Azərbaycan elləri

 

Əziz oxucu!

Ən dəyərli söz həyat həqiqəti ilə üst-üstə düşən sözdü. Bu deyimin həqiqiliyini təsdiqləmək üçün yüz illərin tarixi yaddaşına baş vurub örnəklər axtarmağa, keçmiş çağlardan misallar alaraq onları bu günə daşımağa gərək yox...

Sadəcə üç il öncə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin söylədiyi: «Çalışacağam ki, hər bir azərbaycanlının prezidenti olum» ifadəsinin bizim günlərdə həqiqətə çevrilmə dərəcəsinə nəzər salmaq kifayət edər.

Dövlət başçısı üçün hər bir ölkə vətəndaşının həyatında rol oynamaqdan şərəfli bir vəzifə ola bilməz!

Bu həm VƏTƏNƏ XİDMƏTİN ən çətin yoludur...

Bu həm vətəndaş cəmiyyətinin inkişafının ən etibarlı stimuludur...

Budur, Azərbaycan Respublikasında yaranmış sabitlik zəminində ictimai-siyasi, iqtisadi-sosial, mədəni-mənəvi həyat ahəngdar inkişaf edərək Azərbaycan Prezidentinin dili ilə ifadə olunmuş müqəddəs bir istəyin həqiqətə çevrildiyini təsdiqləməkdədir.

Bu gün ölkənin hər yerində, hətta iqtisadi potensialı zəif olan, zaman-zaman gözdən-könüldən iraq düşən ucqarlarda belə vüsətli quruculuq işləri aparılır, yeni binalar ucaldılır, bir sözlə hərtərəfli inkişafı təmin edən əsaslar yaradılır. Əhalinin sosial müdafiəsi gücləndirilir, dövlətin qəbul etdiyi sosial yönümlü qərarlar, proqramlar ölkənin bütün insanlarını əhatə edir, yaradılan yerləri şəhər kənd adamlarına rahat etibarlı güzəran imkanlarını üzə çıxarır.

Əlbəttə, dəyərli əməllər barədə xoş fikirlər söyləmək təbiidir, lazımdır. Amma bu rubrika altda yığcam nağılların, məqalələrin tərtib olunmasında məqsəd hansı işisə tərifləmək, kimlər haqqındasa xoş sözlər söyləmək deyil. Məqsəd oxucuya bugünkü Azərbaycan həqiqətlərindən bir damlanı konkret bölgələrin timsalında çatdırmaqdan, həmin bölgədə baş verən yeniliklər barədə bilgi verməkdən ibarətdir.

Ola bilər ki, burada çoxlu rəqəmlərin, statistik məlumatların, çıxışların, rəsmi sənədlərin, hesabatların... yaratdığı təəssürat quru təsir bağışlasın. Bu, məqsədimizin xarakterindən irəli gəlir. Unutmayın ki, cansız rəqəmlərdə, statistikada, məlumatlarda, hesabatlarda həmin bölgədə, ümumən Azərbaycanda hökm sürən işgüzar, sağlam havanın ətri, doğru yolun aydınlığı, yüz minlərlə insanın əməyinin izləri var...

 

Yurdun Gəncə qapısı

 

Şəhərlər insanlar kimidi - tale yaşayır. Beşikdən boylanır, ilk addımlar atır, böyüyür, yüksəlir, şöhrəti dillərdə dolaşır. Necə ki, bir insanın yandırdığı ocağın odu min-min ocağa calanır, necə ki, bir tale yolu min-min nəsil şəcərəsinə çevrilərək gələcək zamanlara uzanır - şəhərlər bax eləcə, bəzən yarımçıq qırılan, bəzən əbədiyyətə qədər uzanan ömür yoluna sahib olur.

Bu bir yaşamaq, var olmaq meyarıdır. Əlbəttə, hər dəqiqəbaşı meyarlar yaradılmır. Amma əgər şəhərlərin insanların tale oxşarlığını yoxlamaq istəyirsinizsə, yer üzündə yaşayan bütün azərbaycanlıların adı ilə qürur duyduğu qocaman gənc Gəncəni örnək götürün. O zaman görərsiniz ki, həqiqətən Gəncə dünyanın çox az şəhərlərinə məxsus maraqlı bir tale yaşayıb... Məhz tale!

Deyirlər, təsadüflərdə zərurət var. Bəzən bu məsələdə təbiət cəmiyyət yekdil olur. Salnaməçilər 900 il öncə təbiətdə baş vermiş bir təsadüf zərurət axtarmaqdan xüsusi bir qürur duyaraq deyirlər; Azərbaycanın Şərq intibahına baş verən zəlzələ Gəncəyə (oxu: dünyaya!) iki böyük möcüzə bəxş etdi: Göygöl Nizami Gəncəvi - zəlzələ zamanı dağlar parçalanıb çayların qarşısını kəsdiyinə görə dərya əmələ gəlmişdi həmin il İlyas Yusif oğlu doğulmuşdu...

