“Əsəri ədəbi cərəyan
yaratmır, ədəbi cərəyanı əsər
yaradır”
XALQ YAZIÇISI ELÇİN SUALLARIMIZA CAVAB VERİR
- Elçin müəllim,
yeni Azərbaycan ədəbiyyatının, o cümlədən
nəsrinin epoxası sizin nəsillə - 60-cılarla
başlayır. Həmın ədəbi nəslin ən
görkəmli nümayəndələrindən biri də
sizsiniz. Bugünkü gənc ədəbi nəsil 60-cılara
münasibətdə rəngləri həddindən artıq
tündləşdirir, hətta bir çox məqamlarda şəxsi
aqressiya ilə yanaşırlar. İstərdik ki,
60-cıların məşhurlarından olan Elçin
çağdaş ədəbi prosesin kontekstindən
yanaşaraq, 60-cı illər ədəbiyyatını
qısaca xarakterizə etsin.
- Bugünkü gənc ədəbi
nəsil heç vəchlə həmin «şəxsi aqressiya ilə
yanaşanlardan» ibarət deyil. Ədəbi nəsli
estetik dəyərlər müəyyənləşdirir,
«şəxsi aqressiya» yox. «Şəxsi aqressiya» ədəbi
imkansızlığın ifadəsidir: sən
özünü bədii söz ilə ifadə edə bilmirsən,
ona görə də içində bədiiyyata qarşı
kin-küdurət yaranır. 60-cı illər ədəbiyyatını
isə mən ədəbiyyatımızda bədii-estetik mərhələ
hesab edirəm və bu ədəbiyyat yalnız 60-cı illər
ədəbi nəslinin («60-cıların») qələminin bəhrəsi
deyil, İlyas Əfəndiyev («Söyüdlü arx»,
«Körpüsalanlar», «Sən həmişə mənimləsən»
və s.), yaxud İsa Hüseynov («Teleqram», «Kollu Koxa», «Saz» və
s.), yaxud İsmayıl Şıxlı («Dəli kür») kimi
yazıçıların əsərləri də o mərhələni
təşkil edən ədəbiyyat nümunələridir.
- Özünüzü
hansı ədəbi cərəyanın nümayəndəsi
hesab edirsiniz, ümumiyyətlə, yazıçı metodu nə
qədər önəmlidir? Sizə elə gəlmir ki, Azəraycan
yazıçılarında metodoloji qeyri-müəyyənlik
problemi var.
- Sizə deyim ki, mən mizin
arxasında oturub yazmağa başlayanda heç vaxt hansısa
ədəbi cərəyan barədə düşünmürəm.
Əsəri ədəbi cərəyan yaratmır, ədəbi
cərəyanı əsər yaradır. Metodla bağlı
«qeyri-müəyyənliyə» gəldikdə isə mən
bir az başqa cürə deyərdim: bizim müasir ədəbiyyatımızda
ədəbi cərəyanlar zənginliyi yoxdur və mən
keçən il «525-ci qəzet»də dərc edilmiş «Azərbaycan
ədəbi prosesində nə baş verir?» adlı silsilə
məqalələrimdə bu məsələdən bəhs
etmişəm.
- Yazıçı kimi
qarşınıza hansı mənəvi problemin həllini qoymusunuz?
Başqa cür desək, estetik idealınızın bədii həllinə
nail olmusunuzmu?
- Doğrusunu deyim ki, mən
bədii əsər yazanda heç bir problemin, o cümlədən
də mənəvi problemlərin həllini qarşıma məqsəd
qoymuram. Mənəvi problem nədir? Bu, həyat hadisələrinin
ortaya çıxartdığı bir məsələdir.
Güman edirəm ki, yazıçı o hadisələri
görməyi bacarmalıdır. O ki qaldı
sualınızın ikinci hissəsinə, ona dəqiq
cavabı ədəbi tənqid verə bilər.
- Ədəbi əsərin
mövzusu, ideyası, hətta dialoqların strukturları belə
yazıçının daxili aləmindən keçir. Yazıçı
daxili süzgəcdən keçirmədən bir cümlə
belə yazmır. Bir yazıçı kimi siz də ədəbi
qəhrəmanlarınıza paylanmısınız. Ancaq ənənəvi
sual olsa da, bilmək istərdik: yazıçı Elçin
hansı ədəbi qəhrəmanında daha çox
görsənir?
- Elə bilirəm ki, sizin
sualınızda cavab da var və mən o cavabla razıyam. Ona
görə də ədəbi qəhrəmanlarımı
bir-birindən ayırmağa, olsun ki, ehtiyac yoxdur.
