Televiziyamızın mogikanı
«Azərbaycan
televiziyasının ən nadir tapıntısı Elşad
Quliyevdir. Bu adam necə yetişib, hardan gəlib - mən indiyə
qədər anlaya bilmirəm».
Rəşid Behbudov
Böyük Azərbaycan şairi Xaqani demişdir: «Xəyal
gəmisini quraqlıqlarda qovma, onu tufanlarda sınamağa
çalış». Məşhur televiziya nəzəriyyəçisi,
praktiki və teletənqidçisi, ssenarist, Azərbaycanın əməkdar
incəsənət xadimi, professor Elşad Heybət oğlu
Quliyev hələ çox gənc yaşlarından xəyal gəmisini
reallaşdıraraq sıravi tərcüməçidən
tutmuş (1966) Azərbaycan Dövlət Televiziya və Radio
Verilişləri Şirkətinin sədrinədək
(1983-1990) bütün vəzifələrdə
düşdüyü tufanlardan alnıaçıq
çıxıb, peşəkar
yaradıcılığını sarsılmaz iradəsi ilə
davam etdirib.
1992-ci ildə o, yenidən
AzTV-nin sədri təyin edilərkən hamını heyrətə
salan bir iş görür: televiziyanın əməkdaşları
«yuxarılar»ın diktəsi ilə fəaliyyət göstərdiklərinə
görə efirdə xalqdan üzr istəyirlər. Lakin AXC-nin
hakimiyyətə gəlişi sədrin növbəti
istefası ilə nəticələnir.
Qiyabi də
olsa bir-birimizi yaxşı tanıyırdıq. Məhz
televiziyaya qayıtdığı ilk günlərin birində
Elşad müəllim məni yanına
çağırıb televiziyada yenicə
açdığı Xarici filmlərin dublyaj redaksiyasına
müdir vəzifəsini təklif etdi.
Razılığımı alandan sonra o, istər dublyaj, istərsə
də kino haqqında çox maraqlı fikirlər söylədi,
tapşırıqlar verdi.
Elşad
müəllim işıqlı şəxsiyyət idi. O,
istedadı olan insanlara xüsusi hörmətlə
yanaşırdı.
Musiqimizin ən
gözəl tərənnümçüləri həm də
müğənnilərdir.
Həm özünə, həm
də digər yaradıcı adamlara qarşı hədsiz tələbkar
olan Rəşid Behbudovu telestudiyaya gətirmək, onunla
çəkilişlər aparmaq televiziya işçiləri
üçün həmişə problem olub. Bir musiqi
nömrəsini çəkmək üçün ən
azı bir neçə gün lazım olurdu. Buna baxmayaraq, E.Quliyev
bu sənətkarın böyüklüyünə elə məftun
idi ki, bütün çətinliyi gözünə alıb,
nə olur-olsun, onun çıxışlarını çəkib
göstərmək istəyirdi. Elşad müəllim
danışırdı ki, həcmi bir saatdan çox olan «Rəşid
Behbudov» filmini, eləcə də ayrı-ayrı musiqi nömrələrini
çəkmişdik. Film başdan-başa musiqi nömrələrindən
ibarət idi. Buna baxmayaraq nə ondan bir müğənni kimi
doymaq olurdu, nə də o özü bizə ondan doymağa
imkan verirdi.
Daha bir
maraqlı misal. E.Quliyevin dediklərindən: «Mən Vaqif Səmədoğlu
ilə həmişə fəxr etmişəm. Bu fəxri mənə
gətirən qollardan biri onun televiziyada veriliş
aparmasıyla bağlıdır. «Caz klubu» verilişinin məşhur
aparıcısı Vaqifin bir şair kimi tanınmasında mənim
də bir balaca rolum olub.
Bir dəfə Rüstəm
İbrahimbəyov zəng edib çağdaş şairlər
- Vaqif Səmədoğlu, Ramiz Rövşən, Vaqif
Bayatlı haqqında ssenari yazmaq istədiyini söylədi. Beləliklə,
«Üç çinar yarpağı» adlı film ortaya
çıxdı və geniş kütlədə bu
üç şairin yaradıcılığı haqqında
az da olsa təsəvvür yaratdıq. Əslində
«Üç çinar yarpağı» çəkiləndə
Vaqif Səmədoğlu yarpaq yox, çinar qədər
möhtəşəm idi».
