Uzunömürlü «Kəndlilər»
30-cu illərin ikinci yarısından sonra bütün
ölkə kinostudiyalarında, o cümlədən Azərbaycanda
tarixi-inqilabi filmlərin istehsalına diqqət daha da
artırıldı. Bu filmlərdə çar
Rusiyası imperiyasının əsarəti altında
yaşayan xalqların milli-azadlıq mübarizəsi, rus
proletariatı ilə dostluğu tərənnüm edilirdi.
İnqilab adamlarının konkret təsviri, insanları
qurub-yaratmağa səsləyən nümunəvi qəhrəmanların,
xarakterlərin yaradılması kino sənətkarları
qarşısında duran əsas problemlərdən idi.
Belə bir vaxtda «Azərfilm»
kinostudiyasında «Bakılılar» (1938) və «Kəndlilər»
(1939) filmlərinin ekrana çıxması Azərbaycan kino
tarixində əhəmiyyətli hadisəyə çevrildi.
Kinodramaturq G.Mdivaninin ssenarisi
əsasında Səməd Mərdanovun çəkdiyi «Kəndlilər»
filmi gənc rejissorun bədii kinoda ilk müstəqil
böyük işi idi. S.Mərdanov 1935-ci ildə
ÜDKİ-nin rejissorluq fakültəsini (S.Eyzenşteynin
emalatxanasını) bitirməkdə və professional kino təhsili
almış ilk azərbaycanlı kinorejissor idi. O, hələ
institutun sonuncu kursunda oxuyarkən B.Barnetin çəkdiyi «Mavi
dənizin sahilində» kinokomediyasında ikinci rejissor işləmişdi.
Filmin operatorlarından biri
M.Dadaşov danışırdı ki, «Toy» səhnəsini
kinostudiyanın həyətində gecə lentə
alırdıq. Rejissor S.Mərdanov həm çəkiliş,
həm də texniki imkanlar baxımından bu çətin
epizodun çəkilişini bilərəkdən axıra
saxlamışdı. Nəhayət, həmin səhnə
çəkilib qurtardı. Səmədin sevincinin həddi-hüdudu
yox idi. Xəstəliyi ilə bağlı həkimlər ona gəzməyi
qadağan etmişdilər. O, çəkilişləri elə
kresloda oturduğu halda aparırdı. Ülfət rolunda
oynayan Səmədin həyat yoldaşı Tamara İsgəndərova
yaxınlaşanda birdən Səməd ona baxıb həyəcanlı
səslə bir bayatı dedi:
Qızıl gül olmayaydı,
Saralıb solmayaydı,
Nə xəstəlik, nə ölüm,
Heç biri olmayaydı.
Bu əhvalatdan bir neçə
gün sonra 1939-cu il avqustun 6-da gözəl sənətkar Səməd
Mərdanov gözlərini əbədi yumdu.
Çəkilməmiş yalnız adi bir epizod və filmin montajı yarımçıq qaldı. Hətta Səməd montajın necə olunacağını da əvvəlcədən yazıb hazır qoymuşdu. Bu işi rejissor A.Beknazarov başa çatdırdı. O, bu filmdəki işi ilə əlaqədar xatirələrində belə yazmışdır: «Gənc, olduqca istedadlı rejissor S.Mərdanovun bütün fikri filmdə idi. Hətta ağır cərrahiyyə əməliyyatından sonra belə tələb edirdi ki, onu xərəkdə çəkiliş meydançasına gətirsinlər. Ölümündən bir qədər əvvəl Mərdanov bitməmiş işini başa çatdırmağı mənə etibar etmişdi. Mən bu böyük sənətkarın ümidlərini qıra bilməzdim. «Kəndlilər» filmi üzərində işlərkən mən öz dəst-xəttimdən, sevimli rejissor priyomlarımdan imtina etdim. İşə başlarkən Mərdanovun manerasına ciddi əməl edir, onun çəkdiyi hər bir kadra ehtiyatla yanaşırdım. Resenziyalardan birində yazılanda ki, «filmdə əvvəldən axıra kimi quruluşçu S.Mərdanovun özünəməxsus, əsl milli istedadı özünü aydın göstərir», - mənim üçün bundan yaxşı tərif ola bilməzdi».