- Sizin ədəbi qəhrəmanlar
daxili bir tənhalıq yaşayır. Bu tənhalıq
sizin ilk hekayələrinizdən üzü bəri əksər
obrazlarınızda hiss olunur. Qəhrəmanlarınızdan
birinin dediyi kimi, insanı başa düşəcək yeganə
adam o özüdür, yoxsa?..
- Əgər səhv etmirəmsə,
siz bu sözləri mənim «
- Deyilənə görə,
istedadın əsas əlamətlərindən biri özünə
şübhədir. Yazdıqlarınıza nə vaxtsa
şübhə gözü ilə baxa bilibsinizmi?
- Belə bir şübhəyə
ehtiyac hiss etməmişəm.
- Atanız İlyas Əfəndiyevə
həsr etdiyiniz romanda yazırsınız ki, bir dəfə o,
sizə Şekspir, Balzak, Servantes, Dostoyevski ilə müqayisədə
yazmağın mənasızlığından
danışıb. Sizcə, Azərbaycan ədəbiyyatının
dünyaya çıxışının olmaması bizim
kiçik ölkənin vətəndaşı
olmağımızdandır?
- Mənə elə gəlir
ki, bu sualda iki müxtəlif məsələ qoyulub. Bəli,
bir dəfə İlyas Əfəndiyev həmin
yazıçıların adlarını çəkərək:
«Bunlardan sonra biz niyə yazırıq?» - dedi. Yəni bədii
söz bu səviyyədə deyilibsə, daha nəsə deməyə
ehtiyac varmı? İlyas Əfəndiyevin o sözləri
yalnız sənət haqqında yox, ümumiyyətlə, həyat
barədə düşüncələrin ifadəsi idi. O ki
qaldı kiçik ölkənin vətəndaşı olmaq məsələsinə,
əlbəttə, dil baxımından bunun əhəmiyyəti
var. Bizdə obyektiv və subyektiv səbəblərə
görə Azərbaycan dilindən dünyanın
aparıcı dillərinə bədii tərcümə ənənələri,
məktəbi, demək olar ki, sıfır səviyyədədir.
Mənim əsərlərim bir çox xarici dillərdə
işıq üzü görüb, ancaq Türkiyəni
çıxmaq şərtilə, onların, demək olar ki,
hamısı əvvəlcə rus dilinə tərcümə
olunub, çıxıb, sonra isə rus dilindən başqa
dillərə çevrilib. Ancaq, baxın, Norveçdən
İbsen və Knut Hamsun, yaxud İrlandiyadan Coys və Bekket,
yaxud da İslandiya kimi cırtdan ölkədən isə
Qunnarsson və Laksness kimi nəhənglər dünya
miqyasında tanınmış yazıçılardır. Nə
üçün? Çünki tərcümə mədəniyyətilə
bağlı problemlər onlarda yoxdur.
- «Mahmud və Məryəm»,
«Ağ dəvə», «Ölüm hökmü»
romanlarınızın çapından müəyyən
müddət keçib. Yenə də bu janra müraciət
edəcəksinizmi? Ümumiyyətlə, sizin
üçün nəsrin hansı sahəsi daha
yaxındır?
- Hansı janrda, o cümlədən
də roman janrında yazıramsa, həmin vaxt da o janr mənə
ən yaxınıdır.
- Ədəbiyyata hekayələrlə
gəlmiş və qısa zaman kəsiyində ədəbi aləmdə
imzasını təsdiqləmiş, yeni Azərbaycan
romanının yaradıcılarından olan Elçin qələmini
son illərdə dramaturgiya sahəsində də
sınadı, özü də uğurla. Dramaturgiyaya
keçid nə ilə bağlıdır?
- Bu da,
«yaradıcılıq» dediyimiz özünüifadənin bir
«sirri-xuda»sıdır.
- Bir müddət ədəbi
tənqidlə ardıcıl məşğul olmuş, ədəbiyyatımızın
problemləri ilə bağlı sanballı araşdırmalar
aparmış tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Elçinin baxışında bugünkü ədəbi tənqidin
ümumi durumu necədir? Ədəbiyyatımızın
inkişafı ilə tənqidin durumu arasında paralellik
aparsaq, nələri görmək olar?
- Mən son dörd-beş
ildə yazdığım irihəcmli məqalələrimdə
sizin verdiyiniz bu aktual sualları cavablandırmışam və
o cavabları yenidən səsləndirsəm, qorxuram
müsahibəmiz çox uzansın.
