«Arşın mal alan» Türkiyədə
Hafiz Quliyev: “Premyeradan sonra Samsunda hamı tamaşadan
mahnılar oxuyurdu”
«İmkan olsaydı,
bu tamaşanı əlimizin üzərinə
götürüb heç nəyinə toxunmadan Nyu-Yorka
aparardıq. Qoy orda görsünlər ki, əsl sənət
necə olur». Opera və Balet Teatrının baş rejissoru
Hafiz Quliyevə bu sözləri Bakıda «Leyli və Məcnun»a
baxan bir amerikalı ailə deyib. «Üzeyir sənətinin
böyüklüyünü, dahiliyini dillə ifadə etmək
mümkün deyil. Dünyanın hansı ölkəsində
dahi bəstəkarın əsərləri səhnələşdirilirsə,
ayaq üstə alqışlanır». Bu sözlər isə
Hafiz müəllimə məxsusdur. Rejissor ötən ilin
noyabrında Türkiyə Cümhuriyyətinin Samsun Dövlət
Opera və Balet Teatrında «Arşın mal alan»ı səhnələşdirərkən
aldığı təəssüratları bizimlə
bölüşür:
- 2009-cu ildə Samsun Dövlət
Opera və Balet Teatrının rəhbərliyinin dəvəti
ilə Üzeyir Hacıbəyovun «Arşın mal alan»
tamaşasını səhnələşdirmək
üçün Türkiyəyə getdim. Əvvəla,
bu ideyanın haradan gəlməsi ilə bağlı
kiçik bir məlumat verim. Mən Üzeyir Hacıbəyovun,
demək olar ki, bütün əsərlərini səhnələşdirmişəm,
həm Azərbaycanda, həm də xaricdə. «Arşın mal
alan»a gəldikdə isə 4 dəfə quruluş vermişəm:
1997-ci ildə Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrında dövlət sifarişi ilə, 2002-ci ildə
Ankara Dövlət Opera və Balet Teatrında, 2003-cü ildə
Moskvada və 2009-cu ildə Samsun Dövlət Opera və Balet
Teatrında. Göründüyü kimi, müxtəlif
teatrlarda, müxtəlif aktyorlarla bu tamaşaya quruluş
vermişəm. Tamaşanın Bakıdakı nümayişinə
Ankara Opera Teatrının baş direktoru Rəmzi bəy də
baxmışdı. Bundan sonra onlar mənə bu əsəri
türk aktyorlarının ifasında Ankarada səhnələşdirməyi
təklif etdilər. Təklifi qəbul etdim. Ankara Dövlət
Opera və Balet Teatrının aktyorları və bolqar
dirijorla tamaşanı hazırladıq.
- Tamaşada
çıxış edəcək aktyorları siz
seçirdiniz?
- Aktyorları onlar mənə
təklif etdilər, söz yox ki, mənim də fikrim nəzərə
alındı. Əslində mənim seçim etməyim
üçün vaxt da yox idi, amma bütün rolların
ifaçılarını birlikdə müəyyənləşdirdik.
Biz tamaşanı Azərbaycan ləhcəsində hazırladıq.
Tamaşanın rəssamı Yusif Tokar adlı türkiyəli
sənətkar idi. Dekorasiyalarla bağlı mən ona təklif
etdim ki, ümumi fonda Bakı, İçərişəhərdən
görüntülər yer alsın. İstəyirdim ki, əsərdə
baş verən hadisələr Bakıda cərəyan etdiyindən,
tamaşada aktyorların geyimlərindən tutmuş, ornamentlərə
qədər hər şey bir-birini tamamlasın, sırf Azərbaycan
ab-havası duyulsun. Bundan sonra bu tamaşa uzun müddət
Ankara teatrının repertuarında qaldı. Əsəri
Türkiyənin bir neçə bölgəsində, hətta
xaricdə də qastrol səfərlərində oynadılar.
Mən bu dəfə Samsuna gedəndə orada hər kəs Ankara Opera Teatrında hazırlanan «Arşın mal alan»dan danışırdı.
- Necə oldu ki, Samsun Opera və
Balet Teatrında da bu əsəri tamaşaya qoymaq qərarına
gəldilər?
- 2009-cu ildə teatrın
repertuarını müəyyənləşdirəndə qərara
alıblar ki, «Arşın mal alan»ı mütləq səhnələşdirsinlər.
Əsəri səhnələşdirməyi mənə
təklif etdilər, mədəniyyət və turizm naziri Əbülfəs
Qarayev və Azərbaycan Opera və Balet Teatrının rəhbəri
Akif Məlikov bunun üçün mənə hər cür
şərait yaratdılar, gedib orada tamaşanı
hazırladım. Noyabrın 15-də Türkiyəyə getdim,
bir gün sonra Samsun teatrında işə başladıq.
