Haqq aşığı - Aşıq
Hüseyn Şəmkirli
Aşıq Hüseyn Şəmkirli o xoşbəxt sənətkarlardandır ki, zaman axdıqca, sular durulduqca, sazın sarı simi könlümüzə toxunduqca dirilən, durulan söz xəzinəsi ilə ruhumuzu işıqlandırır, yada düşür, xatırlanır.
Yeri dağlar, sənlə həmdəm olmaram,
Dağlar, əsirgədin qarı da məndən!
Seyraqubun tənə-tənə sözləri,
Bir gün ayrı
salar yarı da məndən.
Aşıq Hüseyn Şəmkirli
XIX əsrin əvvəllərində
1811-ci ildə Şəmkir
rayonunun Qapanlı kəndində anadan olub. Sonra ailəsi Qaracəmirli kəndinə köçüb,
Hüseyn ömrünün
son gününə kimi
o kənddə yaşayır.
Atası Qurban kişi oğlunu
Alabaşlı kəndində
yaşayan məşhur
dəmirçi Kəblə
Bağırın yanına
gətirərək ona
şəyird verir. Kəblə Bağır adi dəmirçi deyildi, mükəmməl mədrəsə təhsili
almış, ərəb-fars
dillərini öyrənmiş
dövrünün gözüaçıq,
savadlı, yeni fikirli adamlarından biri idi. Dəmirçilik
sənəti ilə yanaşı saz çalar, şeir qoşar, “Məzlum” təxəllüsü ilə
qoşmalar yazardı.
Kəblə Bağır az
vaxt içərisində
Hüseynin istedadını
qiymətləndirir, ona
saz-söz sənətinin
sirlərini öyrədir.
Hüseynin əlində dəmir,
ürəyində söz
muma dönür.
Nazlı yarın gül yanağı,
Yaraşıbdır xal üstünə.
İncə beldə gümüş kəmər
Düzülübdür pul üstünə.
Filologiya elmləri doktoru, professor Məhərrəm Qasımlı Aşıq Hüseyn Şəmkirli ilə bağlı maraqlı məqamları bizimlə bölüşdü:
- XIX əsr mənzərəsində Aşıq
Hüseyn Şəmkirli,
Aşıq Ələsgər
və Aşıq Hüseyn Bozalqanlı üçlüyü Azərbaycan
aşıq sənətinin
unudulmaz üçlüyüdür.
Cərgənin bu cür düzülüşü onların
yaş dövrləri
ilə bağlıdır.
Aşıq poeziyasının inkişafında bu üçlük misilsiz xidmətlər göstərmişdir.
Bu il
həm də Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin 200 illik yubileyidir. Aşıq Hüseyn Şəmkirli
doğrudan da böyük simadır və onun yubileyinin
geniş miqyasda, çox yüksək səviyyədə qeyd olunması olduqca vacibdir.
- Məhərrəm
müəllim, deyilənlərə
görə, Aşıq
Hüseyn Şəmkirli
ilə Molla Pənah Vaqif arasında qohumluq əlaqələri olub. Bu nə dərəcədə
doğrudur?
- Bir rəvayətə görə,
Aşıq Hüseyn Şəmkirli Molla Pənah Vaqifin bacısı nəvəsidir.
Burda özünü doğruldan
müəyyən bir tərəf də var, “qoç igid dayısına oxşar”. Vaqif nəfəsi, şeir
ənənəsi Şəmkirli
Aşıq Hüseyndə
özünü göstərə
bilərdi və bəzi əlamətlər
də var. Vaqifin məşhur “Oynasın” rədifli qoşmasının
davamını biz Şəmkirlinin
eyni adlı qoşmasında görürük.
Bu genetik koddan,
ənənədən də
irəli gələ bilərdi.
İki böyük sənətkarın
unudulmaz görüşü
Maraqlıdır ki, Aşıq
Hüseyn Şəmkirlinin
dövründə onunla
üzbəüz gəlib
onun meydanında qürrələnə biləcək
bir sənətkar görünmür. Özü başqa
yerlərdə sənətkarlara
meydan oxuyur və nəticədə dastanlar yaranır. İki böyük sənətkarı
- Aşıq Hüseyn
Şəmkirli ilə
Aşıq Ələsgəri
deyişən yox, görüşən görürük.
Maraqlı bir əhvalat
danışırlar. Aşıq Hüseyn
Şəmkirli yaylaqda
olanda ürəyinə
düşür ki, gedib Göyçədə
Aşıq Ələsgəri
görsün. Aşıq Ələsgərin
də ürəyinə
damır ki, Aşıq Hüseyn Şəmkirli onlara qonaq gələcək.
Oğlu Talıb danışırmış ki,
səhər atam durub dedi ki,
bu gün bizə Aşıq Hüseyn Şəmkirli qonaq gələcək. Gətirin, qoç bağlayın, gələndə qabağında
kəsəcəm. Deyir, inanmadıq.
Aşıq Hüseyn Şəmkirli gəlib kəndə girir, görür ki, damın üstündə
bir ağsaqqal kişi oturub
qəlyan çəkir.
Bilir ki, bu aşıq
Ələsgərdir. Yanına
çatan kimi deyir salam məleyküm,
aşıq Ələsgər!
