Sənət
sarayımızın Xanı
Bu “zalım” xanın “aman-aman!” fəryadı,
“ey dad-ey dad” dadı...
Yaxşı
ki, şuşalıların hər iki-üçündən
biri kimi, sənət cövhərilə doğulan bu oğlan
- İsfəndiyar Cavanşir Böyük Oktyabr inqilabından
16 il əvvəl dünyaya gəlmişdi, yoxsa, ona da
sosializm-realizm (nökər-naib, füzul-nuzul, muzdur-düzdur)
məzmunlu təxəllüslərdən biri veriləcəkdi.
Bu sənət Xanımızla
bağlı belə-belə bəxtdaşlıq elementləri
bir xeyli olduğundan, öncə belə bir “qəlyanaltı”
yarımbaşlıq:
Yaxşı ki...
Yaxşı ki, səs -
yazı-pozu, fikir-zikir, söz-bez kimi - repressiya “maddə”lərinə
düşmür, yoxsa, Xan da bütün digər mal-dövlət,
neçə-neçə şeir-sənət, sir-siyasət bəy-xanlarımızın
sırasına salınar, 42 il tez - 1937-də ölərdi. Daha doğrusu, öldürülərdi.
Yaxşı ki, nəfəs
- digər sənət nümunələri kimi redaktəyə,
senzura qayçılarına, “qlavlit” labirintlərinə
düçar ediləsi material deyil, yoxsa, bu Xanın zəngulə
“təbəələr”i də ixtisar və “əlavə”lərə
məruz qalar, ifaönü verdiyi Məcnunayağı “ay
aman-aman”ları siyasi “vay aman-aman!”lar kimi aranjeman edilər,
məcunsayağı “hə də-də-də”ləri
anti-dövlət hədələr kimi interpretasiya olunardı.
Yaxşı ki, Xan (və öz
fenomenal sənətkarlıq şöhrətlərilə
dilimizə məxsus bu terminə layiq digər şəxsiyyətlər)
Şuşada doğulub, yoxsa, bu gün
torpağımızın 20, dünənədək isə
ad-soyadlarımızın 80 faizini mənimsəmiş
Balayanlar, Köçəryan, Sərkəryan, Mədətyan,
Sarıyan, Qarayan, bir sözlə, bütün dara-barayanlar
Xankəndimizi Stepanakert etdikləri kimi, Şuşanı da
Xanyanakertdən-zaddan bir toponimlə hədyan-adyanlaşdırardılar.
Yaxşı ki (?), bu Kişiyə
Xan adı verilib, yoxsa, ona dodaqucu “həmyerli” deyən yersiz
yanlar onu əsl adıyla (İspəndiyar)
çağırmaqla - lətifəsi xoruzlardan iraq -
donquzlarının quyruğu daha bir ponetik səs düşüm-düşüklüyü
ilə görsənərdi.
Yaxşı ki, onun olumu müasir
şou-mou yolumuna düşməyib, yoxsa bəy-xan dərəcəsilə
anılan xanəndəlik fəlsəfəsi biznesanəndəlik
səfsəfəsinə inteqrasiya olunar, Xanın hər kəsdə
yaratdığı salğarlı obrazı,
ağır-batmanlıq təəssüratı “köhnə
kişilərin minib getdiyi köhnə atlar”dan salınar,
üz vurub “hə” alan “Onlar”a-bunlara, “Bazar”-“Maqazin””lərə,
“Bozbaş-şabaş”lara
çağrıla-çağrıla yüngülləşdirilərdi.
Və yeganə olaraq
nə bəd ki, Xan o üzüpis dövranın dəbinə-felinə
uyaraq, öz yerlik-mənsubluq təxəllüsünü -
Mirzə Cəlilin “həyə, hələ bu nə
adlardı?!” deyə, ağlartı ilə güldüyü
formatda götürüb. Axı o, bütün
gör-görkəmi, hal-əhvalı, xas-xasiyyəti, səs-sədası
ilə “Şuşinski” yox, məhz ŞUŞALI idi!..
Xan
yanğıları
Azərbaycanın
ifaçılıq sənəti aləmində barmaqla
sayılacaq qədər xanəndə və müğənnilər
var ki, onlara, sadəcə, “ifaçı” deməyə
adamın dili gəlmir. Belə hallarda “ifaçı”
ifadəsi çox solğun, hətta “icraçı”,
“missiyaçı”, yerinəyetirənçi,
üzünüköçürənçi kimi assosiasiya olunur.
Məsələn, diktor çox tox halda, hissiz-həyəcansız
tonda deyir: “Heyratı” - ifa edir Xan Şuşinski”. Vəssalam?! Əvvəla, onsuz da
adı transformasiyaya uğramış bu muğam (Herat şəhərilə
bağlı) “Heyrəti” kimi təqdim edilsəydi, qaynar və
çılğın notları ilə daha mütənasib səsləşərdi.