Vaxtımız az idi, hər şey sıfırdan
başlanmalıydı. Ona görə çox gərgin
işləyirdik. Üstəlik də hər rola
iki-üç nəfər hazırlanmalıydı. Bunlar onun
üçün idi ki, hər tamaşada ifaçılar dəyişdirilməliydi.
Bunların hamısını hazırlayıb sonra gəlməliydim.
Gündə səkkiz saat məşq prosesi gedirdi. Səkkiz
saat məşq psixoloji baxımdan çox çətindir.
İlk 15 gündə məşqlərdə hamı
iştirak edirdi: 17-18 nəfər aktyor, baletmeyster, dirijor,
kostyumçular... Eyni
zamanda onlarda maraqlı bir tendensiya var ki, hamı gəlib məşqə
baxır. Onlar üçün maraqlı idi ki, Azərbaycandan
gəlmiş rejissor necə işləyir.
- Türkiyəli rejissorlarla
sizin iş üslubunuzda hansı fərqlər var?
- Biz Stanislavski məktəbi
ilə işləyirik, onlar Avropa, Şekspir teatrı
üslubu ilə. Biz iç oyunu çox sevirik, çünki
məktəbimiz bunu tələb edir. Məşq prosesində
hər iki məktəbin sintezindən yararlanaraq tamaşa
hazırladıq. Dekabrın 19-na premyera təyin edilmişdi.
Vaxta bir neçə gün qalmış bilet
satışı ilə məşğul olan adam dedi ki,
tamaşanın uğuru artıq bəllidir. Çünki bir
dənə də boş yer qalmayıb. Premyera həmin tarixdə
oldu. Olduqca canlı bir tamaşa göstərildi. Hər
frazaya, hər sözə reaksiya verilirdi.
Üzeyir Hacıbəyov elə
bir irs qoyub gedib ki, bundan sonra yüz illər də keçsə,
yeni gələn nəsil həmişə bu irsdən istifadə
edəcək, həm Azərbaycan mədəniyyətini,
musiqisini dünyada tanıtmaq baxımından, həm də
öz insanlarımızın mənəvi zövq alması
baxımından. Ən əsası isə odur ki, biz bundan
düzgün istifadə edək, bu irsi özümüzə və
dünyaya olduğu kimi təqdim etməyi bacaraq. Üzeyir bəyin
yazdığının istiqamətini dəyişsək, ola
bilər ki, az bir müddət üçün
tamaşaçı marağı əldə edək, amma bunun
uzun müddət qalması mümkün deyil. Ona görə də
mən dahi bəstəkarımızın əsərlərini
harada səhnələşdirsəm, çalışıram
ki, onun öz dəst-xəttini qoruyub saxlayım.
Ü.Hacıbəyovun komizmini saxlamaq kifayət edir ki, həmin
tamaşa uğur qazansın.
- Türkiyədə sizdən
hansı yöndə tamaşa istədilər?
- Ankarada «Arşın mal
alan»ı səhnələşdirəndə mən təklif
etdim ki, bir qədər modern üslubda əlavələr edək.
Qəti şərt qoydular ki, tamaşa sırf klassik formada
hazırlansın. Hər şeyi Üzeyir bəyin qələmindən
çıxan kimi istədilər. Biz modern tamaşalara
müraciət edirik. Amma onlar bizim üçün nümunə
ola bilməz. Yeri gəlmişkən, «Arşın mal alan»
Ankarada da, burda da ən çox tamaşaçı toplayan əsərdir.
Əslində onların təklifi mənim də ürəyimdən
idi. Çünki Ü.Hacıbəyovun istər operası, istərsə
də operettası olsun, bunu Üzeyir masştabında təqdim
etmək lazımdır. Bununla biz dunyaya öz adət-ənənələrimizi,
etik qaydalarımızı, geyim, tərtibat və musiqi mədəniyyətimizi
göstəririk. Biz bunları olduğu kimi verdikdə
dünya bizi təbii halda daha çox qəbul edəcək.
İndiyə qədər dünyanın 70-dən çox
ölkəsində bu əsər tamaşaya qoyulub və hər
yerdə də sevilib.
- Samsunda tamaşa necə
qarşılandı?
- Dekabrın 19-da premyera, 21-də
isə qala-premyera oldu. Qala-tamaşaya İstanbuldan, Ankaradan
çox ünlü sənətçilər gəlmişdi.