Amma çox təəssüf
ki, dilinə bu sözləri gətirən erməni rejissoru
«Zapiski aktyora i kinorejissora» kitabının sonunda verdiyi
«Filmoqrafiya»ya «Kəndlilər» filminin də adını daxil
etmiş, «quruluş S.Mərdanovundur, A.Beknazarov tərəfindən
başa çatdırılmışdır» sözlərini
yazmışdır. Hacı Həsən rolunun
ifaçısı R.Darablının soyadı isə təhrif
olunub kitabda «R.Darabyan» kimi göstərilmişdir.
«Kəndlilər» filmi
bolşeviklərin rəhbərliyi altında Azərbaycan kəndlilərinin
1919-1920-ci illərdə Müsavat hökumətinə
qarşı apardığı mübarizədən
danışır. Filmdə Müsavat mürtəce
burjua-millətçi Azərbaycan hökuməti kimi qələmə
verilmişdir. Filmdə göstərilir ki, kəndli hərəkatının
get-gedə güclənməsindən qorxuya düşən
müsavatçılar xalq nümayəndələrindən
ibarət qurultay çağırırlar. Onların fikrincə,
qurultaya iri torpaq sahibkarları seçilməli idi. Ancaq
bolşeviklər qurultay kürsüsündən
müsavatçıların xalq əleyhinə siyasətlərini
ifşa etmək üçün kəndliləri ayağa
qaldırırlar.
«Kəndlilər» filminin
müvəffəqiyyətli çıxmasında başda
rejissor S.Mərdanov olmaqla, yaradıcı kollektivin - baş
operator D.Feldmanın, operatorlardan Ə.İsmayılov və
M.Dadaşovun, bəstəkar Niyazinin, rəssamlardan V.Aden və
G.Əliyevin, səs operatoru A.Kərimovun əməyi
böyükdür. Onların hamısı film üzərində
ilham və ruh yüksəkliyi ilə işləmişlər.
Rejissor S.Mərdanov filmdə
maraqlı aktyor ansamblı yarada bilmişdir: Ə.Ələkbərov
(Göydəmir), M.Mərdanov (Təhməz və menşevik),
R.Əfqanlı (Abbas), R.Darablı (Hacı Həsən),
A.Rzayev (onun oğlu), B.Baykov (Petro), M.Sənani (Eldar),
M.Mikayılov (bəy oğlu) gözəl oyun nümayiş
etdirmişlər.
«Kəndlilər» filminin ən böyük uğurlarından biri Eldar obrazıdır. Aktyor M.Sənani bu qəhrəmanın müsbət insani keyfiyyətləri ilə yanaşı, onun anarxist təbiətini də ustalıqla açıb göstərir. Əvvəlcə biz onu bəyin adamları arasında görürük. Sonra o, sarayın alınmasında iştirak edir, bəyi öldürür, mülkədar üzərində çaldığı qələbəni ziyafət düzəldərək yeyib içməklə qeyd edir.
Digər əsas obrazlarla
müqayisədə filmin baş qəhrəmanı - kəndli
Göydəmirin xarakteri heç də tam açılmır.
Bu obraz ekranda yaşamır, sadəcə, əksər
epizodlarda iştirak edir. Bu da əsasən dramaturji
materialın natamamlığından irəli gəlir.
N.Hacınskayanın «Kinoiskusstvo stranı oqney» kitabında
(Moskva, 1971) yazdığına görə, ssenari materialı
film üçün nəzərdə tutulmuş həcmdən
xeyli çox idi. Buna görə də 20-ə qədər
epizod filmə daxil edilmədi. Bu epizodların bəziləri
mövzu və obrazların açılmasına bilavasitə köməklik
göstərə bilərdi. Ssenaridəki nöqsanlar film
istehsala buraxılmazdan əvvəl qeyd olunmuşdu. Lakin
sonradan ssenari qəbul edilmiş, rejissor isə ssenaridəki
çatışmazlıqların hamısını çəkiliş
vaxtı aradan qaldıra bilməmişdi.