İkisi dahiyanə, ikisi əbədi...

Bu möcüzələr Gəncənin sonrakı tarixində baş verib, əslində isə bu şəhərin tale beşiyi tarixin daha dərin qatlarında qurulub.

«Gənc» toponiminin müxtəlif yozmaları var, pəhləvicə «xəzinə», türkcə «açıq yer», «geniş yer», türk tayfalarından birinin adı «gəncək»… Əhalinin nəsil kökü «sak» tayfaları ilə bağlanır. Gəncək tayfası haqqında ilk dəfə XI əsrdə Mahmud Kaşğarlı məlumat verib.

Gəncə şəhərinin Makedoniyalı İsgəndər dövründə (e.ə. IV əsr), e.ə II - b.e IV əsrlər arasında, Sasani hökmdarı I Qubadın zamanında, Həmdullah Qəznəviyə görə VII əsrin ortalarında, V.Bartolda görə IX əsrin ortalarında salınıb. Əksər Azərbaycan alimləri Gəncənin yaşını V əsrdən hesablayırlar.

Dəlillərin müxtəlifliyi təbiidir, Gəncə torpağının hər addımı Azərbaycan xalqı üçün müqəddəs türbədir, məbəddir. Toxunulan hər dah parçası tarixin yaddaşıdır.

Bu yaddaşa X əsrdə Bərdənin süqutundan sonra Gəncənin Arran dövlətinin paytaxtı olması yazılıb!

Arran, Salarilər, Səlcuqlar, Eldəgizlər, Xarəzmlər, Elxanilər, Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu, Səfəvilər, Qarabağ bəylərbəyliyi...

Adı «Kitabi-Dədə Qorqud»dan keçən «Gəncə şəhəri tarix səhnəsinə qalxan, ümumən türk xalqlarının inkişafında, təşəkkülündə dövlət quruculuğunda müstəsna rol oynayan bu dövlətlərin bir çoxunun paytaxtı, ən əhəmiyyətli şəhəri, istehkamı, qalası, ticarət, sənətkarlıq, mədəniyyət beşiyi olmuşdur.

Bu gün gəncəlilər öz şəhərlərini müqəddəs imamlarımızın ruhuyla da bağlayır deyirlər ki, Gəncə əziz şəhərdi, müqəddəs şəhərdi.

Şeyx Nizami Gəncəvi, Məhsəti Gəncəvi, Əbil üla Gəncəvi... Gəncənin söykəndiyi silsilə dağlar qədər uca adlar... Sonrakı tarixdə Gəncə üfüqlərində işğalçı rus ordusuna qarşı kişi kimi vuruşan, sonda güclü düşmən ordusuna məğlub olsa da, Azərbaycan tarixinin qəhrəmanlıq səhifələrini yazan Cavad xanın adı parlayır.

Tarix dönəmlərində Gəncə, Yelizavetpol, Kirovabad, yenidən Gəncə adlanan bu şəhər dəyərli tarixi abidələrə malik bənzərsiz cizgiləri olan bir dünyadır.

Çinindən, rütbəsindən asılı olmayaraq ora yolu düşənlər müdrik Nizaminin türbəsi önündə baş əyib keçir.

Mirzə Şəfi Vazeh, Əli Nəzmi, Abdulla Sur, Fikrət Əmirov, Adil İsgəndərov, Həmid Araslı digər adlı-sanlı sənətkarlar bu torpaqda yetişərək Azərbaycan mədəniyyətinə töhfələr vermişlər. Gəncə rəmzi ikinci paytaxt statusunu bu gün qoruyub saxlayır. Bunu yenə qədim gənc Azərbaycanın sənaye, elm, təhsil, mədəniyyət mərkəzlərindən biridir.

Tarixi, adət-ənənələri, sənətkarları ilə daim fərqlənən Gəncə Azərbaycanın dünyaya çıxan əsas yollarından birin üstündədir. Gəncə İpək yolunun şəhəridir. Əgər Qafqazın ecazkar, möcüzələrlə dolu təbiətinə baş vurmaq istəsən gərək Gəncə qapısından keçəsən. Bu qapılar isə Gəncəyə saf niyyətlə pənah gətirən hər bir kəsin üzünə taybatay açıqdır.

 

 

Mədəniyyət.- 2010.- 29 yanvar.- S. 8.