Bir görüş
haqqında
Bütün muzeylərdə, o cümlədən ədəbi-xatirə
muzeylərində planauyğun toplama işi nəticəsində
fondlar daim zənginləşir, yeni-yeni əşyalar əldə
edilir. Toplama mənbələrindən biri də muzeyin
özünün təşkil etdiyi tədbirlərdir. Bu
baxımdan ədəbi-xatirə muzeyləri daha geniş
imkanlara malikdir. Ədəbi-xatirə muzeylərində
kütləvi işin rəngarəng formalarından geniş
istifadə edilir - ədəbi görüşlər, poeziya
saatları, kitab təqdimatları, müsabiqələr, sərgilər,
yazıçının özünə və qələm
dostlarına, müasirlərinə həsr olunmuş xatirə
məclisləri bu qəbildəndir. Təbii ki, belə tədbirlər
audio və video lentlər vasitəsilə əbədiləşir,
muzey qaydalarına uyğun uçota alınır və gələcək
nəsillərə ötürülür.
İllər ötür... Bu tədbirlərin
iştirakçılarının özləri xatirəyə,
lent yazıları isə tədqiqatçılar
üçün maraqlı və əhəmiyyətli mənbələrə
çevrilirlər. Bu materiallar sırasında elə lent
yazıları var ki, bütöv bir tədqiqat işini
xatırladır, haqqında söhbət gedən sənətkarın
həyatı, fəaliyyətinin müxtəlif məqamları
barədə obyektiv məlumat verir.
Böyük şair Səməd
Vurğunun ev-muzeyində sənətkarın qələm
dostlarının, müasirlərinin və
davamçılarının, tədqiqatçılarının
çıxış və söhbətlərinin, xatirələrinin
lent yazılarından ibarət zəngin fonoteka var. Bu lent
yazılarının əksəriyyəti muzeyin 35 illik fəaliyyəti
dövründə abidələşmiş səslərdən
ibarətdir. Bu gün bunlar şairin tədqiqatçıları
və pərəstişkarları üçün çox
maraqlı və əhəmiyyətlidir.
1978-ci il oktyabrın 11-də muzeydə
şairin «Vaqif» pyesinin ilk tamaşasının 40 illiyinə həsr
olunmuş görüş keçirilib. Görüşə
ilk tamaşanın iştirakçıları dəvət
olunmuşdular. Bu məclis bütövlükdə maqnitofon
lentinə yazılmışdır və lent indi muzeyin ən
dəyərli əşyalarından birinə çevrilib. Məclisdə
iştirak etmiş həmin teatr xadimlərinin özləri isə
dünyalarını dəyişib, xatirələrə
dönüblər…
Görüşün
aparıcısı görkəmli ədəbiyyatşünas-alim
Yaşar Qarayev «Vaqif» barədə qısa mülahizələrini
bildirir. O, ümummilli lider Heydər Əliyevin bu dram əsəri
haqqında Vurğun sənətini dərindən bilən bir tədqiqatçı
səriştəsi ilə dediyi sözləri yada salır:
«Vaqif obrazında iki Vaqif var - biri Vaqif özü, digəri Səməd
Vurğundur».
Yaşar Qarayev xatırladır ki,
«Vaqif»in ilk tamaşasının quruluşçu rejissoru,
görkəmli sənətkar Adil İsgəndərov bu
görüşə bir neçə gün qalmış
öz dünyasını dəyişib. Məclisə
toplaşanlar Adil İsgəndərovun, habelə vaxtilə
tamaşada unudulmaz obrazlar yaratmış Azərbaycan səhnəsinin
görkəmli xadimləri Ələsgər Ələkbərovun,
Sidqi Ruhullanın, Kazım Ziyanın, Fatma Qədrinin,
Ağadadaş Qurbanovun xatirəsini hörmətlə yad edirlər.
Bu gün özləri xatirəyə
dönmüş Ağasadıq Gəraybəyli, Sona xanım
Hacıyeva, Səftər Turabov, Hacıməmməd
Qafqazlı, Məmməd Sadıqov, Məcid Şamxalov «Vaqif»
tamaşasının ərsəyə gəlməsi, rejissor və
aktyor işi, habelə Səməd Vurğunla bağlı
xatirələrini söyləyirlər. Ağasadıq Gəraybəli
dramaturqun bütün əsərlərində
oynadığı üçün özünü xoşbəxt
hesab edir. «Vaqif»də İbrahim xan obrazını
yaratmış aktyor qeyd edir ki, tamaşanın məşqləri
vaxtı Adil İsgəndərov tez-tez aktyorları saxlayar, Səmədlə
məsləhətləşərdi. Bundan sonra şair elə
oradaca müəyyən dəyişikliklər aparar, əlavələr
edərdi və bütün bunlar yerinə düşər, əsəri
daha da qüvvətləndirərdi. Ağasadıq Gəraybəli
şairin lazım olan hallarda aktyorlarla
razılaşdığını, onların mülahizələrini
nəzərə aldığını onun yaxşı məziyyətlərindən
biri kimi xüsusi qeyd edir.
Sona xanım Hacıyeva «Vaqif»də
Gülnar, «Xanlar»da Mehriban obrazlarını sevərək
yaratdığı barədə danışır. Onu da
bildirir ki, şairin yaratdığı obrazın şərəfinə
öz qızını Mehriban adlandırıb. Sona
xanımın yaddaşında qalan kiçik bir detal şairin
milli zəminlə bağlılığını əks
etdirir: Səməd Vurğun arzu edirmiş ki, Sona xanım
Gülnarın paltarını həyatda da geyinsin və
bütün Azərbaycan qadınları milli geyimlərimizdən
istifadə etsinlər.
«Vaqif»in ilk quruluşunun rejissor
assistenti Səftər Turabovun söhbətindən əsər
və tamaşa ilə bağlı bir sıra faktlar məlum
olur. Rejissor xatırladır ki, «Vaqif»in ilk oxunuşundan sonra bəziləri
əsəri «dramatik poema» hesab edirlər. Lakin başda Adil
İsgəndərov olmaqla həqiqi sənəti qiymətləndirənlər
«Vaqif»in dəyərli bir tamaşa
alınacığını inamla bildirdilər. Səftər
Turabov da tamaşa üzərində müəllifin kollektivlə
birgə yaradıcılıq işi barədə maraqlı
faktlar söyləyir. Onun söhbətindən məlum olur ki,
Səməd Vurğun lazım olanda qısa müddətdə
yeni parçalar yazar və əsərə əlavə edərmiş.
Nəticədə yeddi şəkilli pyes on bir şəkilli
olub və əsər bundan xeyli qazanıb.
«Vaqif»də 800 dəfə Təlxək
rolunda səhnəyə çıxmış Məmməd
Sadıqovun, Qoca rolunun ifaçısı Məcid Şamxalovun
söhbətləri də maraqlıdır.
Şairə həsr olunmuş
bütün xatirə məclislərində olduğu kimi,
burada da onun böyük ürəyindən, sonsuz
xeyirxahlıqlarından, ayrı-ayrı aktoyrlara göstərdiyi
qayğıdan da danışılır və bu barədə
məclis iştirakçıları konkret faktlar söyləyirlər.
Adilxan Bayramov
Mədəniyyət.- 2010.- 29
sentyabr.- S. 13.