Yeni və köhnə Azərbaycan
naminə
Orxan Fikrətoğlu: «Özümdən əvvəlki nəsli
bir yazıçı kimi böyük ədəbi cərəyanın
yaradıcıları kimi qəbul etməmişəm»
Məqsədimiz bir nəfər köhnə azərbaycanlıyla
söhbət etmək idi. Dedilər indi o adamları
tapmaq çətin məsələdir. Biri qalıb, amma onun
da qəbuluna düşmək müşkül məsələdir.
Nədənsə, onunla görüşmək bizim
üçün bir o qədər də müşkül
olmadı. İlk cəhdimizdən söhbət
üçün müsbət cavab ala bildik (yəqin
ad-sanımızdan narahat olub). Beləliklə , söhbətimiz
hər gün özünü köhnə azərbaycanlı
adlandıran, əslində isə köhnəlikdən əsər-əlamət
qalmayan Orxan Fikrətoğlu ilə oldu.
“VAXT”ı yazmağın vaxtı
“Vaxt”ı yazmağa
vaxtım çatdı. Çünki mən o vaxtı
öz içimdə yaşadırdım. Sonda fikirlərimi
kağıza köçürdüm. Nəyi yazmamışamsa,
onu da gələcəkdə yazacağam. Mənə elə gəlir
ki, elə an, elə saniyə var ki, insanın bioloji vaxtı
ilə üst-üstə gəlir. İnsan elə
düşünür ki, bu gün ilə yaşayır. Əslində
gələcəklə keçmişin toqquşacağı
tarixi bir tarixə çevrilir. Bu gün əslində amorfdur.
İnsanın yadında qalan keçmişidir və insan
keçmişini unutmaq istəyir. Çünki insan
bütün anlarda “vaxt”a və özünə məğlub
olur. Mən bu fikirdəyəm ki, tarix bitib. Biz tarixin digər
səhifəsini yaşayırıq. Bu gün məişət
ideallaşıb və bütün bu problemlər mənim
yazılarımda öz əksini tapıb. “Vaxt”da mən belə
problemləri qoymuşdum. Düşünürəm ki, bu
problemlər Azərbaycan nəsrində yoxdur. Və çox
istərdim ki, bu kitabı ağıllı oxucu oxusun. Əks
halda mənim nə demək istədiyim anlaşılmayacaq.
Son vaxtlarda da bir roman üzərində işləyirəm.
Romanda mövzu Rusiyada çörəkpulu qazanan bir insanın
taleyidir. Həm də kinossenari yazıram. 1937- ci il
haqqındadır. Burada repressiya dövrü öz əksini
tapır.
«Mozalan»ın imkanlarından o tayda
Mənə elə gəlir
ki, «Mozalan» ənənədir. İstənilən cəmiyyətdə,
istənilən mühitdə özünütənqid hissi,
özünü kənardan görmək qabiliyyəti yoxdursa,
hamı bir-birini yalandan, bəlkə də, doğrudan tərif
edirsə, o normal cəmiyyət hesab olunmur. Mənə elə
gəlir ki, Habil və Qabildən birində ironiya olub. Adəm
peyğəmbərin özündə belə ironiya olub.
İroniyasız reallıq ola bilməz. Bu dünya əslində
çox bədbindir. Ona görə də ironiya,
gülüş olmasa, bədbinliyi yaşamaq çətin
olardı.
«Mozalan» studiyası 1971- ci ildə
yaranıb. SSRİ dağılandan sonra «Mozalan» demək olar
ki, yox dərəcəsində idi. Mən iki ildir ki, “Mozalan”a
gəlmişəm və mənə qədər studiyada nə
baş verib, nə göstərilib məlum deyil. Deyərdim
ki, heç arxiv də yoxdur. Ancaq mən “Mozalan”a gələn
kimi birinci nömrəmi çəkdim. Bu layihə üzərində.
Xəyyam Abdullayev, Elməddin Alıyevlə birgə işlədim.
Bu nömrə İspaniyada mükafata layiq görüldü.
Belə ki, bütün dünya artıq «Mozalan»ı
tanıdı. Mən daha çox gənclərlə
çalışıram. Elməddin Alıyevi, Xəyyam
Abdullayevi bir çox istedadlı gəncləri bu işə cəlb
etmişəm. Mənim fikrimcə, çəkdiyim 5 nömrə
içində ən uğurlusu Emin Mirabdullayevin 2 süjetidir.