Aşıq Ələsgər
eyni ilə cavab verir: “Əleykəssalam,
Aşıq Hüseyn Şəmkirli!”. Heç vaxt bir-birinin üzünü görməyən
haqq vergisi olan istedadlar həqiqətən də bir-birini tanıyırlar.
O görüş sonralar
dastana çevrilərək
dillər əzbəri
olur. Bu onu
göstərir ki, Ələsgərin sənət
meyarları ilə Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin sənət
meyarları biri-birinə
tən gələn səviyyədə idi və Ələsgər Şəmkirli şeiriyyatına,
Şəmkirli də Ələsgər şeiriyyatına
böyük ehtiram bəsləyirdi.
- Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
özünün dediyinə
görə, onun altı yüz divanisi, təcnisi, yeddi yüz qıfılbəndi, səksən
bəhri-təhvili olsa
da, zəngin irsinin çox az bir hissəsi bizə gəlib çatıb. Bunun səbəbi nədir?
- Aşıq
Hüseyn Şəmkirli
yazıb-oxumaq bildiyindən
şeirlərini həm
də yazı şəklində ortaya qoyub. Deyilənə görə, Vəli
Xuluflu 1930-cu illərdə
Qaracəmirliyə gedib,
aşığın iki
at yükü xurcunla dolu əlyazmasını götürüb Bakıya
gətirib. Sonralar Vəli
Xuluflunun repressiya olunub güllələnməsindən
sonra bu əlyazmaları itib-batır,
aqibəti naməlum qalır.
Bir ayrı rəvayət
də danışırdılar
ki, Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
bir erməni şagirdi əlyazmalarını
götürərək aradan
çıxarıb məhv
eləmişdir. Hər halda
indi Aşıq Hüseynin əldə olan əsərləri nəhəng irsinin cüzi bir hissəsidir.
Bununla belə yenə də dastan, bir çox dastan rəvayətləri
və yüzə yaxın şeiri - divanillər, müxəmməsslər,
təcnislər, qoşmalar
yaddaşlara sığınıb
günümüzə qədər
gəlib çatıb.
Aşığın
zərif bəstələri
- Aşıq Hüseyn Şəmkirli həm də tarixə bəstəçi
aşıq kimi düşüb...
- Bütün başqa aşıqlardan fərqli olaraq Aşıq Hüseyn Şəmkirli bəstəçi
aşıq idi, o bir çox saz havalarının müəllifi idi. Köhnə aşıqlar
deyirdilər ki, Şəmkirli 10-dan çox
hava bəstələyib,
ancaq indi onun adı ilə
ortada olan havalar “Aşıq Hüseyn gözəlləməsi”
deyilən məşhur
hava (Borçalı aşıqları bu havaya “Dastanı” deyirlər), “Zarıncı
havası”, “Şəmkir
sarayı” və nəhayət, məşhur
“Dilqəmi” saz havasıdır. Ola bilsin ki, desinlər
ki, “Dilqəmi” havasını Aşıq
Dilqəm yaradıb, elə deyil. Bu hava Aşıq
Hüseyn Şəmkirli
tərəfindən yaradılıb,
sadəcə olaraq Dilqəmin sözlərini
bu hava üstündə
ilk dəfə səsləndirib.
Bu hava da
onun barmaqlarından yadigardır.
Dediyim havaların melodik
tərkibinə baxanda
adamı heyrət bürüyür ki, nə qədər yüksək musiqi duyumu olmalıdır, nə qədər yüksək musiqi biliyi olmalıdır ki, havanı bu cür dəqiqliyi
ilə bəstələyəsən.
Təsadüfi deyil ki, bu havalardan ikisi
- “Dilqəmi” və “Aşıq Hüseyni” havaları bu gün solo saz ifaçılığında çox
mühüm yer tutur.
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
şeirlərində də
bu gözəllik var.
Yarın bağçasında üç
gül açılmış,
Ağ gül, qırmızı
gül, illah sarı gül.
Hər üçü də bir-birindən sevməli,
Ağ gül, qırmızı
gül, illah sarı gül.
Nə qədər gözəldir.
Bunların içərisində həm melodik axar, həm kolorit, həm cazibədarlıq var. Aşıq
Hüseyn Şəmkirlinin
sənət dünyası
poeziyası, aşıq
sənətindəki xidməti
doğrudan da unudulmazdır.
Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin
irsi böyük bir məktəbdir. Onun irsini uca tutmaq
lazımdır. O buna
layiq sənətkardır.
Hüseyn deyərlər adıma,
Ellər yetişsin dadıma.
Yarım düşəndə yadıma
Yansa pərvanə layiqdir.
Aşıq Hüseyn Şəmkirli
lirik şeirlərlə
yanaşı, irihəcmli
əsərlərin də
müəllifidir. Bunların
arasında “Vaqif” dastanı, “Hüseyn-Reyhan”
dastanı, “Aşıq
Hüseynin Bəyçobanla
əhvalatı”, “Aşıq
Hüseynlə Aşıq
Ələsgərin görüşü”
və s. dastan və poetik rəvayətlər var.
Aşıq Hüseyn Şəmkirli
1891-ci ildə 80 yaşında
haqq dünyasına qovuşsa da, onun zəngin ədəbi irsi Azərbaycan aşıq ədəbiyyatının ən
gözəl nümunələri
kimi dildən-dilə,
eldən-elə dolaşmaqdadır,
yüz illər boyu da belə
olacaq.
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2011.- 2 dekabr.- S. 13.