E.Quliyev telestudiyada
böyük təşkilati işlər aparmaqla yanaşı,
«Azərbaycantelefilm» Yaradıcılıq Birliyində televiziya
filmlərinin həm kəmiyyət, həm də keyfiyyət
baxımdan yaxşılaşmasına bir sədr kimi xüsusi
diqqət yetirirdi. Onun rəhbərliyi dövründə
istər respublika, istərsə də ümumittifaq
televiziyası üçün onlarla dəyərli film istehsal
olunmuşdur. Həmin filmlərin yaradıcı
qruplarının üzvlərinin əksəriyyətini vaxtilə
Elşad müəllim işə götürmüşdür.
E.Quliyev özünün
dediyi kimi, televiziyaya gəldiyi gündən teleməkanın
«qaynar qazan»ında qaynayıb. İlk gündən
başlayaraq bütün dövrlərdə televiziyanın
inkişafında mühüm rol oynayıb. Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan mətbuatı həmin dövrdə də,
bu gün də 80-ci illəri kinonun və televiziyanın
intibah, çiçəklənmə dövrü
adlandırır.
Elşad müəllim vaxt
tapdıqca özü də ssenarilər, hekayə və
şeirlər yazır, başqa adla radioda səsləndirirdi. 1977-ci
ildə Leninqradda (Sankt-Peterburq) VII Ümumittifaq televiziya filmləri
festivalında tammetrajlı «Sovet Azərbaycanı» televiziya
filmi mövzunun publisistik həllinə görə SSRİ
Jurnalistlər İttifaqının prizinə layiq
görülmüşdür.
E.Quliyevin qələmə
aldığı «Şəki» ssenarisi Şəki şəhəri,
onun sakinləri, nailiyyətləri və özünəməxsus
mədəniyyəti haqqında lirik hekayədir. Bu
ssenarini rejissor V.Babayev 1977-ci ildə lentə
almışdır. Filmdə qədim Şəkinin tarixindən,
Azərbaycanın inkişaf etmiş şəhərlərindən
birinə çevrilməsindən, ipək sənayesinin mərkəzi
olmasından, bura gələnlərin diqqətini xüsusilə
cəlb edən Xan sarayından, Gələsən-Görəsən
qalasının memarlıq elementlərindən, şəkililərin
bugünkü qayğılarından, bu torpaqda doğulub məşhurlaşmış
insanlarından məhəbbətlə söhbət
açılır. Üçhissəli bu filmdə müəlliflər
material bolluğu baxımından tamaşaçıda
bölgə haqqında ətraflı təəssürat yarada
bilmişlər.
«Şəki» filmi Vladivostokda
keçirilən Ümumittifaq Televiziya filmləri
festivalının (1978) prizini almışdır.
Bundan başqa, E.Quliyevin
ssenariləri əsasında daha bir neçə sənədli
film, o cümlədən «Xuraman» (1978), «Muğanda bir kənd
var» (1978), «Qızılı yamaclar» (1984), «Nəbi Xəzri»
(1986), «Oxu, tar» (1989) və s. televiziya filmləri çəkilmişdir.
Ucsuz-bucaqsız
qızılı-sarı taxıl zəmiləri.
Kombaynların səsi ətrafa yayılır. Ön planda
durmuş qadın əlini gözünün üstünə
qoyub işin gedişini izləyir. Sonra o, əlini yelləyib
yaxınlıqdakı kombayn sürücüsünü
yanına çağırır və deyir: «Bir bax, sən
çox səliqəsiz işləyirsən. Gör bir nə
qədər yığılmamış taxıl qaldı...»
Sonra biz bu qadını
müxtəlif şəraitdə - bayram mərasimində,
toyda və öz evində görürük. O, hər
yerdə dəyişməz, qətiyyətli və
işgüzardır, sevimli anadır. Bu qadın məşhur
təsərrüfat başçısı, bacarıqlı təşkilatçı,
Ağdam rayonundakı Lenin adına kolxozun sədri, Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı Xuraman Abbasovadır.