Eyni zamanda Samsun şəhərinin rəsmiləri də
tamaşaçılar arasında idi. Yerli media dekabrın
10-dan tamaşanı işıqlandırmağa
başlamışdı. «Arşın mal işıq
saçacaq», «Şöhrətli türk rejissorunun,
şöhrətli «Arşın mal alan»ın Azərbaycanı
bir daha Türkiyəyə sevdirməsi» başlıqları ilə
yazılar dərc edilmişdi. Çoxlu müsahibələrim
oldu, həm televiziyalarda, həm də qəzetlərdə.
- Türkiyə ictimaiyyətinin
reaksiyası necə oldu?
- 19 Mayıs Universitetində
Azər Kazımlı adlı çox şöhrətli bir
professorumuz çalışır. O mənə
danışırdı ki, antrakt zamanı hər kəs
«Arşın mal alan»ın musiqisini oxuyurdu və bu da mənə
qürur verirdi. Hətta küçə ilə gedəndə
də hamı tamaşanın mahnılarını ifa edirdi.
Premyerada da, qala tamaşanın sonunda da məni səhnəyə
dəvət etdilər. 10-15 dəqiqə dayanmadan
alqışladılar. Çox qürur duyulası səhnə
idi. Bu zaman yalnız bir şeyi düşünürdüm ki,
nə yaxşı ki, mən azərbaycanlıyam və nə
yaxşı ki, xalqımın Üzeyir bəy kimi sənətkarı
var. Tamaşadan sonra danışırdılar ki, Hafiz Quliyev gəlib
Samsunu azərbaycanlaşdırdı. Mənə
saysız-hesabsız müraciətlər oldu ki, Azərbaycanı
görmək istəyirlər. Sonda böyük bir ziyafət təşkil
edildi. Həmin tədbirdə məşhur insanlar iştirak
edirdilər. Onların hamısı öz
çıxışlarında Üzeyir sənətinə
vurğunluqlarını ifadə etdilər.
Samsun Opera və Balet
Teatrının rəhbərliyi bildirdi ki,
tamaşaçılar tərəfindən onlara o qədər
təpki gəldiyindən, bu əsəri uzunmüddətli
repertuara salıblar. İndi ayda 2-3 dəfə «Arşın
mal alan» göstərilir, yaz aylarında isə tamaşaya
qastrol coğrafiyası yazıldı. Üstəlik, Ankarada və
Samsunda «Arşın mal alan» adlı dərgilər
buraxıldı. Bu dərgilərdə mənim buradan
Ü.Hacıbəyovun həyat və
yaradıcılığına dair apardığım
bütün materiallar yer alıb. Dərgilər cəmi bir
neçə günə satılıb qurtardığından
yenidən təkrar çap edildi.
- Tamaşanın musiqilərini
kim ifa edirdi?
- Teatrın solistləri.
Samsun teatrının aktyorlarının hamısı
konservatoriya təhsillidir. Çox istedadlı insanlardır.
Yüksək səviyyədə də ifa edirdilər. Onlar
«Arşın mal alan»ı o qədər sevirlər ki, çox
böyük həvəslə bu işə girişmişdilər.
Əsərə sevgi ilə yanaşanda onu oynamaq asan olur.
Ankaradakı tamaşa bir qədər Azərbaycan ləhcəsi
ilə hazırlanmışdı, amma Samsunda sırf Anadolu ləhcəsindən
istifadə etdik. Buradakı tamaşada dirijor alman, rəssam
türk, rejissor azərbaycanlı, xormeystr isə moldovan idi.
- Sirr deyil ki, son illər Azərbaycan
teatrları tamaşaçı qıtlığı
yaşayır. Bu baxımdan Türkiyədə vəziyyət
necədir?
- Deməzdim ki, Azərbaycan
tamaşaçısı teatrdan ayağını tamamilə
kəsib. Xüsusilə axır vaxtlar bu yöndə xeyli irəliləyiş
var. Hətta bizim elə tamaşalarımız olur ki, bilet
tapılmır. Bizdə də premyeralarda bilet
satışı yüksək olur. Türkiyədə də
qala-premyeraya 3-4 gün qalmış biletlərin hamısı
satılıb qurtarmışdı. Ortaq nöqtələr
var. Yaxşı tamaşanın tamaşaçısı həmişə
olur. Müəyyən düşüb-qalxmalar hər yerdə
baş verir. Üzeyir bəyin əsərlərinə maraq isə
heç zaman ölmür.
Fəxriyyə ABDULLAYEVA
Mədəniyyət.- 2010.- 15 yanvar.- S. 8.