Azərbaycanda prokat olmadığına görə çəkilən
filmlərin təbliğatı da zəifdir. Kinoteatrlar yoxdur
ki, gənclər gəlib filmləri izləsin. Ancaq mən
öz gücümə «Mozalan»ın teleprokatını
açmışam. Prokatı olmayan kino sistemində bu bir
inqilabdır.
Dünən doğmadır, yoxsa bu gün?
Azərbaycanda istedadlı
insanlar hər zaman yaşayıb və yaşayır. Mən
Azərbaycana həmişə dünya ədəbiyyatı
kontekstindən yanaşıram. Mənim sevdiyim dünya
yazıçıları vardır ki, Ceym Coys, Migel de Servantes,
Selim Cerin və bir çox məşhur
yazıçıların adların çəkə bilərəm.
Nə qədər qəribə olsa da, özümdən əvvəlki
nəsli böyük ədəbi cərəyanın
yaradıcıları kimi qəbul etməmişəm.Və bu
fikrimi çəkinmədən özlərinə də
bildirmişəm, tənqid də etmişəm, kitablarımda
da bu barədə qeydlərim var. Əvvəlki nəslə mənsub
yazıçıların, yəni 60-cı illərin nümayəndələrini
nəzərdə tuturam ki, onları hazırda
leqallaşdırırlar. Hərçənd ki, onlar artıq
öz sözlərini deyib getməlidirlər. Ancaq niyə
getmirlər heç özüm də bilmirəm. Heç
70-ci illərin yazıçılarını da bəyənmirəm.
Nə qədər qəribə olsa da. Mənim haqqımda
fikirlər gəzir ki, mən özümdən sonrakı
davamçıları da bəyənmirəm. Axı əslində
elə deyil! Mən sadəcə yeni nəsil haqqında az məlumatlıyam
və bu o demək deyil ki, onlar haqqında neqativ fikirdəyəm.
Məsələn, bu yaxınlarda bir neçə gənc
şairin Aqilin, Pərvizin şerləri ilə tanış
oldum. Çox da bəyəndim. Bütün qeyd etdiklərimin
sırasında, yəni özümdən əvvəlki nəslin
nümayəndələrini nəzərdə tutub deyirəm
ki, həm həyat təcrübəsi baxımından, həm
dərin poeziya xidməti baxımından Vaqif Cəbrayılzadəni
bir şair kimi qəbul edirəm. Vaqif nə siyasətə
getdi, nə məişətə getdi. Vaqif hələ
yuxuludu. O əsl şair olaraq qaldı. Mən şair adı
çəkiləndə ilk növbədə Vaqif Cəbrayılzadənin
adını düşünürəm. Çünki o
şair ömrü yaşayıb. Nə pula gedir, nə vəzifəyə
gedir, nə də bəziləri kimi deputat olmaq istəyir. Bəlkə
də, mən özüm də o yolu tutan insanam deyə, onu
bir şair, yaradıcı insan və insan kimi bəyənirəm.
Yazmaq qorxusu
Heç vaxt belə bir qorxu
keçirməmişəm. Əslində mən yazmaq istəməmişəm.
Mən ideoloji ruhda olan insanam. Deyərdim ki, mən bir əsgərəm.
Hər hansı bir sistemə salınsam, mən oranın əsgəri
hesab olunacam. Mənim anadan olduğum kod belə
yazılıb.Yazmaq isə mənə, bəlkə də
qandan, nəsildən ötürülüb. Onların ruhundan
mənə keçib. Və yazıram. Ancaq onu deyim ki, mən
yazmağa başlarkən bir o qədər mütaliə etməmişdim.
Çox az sayda kitab oxumuşdum. İnsan nə qədər
çox kitab oxuyursa, bir o qədər yazamaqdan utanır. Bu səbəbdən
indi düşünürəm ki, mən hansı cəsarətlə
oturub əlimə qələm aldım, yazdım. Axı
dünyada gör kimlər var. Necə dahi şəxsiyyətlər
var. Dünyada o qədər dahi şəxsiyyətlər
vardır ki, nə internetə düşüb, nə
antalogiyalarda var. Mən kağızdan qorxmamışam.
Başa düşülməməkdən qorxmuşam.
Ola bilsin kiminsə
bostanına daş atmışam. Ancaq ədəbiyyatı sevə-sevə
yazmışam və yazıram...Yazılarımda heç bir
çirk, nifrət, eybəcərlik yoxdur.
