Fikrət
Qoca - çəkidə dərin, vəzndə
uca...
Elə
cavanlığından bu dünyaya qoca-qoca baxıb xoca-xoca
davranan, qonorarı-donorarı şahı-şahı
qazanıb xanı-xanı dolanan, başını
aşağı - təvazölüyə,
baxışını göylərə - hamıdan
böyüyə dikib namuslu bir ömür yaşayan, adı -
özgür düşüncələrinə görə - rəsmi
kağızlara az düşsə də, xəlqi
dil-ağızlardan heç düşməyən, həyat-söhbət
ləngərində pəmbə, poeziya-sənət səngərində
bomba, fizikən “təpə”cə, lirikən dağca - Fikrət
Qoca...
Şair haqda bu birnəfəsə
ilham-təb “təfsir”inin ardınca onun göz açıb
gördüyü “məhzun” təbiətə dair -
Füzun bir “təbiət təsviri”
Ağdaş rayonunun tər-təbiəti
haqda fikirləşəndə oçerkistlərin, tənqidçi,
tədqiqatçı və publisistlərin “təbiət
şairliyin ilkin rəhnidir” kimi “tarixi-müqəddəm” qənimətləri
məndə belə bir qənaət doğurur ki, əlbəttə...
(tək elə) “şair sözü yalan” deyilmiş.
Bu şairin şəcərə və
doğum toponimi kompleksinin kolorit təbiəti isə başqa
məsələ! Babası Qoca, atasının adı
Göyüş, öz adı Fikrət, kəndi Kotanarx. Anadan olanda isə repressiya “qardaş”ının Stalin atadan
olmasına iki il qalırdı.
Onların da evlərinə
- bütün SSRİ evlərinə,
həyətlərinə, könüllərinə,
qırım-durumlarına olduğu
kimi, oyuncaqlar əvəzinə, löyün-löyün
oyunlar ayaq açırdı. Anasının laylalarından doymamış
atasının qoyun-quzusunu
haylayırdı. Nənəsi ona noğul əvəzinə nağıl
yedirirdi. Məktəbdə ona sırınan “baba” haqda dil-dil
ötdüyünə görə
evdəki babasının
ağız büzməsinə
süsəncə-sünbülcə gülümsünürdü. Könlündən, hələ qələmə
gəlməyən “bu
atəşlər nə
vaxtacan “toy” çalacaq,
bir gün səni oynatmağa saqqalım mane olacaq, oyuncaq!” kimi misralar keçirdi. Ürəyində “güllələr demədi qayıdın geri, hələ uşaqsınız - nə
yaşınız var?!”
ladında düşünən
yaşıdları ilə
rastlaşıb dostlaşmaq
arzusu alovlanırdı.
O, doğulduğu
quru, qeyri-füsunkar, təbsiz təbiət qoynunda ayrıca bir canlı təbiət, cəmiyyət
hadisəsi kimi yaranıb-gəlişirdi. Yaratmağa
isə çox az qalırdı.
Canında-qanında “olan”dan çox
“olabilən”lik olan ədəbiyyat elementlərini
imla-inşa edən qələmi o günə
qədər olmayanları
yazmağa susayırdı.
Dördəmə çapmaq həvəsli
bu köhlən qələmi qədərincə
suvarmaqçünsə arx
suları yetərli deyildi. Ağdaşdan daşlanmaq, Kotanarxdan
üzüyuxarı axarlanmaq
gərək idi.
Təsəvvüründəki dəryada onu
seçkin bir şairlik baxtı, poeziyamızın ayrıca
pay taxtı gözləyirdi.
Bu da paytaxt...
Bakı onun gəlişinə
bənd imiş; əlbəəl milyonlardan
biri olan bu ismi götürüb,
beş-onlara məxsus
imzaya çevirdi.
İyirmi bir yaşı
tamam olmamış şeirləri dillərdə
əzbər oldu.
Professional tənqidçilərdən bir az sonra sadə oxucular da hiss etdilər ki, Fikrət Qoca imzası “köhnə yazar-bazara təzə dux” gətirməkdədir. Belə
ki, məsələn,
“Aşıq eldən yuxarı” kimi kəlmələrdən sonra
qafiyə və siyasiyyə xatirinə “dizi beldən yuxarı” yox, tutalım, “sözü güldən yuxarı” deyir. Gordülər ki, Fikrət
Qoca nəinki fikrin, hətta hər sözün də içini rentgen kimi göstərir.
Fəhm-zəhmləndilər ki, başdan-başa
yeni, ulu Rəsul Rza bu hələ olu şairə havayıdan “Uğurlu yol” yazmayıb. “Aydındır şeirin
dili; istəyirsən sevincdən, istəyirsən
qəmdən yaz.
O qədər aydındır
ki, bu dil
- nadan yüz il oxusa, yenə
bir şey anlamaz!” kimi şedevrlərin müəllifi
Rəsul Rza!
