Oxu, tar!
Səndə o ustad ruhu var...
“Duydum-duymadım” üstə
köklənmə, canlı
sənət varlığımız,
cənnət varımız,
oxu! Çalınıban-çal
və hər dəm o ustadın xəyalına dal ki - səndə ən çox onun ruhu var...
...İndi, tarım, yüz illərdi şikəstələdiyimiz “...simi gözlər” ehtiyatkarlığımızın “acığına” o telləri
tarzənsiz-mizrabsız - zərbi-eşq
ilə dindir, qırılsa, Dəmirçioğlu
demişkən, “suçunu
boynuma mindir”, alınsa, duyacaqsan o əvəzsiz ustad kimdir...
“Ələsgərin sazı,
Qurbanın tarı”
O ustad haqqında belə öyğulər çoxdur.
Ona görə gözəl və özəl şair Famil Mehdinin - onun həmyerlisinin bu misrasını başlıqladım
ki, qoy dünyasını
“Qarabağ dərdilə
bahəm” dəyişən
o şairin də ruhu bir yadasalımlıq
şad olsun. Bəli,
Dinlə “Çahargah”ı, eşit
“Qatar”ı -
Könül dünyasının sərvəti, varı.
Ələsgərin
sazı, Qurbanın tarı,
Seyidin, Cabbarın avazıyam mən...
Hə, daha nə “duydum-duymadım”,
dədə-baba yadigarı,
cəmi aşiq-məşuqlar
yarı, oxu! Oxu, öt və
aradabir “səni kim unudar?!”
kimi avtosual-nidalarına
belə bir səda da qat:
bu sənətə kəm baxanlar, “Oxuma, tar! İstəmir səni proletar! Səndə çalınmır “Qatar”!” - deyə, sovet
ildırımı çaxanlar,
ehtiyatlı olun, sizi belə ustadların ruhi-ahı tutar!
Oxu, bu gün ən
müasir salonları,
ən gənc məclisləri də qocaman Şərq xəyalatına daldıran,
şəbəkə-şəbəkə
şöbələri, ağsaqqal-ağsaqqal
“mayə”ləri, asta-becid
keçidləri, “güli-rüxsarinə
qarşu” gedişlərilə
bizi “ahəstəcə
qandıran”, səni-tarı
susma, oxu!
Çal və bizlərdən bütün həzz duyğularınızın, zövq
hisslərimizin, mənəvi,
cismi, ismi hallarımızın o ruha
dair daha bir “tarif”-tərifini
al. Dinləyəcək və
həmən biləcəyik
ki:
Sən - səni barmaqları ilə nəinki təkcə dilləndirən,
həm də gül-gül gülləndirən;
Sənin - əsl Azərbaycan tarının
yaradıcısı olan
Sadıqcandan bilavasitə
dərs alan;
- Sənə -
öygü-sevgilərlə ithaf edilən saysız-hesabsız şeirlərin
əzəl mübtədası
olan;
- Səni - “...sinəsinə bütöv
Şərq balasıtək
alan” (İslam
Abdullayev), “mizrabıyla
“gürzə” tək çalan” (Seyid Şuşinski);
- Səndə
- “...gah meh kimi qəlb mənzilinə dolan, gah tufan salan”
(Sadıqcan);
- Səndən
- “Ərəbzəngi kimi
bac alan”
(Xan Şuşinski) Qurban Pirimovdan danışırsan...
Məclislər başı, üzüklər
qaşı, ləzzət-izzət
çeşməsi, məhəbbətlər
hədəfi sədəflim,
sənin “saznan dediklərini” biz də söznən deyək.
Sən onun ərz-halından, biz isə
-
Tərcümeyi-halından
Özündən
yüz il
əvvəl nəsil-nəcabət
şöhrəti doğulub
bu ustadın. Babası - məşhur Aşıq Valeh XVIII əsr Azərbaycan saz-sözünün
gözü olub.
Sonrakı yüzilin 80-ci ilində
o böyük sazəndə
ocağının gələcək
tarzəni doğulub.
Onun da sənədinə
bənzərsiz sənət
yurdlarımızın adı
düşüb: Şuşa qəzası,
Abdal Gülablı kəndi. On yaşından
on üçünə qədər
atası onu - çalıb irəli getdiyi bütün pərdələrdən ən
azı üç dəfə geri qaytarırmış (bunu yadda saxlamalı). On dördündə - bığ yeri təzəcə tərlədiyi
yaşda isə “Sudan gələn sürməli
qız”ı necə çalıbsa, o çağadək
ot-alafdan (və bir də hər
yay dağa köç zamanı Hoğa kəndindəki oğru dığalardan) savay heç nə çalmamış
ata əlləri sürəkli bir çəpik çalıb.
Hələ ardınca,
niyə məhz bu mahnını bu cür havalandırmasının
səbəbkarına - gündə
bu qapıdan 10-15 dəfə keçərək
suya gedib-sudan gələn bir sürməsiz qızcığaza
yönəli - oğluna
bir “arifi” göz də basıb (bunu yadda yox, segahi-ladda
saxlamalı)...
Xatirələrə
görə on dördündə
atasının alqışını,
on beşində ustadlar
ustadı Sadıqcanın
xeyir-duasını alan Qurban Pirimov Qarabağ toylarında pir xanəndələri müşayiət
etməyə başlayır.
Hərdən Azərbaycan sərhədlərindən
kənarlara - Qafqazlara
dəvət alır.
