Surətcə
portret görklü...
yaşamca çox ünvanlı, sənətcə hər
yerli Toğrul
Sirli-sehrli fırçasıyla bu dünyanı bu
dünyanın özü kimi fırlanan, şanlı Vətənini
hələ təsis edilməmiş “Bəşər TV” ilə
“canlı yayım”layan Toğrul Nərimanbəyov!
Əlli
il əvvəl yaratdığı “Nar” natürmortunu qırx
il öncə - tələbəlik illərimizdə ilk dəfə
görəndə dedik, yəqin bu narların gilələri də
özləri kimi, dünyanın bütün nar dənələrindən
gözəl və şirindir!
Elə “surətcə portret
görklü” deyim də o vaxtlara məxsusdur. Biz Səttar Bəhlulzadə
ilə Toğrul Nərimanbəyovun sifətlərini canlı
portretə bənzədirdik. Hələ onların sənət
və xarakterik keyfiyyətlərini də müxtəlif rənglər
üzrə təsnifatlaşdırır, mübahisə-müzakirələrimizdə
ikisinin birlikdə və hər birinin ayrı-ayrılıqda xəyali
portretlərini yaradırdıq. İndilikdə, təbii, bu
ayın bu günlərində doğulmuş Toğrul Nərimanbəyov
haqda. Əlbəttə, əvvəlcə:
Mənsubiyyət
rəngləri
Və lap öncə yuxarıda
işlətdiyim bir qədər abstrakt anlamlı epitetlər
içərisindəki “hər yerli” ifadəsinə dair
müxtəsərcə bir sərf-nəzər. Yeri gəlmişkən,
bu mükəmməl abstraktsionizm ustadı haqda
danışıb-yazarkən də - qeyri-mükəmməl
olsa da - abstraktçılıqdan, sözün
qanad-fanatçılığından qaça bilmirəm:
fikir, təfəkkür, sənətkarlıq zirvələrinin
elə bir həddi də var ki, insan ora (ona) çatanda hər
hansı bir coğrafi-toponimik məkana, etnik qrup-topluma
sığmır. Haralı yox, hər yerli - dünyalı
olur. Kimlərdənsə, hansısa zümrəyə, xalqa,
millətə deyil, Xaliqin “ol!” hökmü ilə
yaranmış cəmi-ümmətə mənsub olur.
Kökəncə
şuşalı, doğumca bakılı, vətəndaşlıqca
ikili (Azərbaycan, Fransa), düşüncə-daşıncadaşlıq,
vəsfi-sənətdaşlıq, qloballıq,
heyrandaşlıqca dünyəvi olan Toğrul Nərimanbəyovu
təkcə “öz rəngimiz”də görmək, təsəvvür
etmək mümkünmü?
Bəli, bu təkrarsız yaradıcının
sir-sifəti böyük Yaradanın qələmiylə
çəkilmiş tanrısal portretə - rəsm əsərinə
bənzəyir. Düzdür, bütün dahilərin
yaratdığı bütün surətlər Allahın
yaratdıqlarının yanından yel olub ötə bilməz.
Amma ulu Tanrının yaratdığı milyardlarla fərdilik,
fərqlilik, rəngarənglik içərisində
özünə hamıdan bir köynək yaxın dahilərin
yaratdıqlarına bənzəri də olur. Özü də
bu kişi daha çox - lap qədimlərdə adına
“Günəş” dediyimiz, dünyanı gəzib-dolaşıb
üstümüzə “quaş” assimilyasiyası ilə
qayıtmış rənglə rəsm edilib. Bu tər-təmiz
türk adlı rənglə “işləndiyindən” əti,
qanı, can “materialı” nə qədər ümumbəşəri,
Adəmanə olsa da, özgü-cizgiləri başdan-başa
Turan mayalıdır. Qüdrətdən yaradılmış
Göy gölcə gözlərinə, Kür-Arazca
qaşlarına, Qoşqarca alnına baxanda, Göyçəcə
dərinliyini, Şahdağca vüqarını, Şuşaca
təbəssümünü görəndə,
Damcılıca, kişmişicə gülüşünü
eşidəndə, deyirsən, daha bu adam ecazkar rəssam
olmayıb, kim olasıydı ki?!.
Fırça rəngləri
Bu rənglər, əslində, ona
məxsus bütün rənglərin əzəli,
özülüdür. Ona məxsus hər şey, cəmi-peyklər
məhz bu planet ətrafında - fırça çevrəsində
fırlanır. Onun istedad təndiri o qədər itidir ki, hər
şeyi öz odlu kürəsində bişirib
qıpqırmızı qızardır.
Qırmızımtraqlar, qırmızımtıllıqlar,
qızartdaqlıqlar bir könül “laboratoriya”sında həll
olunub tül qırmızı, gül qırmızı və
nəhayət, al qırmızılıqlar səltənəti
yaradır. “T.N” imzalı bu fırçadan rəng içən
güllər, çiçəklər, kollar, ağaclar,
gözəllər, göyçəklər nə qədər
bizimdirsə, o qədər də hamınındır. Hələ
erkən gəncliyində memarlıq İçərişəhərindən
“düzəltdiyi” rəssamlıq İçərişəhəri
silsiləsində, bir az sonralar abidələr Səmərqəndindən
çəkib-cizgilədiyi ornamentlərdə, “Sifətlər
rapsodiyası”nda, daha sonralar Avropanı, Fransanı
avropalılara, fransızlara ecazkar bir “kənar baxış”la
təqdim etdiyi rəsmlərində özü ilə bərabər,
sənətin də nələrə qadir olduğunu bir daha təsdiq
etdi və hələ onun dahiyanə “dərkənar”ları
davam edir.