Və o müasir qaragöz-qaregözlər
gördülər ki,
bu yeni şairin
gənci çox işləyib az qazansa da, aksessuar
kasıbçılığından çıxış yolu sarıdan korluq çəkmir: “Güzgünü
neyləyirsən, ay gözəl,
Üzündə gör
özünü, ay gözəl!..”
Şair bu sığal-tumar əşyasını o vaxtlar
ictimai-siyası aksessuar
kimi də axtarıb:
Adamların
Üzünün,
Sözünün,
Rəngi qaçıb.
Elə bil, heç kəsin
Özünün
sözü-söhbəti yoxdu,
Sifəti yoxdu.
Şəffaf şüşə qab kimidi.
Arxası-üzü bilinmir.
İçində
mətləb olmayanda
Adam özü
görünmür.
Bu adamlara nə olub belə,
Çoxunun rəngi qaçıb.
Hansı heyrətdən
Ağızlar açıq qalıb?
...Bu boşluqda
qulağım batıb,
Yadımdan çıxıb öz adım.
Bir adam üzü
tapsaydım,
Gözündə özümə baxardım.
Məşhur, gurultulu “qurultaydan-qurultaya”
dövrlərində, “Anjela
Devisə azadlıq!” etaplarında Fikrətin də sovet ladına
düşdüyü, yad
yazdıqları olub.
Amma heç vaxt adi yazmayıb, babalı öz boynuna düşəsi mövzulara, zikrə əl verməyən fikirlərə qol qoymayıb. Onun misraları daim
yoxuşa, dağ-qayaya
dırmandığından, şeirlərinin, poemalarının
hamısı poetik tər qoxuyur. O, heç vaxt oxucunun bir oturuma
yeyəcəyi fikir “istehsal”ı ilə məşğul olmayıb;
onların sabah-birisigününə,
hətta “yekələndə”liklərinə
belə sətiraltı,
mənaüstü “ehtiyat”lar görüb.
Ancaq fikirləri nə
qədər “mürəkkəb”
olsa da, malı-mayası yalnız
sadəliklərdən, rahəthulğum
“omac-umac”lardan yoğrulan
nəğmələrə, mahnılara çox əlverəndir. Hələ
onu demirəm ki, bircə mahnıda - düşüncəyə
dalmaq üçün
- az qala,
yüzbircə mahna verir. Mübaliğələrindən
baş gicəllənsə
də, könüllər
dalğa-dalğa cücərlənir,
yekə-yekə hisslər
uşaq-uşaq dəcəllənir:
“Sən dönsən də, mən dönmərəm, Günəş
sönər-mən sönmərəm...”
Təxəllüsü ilə özünü
çox tez qocaltmış şair o mahnıların biri ilə əlli ildən çoxdur gənclərə elçilik
edir. “Dostum evlənir” mahnısı hər dəfə efir-ekranda səsləndikcə,
ata-analar qayğılanır,
özlərini müqəyyəd
hədəf hesab edən qızlar uyğulanır, əsərin
baş qəhrəmanı
olan cavan-comrullar isə - öz umu-küsülü baxışları
ilə - Ruhəngiz xanım Qasımovanın şıdırğı taktları
üstündə xitablanan:
“Ay ana, ay ana, dostum evlənir, Qonşudan, qonşudan bir çiçək dərir!” ərz-ərizəsi
altına imza atırlar...
...Və bütün bu lirik, poetik, romantik ovqatların ayrıca bir bulağı kimi qaynayan şair hərdən bizi oyanışa da səsləyir: “Dünyanın
harasındasa bir körpə aclıqdan yata bilmir...” Hərdən bizi kütləvi dayanışa
çağırır: “Yol
verin, hamilə qadın gəlir...” Hərdən də, yolunu caydıranlara Dədə kimi üz tutub, Qorqudanə aydırır:
Gəlin, bölünməyək doğmaya,
yada, -
Hamı - bir ağacın
yarpağıyıq biz.
Axı hər birimiz başdan-ayağa
Doğma Azərbaycan torpağıyıq
biz.
Qanımız qarışıb qardaş
qanına,
Bu torpaq
əmanət verilib bizə.
Siz gəlin Şəhidlər
xiyabanına,
Görün, o şəhidlər nə deyir sizə.
Yaz, həmişəcavan Qoca şair, yaz. Bu basırıq
şəhərimizdən uzaqlara,
ucqarlara gedən yaza yaz. Sivilizasion rəfiqələrinin inteqrasion
sevişmələrindən fərqli olaraq, ulu nənələr, hələ üzüsulu analar kimi sevib-sevilən
bir yüzdə-mindəbir
qıza yaz. Dayanma, ustadın demişkən, “durma, yaz!..”
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 24 avqust.- S. 11.