Film-portret janrında çəkilmiş
bu sənədli filmdə əmək mövzusu, vəzifə
sahibinin işə canyandırması, məsuliyyəti ön
plana çıxarılmışdır. 1979-cu ildə
Bakıda keçirilən VIII Ümumittifaq Televiziya filmləri
festivalında «Xuraman» sənədli filmi Qran-Pri
mükafatına layiq görülmüşdür.
«Azərbaycantelefilm» YB-də
E.Quliyevin ssenarisi üzrə rejissor N.Abbasovun lentə
aldığı «Muğanda bir kənd var» rəngli sənədli
film-portreti el ağsaqqalı Nuruş Əliyevə ithaf
olunmuşdur.
Elşad
müəllimin ssenarilərinin əksəriyyəti film-portret
janrındadır. Rejissor V.Babayevin çəkdiyi
«Qızılı yamaclar» filmi Azərbaycanın məşhur
kolxoz sədri N.Nikitinin həyat və fəaliyyətindən
bəhs edir. Lakin müəlliflər burada nəinki
İsmayıllı bölgəsində, hətta bütün
ölkədə tanınan bu bacarıqlı təsərrüfat
rəhbərinn tərcümeyi-halı vasitəsilə, əslində,
İsmayıllı rayonunun İvanovka kəndi, onun zəhmətsevər
əməkçiləri barəsində məhəbbətlə
söhbət açırlar.
Azərbaycanın xalq
şairi Nəbi Xəzrini C.Cabbarlının ev-muzeyində tez-tez
görmək olardı. Böyük dramaturqa həsr
olunmuş tədbirlərdə o, məmnuniyyətlə
iştirak edərdi. O vaxtlar şair Azərbaycanın Xarici
Ölkələrlə Dostluq və Mədəni Əlaqələr
Cəmiyyətinin sədri vəzifəsində
çalışırdı. Nəbi müəllim maraqlı
həmsöhbət idi. O, deyirdi ki, dünyanın hansı
ölkəsində olursa-olsun, geri qayıdanda mütləq
Xırdalandakı ata evinə baş çəkərdi.
Valideynləri rəhmətə getsə də, bacısı
Şirin həmin evin ocağını sönməyə
qoymurdu. Şair hətta bacısına poema da həsr
etmişdi. Bu xeyirxah və sədaqətli qadın öz həyatını
qura bilmədiyi üçün ata evində
qardaşının kitablarını, əlyazmalarını,
saysız-hesabsız fotoşəkillərini, məktublarını,
qəzetlərini göz bəbəyi kimi qoruyub
saxlayırdı. Qəribə də olsa, 1941-ci il iyunun 22-də
kənddə Şirin xanımın toyunu edirlər. Səhəri
gün isə əri cəbhəyə yola düşür və
bir daha geri qayıtmır.
Təsadüfi deyil ki, yenə
də E.Quliyev və V.Babayev
yaradıcılığının məhsulu olan «Nəbi Xəzri»
sənədli filminin ilk kadrları şairin Xırdalandakı
evində bacısı Şirinlə başlayır. Sonra
qırx dəqiqə ərzində mavi ekranda biz Nəbi Xəzri
poeziyasını dinləyir, onun poema və şeirlərinin qəhrəmanları
ilə tanış oluruq. Çinarlı bağ, Abşeron
çimərliyi, Xəzərin şıltaq dalğaları,
pambıq tarlaları. Sumqayıtın qaynar həyatı, əfsanəvi
Neft Daşları biri digərini əvəz edir. Bütün
bunları görkəmli şair öz əsərlərində
böyük məhəbbətlə vəsf etmişdir. Nəbi
Xəzrinin yaradıcılıq ab-havasına qatılaraq
düşüncələrə dalmasını, şeirin
yaranması prosesini müəlliflər sənətkarlıqla
lentə köçürə bilmiş və ekranda şairin
obrazını uğurla yaratmışlar.
