Etnoqrafik turizm marşrutları: Nic

 

  Füsunkar təbiəti olan Qəbələ rayonunun Nic kəndi mədəni zənginliyi özünəməxsus maraqlı etnoqrafik xüsusiyyətləri ilə seçilir. Bu kənd ölkəmizdə ta qədimdən mövcud olan tolerantlıq mühitinin tarixi məkanlarından biridir. Nic eyni zamanda Azərbaycanın ən böyük kəndlərindəndir.

  

   Kənd Qəbələ rayon mərkəzindən 40 km cənub-qərbdə yerləşir. Burada azərbaycanlılarla yanaşı, qədim Azərbaycan dövləti olan Qafqaz Albaniyasının sakinləri olmuş udinlər yaşayır. Bu etnosun əcdadları olan utilər haqqında e.ə. V əsrdə yaşamış yunan müəllifi HerodotunTarixəsərində məlumat var. E.ə. I əsrdə yaşamış StrabonunCoğrafiyaəsərində Xəzər dənizi Qafqaz Albaniyası haqqında məlumatda utilərdən danışılır.

   Nic kəndi zəngin tarixi ilə yanaşı, gözəl təbiəti ilə diqqəti cəlb edir. Kənd ərazisi becərilmiş torpaq sahələrindən, geniş bağ-bağçalı, yaraşıqlı evlərdən, şəxsi həyətlərdən ibarətdir. Qədim tarixə malik olan Nic kəndində xeyli abidə aşkarlanıb. Kəndin Abdallı adlanan ərazisində Yalolutəpə adlanan torpaq qəbirlər var, Ağdəlləhli adlanan ərazidə tapılan qəbir daşı isə XIII əsrə aid edilir. Kənddə olan alban kilsəsi, “Daş bulaqadlı tarixi çeşmə bu yerlərə marağı xeyli artırır. Eləcə orijinal üslubda tikilən bir sıra yaşayış evləri Nicə gələn turistlərin diqqətini cəlb edir.

  

   Alban kilsələrinə böyük maraq var

  

   Kənddə tarixi baxımdan ən əhəmiyyətli abidə olan alban-udin kilsəsi Qafqaz Albaniyasında xristianlığın ilk təbliğatçısı (I-II əsrlər) olub. İsa peyğəmbərin həvarilərindən (apostol) olmuş müqəddəs Yeliseyin şərəfinə bina edilən kilsə böyük zaldan onun üzərində ucaldılan çadırabənzər dam ilə örtülmüş kiçik zəng qülləsindən ibarətdir. Kilsənin tikintisində Qəbələnin dağlarından gətirilən daşlardan istifadə olunub. Təkcə Qəbələ rayonunda deyil, eləcə digər qonşu ərazilərdə olan alban kilsələrinin tikintisində bu dağların daşlarından istifadə edilib. Kənddə daha iki qədim alban kilsəsi var.

   Nic kəndinin yaxınlığında Çuxur-Qəbələ adlanan yerdə Qafqaz Albaniyasının paytaxtı olmuş “Kabala” (Kabalaka) şəhərinin qalıqlarını görmək olar. Çuxur-Qəbələ kəndi Nicdən 15 km aralıda, Qaraçay Coruluçayın ortasında yerləşir. Oraya gedən yolboyu saxsı su borularının qalıqlarını görmək olar.   

 

   Nicin özünəməxsus mətbəxi

  

   Nic kəndində yaşayan udinlərin maraqlı mətbəx nümunələri var. Onlardanət sıyığı” (düyü sıyığı ət), “fırrama” (təndirdə qızardılmış hinduşka), “şıftılıq” (şabalıd qozdan hazırlanmış sous), “çilov” (paxla aşı), “döşəməli ” (cücəli plov) buraya gələn yerli əcnəbi turistlərə çox maraqlı gəlir. Yerli mətbəxdə əsasən un, süd, ət bitki növlərindən istifadə olunur. Xərisəyeməyini xüsusi qeyd etmək lazımdır. Buğda həll olunana qədər bişirilir, sonra kərə yağı ilə yağlanır ətlə qarışdırılır. Xərisə əkinçilərin ənənəvi xörəkləri sayılır. Yaxın Şərqdə Suriyada da eyniadlı xörəkdən geniş istifadə olunur. Mərasimlərdə süfrəyə özlərinin hazırladığı alça arağı üzüm çaxırı qoyulur.

