlarından birinin
püskürməsi zamanı
qaz 150 metrdən hündürlükdə fontan
vurdu və mayakın çuqun borusu əridi. Sonradan burada yeni elektron
mayak quraşdırıldı.
140 yaşlı Lənkəran
mayakına turistlərin
böyük marağı
var
Orijinal tikiliyə malik
140 yaşlı Lənkəran
mayakı Lənkəran
qalası ilə eyni vaxtda, istehkam
məqsədilə inşa
olunub. Bu tarix 1747-1786-cı illəri
əhatə edir.
O vaxtlar tikili şəhərin digər
istiqamətində olan
dairəvi qala ilə bir kompleks
kimi fəaliyyət göstərirdi. Hər iki binanın
arasında gizli yol mövcud idi ki, bu
yolla gəmi ilə gətirilən dustaqlar bir qaladan
digərinə aparılırdı.
Çar
Rusiyası dövründə
qalanın yuxarı hissəsinə minarə və işıqlandırıcı
fanar qoyularaq mayak yaradılır.
Onun yerdən qülləyədək
olan hündürlüyü
36 metrdir. Qüllədə yerləşdirilən bu optik cihaz vasitəsilə
dənizdə 45 km-ə qədər
olan əraziyə işıq vermək mümkündür. Hazırda mayak
vasitəsilə Xəzərin
cənub sularında üzən bütün gəmilər öz istiqamətlərini müəyyən
edirlər. Lənkəran mayakı cədvəllə
işləyir. Günəş batandan mayak işə başlayır,
günəş çıxan
zaman o fəaliyyətini
dayandırır. Lənkəran mayakı təkcə gəmilərə yol göstərmir. Onun qülləsindən
şəhərin dörd
yanını müşahidə
etmək mümkündür.
Rayona gələn yerli və xarici turistlər buradan Lənkəranı seyr edərək, ərazinin gözəl mənzərəsindən
zövq alırlar.
Fransız layihəsi əsasında
inşa olunan və əsrlərdir müxtəlif tarixi hadisələrin şahidi
olan Lənkəran mayakı 1957-ci ildə yeniləşdirilib. Onun enli
dairəsinin üstü
dəmirlə örtülüb.
Kürsahili mayaklar fəaliyyət göstərmir
Kürün sahilində bu
gün onlara ehtiyac olmadığı üçün fəaliyyət
göstərməyən iki
mayak var. Digər mayak Azərbaycanın İran İslam Respublikası ilə sərhədində - Astaradadır.
Bundan əlavə, vaxtilə Xəzər donanmasının
tərkibinə bir neçə üzən mayak daxil idi.
Onlar təhlükəli sualtı
qayaların olduğu və ya adi
mayakların tikilə
bilmədiyi dayaz yerlərdə quraşdırılırdı.
Hazırladı: Ceyhun
Mədəniyyət.- 2010.- 29
sentyabr.- S. 15.