Tanınmış şairlərdən Y.İsayev, R.Həmzətov, O.Şestinski və M.İsmayılın qələm dostları Nəbi Xəzri haqqında hər cür imtahandan, sözçülükdən uzaq fikir söyləmələri, səmimi,
ürəkdən gələn söz demələri filmin ən qiymətli kadrlarıdır.
Filmin diqqəti cəlb edən
cəhətlərindən biri də Mərkəzi Televiziya ilə
gəstərilməyinə baxmayaraq, şairin öz şeirlərinin
doğma ana dilində söyləməsidir. Həmin şeirlər
eyni zamanda tərcümədə rusca da səslənir.
«Nəbi Xəzri» filminə
baxarkən və şairi, onun şerlərini dinləyərkən
bu insanın, onun düşüncə və hisslərinin sənə
nə qədər yaxın və doğma olduğunu bir daha yəqin
edirsən.
Kinodramaturq E.Quliyevin «Oxu,tar»
ssenarisində, adından da göründüyü kimi, Azərbaycanın
qədim musiqi alətini ustalıqla dilləndirən məşhur
tarzən Ramiz Quliyevin yaradıcılığından, onun
qastrol səfərlərindən, ifaçılıq sahəsində
qazandığı böyük uğurlarından söhbət
açılır.
Rejissor B.Ağayevin çəkdiyi
bu filmin kompozisiyası çox tutumludur. Yəni 4 hissədən
ibarət olan sənədli filmdə virtuoz
ifaçının məharəti bütün əlvanlığı
ilə açılıb göstərilir.
Deyirlər,
böyük istedadlı insan hərtərəfli istedada malik
olur. Bu, həqiqiətən belədir. E.Quliyev ADU-nun (indiki
BDU) filologiya fakültəsini və Moskva İctimai Elmlər
Akademiyasını bitirib. Tarix elmləri namizədidir (1991).
1990-2008- ci illərdə «Bilik» Cəmiyyətinin sədri
olmuşdur. Maarifçilik sahəsindəki uğurlu işi
akademik Vavilov adına Beynəlxalq medala layiq
gbrülmüşdür. Beynəlxalq Ekoenergetika
Akademiyasının elmlər doktoru, Beynəlxalq Televiziya və
Radio Akademiyasının həqiqi üzvü idi. Onun «Telekamera
və mikrofonla» (1985), «Televiziya iki əsrin ayrıcında»
(1993) və «Televiziya: nəzəriyyə, inkişaf meyilləri»
(2004) kitabları çap olunmuşdur.
Təsadüfi deyil ki, zəmanəmizin böyük bəstəkarı Qara Qarayev E.Quliyevlə görüşlərinin birində uzaqgörənliklə onun barəsində demişdir: «Çox məmnun oldum ki, Azərbaycan Teleradio Komitəsində sənin kimi gənc bir kadr yetişib və sabah idarə etməyə hazırdır».
Sədr olandan sonra günlərin birində digər görkəmli sənətkarımız, böyük dramaturq və yazıçı İlyas Əfəndiyev ilk dəfə E.Quliyevlə rastlaşarkən diqqətlə üzünə baxıb dedi:
-
Televiziyanın Elşad Quliyevi səniymişsən?
- Bəli, mənəm, - deyə
Elşad müəllim cavab verir.
- İgidin adını
eşitmişdim, amma özünü görməmişdim. İndi
görürəm ki, adın özünə, özün də
adına yaraşırsan...
Bu igidin - Elşad Quliyevin
adı Azərbaycan mədəniyyət və incəsənət
tarixinə əbədi həkk olunub. Onun haqqında
«Telefenomen Elşad Quliyev ilə 16 saat söhbət» adlı
sanballı kitab işıq üzü görüb, Az.TV-də
onun həyat və fəaliyyətinə həsr olunmuş
«Ömrün teleformatı» sənədli filmi çəkilib.
İllər ötüb keçsə də, Elşad Quliyev
fenomeni yazdığı əsərlərdə, çəkdiyi
filmlərdə, xalq üçün gördüyü
böyük əməllərdə daim yaşayacaqdır.
Aydın Kazımzadə,
əməkdar incəsənət xadimi,
kinoşünas
Mədəniyyət.- 2010.- 22 yanvar.- S. 6.