Kino və kinomuza baxarkən
Kinoda üç şey
çatmır: istedad, istedad və yenə də istedad. Bu
kinonun ritorik tərəfi. Digər çatışmayan cəhətlər
texnika, avadanlıq və kino məktəbidir. Ən önəmlisi
Azərbaycanda kino məktəbi olmalıdır. Kino məktəbi
fəaliyyət göstərməlidir ki, kinomuz yetərincə
inkişaf yoluna düşsün. Niyə görə xarici
ölkələrdə İtaliyada, Fransada kino dalğaları
olduğu halda, bizdə yoxdur?! Bəzən belə bir fikir
bildirirlər ki, milli xörək ola bilər, amma milli kino ola
bilməz! Niyə olmur və niyə də milli kinomuz
olmasın?! Kinonun inkişafı üçün ssenaristlərin
axını olmalıdır. Hansı ki, kinonu inkişafa apara
biləcək bir axın.
Jurnalistika və ədəbiyyat: Seçimin
vaxtıdırmı?
Mən əslində ədəbiyyatçıyam.
Jurnalistika isə mənim çörək
ağacımdır. Bununla mən pul qazanıram. İnsan sata
bilmirəm, məddahlıq edə bilmirəm, yaltaq
olmağı bacarmıram və buna görə də digərləri
kimi “başqa” yerlərdən pul qazana bilmirəm. Halal yolla
qazanılan pul hər çəkilən əzab, əziyyətə
dəyər. Jurnalistika elədir ki, başımı
aşağı salıb işimi işləyirəm.
Jurnalistikaya yalnız iş kimi baxıram və bununla ailəmi
dolandırıram. Ancaq deyim ki, jurnalistika məndən
çox böyük yazılarımı aparıb. Bu sənət
mənə dolanışıq verib. Ədəbiyyat isə məni
dolandırmır. Yazdığım kitablar məni
dolandırsa, neynirəm başqa sənəti.
Özümü yalnız yazılarıma,
yaradıcılığıma həsr edərdim. Təəssüflər
olsun ki, ailə saxlamaq üçün bu kifayət etmir.
Jurnalistika mənim peşəm deyil. Ancaq televiziya sahəsində
yaratdığım “ZORXANA” analoqu olmayan bir verlişdir.
Çünki 10 il hər gün sərasər günün
baş xəbərlərini ezop dilində, satirik dildə,
insanların anlayacağı bir dildə çatdıran ikinci
belə bir veriliş olmayıb. Bunun əvəzində
heç qiymət də istəmirəm. Sadəcə bu mənim
işim idi və etdim. Ədəbiyyat sahəsində isə mənim
8 kitabım işıq üzü görüb. Bilirəm ki, mənim
yaratdığım yolla gedib, çap olunan insanlar da var.
Telejurnalistikada isə ən azından “ZORXANA” və Orxan Fikrətoğlu
adı çəkiləndə, küçədən
keçən uşaq da məni tanıyır. Azərbaycandan
kənarda belə “ZORXANA” izlənilir. İranda, Rusiyada,
Türkiyədə məni maraqla izləyirlər. Elə bir
azərbaycanlı yoxdur ki, onların evində mənim kasetim
olmasın. İranda - Tehranda küçədə gəzərkən
hamı məni tanıyır.
Orxan Fikrətoğlu və siyasət
Mən siyasətdən iyrənirəm,
qorxuram. Siyasət çox ikiüzlü sənətdir. Ancaq mən
siyasətin də dadını bilirəm. Azərbaycanda hələ
də sadəcə olaraq parodiyaları var. Siyasətçilər
aktyorlar kimi siyasi parodiya metodundan istifadə edirlər. Mən
siyasət yolu ilə getmədim. Bitərəf olaraq qaldım.
Bu yolun yolçusu olmadım. Sadəcə siyasəti
gördüm və anladım ki, siyasətdən uzaq və
durmaq lazımdır.
Siz kimsiniz, Orxan Fikrətoğlu?
Orxan Fikrətoğlu
heç vaxt yeni azərbaycanlı ola bilməz. Çünki
bu keyfiyyətlər məndə yoxdu. Tarixi, psixoloji, genetik,
ruhani, hətta irfani. Sadaladığım bu parametrlərin
heç birində mən yeni azərbaycanlı ola bilmirəm.
Bəlkə də, bu mənim faciəmdir. Çünki mən
özümdən ağıllını ağıllı kimi
qəbul edirəm. Mən yalandan ona ağılsız kimi baxa
bilmərəm. Fikirlərim köhnə olmasa da, mən
xalqına, millətinə və özünə sadiq olan
köhnə azərbaycanlı Orxan Fikrətoğluyam.
Söhbətləşdi: Yeganə Yaşar
Mədəniyyət.- 2010.- 15 yanvar.- S. 6.