  

   Nic etnoqrafik xüsusiyyətləri ilə diqqəti cəlb edir

  

   Qəbələ Rayon Mədəniyyət Turizm Şöbəsinin müdiri Nargilə Qafarovanın bildirdiyinə görə, turistlər ilin müxtəlif fəsillərində Nic kəndinə maraq göstərirlər. Müxtəlif dinlərin nümayəndələrini, əsasən xristian dininə inananları bu kənd çox cəlb edir. Yerli əhalinin özünəməxsus mədəniyyəti, dili, mətbəxi, folkloru, fərqli süfrə mədəniyyəti, toy, yas ənənələri var. Bura gələnlər ilk növbədə xristianlıq dünyası üçün müqəddəs sayılan kilsələri ziyarət edirlər”.

   Nic kəndinin Azərbaycanda tolerantlığın bir örnəyi olduğunu vurğulayan Nargilə Qafarova son illərdə mədəniyyət turizm şöbəsinin dəstəyi ilə buradaUdin Cəngi Qrupu”nun yaradıldığını deyir. Kollektiv müxtəlif mədəni tədbirlərdə iştirak edir, udinlər öz etnik mədəniyyətlərini qoruyub yaşadır: “Kənddə etnoqrafiya muzeyinin yaradılması da çox gözəl olardı. Yerli əhalidə, ayrı-ayrı şəxslərdə qədim əşyalar, sənət əsərləri var. Kənddə klub fəaliyyət göstərir. Onun əsaslı təmirini planlaşdırırıq. Ola bilsin ki, muzey formasında guşə yaradaq”.

  

   Qədim ənənələr qorunub saxlanılır

  

   Vitali Keçarxoy Nic kəndində fəaliyyət göstərən mədəniyyət evinin direktorudur. O, turistlərin yerli əhalinin, xüsusilə udinlərin məişətinə, folkloruna maraq göstərdiyini deyir: “Udinlərin qeyd etdiyi əsas bayramlardan biriMayovkaadlanır. Bu bayrama mart ayından hazırlıq görülər. Aprel ayında isə yası olan ailələr yaxınlarının məzarlarını ziyarət edirlər. Bizdə ona “Kala Axsibaydeyirlər. Sonra həyət-baca təmizlənər, mayın 1-də hazırlıq işləri yekunlaşır. Mayın 2-də isə kilsəyə qurban aparırlar. İmkanı olmayanlar qurban kəsməzlər”.

   Maraqlıdır ki, xristianlar arasında qurban kəsmək ənənəsi olmasa da, udinlərdə qurban kəsmək qədimdə olub, indi bu adət qalır. Çox vaxt bu, kəndə gələn xristian turistlərin təəccübünə səbəb olur.

   Udinlərin toy mərasimlərində milli rəqslər , həmçinin "Yallı", "Uzundərə" kimi Azərbaycan xalq rəqsləri oynanılır. Udin folkloru çox rəngarəngdir. Müxtəlif oyunlar, əyləncələr, lirik qəhrəmanlıq nəğmələri, rəqslər, əfsanə rəvayətlər sırf məişət həyatı ilə bağlı olub. Onların bəziləri bu günümüzə qədər qorunub saxlanılır. Kənddə Mədəniyyət Mərkəzi fəaliyyət göstərir. Mərkəz udinlərin qədim adət-ənənələrinin inkişafı mühafizəsi ilə məşğuldur.

   

   Səma altında etnoqrafiya kompleksi yaradılacaq

  

   Nic kəndinə gələn turistlər çox vaxt yerli əhalidən kirayələdiyi mənzillərdə qalır, kəndin tarixi, məişəti, etnoqrafik xüsusiyyətləri ilə tanış olurlar. Kəndə ekskursiya, kəndin məişət həyatı etnoqrafiyası ilə tanışlıq, yerli mətbəxdən ibarət yeməklər, füsunkar təbiət, qədim kilsələrə - XVII əsrə aid edilən Cotaari kilsəsinə, XIX əsrə aid Bulun Göyün kilsə abidələrini ziyarət turistlərdə zəngin təəssürat yaradır. Yeri gəlmişkən, AzərbaycandaTurizm ili”lə bağlı təsdiq edilən tədbirlər planında Nic kəndində səma altında udin etnoqrafiya kompleksinin yaradılması, Qəbələ rayonundakı Nic kəndindəki alban kilsəsinin turizm marşrutlarına daxil edilməsi planlaşdırılır. Bölgənin turizm imkanlarının daha da geniş təbliği üçün Qəbələ Turizm İnformasiya Mərkəzinin yaradılması da görüləcək işlər sırasındadır.

  

 

   Ceyhun Zərbəliyev

 

   Mədəniyyət.- 2011.- 3 avqust.- S. 13.