İkincisi, bəyəm Xan onu, sadəcə,
ifamı edir? Xeyr, əfəndilər, Xan, bütün
oxumalarında yanır!.. Amma...
siz də neyləyəsiniz ki, bunun - “ifa edir”in bundan başqa
ifadə formatı yoxdur.
Amma bəs Cabbar,
Seyid, Bülbül, Rəşid və bu yazı
anımızın Xanı neyləsinlər ki, oxuyarkən
yanıb-yaxılma prosesini ehtiva etdirdikləri halda, “ifa”
etdirilirlər? Bəlkə, “Cəh-cəh edir:
Bülbül”, “Bəh-bəh edir: Seyid”, “Car çəkir:
Cabbar”, “Alovlanır: Rəşid”, “Qan-qan edir: Xan”?!.
Reallıqlara
qayıdaq. Bunun əsasını təşkil edən mənəvi
varlıq isə:
Qənirsiz
sənətkarlıq!
Başla, Xan! Bu elektron vasitələr
dövründən əvvəlki dədə-baba yolu -
yaddaş-təsəvvür üsulu ilə “Mirzə Hüseyn
segahı”ndan başla, görək, bir saat-para saat ərzində
min illərin ictimai hüznü, sənətkaranə ahı,
qallı hicri, ballı vüsalı, ilahi və insani sevgi-məhəbbəti
haqda “bununla, yazıb” ümumşərq Zövq
padşahına nə ərizeyi-ərz edirsən? O “dəraməd”
şöbəsində niyə belə duruxursan? Bəlkə bu məqamda Füzuli babanın “Ey mələksima,
səndən özgə hamı heyrandır sana, Həqq bilir,
“insan” söyləməz - hər kəs ki insandır - sana”
beytinin dinləyiciyə çatıb-çatmaması istixarəsindəsən?
İşində ol, ey xiridar, söz hamı üçün
deyil ki, hamı söz üçündür...
Sənət suyuna
susamışıq, bizi bir sərçeşməyə rast
elə - “Rast”ı xırdala. Elə
xırdala ki, təblərlə zəngin bu muğamın
bütün məqamlarını almağa huş-guş
paramız çatsın. “Üşşaq”dan “əraq”a
keçərkən bir an nəfəs dər, ustad! Yoxsa, sənət
şərabından dəmlənib, “Yəni kim,
bir dəm bəladən etmə cüda məni” dənizinə
qərq oluban batarıq...
Bir şahənşah
sənət nazına qol qoy - “Şahnaz”ı nazla. Elə qəmzeyi-avazla ki, “Əql tədbiridir ol,
sanma ki, bir bünyadı var” həqiqəti “...qəmzən
kimi ustadı var” elanının yanında “yalan” olsun. Necə ki, “Gər dersə ki Füzuli gözəllərdə
vəfa var” sözü “yalandır”. Sonra da - bəlkə
elə bu sözlərin qüdrətindən şəlalələnən
səsinin lam axarında istedadın sevgi
“yaradıcılığı”na da dəxli
olması möcüzəsini ahəstəcə-ahəstəcə
bəyan et: “Məndə Məcnundan füzun aşiqlik
istedadı var”...
Bir az da
“Bayatı-Şiraz”dan “mayə”lə. Ağrı-acıla, vəsfi-təsniflə
görək, “Yarım bu tayda qaldı, Yarım o tayda
qaldı, Toyum burda çalındı - Yarım o tayda
qaldı” təlaş-təəssüfümüzün səbəbkarı
təkcə Arazmı idi - kəlmələrinin biri türki,
biri farsi “Bayatı-Şiraz”ın?..
Dörd təb-gahlı
“Çahargah”a keç, səs-sədası seyrangah Kişi!
İmam övladı Seyid Əzim əvəzi xitab et: “Siz ki, hüşyar idiniz, ol məhi-tuba kim
idi?”
“Mahur”a adla, ey
mahiri-avaz Xaqan! Astaca-astaca, ustaca-ustaca kəlam bərəkətləri
üyüt: “Xaqani nədir, gəlsənə, ey gözləri
şəhla, Xəlqaniyə xaqan sən olarsan”.
“Qarabağ şikəstəsi”... Nadir şah Əfşarın zülmündən didərgin
düşmüş qarabağlıların geri dönüb
Araz üstündən yurd-yuvalarını gördükləri
anda bədahətən hayqırdıqları bu şikəstəni
o vaxtlar elə oxudun ki, Moskvanı “Böyük Teatr”
timsalında ayağa durdurdun. Bu vaxtlar isə onları
Qarabağ şikəstliyinə əncam çəkməyə
sövq edən bir səs-səda yox...