Toğrul Nərimanbəyov
yaradıcılığında qırmızı rəng, təbii,
hər əsər-məclisin başındadır. Lakin digər
rənglər heç də ayaqda deyil. Yoxsa onun “səmaları”,
“sünbülləri”, “çiçəkləri” xoş ovqat
toxumaq əvəzinə, qan qoxuyardı. Fidan “körpələri”,
qızıl “gözəlləri”, qırış-quruş
“qocaları” polifonik şərqilər, major aləmlər əvəzinə,
minor ələmlər oxuyardı. Onun fırçasında
mavi rənglər dan üzü kimi ağarışır,
göy rənglər göyərçinlər tək göyərişir,
sarılar bərəkət sayaq kəhrəbalaşır.
Yaşıllar sevgililərdi - baxışlara sarmaşır,
ağlar “ağ” eləmədən ağarışır,
qaralar - mövzunun yamanına işlənəndə şərləşir,
yaxşısına işləyəndə ərləşir...
Onun əsərləri arasında
“bu qədər!” sədalı işlər də var,
“bütün bunlardan sonra...” ehtimallı nümunələr də.
Onun fırçası mövzu seçim-biçimi
baxımından - dünyanın ən məşhur
abstraktsionistlərinin işləri içərisində
hansı potensial gücə malikdirsə, işləmə
sarıdan qüdrətli rəngkarlar, natürmortçular
sırasında da eləcə seçilir. Onun
abstraksiyalarının çoxusu çox hallarda ilk
baxışa, ilk tamaşaya tabe olmur. İkinci,
üçüncü zənddə isə gözlər
qarşısında aləmlər açılır. Amma hər
ikinci-üçüncü nəzərlərdə nə qədər
açılsa da, “və sair”incilərə yenə bir şey
qalır. Hər növbəti baxış növbəti bir qənimət
əldə edir. Özü də tək elə milli yox, beynəlmiləl
baxış-qənimət. Buradan belə bir “fəlsəfi” qənimət
də dildə olunur ki, baxışın,
tamaşaçılığın da milləti yoxmuş. Bəli,
bu əsərlər nə qədər millidirsə, o qədər
də İvanov dilli, Renuar, Brüller, Van Qoq əsilli
tamaşaçılarlıqdır...
Xarakter və söz rəngləri
Toğrul Nərimanbəyova məxsus
bu rənglər də parlaqdır, seçkindir,
bütövdür, emosionallıq plastikası ilə bahəm,
kəskindir. Bütün bunlar - əsərlərindən xeyli
fərqli olaraq - onun özünün-sözünün
tamaşaçıları, dostları, tanış-bilişləri,
həmsöhbətləri tərəfindən dərhal
sezilir. SSRİ və Azərbaycanın Xalq rəssamı,
Dövlət mükafatları laureatı, neçə-neçə
orden-medal sahibi, hər ilin altı ayını
yaşadığı Parisdə necə yüksək mərtəbədə
tutulduğunu onun öz dilindən eşidən olubmu? Amma
babasının Şuşada doğulmasından, sonra dövlət
xətti ilə Almaniyaya getməsindən, Tuluzada təhsil
almasından, məşhur mühəndis olaraq Mingəçevir
su-elektrik stansiyasını tikməsindən, atasının
özgür bir milliyyətçi kimi sıravi əcəl mənsubu
yox, repressiya qurbanı olmasından iftixarla danışır.
O, çox “quru”, əda-ədavasız, bəzən ahıl
yaşlarda da - susuz səhraya yağış tək gərək
olan şıltaqlıqların yasaq edildiyi ziyalı
“cızığından” heç bir halda qırağa
çıxmır. Onun qırım-durumu ev-eşiyində də,
küçədə də, efirdə də daimi bir pedaqoqluq
təlqin edir, ağsaqqallıq saçır. Onun
baxışına baxan, yerişini-duruşunu seyr edən,
sözünün karına, səsinin tonuna diqqət kəsilən
hər kəs bilir: nə olar, nə olmaz.
Onun çox gec-gec açılan
söz-fikir mücrüsü, düşüncə tərzi də
obrazlı rənglər qalereyası timsalındadır. Nə
desə, “nədən?” sorulmaz, kimə desə, “niyə?”
doğulmaz. Onun sözlərindən, fikirlərindən mən
də az eşitməmişəm, buralıqda isə
ataların məşhur bir miqdar sayı (üçdən) qədərini
xatırladacağam: “- Neçə illərdi Teymurlənglə
bağlı eskizlər hazırlayırsız, bəs əsər
nə vaxt başa gələcək? - Həmin eskizlər
Teymurləng miqyasına çatanda”. “Azərbaycanın
harası daha çox möcüzəvidir? - Sualın
qoyuluşunu dəyişdirin: Azərbaycanın harası
möcüzəvi deyil?” “- Bu gün sizə Şuşaya getmək
təklif olunsaydı... - Yox, Şuşaya qonaq kimi getmərəm.
Mən ora onun sahibi kimi gedəcəyəm!..”
1930-cu il qaynar avqust doğumlu bu
qaynar sənətkarın sənətimizə hələ
çox füsunkar rənglər bəxş edəcəyi
arzusuyla...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 10 avqust.- S. 12.