- Nasir, dramaturq, alim,
publisist... Bunlardan birini seçməli olsaydınız, hansı
Elçini seçərdiniz?
- İndi təkcə Azərbaycanda
yox, postsovet məkanında bir çox yazıçılar
hansısa yazılarından imtina edirlər,
hansılarınısa ixtisarlarla çap etdirirlər, ancaq
güman edirəm ki, bu, əbəs bir işdir. Yazıya
pozu yoxdur! Elçin nə yazıbsa, hamısı eyni dərəcədə
onunkudur.
- Məmməd Arif, Həmid
Araslı, Məmməd Cəfər, Mir Cəlal, Mirzə
İbrahimov, Mehdi Məmmədov, Əziz Mirəhmədov, Bəxtiyar
Vahabzadə, Kamal Talıbzadə, Yaşar Qarayev, Yəhya
Seyidov, Yusif Səmədoğlu, Aydın Məmmədov, Nadir
Cabbarov - vaxtilə Sizin haqqınızda məqalələr
yazmış tənqidçilərin,
yazıçıların tam olmayan siyahısı belədir. Bəs
müstəqillik dönəmində son nəsr nümunələrinizdən
«Sarı gəlin», «Göy üzünün ulduzlu vaxtı»,
«Qarabağ şikəstəsi» hekayələrinə,
«Bayraqdar» povestinə ədəbi tənqidimizin münasibəti
necə oldu? Ümumiyyətlə, son ilin ədəbi tənqidi
hansı gücdədir?
- Münasibət
çox müsbət oldu. Zövqlərinə hörmət
etdiyim, inandığım adamlar bu əsərlər
haqqında dəyərli fikirlər söylədi. Ancaq məsələ
burasındadır ki, bu gün bəzən bədii əsərin
ortaya çıxardığı mətləbi
açmağa bir küll halında ədəbi tənqidin
gücü çatmır.
- Qarabağ hadisələri
siyası cəhətdən Azərbaycanı dünyaya
çıxartdı, bəs Qarabağ mövzusu necə, bizim ədəbiyyatı
dünyaya çıxara bildimi?
- Bu suala hərtərəfli
cavab vermək hələ tezdir. Qarabağ hadisələri
başlayıb, ancaq hələ qurtarmayıb. Qarabağ hadisələri
mütləq böyük ədəbiyyatın bəşəri
səviyyəyə qaldırılmış böyük
mövzusuna çevriləcək.
- Müəyyən dövlət
postlarında işləmisiniz, nə vaxtsa ölkənin siyasi
həyatına dair romanınızı oxuya biləcəyikmi?
- Janrını deyə bilmərəm,
ancaq o kitab mütləq yazılacaq.
- Ədəbiyyatda təsir
məsələsi... Sizə Azərbaycan və dünya ədəbiyyatında
kimin ədəbi təsiri olub. Və bu gün sizin
yaradıcılığınızdan təsirlənənlər
varmı?
- Dünyada müxtəlif
xalqların ədəbiyyatı yarandığı vaxtdan
etibarən qarşılıqlı ədəbi təsir həmişə
olub. Mən bəyəndiyim böyük ədiblərin,
rəssamların, bəstəkarların, rejissorların
adını çəkə bilərəm və bəyənirəmsə,
deməli, onların birinin az, o birinin çox dərəcədə
mənə təsiri olub. O ki qaldı mənim
yaradıcılığımdan təsirlənməyə,
bunun cavabını başqa qələm sahibləri, oxucular
daha dəqiq verər.
- Bir çox
tanınmış dünya yazıçıları
dünyada məhəbbətin öldüyündən
yazıblar. Bir yazıçı kimi müasir dünyada məhəbbətin
həqiqətən öldüyü qənaətini
bölüşürsünüzmü?
- Yox,
bölüşmürəm. Böyük mənada məhəbbət
həyat deməkdir. Həyatın sonu çatanda, məhəbbət
də sona çatacaq. Düşünürəm ki, heç
o zamanı da bilmək olmaz, dünyanın axırı
çatandan sonra da, bir də gördün, məhəbbət
yenə hardansa pırtlayıb çıxdı...
- Belə bir fikir var:
Yazıçı bütün ömrü boyu bircə əsər
yazır. Siz məhsuldar bir yazıçı kimi bu fikirlə
razısınızmı?
- Razıyam.
Nigar Mənsimli
Mədəniyyət.- 2010.- 29 yanvar.- S. 12.