Hə, bütün
bu major-minorluqlardan sonra, daha “Şur”lamaq olar.
Bütün ağrı-acılarımızı bu bəşəri
ovqatın mayesinə dəfn edək, bəlkə bütün
arzu-sevinclərimizi də “bir gün oyandırdı
muğam”...
Xatirələrdə
Özü də tək elə Xan
Şuşinski kimi yox, həm də “Xan əmi” kimi...
Bu xatirələr içərisində
elələri də var ki, mətbu dilə əl vermir - tək
elə ədəbi-ədəb qaydaları baxımından
yox, həm də bu fundamental-tökmə obrazın klassik
qırım-durumundan dolayı...
İlk xatirə
özümün (və öz iştirakımla). Mən
cavanlıqda hərdən onun ifalarını olduğu kimi (məsələn,
onun aramsız “aman-aman”ları bəzən, “nəman-nəman”
kimi alletrasiyalanır) təqlid edər və tələbə
yoldaşlarımın rəyinə görə, bu, çox
oxşar, canlı alınardı. Bir gün Filarmoniya
bağındakı (köhnə, ərazicə geniş)
çayxanada bizdən bir neçə stol aralıda Xan əmi
ilə xanəndə Bayram Məmmədovun şirin-şirin
söhbət etdiklərini görərkən vurğunluq dəcəlliyim
tutdu və üzümü uşaqların qarasında gizləyib,
başladım “İstəsən məhv olsun Bisütun daqi,
ay aman” deyə oxumağa və ardınca da məxsusi “nəman-nəman”lamağa.
Xan əmi - üzündə yarı təəccüb,
yarı təbəssüm - radioqəbuledici axtarırmış
kimi, o yan-bu yana baxıb, nəhayət, “detektiv” stolu bəllədi
və hamımızın yalnız iki nəfərə -
bütün solaxay situasiyalarda hədəfə
aldığımız İsrafillə Əlipənaha
baxdığımızı, onların da bu “şər” nəzərlərdən
çox pərt olduqlarını görüb, bizə (on iki tələbəyə)
növbəti iki yekə çaynik gətirməkdə olan
çayçını səslədi: “A bala, o uşaqlara
deynən narahat olmasınlar, çaylarının pulu
çatıb...”
...Bir gün, yan-yörəsində
çalışan bir qadın toylarda tək elə səs-sədası
ilə yox, həm də şəxsi keyfiyyətləri, qartal ədalarıyla
da obrazlaşmış bu Kişiyə öz həmkəndli rəfiqəsindən
başıbağlı bir məktub çatdırır. Bu
“şanlı məktub”la tanış olan
Xan hər iki rəfiqənin əvəzinə də utanıb
qızara-qızara deyir ki, bu kağız-kuğuzu o
xanımın özünə qaytararsan. Yox, əgər yenə
fikrindən daşınmasa, qardaşım Allahyara
çatdırarsan...”
...Filarmoniya. Onun 70
illik yubileyi. Bir qələbəlik, bir
vur-çatlasın ki, gəl görəsən! Sonda o özü də oxumağa dəvət edilir.
Sağında Şövkət xanım, solunda
Sara xatun. Bu yaşda “Qarabağ şikəstəsi”ni elə
ciknələyir ki, Yaqub Məmmədov və ustada
sayğı əlaməti olaraq salonun oturacaqsız hissəsində
ayaqüstə dayanıb dinləyən Arif Babayev, Sabir Mirzəyev,
Süleyman Abdullayev başlarını o yan-bu yana yelləyə-yelləyə
buradakı ləzzət tufanını daha da gücləndirirlər...
...Dövrün qırmızı təbliğatından
doymuş Xan əmiyə bir gün deyirlər ki, bu gün qəzetdə
sənin haqqında əsl qələmlə
yazılmış bir yazı çap olunub. O, yolüstü
bir qəzet köşkünə yaxınlaşır: “A
qızım, mənə bir “Gənc işçi” ver”.
Xanım gülümsünür və 5 ildir adı dəyişmiş
“Azərbaycan gəncləri” qəzetindən bir nüsxə
götürüb, hörmət və izzətlə: “Buyurun,
Xan əmi” - deyir...
Və deyirlər, Bakı kəndlərindən
birində can üstə olan bir qoca nəvələrindən
birinə tapşırır ki, haçan ki gördün vəziyyətim
yenə ağırlaşır, Xanın valındakı həmin
yeri səsləndir. “Çünki Xan “ölürəm-ölürəm”
dedikcə, mən dirilirəm”...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 19 avqust.- S. 13.