«Kəndlilər» filminin ədəbi ssenarisinin Moskvada - SSRİ Kinematoqrafiya İşləri Komitəsində təsdiqi ilə bağlı rəvayətəoxşar bir əhvalat vardı. Danışırlar ki, filmin ssenarisi zəif olduğu üçün onu yenidən işləməyə geri qaytarırlar. İkinci variant da qəbul olunmur, müəyyən düzəlişlər aparmaq şərtilə müəllifə qaytarılır. Təbiətən çox sakit, təmkinli və tədbirli bir insan olan S.Mərdanov narahatçılıq keçirməyə başlayır və «Kəndlilər» filminə rejissor assistenti təyin olunmuş M.Əlilini yanına çağırıb deyir: «Əlili, düzəlişlərdən sonra ssenarini 3-cü dəfə təsdiqə göndəririk, gör nə edə bilərsən».
Əlili ssenarini üç
nüsxə əvəzinə on üç nüsxə
çap elətdirib Moskvaya aparır. Bədii filmlərin
istehsalı üzrə baş idarənin rəisini iclasda
olduğu üçün görə bilməyib, ssenarinin
nüsxələrini rəisin katibəsinə,
sürücüsünə, qapıçıya, redaksiya heyətinin
üzvlərinə paylayır və hər birinə
ayrı-ayrılıqda deyir ki, bu ssenarini gələndə verərsiniz
rəisə, deyərsiniz ki, bunu Əlili verdi, sizi görə
bilmədiyi üçün çox üzr istədi, sabah
tezdən özü yanınızda olacaq. Rəisin ev
ünvanını öyrənib sonuncu nüsxəni onun həyat
yoldaşına verir və deyir ki, bunu rəis göndərdi,
dedi ki, axşam gəlib oxuyacaq.
M.Əlili mənimlə söhbətlərinin
birində danışırdı ki, ertəsi günü kino komitəsinə
daxil olanda qapıçıdan tutmuş katibəyə kimi, məni
kim görürdü, əvvəlcə üstümə cumur,
«bu nə oyundur çıxarmısan?» deyib məni danlamağa
başlayır, hətta rəislə hədələyirdilər.
Günahkar olduğum üçün
cınqırımı belə çıxarmırdım.
Ehtiyatla rəisin otağına daxil olanda məni görüb
ilan çalmış adam kimi yerindən sıçradı.
Elə bildim ki, bu dəqiqə tavanı başıma
uçuracaq. Amma belə olmadı. Deyəsən, dünənki
əhvalatdan sonra səhərəcən hirsi xeyli soyumuşdu.
Buna baxmayaraq üstümə cumub hirsli-hirsli dedi: «Çto,
çto takoe? Çto vı sebe pozvolyaete?!»
Sonra nə dediyini heç
eşitmirdim, çünki fikrim ssenarinin və Səmədin
yanında idi. Ertəsi günü təsdiq olunmuş
ssenarinin nüsxəsini əlimə alanda sevincimdən nə
edəcəyimi bilmirdim. Həmin gün bilet alıb ləngimədən
Bakıya qayıtdım…
Tarixi-inqilabi mövzunun klassik
həllini verən, milli kinematoqrafiyanın inkişafında
mühüm rol oynayan «Kəndlilər», bir sənət əsəri
kimi, bu gün də bədii dəyərini itirməmişdir.
Bir neçə il əvvəl Fransada - beynəlxalq kinofestival
çərçivəsində keçirilən Azərbaycan
filmlərinin retrospektiv baxışında uğurla
nümayiş etdirilən, bu film gözəl rejissor həlli,
materialın dərindən öyrənilməsi və hər
bir aktyorun istedadının üzə
çıxarılması baxımından, kino mütəxəssislərinin
və tamaşaçıların rəğbətini
qazanmışdır.
Aydın Kazımzadə,
əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2010.- 8 yanvar.- S. 10.