Bu qos-qoca alət
çox gənc Qurbanın kövrək sinəsində daha bir örnək-yuva tapır. O toyların
birində böyük
xanəndə İslam
Abdullayev “bu yaşda tarı sinəsinə bütöv
bir Şərq balasıtək sıxıb
Azərbaycan anasıtək
dilləndirən Qurban”ı
görüb, onu özünə daimi müşayiətçi götürür.
Lakin Qurbanın gündən-günə
yayımlanan şöhrəti
onun simasında böyük qənimət
əldə etmiş xanəndənin arzularına
“qənim” kəsilir.
Belə ki, 1905-ci ildə Gəncə toylarının
birində Qurbanın ifasına vurulan Cabbar Qaryağdıoğlu
- İslam Abdullayevdən
razılıq alaraq - onu özü ilə Bakıya gətirir.
O, Bakıya düşəndə bu şəhərdən tək
neft iyi yox, böyük sənət qoxusu da gəlirdi. Dillər “O olmasın, bu olsun” deyirdi,
“Arşın mal alan”dan danışırdı,
əllər “Molla Nəsrəddin”i bir-birinə
ötürürdü və...
qədim Azərbaycan mədəniyyəti yepyeni
bir sənət övladına hamilə idi. Nəhayət, 1908-ci ildə həmin
əsər-övlad - “Leyli
və Məcnun” doğuldu və 28 yaşlı Qurban bu operanın ilk tamaşasında orkestrin solisti oldu.
Sonra yaş üstünə
yaş gəldi.
Qurban-Məcnun həyatda öz
Leylisini tapsa da, “Leyli və
Məcnun” məhəbbəti
səngimədi. 1908-i
18-ə, 28-ə... 58-ə caladı.
Deyirlər ki, min dəfə
çaldığı o tamaşalarda
bu qədim-qayım kişinin üzü bircə kərə gülmədi. Amma nə qədər çalıb-çalışdısa da, Leylini Məcnuna
verə bilmədi...
“Təsnif”-xatirələr
Yuxarıda demişdim axı,
on dörd-on beşində
bir yanlış xala görə atası onu dəfələrlə - səslənişi
bəd çıxsa da - dala qaytarıb.
Və yəqin elə bir də buna
görə səksən
beşində - 1965-in 10 avqustunda
Dövlət Filarmoniyasının
səhnəsində 23 dəqiqə
çəkən “Rahab”ı
elə çalıb ki, tamaşaçılar onu tufan-alqışlar altında düz üç dəfə səhnəyə qaytarıblar.
O isə bu dəvətlərin birincisində
gülümsünüb, ikincisində
qayğılanıb, üçüncüsündə
isə - gah alqışçılara, gah
səbəbkara mat-mat baxan
gənc ifaçılardan
birinin qolundan yapışaraq, onu bir az öncə qalxdığı
stula oturduban üzrxahlıq və minnətdarlıq dolu baxışlarla səhnəni
tərk edib. Həmin anlar emosiyalarını çəpiklərlə
ovudan o tamaşaçıların
ağlına gəlməzdi
ki, hələ görünüşü qıvraq,
mizrabı şaqraq bu ustad vur-tut
19 gündən sonra -
1965-ci il avqustun 29-da dünyasını
dəyişəcək.
Amma o tamaşaçılar, bütün musiqi ictimaiyyəti belə bir mətləbin fərqindəydilər ki,
çox xanəndələri
müşayiət etsə
də, o ustadın ən çox bağlandığı Xan
Şuşinski bu itkidən nələr çəkir. Onun “tardan Ərəbzəngi kimi bac
alan Qurban”ı onu bağrı-badaş dostluqda (səhnə heç - burada kimsə tapılır) tənha qoyub getmişdi. Daha hansısa şöbədə,
keçiddə, ayaqda
hansı çaları
vurğulamağı qurğulayan
baxışlarını göydə
tutan, himlərini cimləyən ustad qeybə çəkilmişdi...
Xalq artisti Canəli Əkbərovun da “Qurban əmisi” haqda xeyli “sarı
sim”liyi var: “Ağlım kəsəndən
bu dahi tarzənin
qrammofon vallarını
toplayıb evimizə yığardım. Cabbar Qaryağdıoğlunun onun
müşayiətilə oxuduğu
“Heyratı”nı eynilə oxumağı çoxlu məşq edib başa vurandan sonra, bunu necə olur-olsun Qurban əmiyə eşitdirmək
eşqinə düşdüm.
Bir gün onu dənizkənarı
parkın sakit bir guşəsində görüb, özümü
ətrafımdakı tay-tuşlarımın
qarasında “gizlədərək”
oxumağa başladım.
Nə səbəbdənsə, həmin
gün tarını da özüylə götürmüş Qurban
əmi ayaq saxladı. Ecazkar sənət alətini
sinəsinə basıb,
məni bir-iki şöbə müşayiət
etdi. Çalğısı
ilə ürəyimi vəcdə gətirən
ustad, ayrılarkən
dediyi sözlərilə
qəlbimi dağa döndərdi: “Hələlik,
gələcəyin böyük
xanəndəsi!..”
Elə onun Xalq artisti
adı, “Şərəf
nişanı”, “Qırmızı
əmək bayrağı”
ordenləri, neçə-neçə
filmoqrafiya fakturaları,
adı çəkiləndə
köhnə və müasir sənət adamlarının təzimanə
duruş-baxışları da az xatirələr söyləmir.
O xatirələrə hələ
deyilməmiş belə
birisini də qoşaq: Qurban Pirimov tardan çox, lap çox gec doğulsa da, tarın gələcəyi qədər
yaşayacaq...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 26 avqust.- S. 10.